Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73 Bilag 11
Offentligt
2710620_0001.png
Til lovforslag nr.
L 73
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2023
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven,
kulbrinteskatteloven og ligningsloven
(Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse
af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO
2
og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive
foranstaltninger)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringforslag til lovforsla-
get.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 3
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 20 E, stk. 3, 6. pkt.,
ophæves.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 20 E, stk. 4,
udgår i
2. pkt.
»alle«.
[Justering af carry back-ordningen ved fjernelse af anlæg
anvendt til CO
2
-lagring]
3)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 20 E
indsættes
som
stk. 5:
»Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
gennemførelsen af udbetalinger som nævnt i stk. 3, 1. pkt.,
og stk. 4, herunder om udbetaling af a conto-beløb efter
ophøret med virksomhed omfattet af dette kapitel.«
[Bemyndigelse til fastsættelse af a conto-udbetaling af beløb
omfattet af carry back-ordningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Kulbrinteskattelovens § 20 E indeholder regler om en
såkaldt carry back-ordning. Efter kulbrinteskattelovens § 20
E, stk. 3, 1. pkt., kan den skattepligtige, hvis der resterer et
uudnyttet underskud ved endeligt ophør af virksomhed med
indvinding af kulbrinter, få udbetalt skatteværdien af den
del af underskuddet, som vedrører fradrag for fjernelsesom-
kostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A. Skatteværdien
beregnes med skattesatsen for de senest pålignede kulbrinte-
skatter, og udbetalingen kan højst udgøre den kulbrinteskat,
DokumentId
Journalnummer
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2710620_0002.png
2
som den skattepligtige har betalt, jf. kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Carry back-ordningen kan ifølge bemærkningerne til lov
nr. 1216 af 27. december 2003, hvorved ordningen blev
indført, først anvendes, når alle anlæg er fjernet, og de sam-
lede fjernelsesomkostninger er kendt, jf. Folketingstidende
2003-04, tillæg A, side 2086.
Efter § 20 E, stk. 3, 6. pkt., kan skatteministeren fastsæt-
te nærmere regler for gennemførelsen af udbetalinger som
nævnt i bestemmelsens 1. pkt.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 1, at § 20 E, stk. 3, 6.
pkt., ophæves.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3 om
indsættelse af stk. 5 i kulbrinteskattelovens § 20 E, hvorved
skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
for gennemførelsen af udbetalinger som nævnt i kulbrinte-
skattelovens § 20 E, stk. 3, 1. pkt., og det ved lovforslagets
§ 3, nr. 4, foreslåede nye § 20 E, stk. 4, herunder om udbeta-
ling af a conto-beløb efter ophøret med virksomhed omfattet
af kapitel 3 A.
Til nr. 2
Kulbrinteskattelovens § 20 E indeholder regler om en
såkaldt carry back-ordning. Efter kulbrinteskattelovens § 20
E, stk. 3, 1. pkt., kan den skattepligtige, hvis der resterer et
uudnyttet underskud ved endeligt ophør af virksomhed med
indvinding af kulbrinter, få udbetalt skatteværdien af den
del af underskuddet, som vedrører fradrag for fjernelsesom-
kostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A. Skatteværdien
beregnes med skattesatsen for de senest pålignede kulbrinte-
skatter, og udbetalingen kan højst udgøre den kulbrinteskat,
som den skattepligtige har betalt, jf. kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Carry back-ordningen kan ifølge bemærkningerne til lov
nr. 1216 af 27. december 2003, hvorved ordningen blev
indført, først anvendes, når alle anlæg er fjernet, og de sam-
lede fjernelsesomkostninger er kendt, jf. Folketingstidende
2003-04, tillæg A, side 2086.
Ved den i lovforslagets § 3, nr. 4, foreslåede nye bestem-
melse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, er der foreslået
særlige bestemmelser om anvendelsen af carry back-ordnin-
gen, når selskaber efter endeligt ophør med kulbrinteindvin-
dingsvirksomhed opretholder anlæg, som har været anvendt
til kulbrinteindvindingsaktiviteterne, fordi de pågældende
anlæg skal anvendes i forbindelse med CO
2
-lagringsaktivi-
teter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4,
1. pkt., vil selskaberne i sådanne tilfælde kunne anvende
carry back-ordningen, når alle øvrige anlæg anvendt til kul-
brinteaktiviteter er fjernet. Selskaberne skal således på dette
tidspunkt kunne kræve udbetaling af skatteværdien af den
del af et eventuelt underskud ved det endelige ophør med
indvindingsvirksomheden, der vedrører fradrag for de fak-
tisk afholdte fjernelsesudgifter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 2.
pkt., vil skatteværdien af fradrag efter § 10 A for udgifter
til fjernelse af de anlæg, der er opretholdt af hensyn til
aktiviteter med lagring af CO
2
, kunne kræves udbetalt efter
carry back-ordningen i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk.
3, når den skattepligtige har fjernet alle anlæg anvendt i
forbindelse med disse aktiviteter.
Derudover er det i forslaget til kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 4, 3. pkt., foreslået, at det beløb, der kan kræves
udbetalt efter 2. pkt., reduceres med 5 pct. for hvert hele år,
der er forløbet fra udløbet af det indkomstår, hvor betingel-
serne i 1. pkt. er opfyldt, til og med det indkomstår, hvor
betingelserne i 2. pkt. er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20
E, stk. 4, vil indebære, at det beløb, der vil kunne kræves
udbetalt efter carry back-ordningen efter fjernelse af alle
anlæg, der er blevet opretholdt af hensyn til CO
2
-lagrings-
aktiviteter, først vil skulle opgøres efter reglerne i kulbrinte-
skattelovens § 20 E, stk. 3. Det således opgjorte beløb vil
herefter skulle reduceres med 5 pct. for hvert hele år, der
er forløbet siden udløbet af det indkomstår, hvor carry-back-
ordningen kunne anvendes første gang efter den foreslåede
bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 1. pkt.,
og indtil alle de anlæg, der er opretholdt af hensyn til CO
2
-
lagringsaktiviteterne, er fjernet.
Det foreslås ved ændringsforslag nr. 2, at ordet »alle«
udgår i den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i kulbrin-
teskattelovens § 20 E, stk. 4, 2. pkt.
Ændringsforslaget har til formål at give selskaberne mu-
lighed for at få udbetalt skatteværdien af fjernelsesomkost-
ninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A vedrørende anlæg,
der er opretholdt af hensyn til aktiviteter med lagring af
CO
2
, før alle anlæg, der anvendes til sådanne aktiviteter, er
fjernet.
Ændringsforslaget tager højde for, at der kan være tilfæl-
de, hvor den skattepligtige efter fjernelse af alle (øvrige)
kulbrinteanlæg har opretholdt flere anlæg med henblik på
anvendelse af anlæggene til aktiviteter med CO
2
-lagring.
Ændringsforslaget vil i sådanne tilfælde indebære, at car-
ry back-ordningen kan anvendes, når et anlæg anvendt til
CO
2
-lagring er fjernet, selv om den skattepligtige bevarer et
eller flere anlæg, der fortsat anvendes til CO
2
-lagring. Re-
duktionen på 5 pct. årligt af det beløb, der kan kræves
udbetalt efter carry back-ordningen, vil således skulle bereg-
nes på grundlag af det antal år, der er forløbet mellem det
tidspunkt, hvor betingelserne i kulbrinteskattelovens § 20 E,
stk. 4, 1. pkt., er opfyldt, til og med det indkomstår, hvor
anlægget anvendt til CO
2
-lagring er fjernet.
Ændringsforslaget har til hensigt at sikre, at der i tilfælde,
hvor et anlæg er fjernet, fordi det ikke længere skal bruges
til CO
2
-lagringsaktiviteter, er adgang til at udnytte carry
back-ordningen, uden at det beløb, der kan kræves udbetalt,
gradvist reduceres over tid, indtil også øvrige anlæg anvendt
til lagringsaktiviteterne er fjernet. Dette vil modvirke, at
carry back-ordningen utilsigtet kan medføre et incitament til
at lukke ellers rentable lagringsaktiviteter ned for at undgå
en reduktion af det beløb, der vil kunne kræves udbetalt i re-
lation til omkostningerne til fjernelse af allerede nedlukkede
anlæg.
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2710620_0003.png
3
Til nr. 3
Efter kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 1. pkt., kan den
skattepligtige, hvis der resterer et uudnyttet underskud ved
endeligt ophør af virksomhed med indvinding af kulbrinter,
få udbetalt skatteværdien af den del af underskuddet, som
vedrører fradrag for fjernelsesomkostninger efter kulbrinte-
skattelovens § 10 A. Skatteværdien beregnes med skattesat-
sen for de senest pålignede kulbrinteskatter, og udbetalingen
kan højst udgøre den kulbrinteskat, som den skattepligtige
har betalt, jf. kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 2. og 3.
pkt.
Carry back-ordningen kan først anvendes, når alle anlæg
er fjernet, og de samlede fjernelsesomkostninger er kendt.
Efter kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 6. pkt., kan
skatteministeren fastsætte nærmere regler for gennemførel-
sen af udbetalinger som nævnt i bestemmelsens 1. pkt.
Ved den i lovforslagets § 3, nr. 4, foreslåede nye bestem-
melse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, er der foreslået
særlige bestemmelser om anvendelsen af carry back-ordnin-
gen, når selskaber efter endeligt ophør med kulbrinteindvin-
dingsvirksomhed opretholder anlæg, som har været anvendt
til kulbrinteindvindingsaktiviteterne, fordi anlæggene frem-
adrettet skal anvendes i forbindelse med CO
2
-lagringsaktivi-
teter.
Efter den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens
§ 20 E, stk. 4, 1. pkt., vil selskaberne i sådanne tilfælde kun-
ne anvende carry back-ordningen, når alle anlæg anvendt til
kulbrinteaktiviteterne er fjernet. Selskaberne skal således på
dette tidspunkt kunne kræve udbetaling af skatteværdien af
den del af et eventuelt underskud ved det endelige ophør
med indvindingsvirksomheden, der vedrører fradrag for de
faktisk afholdte fjernelsesudgifter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4,
2. pkt., således som denne bestemmelse er foreslået ændret
ved ændringsforslag nr. 2, vil skatteværdien af fradrag efter
§ 10 A for udgifter til fjernelse af anlæg, der er opretholdt
af hensyn til aktiviteter med lagring af CO
2
, kunne kræves
udbetalt efter carry back-ordningen i stk. 3, når den skatte-
pligtige har fjernet et anlæg anvendt i forbindelse med disse
aktiviteter.
Derudover er det i forslaget til kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 4, 3. pkt., foreslået, at det beløb, der kan kræves
udbetalt efter 2. pkt., reduceres med 5 pct. for hvert hele år,
der er forløbet fra udløbet af det indkomstår, hvor betingel-
serne i 1. pkt. er opfyldt, til og med det indkomstår, hvor
betingelserne i 2. pkt. er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20
E, stk. 4, vil indebære, at det beløb, der vil kunne kræves
udbetalt efter carry back-ordningen efter fjernelse af anlæg,
der er blevet opretholdt af hensyn til CO
2
-lagringsaktivite-
ter, først vil skulle opgøres efter reglerne i kulbrinteskattelo-
vens § 20 E, stk. 3. Det således opgjorte beløb vil herefter
skulle reduceres med 5 pct. for hvert hele år, der er forløbet
siden udløbet af det indkomstår, hvor carry back-ordningen
kunne anvendes første gang efter den foreslåede bestemmel-
se i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 1. pkt., og indtil
det pågældende anlæg, der var blevet opretholdt af hensyn
til CO
2
-lagringsaktiviteterne, er fjernet.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at der i kulbrinte-
skattelovens § 20 E indsættes et nyt stk. 5, hvorefter skatte-
ministeren kan fastsætte nærmere regler for gennemførelsen
af udbetalinger som nævnt i stk. 3, 1. pkt., og stk. 4, her-
under om udbetaling af a conto-beløb efter ophøret med
virksomhed omfattet af kulbrinteskattelovens kapitel 3 A.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil skulle er-
statte bemyndigelsesbestemmelsen i kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 3, 6. pkt., der ved ændringsforslag nr. 1 foreslås at
skulle ophæves.
Ændringsforslaget har til formål – når virksomhed med
indvinding af kulbrinter er ophørt – at give selskaberne
mulighed for at få a conto-udbetalinger af skatteværdien af
fjernelsesomkostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A,
selv om alle anlæg, der har været anvendt til kulbrinteaktivi-
teter, endnu ikke er fjernet. I modsætning til den gældende
bemyndigelsesbestemmelse vil den foreslåede bestemmelse
således indebære, at skatteministeren vil kunne fastsætte be-
stemmelser om a conto udbetalinger af beløb omfattet af
carry back-ordningen.
Det bemærkes, at erfaringerne, herunder fra udlandet, har
vist, at fjernelse af kulbrinteanlæg kan strække sig over en
lang årrække. Hvis det beløb, der kan kræves udbetalt efter
carry back-ordningen, først udbetales som et samlet beløb,
når alle anlæg er fjernet, vil der kunne være væsentlige
fordele for kulbrintevirksomhederne forbundet med i videst
muligt omfang at afholde fjernelsesudgifter i den periode,
hvor der stadig er en positiv kulbrinteskattepligtig indkomst,
således at fjernelsesudgifterne løbende kan fradrages heri.
Dette vil kunne indebære, at selskaberne vælger at ned-
lukke aktiviteter og fjerne anlæg i tilfælde, hvor det isoleret
set ellers fortsat ville være økonomisk rentabelt at videreføre
indvindingsaktiviteterne, ligesom det vil kunne foranledige
virksomhederne til at fremskynde arbejdet med fjernelsen af
anlæggene mere, end hvad der isoleret set er hensigtsmæs-
sigt.
Carry back-ordningen har ifølge bemærkningerne til lov
nr. 1216 af 27. december 2003, hvorved ordningen blev
indført, imidlertid til hensigt at sikre, at virksomhederne
i relation til fjernelsesomkostninger stilles tilnærmelsesvis
som om, udgifterne var afholdt, mens virksomheden fortsat
kastede indtægter af sig, jf. Folketingstidende 2003-04, til-
læg A, side 2086.
Det er hensigten, at bemyndigelsen til at fastsætte regler
om a conto-udbetalinger skal udnyttes, så det sikres, at det
overordnede formål tilgodeses. Udgangspunktet vil således
være, at a conto-udbetalinger skal ske årligt, men det vil dog
kunne være hensigtsmæssigt at tilrettelægge a conto-udbeta-
lingerne således, at de f.eks. sker etapevis i overensstemmel-
se med de fjernelsesplaner, som Energistyrelsen skal god-
kende, inden fjernelsesarbejderne påbegyndes.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om a conto-udbe-
talinger vil kun muliggøre, at der foretages a conto-udbe-
talinger efter ophøret med kulbrinteindvindingsvirksomhe-
den. Fjernelsesomkostninger afholdt inden dette tidspunkt
vil fortsat skulle fradrages ved de løbende indkomstopgø-
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2710620_0004.png
4
relser. Det gælder også fjernelsesomkostninger vedrørende
anlæg, der har været anvendt til CO
2
-lagringsaktiviteter.
Er der oparbejdet et underskud i perioden frem til ophøret
med de indkomstgivende kulbrinteindvindingsaktiviteter, er
det forudsat, at skatteministeren ved udnyttelsen af bemyn-
digelsesbestemmelsen udformer reglerne om a conto-udbe-
talinger på en sådan måde, at den første a conto-udbetaling
omfatter skatteværdien af den del af dette oparbejdede un-
derskud, der vedrører fradrag for fjernelsesomkostninger ef-
ter kulbrinteskattelovens § 10 A.
Særligt hvad angår udbetalinger efter forslaget til kul-
brinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 2.-4. pkt. – således som
disse bestemmelser er foreslået udformet ved lovforslagets
§ 3, nr. 4, og ved ændringsforslag nr. 2 – bemærkes, at
det beløb, der kan kræves udbetalt efter carry back-ordnin-
gen, årligt vil skulle reduceres med 5 pct. Denne reduktion
beregnes på grundlag af det antal år, der er forløbet fra
det tidspunkt, hvor den skattepligtige har fjernet alle kul-
brinteanlæg, der ikke bevares af hensyn til anvendelse til
aktiviteter med CO
2
-lagring, og indtil det pågældende anlæg
anvendt til CO
2
-lagring er fjernet.
Ved udnyttelsen af bemyndigelsen til at fastsætte regler
om a conto-udbetalinger vil der være behov for at tage højde
for denne forholdsmæssige reduktion, der først endeligt vil
ligge fast, når anlægget faktisk er fjernet. Reglerne om a
conto-udbetalinger vil skulle udformes således, at det sikres,
at der ikke udbetales større beløb a conto, end hvad der
svarer til den andel af kulbrinteskatteværdien af de allerede
afholdte fjernelsesomkostninger, der faktisk vil kunne kræ-
ves udbetalt, når anlægget endeligt er fjernet.
Provenumæssige konsekvenser
Ændringsforslag nr. 3 er ikke afgrænset til selskaber, som
vælger at bevare kulbrinteanlæg af hensyn til anvendelse til
aktiviteter med CO
2
-lagring, men omfatter alle selskaber og
alle anlæg, som har været anvendt til indvinding af olie og
gas.
Selskaberne vil med ændringsforslaget kunne opnå lø-
bende udbetaling af carry back i forbindelse med, at sel-
skaberne afholder omkostninger til fjernelse af kulbrintean-
læg efter ophør af selskabets kulbrinteindvindingsvirksom-
hed. Det er en lempelse i forhold til gældende regler, hvoref-
ter selskaberne først vil kunne få udbetalt carry back, når
selskabet har fjernet samtlige anlæg. Forslaget indebærer
dermed en potentiel fremrykning af tidspunktet for udbeta-
ling.
Det indebærer en likviditetsmæssig fordel for selskabet
og en tilsvarende ulempe for det offentlige.
Det indebærer isoleret set et mindreprovenu for det of-
fentlige i form af et rentetab, idet staten må forventes at
skulle udbetale carry back tidligere end ellers.
De gældende regler har imidlertid også nogle – fra et
skattemæssigt synspunkt – uhensigtsmæssige konsekvenser,
idet reglerne tilskynder selskaberne til at nedlukke felter og
afslutte oprydningsarbejdet hurtigere end ellers. Reglerne
tilskynder således selskaberne til at foretage løbende ned-
lukning, mens de stadig har indtægter fra andre felter, hvor-
med de kan fradrage fjernelsesomkostninger i det år, hvor de
afholdes. Ved endeligt ophør af indvindingsvirksomheden
tilskynder reglerne til, at selskaberne afslutter oprydningsar-
bejdet så hurtigt som muligt med henblik på at få udbetalt
carry back. Ændringsforslaget betyder, at skattereglerne i
mindre grad vil påvirke selskabernes beslutninger i forhold
til, hvornår og hvor hurtigt de vælger af fjerne kulbrintean-
læg. Det vurderes isoleret set at indebære en samfundsøko-
nomisk gevinst, ligesom det kan have positive afledte virk-
ninger på statens indtægter fra kulbrinteindvindingen.
Det er ikke muligt at vurdere, hvilken virkning der væg-
ter størst for det offentlige, da virkningerne ikke umiddelbart
kan kvantificeres. Det skyldes, at der ikke foreligger en
detaljeret plan over selskabernes fjernelse af eksisterende
anlæg, ligesom der ikke er grundlag for at vurdere, i hvilken
grad ændringsforslaget vil påvirke selskabernes adfærd.
Virkningen kan dog potentielt være af en betydelig stør-
relsesorden i de enkelte år, hvor staten udbetaler carry
back. Selskaberne vurderes således at have meget store om-
kostninger til fjernelse af anlæg, som ved endeligt ophør
af kulbrinteindvindingsvirksomheden (i 2042 eller senere)
samlet set vurderes at udgøre i størrelsesordenen 25 mia.
kr. (2023-niveau). Heraf vil staten potentielt skulle udbeta-
le skatteværdien på 52 pct. til selskaberne i form af carry
back. En fremrykning af udbetalingen med ét enkelt år på-
lægger dermed staten et rentetab på i omegnen af 520 mio.
kr. i form af en engangsudgift forudsat en rente på 4 pct.
Den varige virkning af en engangsudgift i den størrelsesor-
den udgør knap 5 mio. kr. om året (2023-niveau).
Der bemærkes, at tallene alene illustrerer en mulig stør-
relsesorden forudsat en fremrykning af udbetalingen af carry
back med ét år (i gennemsnit). Den faktiske virkning af æn-
dringsforslaget er forbundet med betydelig usikkerhed. Det
kan således hverken udelukkes, at forslaget kan føre til en
fremrykning af udbetalingen med flere år, eller at forslaget
kan medføre ændringer i selskabernes adfærd, der mere end
modsvarer et eventuelt mindreprovenu forbundet med frem-
rykning af carry back-udbetalinger for fjernelsesudgifter af-
holdt efter kulbrintevirksomhedens ophør.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 20. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 3. februar
2023 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
49. Den 29. marts 2023 sendte skatteministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: 1. udkast til betænkning
2710620_0005.png
5
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <10> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <6> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <2> depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <24> spørgs-
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe-
ren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL) Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1