Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65 Bilag 14
Offentligt
2682054_0001.png
Sagsnr.
2023 - 2571
Doknr.
687981
Dato
23-03-2023
Skriftlig præsentation af FFL23 for social- og
boligområdet
Finansudvalget har udbedt sig en skriftlig præsentation af forslaget til
finansloven for 2023 af marts 2023 for social- og boligområdet. Udvalget har
udbedt sig følgende:
1. Fordelingen af bevillingerne på ministerområdet for: regnskabsår,
FL22, den tidligere regerings FFL23, FFL23 og BO-årerne (med §
henvisninger).
2. Væsentlige ændringer/prioriteringer fra den tidligere regerings FFL 23
til den nuværende regerings FFL 23
både nedad og opad (med §
henvisninger).
3. Bevillinger der udløber i 2023 som a) bortfalder, b) videreføres (med §
henvisninger).
4. Reserverne på ministerområdet og på § 35, samlet og delt op på
hovedområder (med § henvisninger).
5. Oversigt over nye og/eller ændrede tekstanmærkninger.
Den skriftlige præsentation gennemgår de fem punkter med en kort forklarende
tekst og en tabel der præsenterer det efterspurgte.
1
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 15. Social- og Boligministeriet
2682054_0002.png
1. Fordelingen af bevillingerne på ministerområdet
Tabel 1
viser fordelingen af bevillinger på ministerområdet fordelt på
udgiftslofter. I tabellen er regnskabsårene 2020 og 2021, budgetåret 2022,
finansåret 2023 og budgetoverslagsårene 2024-2026. Tabellen indeholder
også en sammenligning mellem den tidligere regerings forslag til finanslov og
det nuværende forslag til finansloven for 2023.
Tabel 1
Oversigt over udgiftslofter for forældet og ny FFL23
Mio. kr., 2023-pl
2020
Forældet FFL23 af
august 2022
Delloft for
driftsudgifter
Delloft for
indkomstoverførsler
Uden for loft
I alt
Ny FFL23 af marts
2023
Delloft for
driftsudgifter
Delloft for
indkomstoverførsler
Uden for loft
I alt
Ændringer mellem
forældet FFL23 og
ny FFL23
Delloft for
driftsudgifter
Delloft for
indkomstoverførsler
Uden for loft
I alt
254,6
0,0
-2.186,1
-1.931,5
358,6
0,0
-4.469,3
-4.110,7
364,4
0,0
-1.060,5
-696,1
479,7
1.164,5
-447,0
1.197,2
272,6
258,1
-481,3
49,4
268,4
76,3
-356,6
-11,9
241,2
76,3
-349,5
-32,0
3.637,9
1.311,4
-234,9
4.714,4
4.184,5
1.300,5
-871,5
4.613,5
4.184,8
1.348,8
2.738,6
8.272,2
4.826,3
2.467,9
3.608,1
10.902,3
4.742,5
1.676,0
3.607,9
10.026,4
4.498,0
1.485,6
3.766,7
9.750,3
4.355,3
1.485,6
3.772,9
9.613,8
3.383,3
1.311,4
1.951,2
6.645,9
3.825,9
1.300,5
3.597,8
8.724,2
3.820,4
1.348,8
3.799,1
8.968,3
4.346,6
1.303,4
4.055,1
9.705,1
4.469,9
1.417,9
4.089,2
9.977,0
4.229,6
1.409,3
4.123,3
9.762,2
4.114,1
1.409,3
4.122,4
9.645,8
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 15. Social- og Boligministeriet
2682054_0003.png
2. Væsentlige ændringer/prioriteringer fra den tidligere regerings FFL23
til den nuværende regerings FFL23
både nedad og opad (med §
henvisninger).
Tabel 2
viser en oversigt over væsentlige ændringer som følge af nye politiske
prioriteringer i det nuværende forslag til finansloven for 2023.
Herudover har ressortdelingen af kongelig resolution af 15. december 2022,
betydet at boligområdet er indarbejdet i § 15. på forslaget til finansloven.
Tabel 2
Væsentlige ændringer som følge af nye politiske prioriteringer
Mio. kr., 2023-pl
Paragraf
15.11.01
og
15.11.30
15.11.30.
Prioritering
Rammereduktion som følge
af aftale om vinterhjælp
Aftale om en 10-årsplan for
psykiatrien og mental
sundhed
Civilsamfundspulje til
økonomisk udsatte
børnefamilier
Civilsamfundspulje til
frivillige sociale
organisation, der hjælper
borgere i udsatte positioner
Videreførsel af bevilling til
civilsamfundsorganisationer
på midlertidig bevillingslov
Inflationshjælp: økonomisk
rådgivning af
udsættelsestruede lejere
2020
0,0
2021
0,0
2022
0,0
2023
-1,0
2024
0,0
2025
0,0
2026
0,0
0,0
0,0
0,0
6,1
2,8
2,8
2,6
15.11.79.
0,0
0,0
0,0
100,0
0,0
0,0
0,0
15.11.79.
0,0
0,0
0,0
25,0
0,0
0,0
0,0
15.26.,
15.75. og
15.85.
15.41.51.
0,0
0,0
0,0
5,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0
0,0
0
0,0
0
10,0
145,4
0,0
2,8
0,0
2,8
0,0
2,6
I alt
Overblik over væsentlige ændringer, som følge af ressortdelingen fremgår af
tabel 3.
Tabel 3
Oversigt over væsentlige ændringer som følge af ressortdeling - fordelt på aktivitetsområder og
hovedkonto
Mio. kr., 2023-pl
Aktivitetsområde og hovedkonto
15.11.
Centralstyrelsen
2020
72,6
25,0
47,6
-267,3
-36,2
129,0
2021
15,8
28,1
-12,3
-774,9
-604,2
57,0
2022
84,5
27,4
57,1
-1.071,4
-985,4
191,8
2023
82,6
31,9
50,7
-291,8
-36,9
133,3
2024
77,8
32,1
45,7
-323,4
-49,3
112,0
2025
74,3
30,1
44,2
-349,8
-102,5
183,0
2026
73,3
30,0
43,3
-371,4
-115,7
204,3
15.11.01. Departementet
15.11.30. Social- og Boligstyrelsen
15.41.
Alment boligbyggeri
15.41.01. Ydelsesstøtte til almene
boliger
15.41.02. Ungdomsboligbidrag til
almene boliger
15.41.03. Tilskud til indretning af
serviceareal til
ældreboliger
15.41.04. Administrationsgebyr
vedr. almene boliger
15.41.05. Finansiering af alment
nybyggeri
29,5
-22,0
-326,3
25,6
-16,1
-219,0
46,0
-21,7
-255,2
16,0
-16,7
-345,4
26,0
-15,0
-369,5
44,0
-17,0
-431,6
48,0
-22,5
-454,1
3
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 15. Social- og Boligministeriet
2682054_0004.png
15.41.08. Administrationsudgift til
støttet byggeri og
byfornyelse
15.41.11. Tilskud til etablering af
almene boliger til særligt
udsatte grupper
15.41.13. Boliger til demente
15.41.16. Tab på garant for
flygtninges fraflytning af
almene boliger
15.41.17. Støtte til beboerindskud
15.41.36. Grundkapital
15.41.50. Boligsocialt
Udviklingscenter
15.41.51. Støtte til boligsocial
indsats
15.41.53. Lige muligheder
15.41.56. Indsats i udsatte
boligområder
15.41.57. Inklusionsboliger
15.41.58. Kollegieværelser til
grønlandske studerende
15.41.59. Etablering af
ladestandere i
boligforeninger
15.41.61. Forsøg i den almene
boligsektor
15.41.77. Lån og garantier til
almene boliger mv.
15.41.78. Afskrivninger på lån til
almene boliger mv.
15.42.
Privat boligbyggeri
-1,6
-7,2
0,2
1,2
1,2
1,2
1,2
8,4
0,0
19,3
-0,1
14,7
0,0
15,7
0,0
15,7
0,0
15,7
0,0
15,7
0,0
1,6
0,4
0,0
6,2
-0,3
-0,1
-1,3
-3,2
0,0
1,5
0,6
0,0
6,2
0,0
0,0
-0,6
0,0
0,5
2,0
0,6
-19,7
6,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
8,4
0,8
-23,8
6,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
8,4
0,8
-9,3
6,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4,2
0,8
-3,2
6,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,1
0,8
-6,8
6,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,3
-51,0
0,0
11,9
-1,5
48,6
0,0
-86,6
0,0
-7,4
-7,0
0,0
0,0
-58,0
7,0
-14,0
0,0
0,0
0,0
-58,0
7,0
51,7
0,0
0,0
0,0
-58,0
7,0
51,5
0,0
0,0
0,0
-58,0
7,0
51,3
0,0
0,0
0,0
-58,0
7,0
51,3
0,0
15.42.01. Støtte til andelsboliger
15.42.04. Administrationsgebyr
vedrørende
friplejeboliger
15.42.05. Støtte til friplejeboliger
15.42.06. Tilskud til indretning af
servicearealer i
friplejeboliger
15.42.07. Støtte til beboerindskud i
friplejeboliger
15.42.62. Energibesparelser i den
private boligsektor
15.42.77. Lån og garantier til
private boliger mv.
15.42.78. Afskrivninger på lån til
private boliger mv.
15.43.
Byfornyelse
-0,5
11,7
-0,3
2,4
-0,8
-22,9
-0,7
42,7
-0,9
42,7
-1,1
42,7
-1,1
42,7
5,6
0,0
-2,8
-0,7
0,0
144,7
-0,7
0,0
145,0
0,6
0,0
-0,7
-2,5
0,0
257,2
-0,8
-3,2
261,2
9,0
0,7
0,0
-1,0
1,0
248,1
39,1
-1,0
200,0
9,0
0,7
0,0
-1,0
1,0
156,7
47,7
-1,0
100,0
9,0
0,7
0,0
-1,0
1,0
56,7
47,7
-1,0
0,0
9,0
0,7
0,0
-1,0
1,0
56,7
47,7
-1,0
0,0
9,0
0,7
0,0
-1,0
1,0
42,3
33,3
-1,0
0,0
15.43.01. Byfornyelse
15.43.05. Saneringslån og
saneringstilskud
15.43.10. Støtte til styrket indsats i
udkantsområderne
15.43.77. Lån og garantier
vedrørende byfornyelse
mv.
15.43.78. Afskrivninger på lån
vedrørende byfornyelse
15.44.
Hensættelser
vedrørende alment
boligbyggeri
0,3
0,0
-
1.844,4
-
1.844,4
0,0
0,0
0,0
10,0
0,0
10,0
0,0
10,0
0,0
10,0
0,0
10,0
-3.784,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
15.44.01. Hensættelse vedrørende
ydelsesstøtte til almene
boliger
15.44.02. Hensættelse vedrørende
ungdomsboligbidrag til
almene boliger
-3.784,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-17,7
-46,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
4
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 15. Social- og Boligministeriet
2682054_0005.png
15.44.03. Hensættelse vedrørende
tilskud til indretning af
servicearealer i
ældreboliger
15.44.05. Hensættelse vedrørende
finansiering af alment
nybyggeri
15.45.
Hensættelser
vedrørende privat
boligbyggeri
2,4
-4,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-71,1
146,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-6,0
-5,0
-22,6
-20,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
15.45.05. Hensættelse vedrørende
støtte til friplejeboliger
15.45.06. Hensættelse vedrørende
indretning af arealer til
friplejeboliger
15.46.
Hensættelser
vedrørende
byfornyelse
-1,0
-2,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
43,4
25,2
18,2
-1.845,2
-0,2
-0,2
39,5
18,8
20,6
-4.276,9
0,0
0,0
56,2
23,9
32,3
-696,6
0,0
0,0
32,1
24,7
7,4
31,3
0,0
0,0
31,1
23,7
7,4
-106,3
0,0
0,0
30,7
23,3
7,4
-136,8
0,0
0,0
30,3
22,9
7,4
-174,2
15.46.01. Hensættelse vedrørende
byfornyelse
15.48.
Byggeri mv.
15.48.01. BUILD Institut for
byggeri, by og miljø
15.48.02. Byggeri
I alt
5
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 15. Social- og Boligministeriet
2682054_0006.png
3. Bevillinger der udløber i 2023 som a) bortfalder, b) videreføres (med §
henvisninger).
Tabel 4
viser væsentlige udløb fra finanslov for finansåret 2022 til den nye
regerings forslag til finanslov for finansåret 2023. Væsentlige udløb er defineret
som udløb på over 10 mio. kr. Se
bilag 1
for komplet liste over bevillinger med
udløb i 2023.
Tabel 4
Væsentlige udløb fra finansloven 2022 til FFL23
Mio. kr., 2023-pl
Paragraf
15.26.14.10. Ansøgningspulje til
udvikling af forebyggende
kommunale tilbud for psykisk
sårbare unge
15.26.35.10. Ansøgningspulje til
kommuner vedr. ekstra hjælp til
kommuner med mange
børnesager
15.48.02.20. Pulje til bæredygtigt
byggeri
Bevilling i 2022 Bevilling i 2023
(FL22)
12,5
(FFL23)
-
Årsag til udløb
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale
om udmøntning af satspuljen for
2019-2022 af november 2018,
hvor der ikke er afsat midler efter
2022.
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale
om Børnene Først af maj 2021,
hvor der ikke er afsat midler efter
2022.
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale
om finansloven for 2021 af
december 2020, hvor der ikke er
afsat midler efter 2022.
Bevillingsprofil fastsat ved Aftale
om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-,
sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-
2025 af november 2021, hvor der
ikke er afsat midler efter 2022.
14,7
-
21,3
-
15.64.20.10. Pulje til bedre
retssikkerhed og tillid på
handicapområdet
13,0
-
Kilde: § 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet på FFL23, § 13 Indenrigs- og Boligministeriet på FFL22 og § 15.
Social- og Ældreministeriet på FL22
6
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 15. Social- og Boligministeriet
2682054_0007.png
4. Reserverne på ministerområdet og på § 35, samlet og delt op på
hovedområder (med § henvisninger).
Af
tabel 5
fremgår reserver placeret på henholdsvis § 15 og § 35.
Tabel 5
Reserver på §§ 15 og 35
Mio. kr., 2023-pl
Paragraf
15.11.79.10
15.11.79.20
Titel
Reserve til initiativer ifm. Aftale om
Børnene Først
Det kommunale lov- og
cirkulæreprogram
Bevilling
(FFL23)
373,4
49,5
Anvendelse
Reserve til initiativer ifm. aftale
om Børnene Først af maj 2021
Summen af en række lovforslag,
der skal DUT-forhandles med
kommunerne. Specifik
anvendelse fremgår af
anmærkningstekst på
finansloven
Reserven er afsat til opfølgning
på evalueringen på det
specialiserede socialområde
Reserven er afsat til udmøntning
af aftale af. 7 juni 2022 om en ny
lov om helhedsorienteret indsats
Reserven er afsat til en
indskrænkning af kommunernes
mulighed for udmåling af
rådighedstimer
Reserven er afsat som led af
Aftale om inflationshjælp af 10.
februar 2023 og skal afhjælpe de
sociale og økonomiske
konsekvenser af den høje
inflation og de høje energipriser
for udsatte børn
Reserven er afsat som led i
aftale om inflationshjælp af 10.
februar 2023 og skal støtte
arbejdet, der udføres i frivillige
sociale organisationer til gavn for
borgere i udsatte positioner
Uudmøntede midler til reserve til
driftstilskud til
civilsamfundsorganisationer, der
yder en social indsats
Den samlede reserve for
SSA2023-2026, som er fordelt
over flere ministerområder (§ 15
er den største). Reserven
indbudgetteres senere i 2023.
Reserven hører formelt under
Finansministeriets ressort, men
har væsentlig betydning for
ministerområdet.
15.11.79.56
Reserve til evaluering af det
specialiserede socialområde
Helhedsorienteret indsats
72,7
15.11.79.57
24,2
15.11.79.60
Forbedring af hjælpeordningerne
31,2
15.11.79.61
Civilsamfundspulje: Hjælp til børn i
udsatte familier
100,0
15.11.79.62
Civilsamfundspulje: Hjælp til borgere
i udsatte positioner
25,0
15.71.08.10
Reserve til videreførelse af tidligere
satspuljeprojekter
0,7
35.11.05.
Reserve til foranstaltninger på
social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet
302,2
Reserver i alt
978,9
7
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 15. Social- og Boligministeriet
2682054_0008.png
5. Oversigt over nye og/eller ændrede tekstanmærkninger.
Ministeriets tekstanmærkninger er justeret således, at de afspejler nye titler på
ministeriets ministre og nyt navn til Social- og Boligstyrelsen. Fx omfatter
tekstanmærkning 111 nu både social- og boligministeren og ældreministeren:
Nr. 111
”Social-
og boligministeren og ældreministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om anvendelse af bevilling, herunder ansøgningsform, tidsfrister, vilkår
for tilskud, udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af tilskud og renter, regnskab,
revision og rapportering om tilskud samt tilsyn og kontrol. Social- og
boligministeren og ældreministeren bemyndiges til at træffe beslutning om
ydelse af tilskud, meddelelse om tilskud, afslag på ansøgning om tilskud og
genanvendelse af tilbagebetalte tilskud.
Stk. 2. Social- og boligministeren og ældreministeren kan henlægge
administration af tilskud til Social- og Boligstyrelsen. Social- og Boligstyrelsen
kan i den forbindelse fastsætte regler om adgangen til at påklage styrelsens
afgørelser vedrørende tilskud, herunder regler om at styrelsens afgørelser
vedrørende tilskud ikke kan indbringes
for ministeren.”
Derudover er der ingen ændringer i tekstanmærkningerne.
Der er ingen nye tekstanmærkninger på § 15 i forhold til den tidligere regerings
forslag til finanslov for 2023.
8