Tak for det, og tak for en meget, meget fornem modtagelse af det her lovforslag, som jo er et samlelovforslag. Er det så et bunkebryllup? Det ved jeg ikke helt. Så var der også, jeg tror, det var hr. Hans Kristian Skibby, der omtalte det som bigami. Der må jeg tilstå, at jeg lige var nødt til at tjekke op på, hvordan det nu er med det der bigami. Det er jo så et ægteskab, man indgår, før det tidligere ægteskab er opløst. Det er så i øvrigt ulovligt efter straffeloven og er strafbart i Danmark, og jeg ved heller ikke helt, om det er et passende billede på det her.
Så var der sådan nogle fabuleringer: Hvad med andre afgifter osv.? Det er altid spændende og relevant. Jeg tror ikke, jeg ville kalde det for bigami og heller ikke for et bunkebryllup, men måske noget så kedeligt som et samlelovforslag. Selvfølgelig kunne man godt have præsenteret en række lovforslag, og så kunne vi have hygget os med det, men noget af det blev lige lovlig småt, og der er rigtig meget – det anerkender jeg – på mit område, hvor vi lovgiver og laver justeringer, og derfor forsøger vi også en gang imellem at samle det lidt sammen. Og jeg takker sådan set også for det gode humør i de indlæg, der har været.
Selve lovforslaget – jeg skal heller ikke nævne dem alle sammen her – indeholder jo så en lang række initiativer. Nogle er selvfølgelig sammenfaldende i forhold til formål og hensyn. Der er noget om det her med bekæmpelse af momssvig, som flere også har været inde på. E-handel er i kraftig vækst, og der er brug for redskaber til at kontrollere, at virksomheder i andre EU-lande, der sælger varer og ydelser til danske forbrugere, betaler den korrekte moms. For at bekæmpe momssvig ved e-handel foreslår regeringen derfor, at vi gennemfører nye EU-regler om indberetning af visse betalingsoplysninger fra betalingstjenesteudbyderne.
Det er konstateret, som det også er blevet sagt tidligere i et indlæg, at der kører momskarruselsvig med teleydelser i bl.a. Tyskland og Sverige. Tyskland har for at bekæmpe denne svig indført en omvendt betalingspligt. Der er selvfølgelig en risiko for, at denne svig flytter til Danmark, og derfor foreslår vi at indføre en omvendt betalingspligt for virksomheder, der hovedsagelig indkøber teleydelser med henblik på videresalg. Normalt er det sådan, at det er sælgeren, der opkræver og indbetaler salgsmoms, mens køberen kan fradrage denne moms som købsmoms. Forslaget betyder, at det i stedet bliver køberen, der skal indbetale salgsmomsen, samtidig med at køberen kan tage fradrag for denne som købsmoms. Det er lidt teknisk, men resultatet er, at der altså ikke er en sælger, der kan stikke af med salgsmomsen, og at der heller ikke er en køber, der kan tage fradrag for en moms, der ikke bliver betalt.
Der viser sig også løbende et behov for at styrke skatteforvaltningens kontrolmuligheder og samtidig gøre reglerne klarere, så flere borgere og virksomheder gør, hvad de skal. Skatteforvaltningen får på nuværende tidspunkt ikke oplysninger om, hvilke virksomheder der kun har delvis fradragsret, og hvad den delvise fradragsprocent så er. Derfor foreslår regeringen, at virksomhederne en gang årligt skal oplyse til skatteforvaltningen, om de har delvis fradragsret, og i givet fald oplyse fradragsprocenten.
For at gøre det lettest muligt for virksomhederne foreslår vi, at der kommer et pop op-vindue på en af virksomhedernes årlige momsangivelser, hvor de bliver bedt om at opgive relevante oplysninger. Derudover foreslår vi at justere skattekontrollovens regler om ansvarsfrihed. Justeringen vil gøre det klarere for borgere og virksomheder, hvad de skal holdes ansvarlige for, når oplysninger til årsopgørelsen indberettes af tredjeparter.
Erhvervslivet har kritiseret reglerne om hæftelse på afgiftsområdet, fordi godtroende virksomheder risikerer at hæfte for andres gæld. Derfor foreslår vi en notifikationsordning, der både skal gøre retstilstanden klarere, hjælpe de godtroende virksomheder og sikre Skattestyrelsens kontrolmuligheder. En lignende ordning kendes fra momsområdet.
Desuden foreslår vi at justere en overgangsbestemmelse i lov nr. 203 af 13. februar 2021 for at lette administrationen på motorområdet. Justeringen vil betyde, at overgangstilfælde af værditabsberegninger ikke længere skal vurderes ud fra de regler, der var gældende, før lov nr. 203 trådte i kraft, men de regler, der følger heraf. Ejeren af køretøjet kan dog anmode om, at beregninger af værditab bliver gennemført efter de regler, der gjaldt før lov nr. 203, hvis det vurderes fordelagtigt.
I forbindelse med indførelsen af indefrysningsordningen for højere energiregninger, som der også har været spurgt til og debatteret, tilbyder energivirksomhederne, at kunderne kan vente med at betale deres regning. Det anses for at være en finansiel ydelse, som medfører lønsumsafgift for energivirksomhederne. Som ved alle andre afgifter må man formode, som det også er beskrevet, at afgiften bliver overvæltet på de kunder, der har valgt at få indefrosset energiregningen i en svær økonomisk tid.
Det har ikke været tilsigtet. Det er måske det, man kalder for en utilsigtet konsekvens. I og med at vi lavede en pakke og en indefrysningsordning, pålagde vi sådan set de virksomheder, der skal stå for at håndtere den indefrysningsordning, en lønsumsafgift. Det tror jeg ikke var intentionen med det, og derfor er de jo ikke pålagt en lønsumsafgift i dag. Det er også derfor, at vi lægger op til at fritage energivirksomhederne for lønsumsafgift i forbindelse med indefrysningsordningen for højere energiregninger.
Endvidere indeholder lovforslaget en række initiativer, som er af meget teknisk karakter. Det drejer sig bl.a. om at tydeliggøre praksis om skærpede ordensbøder, tilpasse momsfritagelsen til visse EU-institutioner i forbindelse med covid-19 og præcisering af muligheden for at blive registreret som varemodtager i forbrugsafgiftsloven. Endelig foreslås det, at kompetencen til at opkræve visse nordiske underholdningsbidrag bliver overført fra Gældsstyrelsen til Udbetaling Danmark for at forenkle opkrævningen af disse bidragskrav.
Ja, det var, om ikke bigami og bunkebryllup, så i hvert fald en ordentlig pose blandede bolsjer og altså herfra et forsøg på også kort at opsummere de væsentligste forslag i lovforslaget. Så vil jeg gerne sige tak for ordet, og jeg er selvfølgelig klar til at besvare spørgsmålene i den videre lovbehandling. Tak.