Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2709081_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 71 af 2. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om statens administrative omkostninger i forbindelse med vejafgift i forhold til statens indtægter derfra
2709081_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvor stor en procentdel statens omkostninger til at administrere
og opkræve den nuværende vejbenyttelsesafgift udgør i forhold til statens indtægter fra
denne vejbenyttelsesafgift (ca. 500 mio. kr. årligt)? Og kan ministeren på samme måde
oplyse, hvor stor en procentdel statens administrative omkostninger under det foreslåede
vejafgiftssystem (ca. 280 mio. kr. årligt) udgør i forhold til statens indtægter fra den nye
kilometerbaserede vejafgift?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling.
Det foreslås, at Sund & Bælt Holding A/S vil stå for implementeringen, herunder udvik-
ling og indkøb af udstyr samt den efterfølgende drift af vejafgiftsordningen, samt bereg-
ning, opkrævning og kontrol af afgiften. Der er afsat op til 280 mio. kr. til administration
af vejafgiften, hvoraf langt størstedelen går til Sund og Bælt. Det skal ses i sammenhæng
med, at vejafgiften skønnes at indebære et umiddelbart provenu på ca. 2,5 mia. kr. i 2025,
stigende til knap 3,6 mia. kr. i 2030.
Med indførelsen af den kilometerbaserede vejafgift udtræder Danmark samtidig af den
eksisterende periodebaserede vejbenyttelsesafgift (Eurovignetten), som Danmark opkræ-
ver i samarbejde med Sverige, Holland og Luxemburg. Danmarks andel af omkostnin-
gerne til drift af systemet for udenlandske køretøjer har gennem de seneste år udgjort 30-
35 mio. kroner årligt. Afgiften fra danske køretøjer administreres og opkræves af Motor-
styrelsen sammen med vægtafgiften. Provenuet fra vejbenyttelsesafgiften udgør ca. 550
mio. kr. årligt.
Side 2 af 2