Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 54 Bilag 4
Offentligt
Vedrørende lovgennemgang af Lovbehandling over forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Undtagelse til hegningspligt i områder med udsatte dyr og ophævelse af særlige regler om
sluttet optog m.v.)
DGI ønsker at rette henvendelse til Transportudvalget forud for udvalgets endelige frist for ændringsfor-
slag af L 54.
Vi ønsker udvalget, eventuelt i forbindelse med betænkningen, eksplicit at drøfte behovet for lokale tra-
fiksikkerhedsvurderinger i hvert tilfælde for gående og cyklende. Hvis udvalget ikke ønsker et sådant til-
tag foreslår DGI alternativt, at der indsættes en evalueringsbestemmelse i det endeligt vedtagne lov-
forslag.
Vedrørende trafiksikkerhedsvurdering
Vi kan af høringsnotat og førstebehandlingen se, at vores forslag om en konkret trafiksikkerhedsvurde-
ring for gående og for cyklister ikke er tilgodeset samt at retsstillingen forsat er uklar. Vi henviser her til
vores høringssvar.
Det er ærgerligt ud fra et fælles ønske om at få de kommende naturnationalparker til at virke med lokal
opbakning til gavn for både biodiversiteten og danskernes friluftsliv. Også fordi vores forslag understøtter
lovens formål; nemlig ”
at lempe færdselslovens regler om hegningspligt i de tilfælde, hvor det kan ske
på en færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig måde”.
Retstillingen er uklar og i høringsnotat fra høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om natur-
beskyttelse, lov om skove, dyrevelfærdsloven, lov om mark- og vejfred og færdselsloven i offentlig hø-
ring (Etablering af naturnationalparker m.v.) undlades det at konkludere på rejste spørgsmål om borger-
nes retsstilling, men noteres kun om staten evt. vil kunne blive gjort erstatningsansvarlig i en ulykke
mellem en borger og et udsat husdyr.
I høringsnotatet
står: ”Der
vil således skulle ske en konkret vurdering af, om den statslige lodsejer f.eks.
i forbindelse med en ulykke må anses for at have handlet ansvarspådragende, og om der i øvrigt er den
nødvendige sammenhæng mellem den statslige lodsejers adfærd og skaden, og dermed om der skal ud-
betales erstatning til den tilskadekomne. Dette spørgsmål vil i givet fald blive afgjort af domstolene.”
Vedrørende evalueringskrav i loven
Hvis Folketingets partier forsat ikke ønsker et krav om en trafiksikkerhedsvurdering, så foreslår DGI al-
ternativt, at der i lovforslagets § 2 efter tidspunktet for ikrafttræden også indsættes et egentligt evalue-
ringskrav. Således, at loven, og særligt samspillet mellem etablering af hegn og udsætningen af husdyr
på den ene side og befolkningens adgang, gående og cyklende, evalueres senest to år efter lovens ikraft-
træden.
Det er vigtigt for os at understrege, at idræt og danskernes aktive friluftsliv ikke truer biodiversitet eller
rødlistearter. Her henviser vi til rapporten
”Bevarelse af biodiversiteten i de danske skove” udgivet i 2016
af Center for Makroøkologi, Evolution og Klima, Københavns Universitet.