Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73 Bilag 5
Offentligt
2696495_0001.png
ovforslag
Costa Rica på
EU ortliste og
§
attemæssige onse venser for Coloplast
1
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H og præsentation fra foretræde den 26/4-23
2696495_0002.png
Coloplast i Costa Rica
Etablering på
b
egyndt i
2018
og
driftsklar i foråret
2021
roduktionsvolumen stigende fra
4
i
2021/22
til
25
af Coloplasts
samlede produktion i
2024/25(værdi
i
2021/22
KK
283m)
Beskæftiger
i dag
400
medarbejdere
stigende til 700 i
2024/25
Costa Rica
har den nødvendige højt kvalificerede
arbejdskraft
ligger tæt på et af Coloplasts største vækst
markeder
(USA)
har et højt niveau af grøn energiforsyning i
området
hvilket støtter op om Coloplasts
grønne ambitioner
et politiske klima der anses for mere stabilt og
pålideligt sammenlignet med
øvrige
lande i
regionen
(meget begrænset /
ingen korruption)
2
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H og præsentation fra foretræde den 26/4-23
2696495_0003.png
Konsekvenser for Coloplast
Lovforslaget vedr § 5 H vil
betyde,
at Coloplast
A/S’ betalinger
til
køb af færdigproducerede varer fra Costa Rica ikke vil være
fradragsberettigede
Coloplast har en alm centraliseret forretningsmodel
Al
production fra datterselskaber sælges til Coloplast
A/S
på alm
vilkår
(kostpris
tillagt en routine mark-up)
Coloplast
A/S
videresælger varerne til koncernens datterselskaber
i de respective markeder på alm vilkår
(pris
der sikre at
salgsdatterselskabet tjener en rutinemargin)
Forretningsmodellen
betyder
at 70 af gruppens samlede
indtægter
beskattes
i anmark hvor gruppens har hovedsæde,
hvor al er
baseret
og hvor alle ledelsmæssige
beslutninger
træffes
3
Coloplast centraliseret
principal model
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H og præsentation fra foretræde den 26/4-23
2696495_0004.png
pdatering af igningslovens §
Utilsigtede onse venser for dans er vervsliv
Coloplast
ba
er op om EU’s
brug
af sortlisten som
reds ab til at
be æmpe
s atteunddragelse
ans implementering af defensive foranstaltninger
betyder
at også
betalinger
for varer fysis produceret i et
dattersels ab i et sortlisteland i e er fradragsberettiget
ovforslaget anfører, at det
”vurderes
i e at ave
nævneværdige
ø
onomis e eller administrative
onse venser for er vervslivet”
Coloplast vil stå mar ant dårligere end
udenlands
e
on
urrenter
i tilsvarende situation
4
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H og præsentation fra foretræde den 26/4-23
2696495_0005.png
orslag til modificering af det fremsatte
lovforslag i tråd med andre EU lande
Coloplast foreslår, at der i forbindelse med optagelse
af nye lande på listen i igningslovens §
indføres
en overgangsperiode som i
ys
land dette si re
At
vir som ederne ar mulig ed for at revidere
sin forretning
At
nye lande an andle og
bringe
intern
lovgivning i overensstemmelse med EC
standarder
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H og præsentation fra foretræde den 26/4-23
2696495_0006.png