Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2713188_0001.png
24. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 87 af 22. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om, hvor stor en del af kilometerafgiftens CO2-effekt der kan henføres til hhv. mindre kørsel og substituering til grønnere kørsel i 2025-2030
2713188_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af kilometerafgiftens CO
2
-effekt, der kan henføres
til hhv. mindre kørsel (reduceret trafikarbejde) og substituering til grønnere kørsel (at en
større del af trafikarbejdet sker på f.eks. eldrevne lastbiler) i alle årene fra 2025 til 2030?
Svar
En ny kilometerbaseret vejafgift skønnes at indebære en CO
2
-reduktion på ca. 0,2 mio.
ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030.
Størstedelen af de forventede CO
2
-reduktioner kommer fra en reduktion i det samlede
trafikarbejde og i mindre grad fra udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler. Det
skønnes, at ca. 2/3 af de forventede CO
2
-reduktioner i 2030 følger af en nedgang i trafik-
arbejdet, mens 1/3 følger af en større udbredelse af energieffektive og grønne lastbiler,
herunder flere nulemissionslastbiler (CO
2
-emissionsklasse 5) samt flere lastbiler i CO
2
-
emissionsklasse 2-4. Det må forventes, at CO
2
-effekten i 2025 i højere grad kan henføres
til nedgangen i trafikarbejdet, sammenlignet med CO
2
-effekten i 2030, idet udbredelsen af
energieffektive og grønne lastbiler sker gradvist.
Det bemærkes, at vejafgiften skønnes at være forbundet med samfundsøkonomiske ge-
vinster, hvormed CO
2
-reduktionerne skønnes at være forbundet med negative skyggepri-
ser.
Side 2 af 2