Tak til formanden. Det her lovforslag er ret teknisk, og jeg må sige, at jeg faktisk ikke kan nå alle mine kommentarer på de her 5 minutter, men nu tager jeg de vigtigste kommentarer, og så vil der komme nogle tekniske spørgsmål bagefter.
Formålet med lovforslaget er at ligestille danske og udenlandske virksomheder ved at indføre hjemmel til indkomstbeskatning af aktiviteter, som udføres af udenlandske personer, når aktiviteterne udøves i Danmarks eksklusive økonomiske zone. Dette gælder, hvis aktiviteterne vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg. Det er jo fornuftigt, at vi beskæftiger os med det. Det er en væsentlig del af rammerne for, at vi overhovedet kan have de former for aktiviteter.
Desuden har lovforslaget til formål at opdatere listen over lande, som er omfattet af de danske defensive foranstaltninger over for lande på EU's sortliste over skattely. Og det er jo vigtigt, i forhold til at vi tager stilling til, hvem det er, vi egentlig gerne vil have indenfor, og hvem vi ikke vil have indenfor.
Det næste er omkring indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zoner. Og der indføres med den her del af lovforslaget en beskatning, således at beskatning af aktiviteter uden for 12-sømilegrænsen svarer til beskatningen af selskaber, der er skattemæssigt hjemmehørende i udlandet, og som har aktiviteter på dansk søterritorium. Det synes vi lyder fornuftigt.
Dette sker på baggrund af en vurdering om, at selskaber, der har hjemme i udlandet, bør betale skat til Danmark af den indkomst, som erhverves ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, nøjagtig på lige fod med selskaber, der har hjemme i Danmark. Det lyder også fornuftigt. Beskatningen sker samtidig på baggrund af vurderingen om, at personer bør være omfattet af skattepligt til Danmark, hvis de erhverver vederlag fra arbejde, der vedrører etablering og drift og benyttelse af kunstige øer. Det er også fornuftigt.
Så er der fradrag for driftsomkostninger og skattemæssige afskrivninger ved anvendelse af kulbrinteanæg til lagring af CO2. I Venstre er vi jo et parti, som sætter klima højt på dagsordenen, og af den årsag skal vi hele tiden iværksætte tiltag, som kan afbøde klimaforandringerne. Når FN’s Klimapanel har vurderet, at CCS, carbon capture and storage, er en kilde til indfrielse af klimamålene, skal vi reagere med ansvarlighed.
Derudover har undersøgelser fra GEUS påpeget, at dansk undergrund er velegnet til lagring af CO2. Den nuværende kulbrinteskattelov indkapsler ikke de skattemæssige konsekvenser af, at man anvender anlæg, som oprindeligt er opført med formålet om kulbrinteudvinding, men som nu anvendes i forbindelse med aktiviteter som lagring CO2. Og disse skatteregler bør udformes således, at de ikke hindrer iværksættelse af aktiviteter med lagring af CO2. Det er en ret vigtig sammenhæng.
I den forbindelse bør den skattepligtige ikke få forringet sine muligheder for at foretage afskrivninger på anlæggene, der beskattes efter kulbrinteskatteloven, selv om de fortsat anvendes til udvinding og nu også lagring af CO2. Endvidere skal det være muligt at fratrække driftsudgifter til f.eks. vedligeholdelse i opgørelsen af den kulbrinteskattemæssige indkomst, også selv om udgifterne vedrører både aktiviteter forbundet med kulbrinteudvinding og lagring af CO2. Skattereglerne bør ikke give anledning til, at aktiviteter, der udelukkende omhandler lagring af CO2, kan fradrages i opgørelse af indkomst, som beskattes efter kulbrinteloven. Venstre tager godt imod lovforslaget, særlig grundet planerne om CO2-lagring og etablering af en energiø uden for Danmarks eksklusive økonomiske zone.
Vi har en række tekniske spørgsmål, som skal afklares i lovprocessen. Det har stor vigtighed for Venstre, at der er sikret fairness og ensretning af dansk beskatning, således af aktiviteter, der er forbundet med ovenstående, har en ensartet beskatning. Venstre kan med de bemærkninger støtte lovforslaget.