Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling), Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling), Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 58 Bilag 6, L 58 A Bilag 6, L 58 B Bilag 6
Offentligt
2696015_0001.png
Til lovforslag nr.
L 58
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. april 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov
om kreditaftaler, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og
forskellige andre love
(Indgreb over for kreditter, der ydes rentefrit og uden andre omkostninger, udvidelse af dækningsområde for Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber til at omfatte livsforsikringsselskaber, der udøver arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed i Danmark,
og til at omfatte motoransvarsforsikringer m.v.)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 13 ændringsforslag til lov-
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, LA, KF, RV, DF og ALT)
vil stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, RV og DF) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til de
under A og B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og KF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil redegøre for sin
stilling til de under A og B nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslagene
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DD) vil redegøre for sin
stilling til de under A og B nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslagene
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til de under A og B nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslagene
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (ALT) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
redegøre for sin stilling til det under B nævnte lovforslag
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de til det
under B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til de under A og B nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslagene
redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M, LA, KF,
RV, DF og ALT):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirk-
somheder og lov om kreditaftaler (Indgreb over for kreditter,
AX028615
L 58 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20/4-23
2696015_0002.png
2
der ydes rentefrit og uden andre omkostninger)« omfattende
§§ 1, 2, 12 og 13.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om en garantifond
for skadesforsikringsselskaber, hvidvaskloven, lov om fi-
nansiel virksomhed og forskellige andre love (Udvidelse
af dækningsområde for Garantifonden for skadesforsikrings-
selskaber til at omfatte livsforsikringsselskaber, der udøver
arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed i Danmark, og til at
omfatte motoransvarsforsikringer m.v.)« omfattende titelno-
ten og §§ 3-11, § 12, stk. 1-5, og § 13.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 1, stk. 3, nr.
1,
og i det under
nr. 2
foreslåede
§ 1, stk. 3, nr. 2,
ændres
»Aftaler« til: »aftaler«, og ».« ændres til: »,«.
[Lovteknisk ændring]
3)
I de under
nr. 2
foreslåede
§ 1, stk. 3, nr. 2
og
3,
ændres
»dato, senest« til: »dato senest«, »Kreditaftaler« ændres til:
»kreditaftaler«, og »ligningsloven.« ændres til: »ligningslo-
ven,«.
[Lovteknisk og grammatisk ændring]
Til § 2
4)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 1, nr.
2,
ændres »dato, senest« til: »dato senest«.
[Grammatisk ændring]
Til § 12
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 12
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for kreditaftaler, der
er indgået før lovens ikrafttræden. For sådanne kreditaftaler
finder hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
Virksomheder, som forud for lovens ikrafttræden
ydede rente- og omkostningsfrie kreditter uden en tilladelse
efter lov om forbrugslånsvirksomheder, og som efter lovens
ikrafttræden ikke må fortsætte den påbegyndte virksomhed
uden en tilladelse, kan fortsætte den påbegyndte virksom-
hed, hvis virksomheden inden den 1. januar 2024 indgiver
en ansøgning om tilladelse til Finanstilsynet. Virksomheder
omfattet af 1. pkt. kan fortsætte den påbegyndte virksom-
hed, indtil Finanstilsynet har truffet afgørelse i sagen.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 13
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 13
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøs-
ke forhold tilsiger.
Stk. 3.
§§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til titlen
7)
Fodnoten affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af direk-
tiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretø-
jer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse,
EU-Tidende 2021, nr. L 430, side 1, Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2019/2034/EU af 27. november
2019 om tilsyn med investeringsselskaber og om æn-
dring af direktiv 2002/87/EF, 2009/65/EF, 2011/61/EU,
2013/36/EU, 2014/59/EU og 2014/65/EU, EU-Tiden-
de 2019, nr. L 314, side 64, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2021/338/EU af 16. februar 2021 om
ændring af direktiv 2014/65/EU, for så vidt angår op-
lysningskrav, produktstyring og positionslofter, og af
direktiv 2013/36/EU og (EU) 2019/878, for så vidt
angår deres anvendelse på investeringsvirksomheder
med henblik på at bidrage til genopretningen efter co-
vid-19-krisen, EU-Tidende 2021, nr. L 68, side 14, og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF
af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse af
forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II),
EU-Tidende 2009, nr. L 335, side 1.«
[Præcisering af henvisninger til direktiver]
Til § 9
8)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 1 a
ændres i
stk. 3, 1.
pkt.,
»i denne lov og i regler udstedt i medfør af loven« til:
»i §§ 67, 80, 81, 94, 105, 107 og 109-112 i denne lov«.
[Korrekt henvisning til lovens bestemmelser]
9)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 10
indsættes efter nr. 17 som nyt nummer:
»18) Konsolideret niveau: På basis af den konsoliderede
situation.«
Nr. 18-63 bliver herefter nr. 19-64.«
[Indsættelse af definition]
10)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
L 58 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20/4-23
2696015_0003.png
3
»02.
I
§ 289
ændres »41, stk. 3« til: »41, stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 12
11)
I
stk. 2
ændres »§ 3, nr. 8« til: »§ 3, nr. 12«.
[Rettelse af henvisning]
12)
I
stk. 3
ændres »§§ 1 og 2, § 3, nr. 1, 3 og 5-8« til: »§
3, nr. 1 og 3-11«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 13
13)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 13
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§§ 4, 5, 7-9 og 11 kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændrin-
ger, som de færøske forhold tilsiger.
Stk. 3.
§§ 3-9 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grøn-
landske forhold tilsiger.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser om
indgreb over for kreditter, der ydes rentefrit og uden andre
omkostninger. Den anden del (B) omfatter bl.a. lovforslagets
bestemmelser om udvidelse af dækningsområde for Garanti-
fonden for skadesforsikringsselskaber til at omfatte livsfor-
sikringsselskaber, der udøver arbejdsulykkesforsikringsvirk-
somhed i Danmark, og til at omfatte motoransvarsforsikrin-
ger.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslås det at nyaffatte § 1, stk. 3, nr. 1, i lov
om forbrugslånsvirksomheder. Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det at indsætte nye numre i § 1, stk. 3, i lov om
forbrugslånsvirksomheder. Da det gældende § 1, stk. 3, i lov
om forbrugslånsvirksomheder er udformet som en sætnings-
kæde, foreslås det at ændre »Aftaler« til: »aftaler« og ».« til:
»,«, således at det nyaffattede nr. 1 og det nye nr. 2 stemmer
overens med sætningskæden.
Der henvises desuden til bemærkningerne til ændrings-
forslag nr. 3, for så vidt angår forslaget til § 1, stk. 3, nr. 3, i
lov om forbrugslånsvirksomheder.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslås det at indsætte nye numre efter nr. 1 i § 1,
stk. 3, i lov om forbrugslånsvirksomheder. Da dengældende
§ 1, stk. 3, i lov om forbrugslånsvirksomheder er udformet
som en sætningskæde, foreslås det at ændre »Kreditaftaler«
til: »kreditaftaler« og »ligningsloven.« til: »ligningsloven,«,
således at det nye nr. 3 stemmer overens med sætningskæ-
den.
Derudover foreslås »dato, senest« ændret til: »dato se-
nest«. Der er tale om en grammatisk rettelse af et komma.
Der henvises desuden til bemærkningerne til ændrings-
forslag nr. 2, for så vidt angår forslaget til § 1, stk. 3, nr. 1
og 2, i lov om forbrugslånsvirksomheder.
Til nr. 4
Der er tale om en grammatisk rettelse af et komma. Det
foreslås, at »dato, senest« ændres til: »dato senest«.
Til nr. 5 og 6
Ændringerne er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 7
Det foreslås at nyaffatte noten til lovforslaget med hen-
blik på at foretage en præcisering af henvisningerne til di-
rektiverne.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 9, nr. 1, foreslås at indsætte en ny
§ 1 a i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice
og -aktiviteter. Det foreslåede § 1 a, stk. 3, 1. pkt., fastslår,
at kravene fastsat i lov om fondsmæglerselskaber og inve-
steringsservice og -aktiviteter og i regler udstedt i medfør
af loven for fondsmæglerselskaber, der ikke opfylder betin-
gelserne for små og ikke indbyrdes forbundne fondsmægler-
selskaber, finder anvendelse for fondsmæglerselskaber på
individuelt og konsolideret niveau, jf. dog stk. 4.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at gennem-
føre artikel 25, stk. 4, 3. afsnit, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2019/2034/EU af 27. november 2019
om tilsyn med investeringsselskaber (IFD), hvorefter det
følger, at reglerne i kapitel 2, afdeling 2, i direktivet anven-
des på individuelt og konsolideret niveau.
For at sikre en direktivnær implementering foreslås det
at ændre § 1 a, stk. 3, 1. pkt., så der henvises direkte til
de bestemmelser i lov om fondsmæglerselskaber og investe-
ringsservice og -aktiviteter, der gennemfører reglerne i kapi-
tel 2, afdeling 2, i direktivet. Hensigten er, at det alene er
de nationale regler, der implementerer kapitel 2, afdeling 2,
i direktivet, der finder anvendelse for fondsmæglerselskaber,
der ikke opfylder betingelserne for små og ikke indbyrdes
forbundne, på individuelt og konsolideret niveau.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 9, nr. 1, foreslås at indsætte en ny
§ 1 a i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice
og -aktiviteter. Det foreslåede § 1 a, stk. 3, 1. pkt., fastslår,
at kravene fastsat i lov om fondsmæglerselskaber og inve-
steringsservice og -aktiviteter og i regler udstedt i medfør
af loven for fondsmæglerselskaber, der ikke opfylder betin-
gelserne for små og ikke indbyrdes forbundne fondsmægler-
selskaber, finder anvendelse for fondsmæglerselskaber på
individuelt og konsolideret niveau, jf. dog stk. 4.
L 58 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20/4-23
2696015_0004.png
4
Begrebet konsolideret niveau er ikke defineret i den gæl-
dende definitionsbestemmelse i § 10 i lov om fondsmægler-
selskaber og investeringsservice og -aktiviteter.
Det foreslås derfor i § 10, nr. 18, at indsætte en definition
af konsolideret niveau.
Den foreslåede definition »på basis af den konsoliderede
situation« følger af artikel 4, stk. 1, nr. 12, i Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2033 af 27. no-
vember 2019 om tilsynsmæssige krav til investeringsselska-
ber og om ændring af forordning (EU) nr. 1093/2010, (EU)
nr. 575/2013, (EU) nr. 600/2014 og (EU) nr. 806/2014.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensrettelse. Med lovforslagets
§ 9, nr. 8, foreslås det at indsætte et nyt stk. 3 i § 41 i lov
om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktivi-
teter. Det gældende stk. 3, som er en bemyndigelsesbestem-
melse, bliver stk. 4 som følge af en rykningsklausul. Det
fremgår af § 289 i lov om fondsmæglerselskaber og investe-
ringsservice og -aktiviteter, at regler fastsat i medfør af en
række regler i lov om finansiel virksomhed forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af nye regler udstedt bl.a. i
medfør af § 41, stk. 3, i lov om fondsmæglerselskaber og
investeringsservice og -aktiviteter. På den baggrund foreslås
det at ændre henvisningen i § 289 fra »41, stk. 3« til: »41,
stk. 4«.
Til nr. 11
Lovforslagets § 12 indeholder lovforslagets ikrafttrædel-
sesbestemmelse. Det følger af lovforslagets § 12, stk. 2, at
lovforslagets § 3, nr. 8, træder i kraft den 23. juni 2023. Det
følger af de specielle bemærkninger til bestemmelsen, at
ikrafttrædelsestidspunktet skyldes implementeringsfristen i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af
24. november 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med for-
sikringspligtens overholdelse (6. motorkøretøjsforsikringsdi-
rektiv), for så vidt angår artikel 10 a, stk. 13, 2. afsnit, litra
a, og artikel 25 a, stk. 13, 2. afsnit, litra a. Henvisningen
er imidlertid ikke korrekt, da det er lovforslagets § 3, nr.
12, der implementerer artikel 10 a, stk. 13, 2. afsnit, litra
a, og artikel 25 a, stk. 13, 2. afsnit, litra a, hvilket også
følger af de specielle bemærkninger til bestemmelsen. På
den baggrund foreslås det at rette henvisningen, så det er
den korrekte bestemmelse, der vil træde i kraft den 23.
juni 2023 af hensyn til implementeringsfristen i 6. motorkø-
retøjsforsikringsdirektiv.
Til nr. 12
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Endvidere foretages der en ændring af henvisningen til
numrene 1, 3 og 5-8 til det foreslåede § 3. Lovforslagets
§ 3, nr. 4 og 9-11, fremgår ikke af bestemmelsen, hvilket
vil medføre, at ændringerne i § 3, nr. 4 og 9-11, efter
den nuværende bestemmelse vil træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. lovforslagets § 12, stk.
1. Dette er en fravigelse af regeringens målsætning om, at
erhvervsrettet lovgivning skal træde i kraft enten den 1. ja-
nuar eller den 1. juli, da ikrafttrædelsestidspunktet vil blive
før den 1. juli 2023. På baggrund af regeringens målsætning
om, at erhvervsrettet lovgivning skal træde i kraft enten den
1. januar eller den 1. juli, foreslås det, at der tilføjes en
henvisning til § 3, nr. 4 og 9-11, i § 12, stk. 3, så disse
ændringer vil træde i kraft den 1. juli 2023.
Til nr. 13
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2023 og var til
1. behandling den 23. marts 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 5. oktober
2022 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
5, folketingsåret 2022-23, 1. samling. Den 15. marts 2023
sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Susie Jessen (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
L 58 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20/4-23
2696015_0005.png
5
Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1