Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 13
Offentligt
2704484_0001.png
KOMMENTAR TIL L 74
FORSLAG TIL
LOV OM VEJAFGIFTER
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Henvendelse af 9/5-23 fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport om præsentation til foretræde den 10/5-23
2704484_0002.png
Fakta om den tunge vejgodstransport
Pr. 30.4.2023 var der 164 el-lastbiler i alt ud af i alt 36.126 lastbiler (12.000 kg
32.000 kg)
Det svarer til 0,45 % af bestanden
En el-lastbil koster ca. tre gange så meget som en diesellastbil
Der mangler ladeinfrastruktur. Pt. er der en offentlig ladestander til lastbiler i Nyborg - opsat af brændstofudbyderen XY
Hvis man ønsker en ladestander på matriklen er der typisk 1-1�½ års ventetid
Det koster i omegnen af 300.000 kr. at få etableret en ladestander
Mange steder i landet er der slet ikke el nok til at vognmændene kan lade op, hvis de fik installeret ladeinfrastruktur. F.eks. i
Nordjylland og på Falster
I aftale om udmøntning af pulje til grøn transport fra 25. juni 2021 blev der afsat 45 mio kr. til køb af grønne lastbiler. Der
kom 127 ansøgninger, men kun 69 fik tilsagn om støtte
Støtten var, for virksomheder med over 250 ansatte, på 40 pct. af meromkostningen ved at købe en diesellastbil. For mindre
virksomheder var støtten på 60 % af meromkostningen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Henvendelse af 9/5-23 fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport om præsentation til foretræde den 10/5-23
2704484_0003.png
Hovedargumenter imod forslaget L 74
Kørselsafgifterne er endt som en ekstra skat og ikke som en motor for grøn omstilling af lastbilerne
Pengene går i statskassen i stedet for at blive sendt tilbage til vognmændene i form af støtte til den grønne omstilling
En stor del af indtægterne går til administration. I det nye forslag er administrationsomkostningerne hævet fra 275 mio. til 280
mio. kroner om året
Varebiler er ikke omfattet af forslaget, hvorfor vi forudser en omladning af gods og dermed flere biler på vejene
Det fremgår af lovforslaget, at størstedelen af de forventede CO2-reduktioner kommer fra en reduktion i det samlede
trafikarbejde og i mindre grad fra udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler
Således vurderes det, at 2/3 af de forventede CO2-reduktioner i 2030 følger af en nedgang i trafikarbejdet, mens 1/3 følger af en
større udbredelse af energieffektive og grønne lastbiler
Hermed erkender Skatteministeriet og partierne bag aftalen, at det er begrænset, hvad afgiften har af effekt på den grønne
omstilling af den tunge vejgodstransport, når man blot forventer, at der køres mindre
hvilket er urealistisk
Trafikken på motorvejene stiger markant frem mod 2040 (over 30%). Det hænger ikke sammen med at afgiften skal få lastbiler til
at køre mindre?
Afgiften skævvrider branchen
små vognmænd og vognmænd i yderområder skal simpelthen længere for at hente varerne.
Dermed betaler de kilometerafgift, som de ikke kan lægge over på kunden. Det vil betyder at mindre vognmandsvirksomheder i
yderdistrikter må bukke under, og det vil have store konsekvenser for branchen og samfundet
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Henvendelse af 9/5-23 fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport om præsentation til foretræde den 10/5-23
2704484_0004.png
Hvordan får vi en grøn omstilling af den
tunge vejgodstransport?
Provenuet fra grønne afgifter skal føres tilbage til erhvervet, krone for krone, for at
muliggøre udskiftningen af fossile lastbiler til klimavenlige lastbiler
Opret støtteordninger med tilskud til indkøb af både nulemissionslastbiler, ladestandere
og tankanlæg på vognmændenes egen matrikel. Støtten skal være teknologineutral, så
de mest attraktive grønne løsninger kan vinde indpas
Ordninger skal være nemme at søge, da bureaukratiske ordninger gør det uoverskueligt
at søge for mindre virksomheder
Etablér fradragsordninger så købet af en nulemissionslastbil automatisk trækkes fra i
skatteindtægter. Fradrag og tilskudsordninger skal gå hånd i hånd for at løfte den store
omkostning for vejgodstransporten.
En vejafgift, der kun gælder for lastbiler, vil have lille CO2-effekt og forsinke
vognmændenes investeringer i grøn omstilling, og derfor er ITD imod lovforslaget om
en kilometer-baseret vejafgift fra 2025.
Den samme CO2 skal ikke beskattes flere gange. Dobbeltbeskatning skal undgås, og
danske klimaafgifter skal koordineres med initiativerne i EU’s Fit for 55 pakke, den
kommende generelle CO2-afgift, m.v.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Henvendelse af 9/5-23 fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport om præsentation til foretræde den 10/5-23
2704484_0005.png
Opfordring: Udskyd indførelsen af vejafgiften
1.
Tag lovforslaget af bordet - og vent til med
at genfremsætte et nyt, til der er
forsyningssikkerhed og de tekniske løsninger
er til stede
2.
Hjælp branchen til den grønne omstilling
frem for at straffe den
3.
En vejafgift bør omfatte alle køretøjer og
ikke kun den tunge vejgodstransport
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Henvendelse af 9/5-23 fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport om præsentation til foretræde den 10/5-23
2704484_0006.png
Vesterbrogade 10, 3
|
DK-1620
København V
T: +45 7467 1233
|
itd.dk
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT