Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 59 Bilag 1
Offentligt
2676350_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 25 (folketingsåret 2022-2023,
1. samling), der blev fremsat den 5. oktober 2022, med ændret forslag til dato for
ikrafttræden. Lovforslaget har ikke været sendt i høring i forbindelse med genfrem-
sættelsen.
Et udkast til lovforslag nr. L 25 har i perioden fra den 22. juli 2022 til den 22. august
2022 været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International. Andelsboligforeninger-
nes fællesrepræsentation, Bedsteforældre for Asyl, Boligselskabernes Landsfor-
ening, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Rejsebureau Forening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Danske Rederier, DFUNK –
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Udlejere, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katol-
ske Kirke i Danmark, Det Nationale Integrationsråd, DIGNITY – Dansk Institut Mod
Tortur, EjendomDanmark, Finans Danmark, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut
(Grønlands Landsstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik – Odense Univer-
sitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirker-
nes Integrationstjeneste, KL – Kommunernes Landsforening, Knud Vilby (på vegne
af Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsliga-
en), Københavns Byret, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Sam-
fund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Lejernes Hus, Mellemfolkeligt Sam-
virke, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden), PRO-Vest,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Wel-
come, Retspolitisk Forening, Røde Kors, SOS Racisme, Udlændingenævnet, Ældre-
sagen, Ægteskab uden grænser, 3F, 3F Privat Service og Hotel og Restauration (3F
PSHR).
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger til lovforslaget fra: ABF (Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation) og
SOS Racisme.
16. marts 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sagsnr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 5979
Side
1/3
L 59 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt
Følgende har afgivet høringssvar, men ikke haft bemærkninger til lovforslaget: Den
Katolske Kirke.
KL – Kommunernes Landsforening, Udlændingenævnet, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Vestre Landsret og Østre Landsret har ikke ønsket at udtale sig om eller give
bemærkninger til lovforslaget.
Det modtagne høringssvar vedlægges.
Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentar til høringssvaret er anført i
kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører lov-
forslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrationsministeriet
kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til høringssva-
rene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Indkomne høringssvar
ABF (Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation)
har bemærket, at det er
uforståeligt, at andelshavere ikke omfattes af den personkreds, der kan modtage
kompensation, da formålet med loven er at tilbyde økonomisk kompensation for
en utryghed, som naboerne oplever på grund af den geografiske nærhed til udrej-
secentret. Det bemærkes videre, at enhver andelshaver – selvom det formelle ejer-
skab af ejendommen ligger hos andelsboligforeningen – har den samme interesse i
ejendommens værdi og den samme utryghed ved naboskabet til udrejsecentret
som en privatperson, der ejer en bolig. Endvidere bemærkes det, at det bliver
endnu mere uforståeligt, når landbrugsejendomme, dvs. virksomheder, omfattes
af ordningen, mens andelshavere undtages. ABF (Andelsboligforeningernes Fælles-
repræsentation) mener, at det er problematisk, at der sker forskelsbehandling mel-
lem ejere og andelshavere, og opfordrer til, at andelshavere omfattes af ordningen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra ABF
(Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation), men har ikke fundet anledning til
at justere den foreslåede ordning. Det skyldes, at det med den foreslåede ordning
bl.a. vil være en forudsætning for at blive tilbudt kompensation, at man har regi-
streret bopæl og ejer den omfattede beboelsesejendom. En andelshaver ejer der-
imod ikke den bolig, vedkommende bor i, men har alene brugsret til en andelsbolig
i den pågældende forening.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at ejere af landbrugs-
ejendomme, dvs. virksomheder, alene er omfattet af ordningen, såfremt disse – li-
gesom ejere af beboelsesejendomme – både ejer den omfattede beboelsesejendom
og er registreret med bopæl på ejendommen.
Side
2/3
L 59 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og kommenteret høringsoversigt
SOS Racisme
har bemærket, at forslaget om kompensation til naboer omkring Ud-
rejsecenter Kærshovedgård begrundes med en oplevet utryghed, men at det for-
mentlig skyldes, at ejendomme tæt på udrejsecentret risikerer at falde i pris, bl.a.
på grund af den hyppige og negative omtale af beboerne på centret. SOS Racisme
har endvidere opfordret til, at udrejsecentrene, herunder Udrejsecenter Kærsho-
vedgård, i stedet bør lukkes.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig bemærkningerne og opfor-
dringen fra SOS Racisme, men har ikke fundet anledning til at justere i lovforslaget.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til lovudkastet indeholder lovforslaget følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
1.
Lovforslagets § 2, som i lovudkastet fremgik som den foreslåede § 2, stk. 5, er
ændret, således at der er indsat en tidsgrænse på tre år for, hvor længe engangs-
kompensation efter stk. 2, ikke vil medføre reduktion af ydelser fra det offentlige.
Det betyder, at kompensation i form af udbetaling af engangsbeløb undtages for
fradrag i offentlige ydelser i tre år, fra beløbet er modtaget.
Baggrunden for ændringen er, at det er vurderingen, at en tidsbegrænsning er nød-
vendig, da en tidsubegrænset undtagelse på sigt vil medføre en unødig kompliceret
administration i kommunerne, og da en tidsubegrænset særregel således ikke vil
være foreneligt med ambitionerne om et mere enkelt og forståeligt kontanthjælps-
system. En tidsubegrænset særregel vil tillige ikke være forenelig med den grund-
læggende betingelse om, at kontanthjælpssystemet er det underste økonomiske
sikkerhedsnet.
Det er ligeledes vurderingen, at en tidsbegrænsning er rimelig, da der er tale om en
økonomisk håndsrækning, der ikke fast bør undtages for reglerne om tildeling og
reduktion af offentlige ydelser.
2.
Lovforslagets § 3 er ændret således, at der er indsat et nyt stk. 2, hvorefter ud-
lændinge- og integrationsministeren kan fastsætte regler om, at ansøgning om ud-
betaling af engangsbeløb og anmodning om overtagelse af ejendom, jf. de regler,
der fastsættes i medfør af lovforslagets § 1, stk. 2 og 3, skal indgives ved anvendelse
af den digitale løsning, som Udlændingestyrelsen stiller til rådighed.
Baggrunden for ændringen er, at Udlændingestyrelsen bør have mulighed for at
anvise en digital selvbetjeningsløsning i forbindelse med indgivelse af ansøgning om
udbetaling af engangsbeløb og fremsættelse af anmodning om overtagelse af ejen-
dom. Udlændinge- og integrationsministeren vil derfor kunne fastsætte nærmere
regler herom.
Herudover er der foretaget justeringer af sproglig og teknisk karakter. Det er ikke
hermed tilsigtet en indholdsmæssig ændring af de foreslåede ordninger.
Side
3/3