Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 59 Bilag 5
Offentligt
2701063_0001.png
Til lovforslag nr.
L 59
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 2. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 2 æn-
dringsforslag.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT
og NB indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil ved 2. behandling af lovfor-
slaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at det er et kæmpe svigt over for borgerne i Bording og
omegn, at regeringen ikke vil oprette et tredje udrejsecenter
for udviste kriminelle udlændinge. I stedet vil regeringen
kompensere naboerne til Kærshovedgård for den utryghed,
de lever med.
Danmarksdemokraterne vil gerne understrege, at det
selvfølgelig er rimeligt, at naboerne kompenseres, når de
hver eneste dag skal leve med utryghed, som de kriminelle
udlændinge skaber. Derfor kommer Danmarksdemokraterne
også til at stemme for lovforslaget.
Men samtidig vil DD gerne understrege, at det på ingen
måde er en holdbar løsning, og det vil heller ikke medføre,
at borgerne i Bording vil blive udsat for mindre kriminalitet
eller utryghed. Det skal der gøres noget ved.
Derfor mener vi i Danmarksdemokraterne, at der skal
gøres meget mere for at sende kriminelle udlændinge til
deres hjemland. Samtidig skal der etableres et nyt udrejse-
center for udviste kriminelle udlændinge, hvor de kriminelle
udlændinge kan opholde sig, indtil de sendes tilbage til de-
res hjemland. Det nye udrejsecenter skal placeres et sted,
som er så afsondret som overhovedet muligt, så de udviste
kriminelle udlændinge ikke kan skabe utryghed og begå
kriminalitet i lokalområdet og resten af landet, som der har
været flere tilfælde af.
På den baggrund vil vi i Danmarksdemokraterne opfordre
regeringen til at indkalde Folketingets partier til drøftelser
med henblik på at etablere et tredje udrejsecenter for udviste
kriminelle udlændinge, så vi kan hjælpe og aflaste borgerne,
der er naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård. Samtidig
skal det under disse drøftelser undersøges, hvad der kan
gøres for, at de kriminelle udlændinge i hurtigere og i højere
grad sendes tilbage til deres hjemland.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget har forståelse for,
at det kan opleves utrygt at være nabo til Udrejsecenter
Kærshovedgård. RV finder det uhensigtsmæssigt, at så stor
en gruppe er samlet på samme center. RV så hellere, at
opgaven med indkvartering af udvisningsdømte og personer
på tålt ophold var fordelt på flere steder i landet. Derudover
er det yderst problematisk, at afviste asylansøgere, herunder
kvinder, som ikke har gjort noget kriminelt, indkvarteres
sammen med tidligere dømte og personer på tålt ophold. Det
er således en afgørende forudsætning for RV’s støtte til lov-
forslaget, at der tages hensyn til særligt sårbare personer,
således at for eksempel kvinder, som alene er afviste asylan-
DokumentId
Journalnummer
L 59 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 2/5-23
2701063_0002.png
2
søgere, indkvarteres under andre forhold end de nuværende
på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget, på trods af at DF allerhelst så, at Kærshovedgård blev
nedlagt og beboerne enten blev anbragt bag lås og slå, indtil
det er muligt at hjemsende dem, eller alternativt anbragt
på den nedlagte flådestation Grønnedal på Grønland, indtil
hjemsendelse er mulig. Men økonomisk kompensation til de
omkringboende borgere er trods alt et skridt i retning mod
at anerkende, at beboerne på Kærshovedgård er til voldsom
gene for den lokale befolkning.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af NB):
Til § 2
1)
I paragraffen udgår »indtil«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
2)
I
stk. 5
ændres »den omfattede ejendom« til: »ejendom-
men«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig præcisering, hvorved ordet
indtil udgår, idet ordet kan give en opfattelse af, at der
er tale om en variabel tidsramme på 3 år, hvilket ikke er
hensigten.
Der er med forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer i
bestemmelsen.
Til nr. 2
Det foreslås, at »den omfattede ejendom« ændres til
»ejendommen«. Der er tale om en sproglig præcisering.
Der er med forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer i
bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2023 og var til
1. behandling den 23. marts 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 22. juli 2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 124 (folketingsåret 2021-22). Den 16. marts
2023 sendte udlændinge- og integrationsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Fie Hækkerup (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Erling Bonnesen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Christian Friis Bach (RV) Nanna Høyrup (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
50
23
16
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
7
6
3
L 59 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 2/5-23
2701063_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
15
14
14
10
9
7
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1