Tak for det, formand, og tak til ordførerne. Lovforslaget indeholder flere forskellige ændringer af udlændingeloven, hjemrejseloven og straffeloven og har også til formål at ophæve brexitborgerloven. Jeg vil ikke gennemgå det i detaljer fra talerstolen, men blot sige, at med lovforslaget sikres det, at reglerne er gennemskuelige, opdaterede og virker efter hensigten, ligesom det sikres, at dansk ret er i overensstemmelse med EU og internationale forpligtigelser.
Så vil jeg sige lidt om de enkelte elementer. Den 8. december 2022 vedtog EU's Ministerråd en afgørelse, der gav adgang til, at Kroatien kan begynde at anvende Schengenreglerne fuldt ud. Folketingets Europaudvalg gav den 22. juni forhandlingsmandat, med henblik på at Danmark kunne støtte vedtagelsen. Lovforslaget er således en bunden opgave her for mig som minister og indeholder de nødvendige ændringer af dansk ret som følge af Rådets afgørelse.
Lovforslaget har også til formål at indføre nye regler om hjælp til hjemrejse og ændre de gældende regler om hjemrejsestøtte. Hjælp til hjemrejse vil kunne være et effektivt motivationsfremmende middel i forhold til at fremme visse udlændinges samarbejde med myndighederne om hjemrejse. Samtidig vil et støttebeløb kunne gøre en tilbagevenden til hjemlandet lidt mere attraktiv for udlændinge og dermed fremme lysten hos dem til selv at træffe beslutning om at udrejse. Reglerne om hjemrejsestøtte foreslås desuden ændret, så udlændinge, der er visumfri i kraft af deres statsborgerskab, under visse betingelser vil kunne få hjemrejsestøtte, hvis deres opholdstilladelse nægtes forlænget eller inddrages.
Det foreslås også at indføre en ændring af indfødsretsloven, hvor en bestemmelse fra statsborgerretskonventionen implementeres fuldt ud. Med forslaget vil det blive skrevet ind i indfødsretsloven, at personer kan anses for ikke på noget tidspunkt at have været danske statsborgere, når det konstateres, at grundlaget for deres erhvervelse af dansk statsborgerskab mangler. Dette udgangspunkt gjaldt allerede i forvejen, men det nedfældes nu direkte i loven. Der indføres samtidig en undtagelse til det udgangspunkt, som omfatter ganske få personer, der vil blive anset som danske statsborgere.
Brexitborgerloven blev vedtaget af Folketinget for at sikre britiske statsborgeres ophold i Danmark, i tilfælde af at der ikke blev indgået en aftale mellem Storbritannien og EU om briternes udtræden. Som bekendt resulterede forhandlingerne om briternes udtræden af EU heldigvis i indgåelse af en udtrædelsesaftale, og derfor er loven heller ikke sat i kraft her i landet. Udtrædelsesaftalen sikrer bl.a., at britiske statsborgere og disses familiemedlemmer, der i kraft af EU-reglerne om fri bevægelighed havde lovligt ophold i Danmark indtil den 31. december 2020, kan bevare deres ret til ophold og arbejde i Danmark. Udtrædelsesaftalen sikrer dermed de pågældende britiske statsborgeres rettigheder, og på den baggrund er der ikke behov for at sætte brexitborgerloven i kraft, og derfor foreslås den nu ophævet.
I juni 2021 vedtog Folketinget en lov, der indeholder det overordnede lovgivningsmæssige grundlag for, at der kunne overføres asylansøgere, der søger om asyl i Danmark, til et tredjeland med henblik på asylsagsbehandling og eventuel efterfølgende beskyttelse i et tredjeland. Ifølge denne lov skal udlændinge- og integrationsministeren fremsætte forslag om revision af loven, hvis loven ikke er trådt i kraft inden udgangen af 2022. I forbindelse med udvalgsbehandlingen og vedtagelsen af loven blev det besluttet, at loven først skulle sættes i kraft, når der er indgået en aftale med et tredjeland om overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efterfølgende beskyttelse i tredjelandet. Da der ikke er indgået en sådan aftale, er det ifølge loven påkrævet, at der foretages en revision af loven, hvilket vi gør med dette lovforslag.
Regeringen vil arbejde for et nyt europæisk asylsystem, som sikrer, at Danmark og Europa kan have kontrol med, hvor mange der kommer hertil, da det er en forudsætning for, at folk kan blive integreret ordentligt. Regeringen vil engagere sig i alle løsninger, der er mulige, og som overholder internationale forpligtigelser og Danmarks EU-retlige forpligtigelser, herunder om der f.eks. kan indgås et samarbejde med andre lande inspireret af Tyrkieterklæringen, etablere en ordning om overførsel af asylansøgere til sagsbehandling og eventuel beskyttelse i et sikkert tredjeland uden for Europa eller andet, der tilsvarende bidrager til at løse udfordringerne.
Regeringen ønsker således stadig fortsat at afsøge mulighederne for en ordning om overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efterfølgende beskyttelse i et sikkert tredjeland uden for Europa etableret af EU eller i samarbejde med andre lande. Vi mærker det måske ikke så meget i Danmark, men tilstrømningen til EU af irregulære migranter er meget høj. I 2022 var antallet af ulovlige krydsninger af EU's grænser på det højeste niveau siden 2016 med næsten halvanden gang så mange asylansøgere i 2022 som året før, og tendensen ser ud til at fortsætte i år. Vi mener derfor, der er behov for at tænke i nye løsninger på de udfordringer, EU står over for, og vi oplever også, at EU-landene efterspørger innovative forslag om at adressere irregulær migration, fordi de oplever meget høje ankomsttal. Det er derfor regeringens mål, at en ordning om overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel efterfølgende beskyttelse i et sikkert tredjeland uden for Europa etableres af EU eller i samarbejde med en række lande og den etableres et sikkert sted, som lever op til Danmarks internationale forpligtigelser. Det er derfor vurderingen, at der fortsat er behov for et overordnet lovgivningsmæssigt grundlag, og vi foreslår, at loven bevares.
Endelig indeholder lovforslaget ændringer af udlændingeloven på baggrund af en dom fra EU-Domstolen om grænser for, hvor længe unionsborgere og deres familiemedlemmer kan være frihedsberøvede med henblik på udsendelse. Forslaget skal således sikre, at dansk ret er i overensstemmelse med EU-retten.
Så vil jeg blot til flere af de bemærkninger, der har været her fra talerstolen, sige, at jeg anerkender, at det er problematisk, at man klodser for mange ting sammen. Jeg vil også gerne på baggrund af udvalgsbehandlingen dele det op på en måde, så flest muligt af Folketingets partier kan stemme rent, altså enten for eller imod de forslag, som de syntes er gode og dårlige. Det anerkender jeg. Vi er i en proces nu, og i det første lovforslag, jeg havde på af den her slags, var der ni forskellige elementer. Nu er vi nede på fem, så det går trods alt den rigtige vej. Det kan være, det er tre næste gang.
Men også sagt som en mere generel bemærkning også i forhold til det, som fru Pia Kjærsgaard er inde på undervejs her, vil jeg sige, at nu har vi været i gang i en halv time, så det har ikke været meget lange ordførertaler, selv om der er fem elementer her. Nogle har været meget korte, og der er to ordførere fra to partier, som ellers normalt går meget op i udlændingepolitik, som slet ikke har fundet anledning til at være her i salen. Altså, med al respekt, hvis man forestillede sig, at forslaget om Kroatiens indtræden i Schengensamarbejdet havde været et selvstændigt lovforslag, hvor mange ordførere var så mødt op? Jeg er ikke sikker på, at der ville have været flere, end der er nu, og det synes jeg også er relevant at sige, når der er flere elementer. Så kan man diskutere, om det med modtagecenteret er stort nok til at have sit eget lovforslag, og der kan være andre ting, hvor man synes det. Men at Kroatien indtræder i Schengensamarbejdet, og at man laver tilretninger efter en dom fra EU-Domstolen, mener jeg godt man kan have på det samme lovforslag, uden at vi forbryder os mod forretningsordenen i Folketinget og den sådan generelle respekt, der er, for, at partierne skal kunne stemme rent, efter hvad de mener og synes er rigtigt. Det er bare sagt i al stilfærdighed.
Hvis vi laver flere lovforslag, betyder det også mere arbejde. Det, som jeg tit hører, når jeg er i Folketingets udvalg, er, at man føler et meget stort pres som ordfører på mange lovforslag. Og nu kan jeg se, at fru Pia Kjærsgaard rynker på næsen ad det, men det er altså det, som folk siger: Der er et meget stort pres og et ønske om, at det bliver mere overskueligt at være folketingsmedlem. Det er jeg ikke sikker på det vil blive, hvis man opdeler lovforslagene i fem forskellige dele og skal have fem forskellige ordførere og behandlinger. Men som sagt vil jeg strække mig så langt, jeg kan, for at sikre, at alle partierne så vidt muligt kan stemme efter deres overbevisning. Nu opgør jeg jo ikke lovforslag på mit område i stramninger og lempelser, men jeg vil alligevel prøve at se, om ikke vi kan finde et mønster, som gør, at partierne så vidt muligt kan stemme efter deres overbevisning og ikke skal stemme gult eller komme med lange betænkningsbidrag. Så det skal være mit bidrag herfra.