Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73
Offentligt
2707846_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022 - 14509
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven,
kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af
visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg
m.v. i forbindelse med lagring af CO
2
og ændring af listen over lande, der er omfattet af
defensive foranstaltninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 3. april 2023.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/3-23 fra KPMG Acor Tax
2707846_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. marts 2023 fra KPMG Acor Tax, jf. L
73
bilag 2.
Svar
KPMG Acor Tax rejser i sin henvendelse tre spørgsmål.
For det første anmoder KPMG Acor Tax om, at det oplyses, om den foreslåede begræn-
sede skattepligt også omfatter udenlandske investorers udlejningsejendomme beliggende
på en kunstig ø i den eksklusive økonomiske zone eller renter og royalties, der betales af
et fast driftssted i Danmarks eksklusive økonomiske zone til udenlandske modtagere.
For det andet anmoder KPMG Acor Tax om, at det oplyses, om andre bestemmelser end
de bestemmelser, der omfattes af lovforslaget, gælder for Danmarks eksklusive økonomi-
ske zone, hvis de fx
anvender begreberne ”fra kilder her i landet”, ”fast driftssted her i
landet eller i Danmark” eller ”virksomhed her i landet”.
Endelig anmoder KPMG Acor Tax, for det tredje, om, at det oplyses, om territorialprin-
cippet, jf. selskabsskattelovens § 8, stk. 2, også finder anvendelse for ejendomme og/eller
et fast driftssted, som vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer
og anlæg, når ejendommen eller det faste driftssted er beliggende i en eksklusiv økono-
misk zone, som en fremmed stat efter havretskonventionen har beskatningsretten til.
KPMG Acor Tax spørger i den forbindelse til, om det gælder, uanset om den fremmede
stat ikke udnytter sin beskatningsret, fx hvor den fremmede stats lovgivning kun gælder
inden for en grænse på 12 sømil fra den fremmede stats kyst.
Kommentar:
De foreslåede bestemmelser om udvidelse af den danske beskatningsret vedrører reglerne
om fast driftssted, udførelse af personligt arbejde i tjenesteforhold og vederlag ved ar-
bejdsudleje. I det omfang det måtte forekomme, at der udlejes ejendomme på en kunstig
ø i den eksklusive økonomiske zone, vil indtægterne herfra være skattepligtige, når de al-
mindelige betingelser for at anse aktiviteten for et fast driftssted er opfyldt.
Hvad angår renter og royalties betalt af et fast driftssted i Danmarks eksklusive økonomi-
ske zone til udenlandske modtagere, må spørgsmålet forstås således, at der spørges til, om
de udenlandske modtagere vil være begrænset skattepligtige af beløbene, når de alminde-
lige betingelser herfor er opfyldt.
Herom bemærkes, at det følger udtrykkeligt af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, at
bestemmelsen omfatter betalinger fra et fast driftssted i Danmark, jf. selskabsskattelovens
2, stk. 1, litra a. Da det følger af lovforslaget, at et fast driftssted i Danmarks eksklusive
økonomiske zone vil være omfattet af selskabsskattelovens 2, stk. 1, litra a, vil den be-
grænsede skattepligt efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, også gælde for renter be-
talt af et sådant fast driftssted.
Side 2 af 3
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/3-23 fra KPMG Acor Tax
2707846_0003.png
Efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra g, og kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 8, er roy-
alty fra kilder her i landet omfattet af begrænset skattepligt. Betalinger fra et fast driftssted
i Danmarks eksklusive
økonomiske zone vil være betalinger ”kilder her i landet”,
på nøj-
agtigt samme måde som når royalty betales fra et fast driftssted inden for 12-sømile græn-
sen.
I relation til spørgsmålet fra KPMG Acor Tax om formuleringer i andre bestemmelser
bemærkes det, at spørgsmålet forekommer meget abstrakt, da det ikke angives, hvilke be-
stemmelser der sigtes til.
Et fast driftssted i Danmarks eksklusive økonomiske zone vil dog som nævnt skulle be-
handles på nøjagtigt samme måde som et fast driftssted inden for 12-sømile grænsen. Be-
talinger fra det faste driftssted i den eksklusive økonomiske zone vil således være betalin-
ger fra ”kilder her i landet”, det faste driftssted vil skulle anses for et ”fast driftssted i
Danmark” (eller ”her i landet”), og den virksomhed,
der udøves fra det faste driftssted,
vil være ”virksomhed her i landet”.
Endeligt bemærkes til spørgsmålet fra KPMG Acor Tax om territorialprincippet, at det
følger af selskabsskattelovens § 8, stk. 2, 1. pkt., at selskabers skattepligt som udgangs-
punkt ikke omfatter indtægter eller udgifter, der vedrører et fast driftssted eller en fast
ejendom beliggende i en fremmed stat. Det er i denne henseende uden betydning, om det
faste driftssted er beliggende på den fremmede stats land- eller søterritorium eller i den
fremmede stats eksklusive økonomiske zone.
Om muligheden for at beskatte indtægter eller udgifter vedrørende faste driftssteder eller
en fast ejendom beliggende i en fremmed stat i tilfælde, hvor den fremmede stat ikke har
udnyttet sin beskatningsret, kan i øvrigt henvises til Højesterets dom i SKM2017.506H.
Side 3 af 3