Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 75 Bilag 1
Offentligt
2685073_0001.png
30. marts 2023
J.nr. 2022 - 13581
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrollo-
ven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indbe-
retning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, om-
vendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af reg-
ler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i for-
bindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for løn-
sumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til op-
krævning af visse underholdsbidrag m.v.).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Forlængelser og værditabsberegninger af
leasingaftaler indgået senest den 17. de-
cember 2020
Advokatrådet bemærker, at det er
grundlæggende retssikkerheds-
mæssigt betænkeligt, at de tekniske
systemer viser sig at sætte be-
grænsninger for den ønskede regu-
lering.
På tidspunktet for vedtagelse af
lov nr. 203 af 13. februar 2021 var
der en klar forventning om, at
overgangsbestemmelserne, herun-
der § 9, stk. 11, kunne implemen-
teres. Det har efterfølgende vist
sig, at det ikke er tilfældet.
Køretøjsregistret kan ikke system-
mæssigt foretage korrekte værdi-
tabsberegninger, hvis regler og af-
giftssatser har ændret sig fra tids-
punktet for leasingaftalens begyn-
delse til tidspunktet for værditabs-
beregningen. Køretøjsregistret vil
således altid anvende de regler, der
følger af lov nr. 203. Dette gælder
også, hvor en leasingaftale er ind-
gået før den 18. december 2020,
og hvor de regler, der var gæl-
dende forud for lov nr. 203’s
ikrafttrædelse derfor skal anvendes
i forbindelse med værditabsbereg-
ningen.
En tilpasning af Køretøjsregistret
med henblik på at gennemføre
værditabsberegninger som forud-
sat i overgangsbestemmelsen vil
imidlertid kræve udvikling af en ny
beregningsmotor, som kan fungere
sideløbende med den eksisterende
beregningsmotor. Dette vil skabe
kapacitetsudfordringer ift. andre
tilpasninger af Køretøjsregistret.
Med lovforslaget sikres det, at Kø-
retøjsregistreret kan systemunder-
støtte værditabsberegningerne. Ud
fra bl.a. et retssikkerhedsmæssigt
Side 2 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
synspunkt foreslås det dog samti-
dig, at i de tilfælde, hvor værditabs-
beregningen efter de regler, der var
gældende før ikrafttrædelse af lov
nr. 203, ville have været mere for-
delagtig end efter de regler, der
følger af lov nr. 203, skal der være
mulighed for at søge Motorstyrel-
sen om at få foretaget værditabs-
beregningen efter de tidligere reg-
ler. Motorstyrelsen vil i dette til-
fælde foretage en manuel sagsbe-
handling.
Det bemærkes, at den del af lov-
forslaget, der angår forlængelser af
leasingaftaler indgået senest den
18. december 2020, udgår af lov-
forslaget. Der henvises til kom-
mentaren til Finans og Leasing ne-
denfor.
Advokatrådet finder det bekym-
rende at foreslå regelændringer
med tilbagevirkende kraft.
Det følger af lovforslaget, at loven
træder i kraft dagen efter bekendt-
gørelsen i Lovtidende, jf. § 21, stk.
1. Loven vil alene have virkning
for værditabsberegninger, der fore-
tages efter dette tidspunkt. Loven
vil derfor ikke have tilbagevir-
kende kraft.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Lovforslaget falder uden for DA’s
virke og DA ønsker derfor ikke at
afgive bemærkninger.
Side 3 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv udtrykker ærgrelse
over, at man endnu en gang har
valgt at pulje så mange lovforslag
og fremsætte dem samlet. Forsla-
gene er i sig selv meget forskellige
og har hver især store implikatio-
ner for vidt forskellige brancher.
Bunkebryllupslovforslag er noto-
risk sværere at overskue og risike-
rer at føre til, at ikke alle interes-
senter får læst lovforslagene igen-
nem, hvilket naturligvis både er et
retssikkerhedsmæssigt og et lov-
kvalitetsmæssigt problem.
Indførelse af omvendt betalingspligt for
moms på teleydelser
Dansk Erhverv anfører, at begrun-
delsen for lovforslag er, at der er
begået svig med teleydelser i Sve-
rige og Tyskland. Skatteministeriet
fremsætter ikke nogen dokumenta-
tion for, at dette også har fundet
sted i Danmark. Dermed bygges
lovforslaget alene på en antagelse
om, at man som følge af ny lovgiv-
ning i Tyskland vedrørende om-
vendt betalingspligt vil se denne
svig flytte sig til Danmark. Det,
mener Dansk Erhverv, er en tynd
begrundelse for et meget omfat-
tende lovforslag.
Det er bl.a. skattemyndighedernes
opgave at sikre staten mod at lide
tab på grund af svig. Oplysninger
fra EUROFISC (netværk for EU-
lande, der arbejder med bekæm-
pelse af momssvig) om relativt
omfattende momssvig med tele-
ydelser i andre lande har naturlig-
vis ført til danske overvejelser om
behov for reaktion. Uanset, at der
ikke på nuværende tidspunkt er
konstateret svig, vurderes risikoen
høj, og det vurderes nødvendigt at
indføre den foreslåede omvendte
betalingspligt.
Dansk Erhverv anfører, at visse af
bemærkningerne til lovforslaget
ikke hænger sammen med selve
lovteksten, hvilket skaber uklarhed
Bemærkningerne til forslaget er ju-
steret således, at det tydeligt frem-
går, at reglerne kun gælder for tele-
ydelser solgt til videreforhandlere,
Side 4 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
over, hvad der er gældende, når et
teleselskab eller lignende sælger te-
leydelser til en virksomhed, som
ikke videresælger dem, og heller
ikke er en privat forbruger.
hvis primære aktivitet knytter sig
til handel med teleydelser. Ved pri-
mær aktivitet forstås, at mere end
halvdelen af de erhvervede tele-
ydelser videresælges til andre
momspligtige personer. Hermed
tydeliggøres, at der ikke skal bru-
ges omvendt betalingspligt ved
salg til fx en privat forbruger.
Dansk Erhverv anfører desuden,
at den foreslåede dato for ikraft-
trædelse den 1. juli 2023 ikke giver
virksomhederne den fornødne tid
til at tilpasse deres kunde- og fak-
tureringssystemer.
Efter en afvejning mellem hensy-
net til at sikre mod momssvig og
at give de virksomheder, der berø-
res af forslaget, fornøden tid at til-
passe sig til nye regler, er datoen
for forslagets ikrafttrædelse ændret
til den 1. januar 2024.
Indførelse af notifikationsordning og æn-
dring af hæftelsesbestemmelser
Dansk Erhverv noterer sig med
stor tilfredshed, at man med lov-
forslaget foreslår at indføre en no-
tifikationsordning. Dansk Erhverv
mener, at det er meget rimeligt, at
man med dette forslag lader tviv-
len komme virksomheder til gode,
og Dansk Erhverv kan til fulde
bakke op om det, da det sikrer, at
uskyldige virksomheder ikke uret-
mæssigt kommer til at hæfte for
andres gæld.
Dansk Retursystem
Dansk Retursystem har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 5 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater
Indberetning af visse betalingsoplysninger
til bekæmpelse af grænseoverskridende
momssvig
Danske Advokater anbefaler, at
det bør sikres, at det nye system
CESOP er klar til at håndtere beta-
lingsoplysninger, der skal indberet-
tes fra 1. januar 2024, og at der før
ikrafttrædelsesdatoen iværksættes
en prøveperiode for at modvirke
nedbrud og eliminere fejl.
Det bemærkes, at det EU-fælles
system CESOP udvikles og drives
af EU-Kommissionen. Fsva. den
danske systemunderstøttelse er der
fokus på at modvirke nedbrud og
eliminere fejl bl.a. gennem test og
prøveperiode før ikrafttrædelsen.
Herudover anbefaler Danske Ad-
vokater, at der bliver fornøden
mulighed for at få implementeret
indberetningssystemet i de indbe-
retningspligtiges (betalingstjeneste-
udbydere) bogholderifunktion, så-
ledes at indberetningerne kan blive
automatiseret.
Det vurderes, at der vil være til-
strækkelig tid til at implementere
lovforslaget hos de indberetnings-
pligtige. De respektive oplysninger,
som vil skulle indberettes til Skat-
teforvaltningen, vil skulle gøres til-
gængelige ved udgangen af den
måned, der følger det kalender-
kvartal, som oplysningerne vedrø-
rer, dvs. første indberetning vil
først skulle ske 30. april 2024 (se-
nest).
Danske Advokater opfordrer til, at
det fremgår tydeligt af loven,
hvilke oplysninger de indberet-
ningspligtige får pligt til at indbe-
rette.
PSP-direktivets artikel 1 (se ny ar-
tikel 243d) oplister udtømmende,
hvilke oplysninger, der vil skulle
indberettes. Oplistningen er gengi-
vet i lovbemærkningerne til den
foreslåede bemyndigelsesbestem-
melse i momslovens § 80, stk. 5,
som implementerer den nye artikel
243d i momssystemdirektivet. Be-
myndigelsen går således ikke ud-
over, hvad der følger af EU-retten,
hvilket også fremgår af lovbe-
mærkningerne. Det bemærkes i
øvrigt, at indberetningen af beta-
lingsoplysninger ensartes og for-
enkles i hele EU, da indberet-
Side 6 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningen vil skulle ske ved hjælp af
en elektronisk standardformular,
som vedtages af EU-Kommissio-
nen, jf. artikel 1, afsnit 2, i forord-
ning (EU) 2020/283 af 18. februar
2020 (ny artikel 24b og 24e indsæt-
tes i forordning (EU) nr.
904/2010).
Indførelse af omvendt betalingspligt for
moms på teleydelser
Danske Advokaters opfattelse er,
at der i væsentlig større udstræk-
ning bør overvejes at indføre om-
vendt betalingspligt for moms ved
handel mellem virksomheder. Her-
med undgår virksomheder at blive
involveret i handler, hvor der i et
tidligere led er momssvig, og sta-
ten kan i større grad undgå
momstab.
Hovedreglen i momssystemdirekti-
vet er, at sælger af en vare eller
ydelse opkræver momsen fra kø-
ber og indbetaler den til myndig-
hederne, og at køber kan fradrage
momsen som købsmoms. Ved
grænseoverskridende handler mel-
lem virksomheder i EU er reglen
dog som oftest, at det er køber,
der både indbetaler salgsmoms og
fradrager denne som købsmoms.
Når varen sælges videre i et natio-
nalt salg, skal hovedreglen anven-
des.
Den forskellige behandling af
grænseoverskridende handler og
nationale handler giver mulighed
for momssvig. Momssystemdirek-
tivet giver derfor i artikel 199-199c
EU-landene mulighed for - efter
nærmere regler og især for vare-
grupper, hvor risikoen for svig
vurderes høj - at indføre sådanne
nationale regler, som gælder ved
grænseoverskridende EU-handel
mellem virksomheder (omvendt
betalingspligt), hvor det også i de
nationale handelsled er køber, der
indbetaler salgsmomsen. Mange af
mulighederne er imidlertid tidsbe-
grænsede - pt. til 31. december
Side 7 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
2025. Tidsbegrænsningen er sat,
idet Kommissionen forventer, at
et forslag til det endelige momssy-
stem og digital momsindberetnin-
ger vil kunne træde i kraft på det
tidspunkt. Forslagene vil betyde, at
grænseoverskridende handler be-
handles ligesom nationale handler
samtidig med, at oplysninger om
handlerne vil øge kontrolmulighe-
derne og dermed samlet set mind-
ske risikoen for momssvig.
Da omvendt betalingspligt bl.a.
medfører nogle omstillingsbyder
for virksomhederne og desuden
forventes kun at skulle være tids-
begrænset vurderes det bedst for
virksomhederne kun at indføre
omvendt betalingspligt i tilfælde,
hvor svigrisikoen vurderes høj,
hvilket den vurderes at være i den
situation, som er medtaget i lov-
forslaget.
Indførelse af notifikationsordning og æn-
dring af hæftelsesbestemmelser
Danske Advokater anfører, at der i
henhold til den nuværende praksis,
jf. Landsskatterettens afgørelse
SKM2019.170.LSR, skal foreligge
en begrundet mistanke for afgifts-
svig for, at Skatteforvaltningen kan
pålægge solidarisk hæftelse.
Ud fra et retssikkerhedsmæssigt
synspunkt er det Danske Advoka-
ters vurdering, at den praksis må
anses for en rimelig beskyttelse af
virksomheder, som har handlet i
god tro.
Som det fremgår af lovforslagets
afsnit 2.3.1. om gældende ret, er
der uoverensstemmelse mellem lo-
vens ordlyd og den praksis, der har
udviklet sig. Det er ikke hensigts-
mæssigt og skaber retsusikkerhed.
Med den seneste udvikling i prak-
sis vurderes det ikke længere at
være muligt for Skatteforvaltnin-
gen at anvende solidarisk hæftelse i
svigsager, hvis det er muligt at
identificere leverandøren. Dette
anses heller ikke for at være hen-
sigtsmæssigt.
Side 8 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater finder derfor,
at det forhold, at Skatteforvaltnin-
gen skal have adgang til at pålægge
godtroende virksomheder en noti-
fikation, ikke anses for at øge rets-
sikkerheden for de pågældende
virksomheder.
Den foreslåede ordning er således
en lempelse af den nuværende lovs
ordlyd. Med den foreslåede ord-
ning kan virksomheder, der i god
tro eller simpelt uagtsomt handler
med varer, der ikke er betalt afgift
af, undgå at hæfte solidarisk for af-
giften.
Danske Advokater anfører, at hvis
muligheden for at pålægge solida-
risk hæftelse skal øges, bør der
indføres en mulighed for, at virk-
somheder, som i god tro køber va-
rer med afgift, kan verificere, at
der er betalt afgift af de pågæl-
dende varer.
Forslaget indeholder ikke mulig-
hed for, at Skatteforvaltningen kan
udstede notifikationer til virksom-
heder for at have købt varer, der er
betalt afgift af, og en sådan ord-
ning ville betyde, at virksomhe-
derne ved hver handel ville skulle
sikre en sådan verifikation. Dette
vurderes at være uhensigtsmæssigt.
Danske Advokater påpeger, at den
foreslåede notifikationsordning
ikke giver virksomhederne en
bedre mulighed for at undersøge,
om der er betalt afgift eller ej. Den
foreslåede ordning giver reelt alene
Skatteforvaltningen hjemmel til at
pålægge en virksomhed, der har
handlet i god tro at hæfte solida-
risk for den manglende afgiftsbeta-
ling.
Ifølge forslaget kan der udstedes
notifikationer til virksomheder i
god tro. At modtage en notifika-
tion er ikke det samme som at
hæfte solidarisk. En notificeret
virksomhed kan dog blive pålagt at
hæfte solidarisk, hvis en række be-
tingelser er opfyldt, herunder at
den groft uagtsomt eller forsætligt
ikke har overholdt påbuddene i en
gældende notifikation.
Det er Danske Advokaters vurde-
ring, at lovgiver i stedet bør over-
veje at indføre en bestemmelse,
hvor myndighederne får adgang til
at indberette virksomheder, herun-
der reelle ejere og ledelsen af virk-
somheder, som har begået afgifts-
svig, således at virksomheder, der
handler i god tro, altid har en mu-
lighed for at verificere, hvorvidt
I den foreslåede ordning er der
lagt vægt på, at Skatteforvaltningen
har behov for at kunne rette af-
giftskrav mod virksomheder, der
forsætligt eller groft uagtsomt
medvirker til afgiftsomgåelse ved
at handle med varer, der ikke er
betalt afgift af.
Side 9 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
samhandelspartnere er registreret i
det pågældende register.
En ordning som den foreslåede
opfylder ikke dette behov.
Oplysningspligt i forbindelse med delvis
momsfradragsret
Danske Advokater vurderer, at
den supplerende oplysning om
delvis momsfradragsret ikke i til-
strækkeligt omfang vil mindske an-
tallet af ubevidste fejl.
Danske Advokater henviser derud-
over til, at en foreløbig beregning
af den delvise fradragsret på bag-
grund af den samlede omsætning i
det senest afsluttede regnskabsår
kan give anledning til fejlbehæf-
tede opgørelser, da der i forbin-
delse med det endelige regnskab
ofte foretages en række efterposte-
ringer. Danske Advokater vurderer
i den forbindelse, at en bestem-
melse om angivelse af delvis
momsfradragsret kræver, at der ta-
ges stilling til, hvordan der kan fo-
retages korrektioner til denne op-
gørelse, herunder hvilke konse-
kvenser en fejl i angivelsen kan
føre til.
Formålet med forslaget om, at
momsregistrerede virksomheder
én gang årligt i forbindelse med en
momsangivelse skal angive oplys-
ninger i relation til delvis moms-
fradragsret er dels at øge virksom-
hedernes fokus på reglerne om
delvis fradragsret, dels et ønske
om at mindske antallet af ubeviste
fejl, så der i højere grad foretages
korrekt momsangivelse. Forslaget
indebærer samtidig, at Skattefor-
valtningens kendskab til momsre-
gistrerede virksomheder med del-
vis fradragsret øges. Et øget kend-
skab gør det muligt for Skattefor-
valtningen at gennemføre en mere
effektiv og målrettet vejlednings-
og kontrolindsats i forhold til de
momsregistrerede virksomheder,
der er omfattet af reglerne om del-
vis fradragsret for moms.
Danske Advokater opfordrer til, at
det konkretiseres, hvad der ligger i
begrebet ”en overtrædelse af
momslovens § 38a”. Danske Ad-
vokater spørger i den forbindelse,
om en foreløbig angivelse
der in-
deholder en forkert beregning
vil
betyde, at virksomheden kan på-
lægges en bøde.
Det, der vil kunne straffes for, er
en overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse i momslovens § 38 a
dvs. en undladelse af at give de
oplysninger, som der anmodes om.
Overtrædelse af oplysningspligten i
§ 38 a vil have karakter af en min-
dre ordensforseelse, og det er på
den baggrund forudsat, at overtræ-
delsen sanktioneres med en or-
densbøde på 1.500 kr., uanset om
Side 10 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overtrædelsen begås forsætligt eller
groft uagtsomt.
Forslag til ændring af Værditabsbereg-
ning for køretøjer indregistreret
før 17. december 2020
Danske Advokater anfører, at det
ud fra et retssikkerhedsmæssigt
synspunkt ikke er hensigtsmæssigt
at ændre loven, således at den til-
passes det IT-system, som Motor-
styrelsen har udviklet efter lov nr.
203 af 13. februar 2021.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådets bemærkninger.
Danske Advokater anfører, at de
nuværende IT-udfordringer må
anses for et programmeringsmæs-
sigt valg, som Motorstyrelsen ikke
har haft hjemmel til, men alene på
en efterbevilling får hjemmel til via
den foreslåede ændring.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådets bemærkninger.
Danske Advokater anfører, at den
foreslåede ændring vil medføre, at
leasingselskaber ikke kan opnå til-
bagebetaling for det reelle værdi-
tab, hvilket anføres at være EU-
retligt forkert.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådets bemærkninger,
hvoraf det fremgår, at et leasing-
selskab med den foreslåede lovæn-
dring har en valgfrihed mellem,
om værditabsberegningen skal fo-
retages efter reglerne i lov nr. 203
eller de tidligere regler.
Datatilsynet
Indberetning af visse betalingsoplysninger
til bekæmpelse af grænseoverskridende
momssvig
Datatilsynet bemærker, at det ikke
står Datatilsynet klart, hvilke typer
af betalingsoplysninger, som beta-
lingstjenesteudbydere vil være for-
pligtede til at registrere og indbe-
rette til Skatteforvaltningen.
Der henvises til kommentaren til
Danske Advokater vedr. artikel
243d.
Side 11 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet henleder Skattemini-
steriets opmærksomhed på, at der
kan være oplysninger, som er sær-
ligt beskyttelsesværdige, hvorfor
der vil skulle indføres passende
foranstaltninger til at sikre tilstræk-
keligt beskyttelsesniveau.
Datatilsynet lægger til grund, at
også principperne i databeskyttel-
sesforordningens artikel 5, stk. 1,
litra f, ”integritet og fortrolighed”
iagttages i forbindelse med den be-
handling af personoplysninger, der
vil ske som følge af lovforslagets
bestemmelser.
Forpligtelserne i databeskyttelses-
forordningen vil blive iagttaget,
herunder artikel 5.
Datatilsynet har noteret sig, at der i
lovforslaget pkt. 2.3.1. henvises til
persondataloven. Datatilsynet be-
mærker i den forbindelse, at per-
sondataloven i 2018 blev erstattet
af databeskyttelsesforordningen,
suppleret af databeskyttelsesloven.
Datatilsynet opfordrer til, at hen-
visninger til persondataloven revi-
deres i overensstemmelse med de
gældende regler.
Pkt. 2.3.1 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger er justeret.
Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at
databeskyttelsesreglerne i helhed
vil blive iagttaget i forbindelse med
de behandlinger af personoplys-
ninger, der vil ske som følge af
lovforslagets bestemmelser.
Dette kan bekræftes.
Side 12 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
De Danske Bilimportø-
rer
Forslag til ændring af Værditabsbereg-
ning for køretøjer indregistreret
før 17. december 2020
De Danske Bilimportører anfører,
at det vil være mest korrekt, at
værditabsberegningerne sker med
udgangspunkt i de regler, der var
gældende før 17. december 2020
og ikke med udgangspunkt i de
regler, der har været gældende ef-
ter denne dato.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådets bemærkninger.
DI
DI har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Digitaliseringsstyrelsen
Vurdering af offentlige implementerings-
konsekvenser
Sekretariatet bemærker, at et lov-
forslagets implementeringskonse-
kvenser skal være velbelyste med
henblik på at understøtte, at lov-
givningen efter vedtagelse kan ad-
ministreres hensigtsmæssigt
og understøttes digitalt.
Sekretariatet bemærker, at Skatte-
ministeriet vurderer, at lovforslaget
medfører implementeringskonse-
kvenser og deraf afledte udgifter i
størrelsesordenen 170 mio.
kr. over en tiårig periode til sy-
stemtilpasning, vejledning, regi-
strering og kontrol.
Beskrivelsen af de implemente-
ringsmæssige konsekvenser er ble-
vet justeret, således at de nu inde-
holder samtlige elementer i lov-
forslaget.
Sekretariatet bemærker endvidere,
at idet flere af lovforslagets hoved-
punkter hjemler samkøring af regi-
stre, kan Skatteministeriet overveje
at gøre brug af et dataetisk vurde-
ringsskema udviklet af Dataetisk
Side 13 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Råd, der skal understøtte, at of-
fentlige myndigheder gør sig de
nødvendige etiske overvejelser
forud for beslutninger om samkø-
ring af data ved brug af nye tekno-
logier.
Principper for digitaliseringsklar lovgiv-
ning
Sekretariatet anfører, at lovforsla-
gets efterlevelse af de syv princip-
per for digitaliseringsklar lovgiv-
ning skal beskrives i bemærknin-
gerne til et lovforslag, og en even-
tuel fravigelse af principperne skal
begrundes.
Sekretariatet finder, at en række af
lovforslagets hovedpunkter er ud-
formet i overensstemmelse med de
syv principper. Det drejer sig bl.a.
om indberetning af visse betalings-
oplysninger til bekæmpelse af
grænseoverskridende momssvig,
indførelse af omvendt betalings-
pligt for moms på teleydelser, ind-
førelse af notifikationsordning og
ændring af hæftelsesbestemmelser,
oplysninger i forbindelse med del-
vis fradragsret, ændringer af regu-
leringer omfattet af § 9, stk. 11, i
lov nr. 203 af 13. februar 2021 og
opkrævning af nordiske bidrags-
krav.
Beskrivelsen af lovforslagets efter-
levelse af de syv principper for di-
gitaliseringsklar lovgivning er ud-
dybet i relevant omfang.
Familieretshuset
Familieretshuset har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 14 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark
Indberetning af visse betalingsoplysninger
til bekæmpelse af grænseoverskridende
momssvig
Finans Danmark bemærker, at der
efter EU-retten udelukkende læg-
ges op til, at betalingsoplysninger
skal gemmes og indberettes. Der
ses imidlertid ifølge Finans Dan-
mark ikke at være et særligt form-
krav til opbevaringen af betalings-
oplysninger hos den enkelte beta-
lingstjenesteudbyder, herunder
krav om oprettelse af et decideret
register, som fx er beregnet til at
slå specifikke oplysninger op. Fi-
nans Danmark henviser til ord-
lyden af artikel 234b i den engelske
sprogudgave af PSP-direktivet,
som bl.a. lyder: ”Member
States shall
require payment service providers
to
Ordlyden af § 80, stk. 1, er justeret,
så bestemmelsen indeholder or-
dene
”tilstrækkeligt
detaljerede [re-
gistre]”. Med lovforslaget sigtes
ikke til at indføre krav, som går
udover, hvad der følger af EU-ret-
ten. Efter Skatteministeriets opfat-
telse følger det dog af samtlige
sprogudgaver af PSP-direktivet, at
der indføres registerforpligtelser
for betalingstjenesteudbydere.
PSP-direktivet og lovforslaget in-
deholder imidlertid kun ganske få
og overordnede tekniske krav, jf.
bl.a. § 80 og § 80 c, herunder krav
om format, lagringstid og hvilke
oplysninger, de skal indeholde.
keep sufficiently detailed rec-
ords
of payees and of payments in rela-
tion to the payment services they provice
[...]”
Finans Danmark bemærker, at kra-
vet om, at betalingsoplysninger
skal gemmes, jf. § 80, stk. 4, virker
overflødigt, da oplysningerne alle-
rede skal gemmes efter anden lov-
givning.
Såfremt betalingstjenesteudbydere
i dag overholder lignende lagrings-
krav i anden lovgivning, vil de
uden videre overholde et sammen-
faldende krav i lovforslaget. Kra-
vet kan dog ikke af den nævnte år-
sag undværes i lovforslaget, da
PSP-direktivet ikke kan implemen-
teres delvist.
Finans og Leasing
Forlængelse af leasingaftaler indgået se-
nest den 17. december 2020
Finans og Leasing bemærker, at
det ikke er hensigtsmæssigt, at lea-
sing-branchen vil skulle bruge ad-
ministrative ressourcer på at
Der henvises til kommentaren til Ad-
vokatrådets bemærkninger.
Side 15 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
oprette nye leasingaftaler som
følge af systemfejlen i DMR. Ved
fremtidige ændringer i registre-
ringsafgiftsloven bør der sørges
for, at DMR kan følge med lovgiv-
ningen.
Finans og Leasing anfører, at det
vil være byrdefuldt for kunder og
leasingselskaber, hvis et leasingfor-
hold ikke kan forlænges. Det skyl-
des, at der ved afslutning af en lea-
singaftale skal udfærdiges en slut-
opgørelse vedrørende leasingkøre-
tøjets stand og antal kørte kilome-
ter.
På den baggrund er det Finans og
Leasings opfattelse, at denne del af
lovforslaget bør udgå, og at Mo-
torstyrelsen må sørge for, at Køre-
tøjsregistret kan håndtere forlæn-
gelser som forudsat.
På baggrund af det indkomne hø-
ringsbidrag fra Finans og Leasing
og yderligere undersøgelser er lov-
forslaget justeret. Forslaget om, at
det ikke fremadrettet skal være
muligt at forlænge leasingaftaler
indgået senest den 18. december
2020, er således udgået, henset til
de administrative byrder og om-
kostninger for virksomhederne.
Finans og Leasing har stillet yderli-
gere spørgsmål, der angår den del
af lovforslaget, der vedrører for-
længelse af leasingaftaler. Da
denne del af lovforslaget ikke
fremsættes, er disse spørgsmål ikke
gengivet.
Forenede Danske An-
tenneanlæg (FDA)
Indførelse af omvendt betalingspligt for
moms på teleydelser
FDA anfører, at visse af bemærk-
ningerne til lovforslaget sammen-
holdt med lovteksten gør det
uklart, hvem der omfattes af om-
vendt betalingspligt. FDA spørger,
hvad der fx gælder, når et telesel-
skab eller lignende sælger
Som anført i kommentaren til
Dansk Erhverv er bemærknin-
gerne til forslaget justeret, så det
fremgår klart, at forslaget gælder
salg til videreforhandlere og ikke
ved salg til endelige forbrugere.
Side 16 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
teleydelser til en virksomhed, som
ikke videresælger dem og heller
ikke er en privat forbruger.
FDA anfører desuden, at der kan
være en vis tvivl om de omfattede
ydelser, idet der kan være ydelser,
der består af andre dele end egent-
lige teleydelser, ikke mindst ved
salg til den endelige forbruger.
Endelig opfordrer FDA til, at da-
toen for ikrafttrædelse udskydes til
1. januar 2024 således, at de be-
rørte virksomheder får fornøden
tid til tilpasse sig de nye regler.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv om, at ikrafttræ-
delsestidspunktet udskydes.
Foreningen Danske Re-
visorer (FDR)
FDR hilser overordnet set lov-
forslaget velkommen, herunder
indførelse af en notifikationspro-
cedure i punktafgiftslovene og ind-
beretningspligt for betalingstjene-
steudbydere.
Indførelse af omvendt betalingspligt for
moms på teleydelser
FDR spørger, om forslaget om
omvendt betalingspligt på teleydel-
ser er identisk med de regler, som
Tyskland har indført.
Forslaget svarer stort set til de ty-
ske regler, dog med en enkelt væ-
sentlig forskel. I Tyskland skal an-
vendes er erklæringsordning, hvor
køberne skal erklære, at de opfyl-
der de fastsatte kriterier for at være
omfattet af omvendt betalingspligt
ved køb af teleydelserne. En sådan
erklæringsordning vil dog skulle
”fornys” med jævne mellemrum
for at kunne sikre, at kriterierne
stadig er opfyldt. De danske skat-
temyndigheder har ikke fundet en
sådan erklæringsløsning hensigts-
mæssig, og i stedet forudsættes
Side 17 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
informationer mellem sælger og
køber at blive udvekslet som led i
almindeligt kundeforhold.
FDR spørger desuden om vurde-
ringen af, om hvorvidt et forbrug
er ubetydeligt skal ses i forhold til
virksomhedens størrelse eller i for-
hold til den faktiske brug af ind-
købte teleydelser.
Forslaget omfatter videreforhand-
lere af teleydelser. Disse virksom-
heder er virksomheder, hvis pri-
mære aktivitet knytter sig til handel
med teleydelser, og hvis eget for-
brug af disse ydelser udgør et ube-
tydeligt omfang. Det er anført i be-
mærkningerne til forslaget, at et
ubetydeligt omfang som udgangs-
punkt er 5 pct. eller derunder. Der
skal således ses på virksomhedens
indkøb og brug af teleydelser. Bru-
ger en virksomhed over 5 pct. af
de indkøbte teleydelser til videre-
salg, vil den som udgangspunkt
blive anset som videreforhandler
og dermed omfattet af omvendt
betalingspligt.
Oplysningspligt i forbindelse med delvis
momsfradragsret
FDR henviser til, at de bistår
mange små og mellemstore virk-
somheder. En del af disse virk-
somheder er fuldt momspligtige og
har intet kendskab til momslovens
fritagelsesbestemmelser.
FDR vurderer, at virksomhederne
vil skulle bruge uforholdsmæssig
meget tid på at besvare, om de er
omfattet af reglerne om delvis fra-
dragsret eller alternativt, at de vil
anmode deres revisor eller eks-
terne bogholder om bistand, hvor-
ved virksomhederne påføres en
omkostning hertil.
Forslaget indebærer, at alle moms-
registrerede virksomheder
uanset
om virksomheden har momsfrie
aktiviteter
ved krydsmarkering
vil skulle svare på, om de har en
momsfri omsætning, der giver an-
ledning til, at der skal opgøres del-
vis fradragsret. Har en virksomhe-
den ikke det, vil der skulle svares
”nej”, mens de virksomheder der
svarer ”ja”, vil blive bedt om også
at oplyse størrelsen af den delvise
fradragsretsprocent og det regn-
skabsår, fradragsretsprocenten fin-
der anvendelse.
Side 18 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Virksomhederne vil gennem hjæl-
petekster blive vejledt om, hvad
der forstås ved delvis fradragsret.
Det forventes, at den vejledning,
der gives i hjælpeteksterne, vil be-
tyde, at virksomhederne uden vi-
dere vil kunne svare på, om virk-
somheden er omfattet af reglerne
om delvis fradragsret eller ej.
Foreningen Rejsearbej-
dere.dk
Opkrævning af nordiske bidragskrav
Foreningen af Rejsearbejdere har i
relation til den foreslåede overfør-
sel af kompetencen til at opkræve
visse nordiske bidragskrav anført,
at forslaget burde have været inde-
holdt i et selvstændigt lovforslag,
da forslaget indebærer indgreb i
den enkelte borgers økonomi.
Ved lovforslagets § 20 foreslås bi-
dragsopkrævningsloven ændret så-
dan, at kompetencen til at opkræve
visse nordiske bidragskrav overfø-
res fra restanceinddrivelsesmyndig-
heden til Udbetaling Danmark.
Forslaget medfører ikke ændringer
i betingelserne for at opkræve eller
inddrive de omhandlede bidrag.
Forslaget indebærer derfor ikke
indgreb i den enkelte borgers øko-
nomi.
FSR
danske revisorer
(FSR)
Indberetning af visse betalingsoplysninger
til bekæmpelse af grænseoverskridende
momssvig
FSR er positive over for initiativer
til at bekæmpe momssvig. FSR op-
fordrer til, at Skatteministerens be-
føjelse til at fastsætte regler i be-
kendtgørelse om, hvilke oplysnin-
ger de tilstrækkeligt detaljerede re-
gistre vil skulle indeholde, ikke bør
gå udover, hvad der følger af EU-
retten.
Der henvises til kommentaren til
Danske Advokater vedr. artikel
243d.
Indførelse af omvendt betalingspligt for
moms på teleydelser
FSR forstår og anerkender hensy-
net bag at indføre national
Side 19 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omvendt betalingspligt for tele-
ydelser og hilser det velkomment,
at de foreslåede regler svarer til al-
lerede gældende regler om om-
vendt betalingspligt.
FSR anfører, at der ikke er noget i
lovforslaget, der indikerer, at der
på nuværende tidspunkt er konsta-
teret svig med teleydelser. Da det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt
den 1. juli 2023 giver de berørte
virksomheder meget kort tid til at
tilpasse sig nye regler, foreslår
FSR, at ikrafttrædelsestidspunktet
udsættes til den 1. januar 2024.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedr. udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunktet.
Oplysningspligt i forbindelse med delvis
momsfradragsret
FSR anser den foreslåede § 38 a
om angivelse af virksomhedens
momsfradragsretsprocent for at
hænge nøje sammen med de
endnu ikke udnyttede beføjelser
for skatteministeren til at fastsætte
regler for opgørelsen, herunder
tidspunktet for opgørelsen.
Den foreslåede bestemmelse om
oplysningspligt vedrørende delvis
momsfradragsret har ikke direkte
sammenhæng med den bekendtgø-
relse, der vil kunne udstedes efter
lov nr. 832 af 24. juni 2022, hvor-
efter skatteministeren bl.a. kan
fastsætte nærmere bestemmelser
om opgørelsen af den endelige fra-
dragsprocent og tidspunktet for
regulering som følge heraf.
Den foreslåede bestemmelse har til
formål dels at øge virksomheder-
nes opmærksomhed på reglerne
om delvis fradragsret, dels at gøre
det muligt for Skatteforvaltningen
at effektivisere og målrette vejled-
nings- og kontrolindsatsen.
Side 20 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det er således forskellige formål,
der forfølges, hvorfor der kræves
en særskilt hjemmel i loven.
FSR efterspørger de tidsmæssige
aspekter og det format, angivelsen
skal have, og henviser til, at det er
vanskeligt at kommentere dette
initiativ, før sådanne oplysninger
foreligger.
Det er endnu ikke endeligt fastlagt,
på hvilken momsangivelse oplys-
ningen om den delvise fradrags-
retsprocent skal gives. Virksomhe-
derne vil blive bedt om
i forbin-
delse med en momsangivelse
at
give oplysninger om den delvise
fradragsret.
Virksomhederne vil blive præsen-
teret for
en ”forside” til momsan-
givelsen i TastSelv Erhverv i for-
bindelse med momsangivelsen.
Det forudsættes således ikke, at
virksomhederne vil skulle tage
selvstændigt initiativ til denne an-
givelse.
Fritagelse for lønsumsafgift på energi-
virksomheders aktiviteter vedrørende in-
defrysning i forbindelse med indefrys-
ningsordning for høje energiregninger
FSR støtter, at energivirksomheder
friholdes for lønsumsafgift som
følge af de finansieringsmulighe-
der, som de er blevet pålagt at til-
byde husstande og virksomheder i
forbindelse med energikrisen.
Indførelse af notifikationsordning og æn-
dring af hæftelsesbestemmelser
FSR bemærker, at den administra-
tive byrde, der pålægges virksom-
heder ved den foreslåede notifika-
tionsordning, er en udvidelse af,
Formuleringerne om god forret-
ningsskik i bemærkningerne er æn-
dret.
Side 21 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvad der må vurderes som væ-
rende god forretningsskik.
FSR er bekymret for, at notifikati-
onsordningen ikke fordrer til sam-
arbejde i branchen, men tværtimod
kan skade samarbejdet og ret-
skafne virksomheders forretning.
Det fremgår af forslaget, at hvis en
virksomhed støder på usædvanlige
handelsforhold, skal virksomheden
som udgangspunkt afholde sig fra
at indgå handlen. FSR er bekymret
for, at dette kan afholde virksom-
heder fra generelt at indgå i hand-
ler og samarbejder med fx mindre
virksomheder i branchen, hvor ri-
sikoen for forkert afgiftsbehand-
ling (fx grundet manglende eksper-
tise) og dermed risiko for notifika-
tion kan være større.
Notifikationsordningen skal bi-
drage til, at virksomheder bliver
opmærksomme på usædvanlige
handelsforhold. Hvis den opmærk-
somhed medfører, at en virksom-
hed ikke indgår i handler med
usædvanlige handelsforhold, må
det forventes, at det vil medføre
mindre handel med varer, som der
ikke er betalt afgift af.
FSR er bekymret for, at der skabes
et unødigt krav og en administrativ
tung byrde for de virksomheder,
som vælger at udtræde af et han-
delsforhold som følge af notifikati-
onen. De virksomheder vil stadig
være underlagt underretningsplig-
ten over for Skatteforvaltningen i
minimum 5 år. Virksomhederne
kan ikke frigøre sig af notifikatio-
nen inden for 5 år.
Det må anses som mindre indgri-
bende for en virksomhed at mod-
tage en notifikation, end at blive
mødt med et krav om solidarisk
hæftelse, som virksomheden heller
ikke kunne frigøre sig fra.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Danske Advokater vedr.
indførelse af notifikationsordning
og ændring af hæftelsesbestemmel-
ser.
FSR foreslår, at forslaget ændres,
så virksomheder, som har modta-
get en notifikation, ikke skal un-
derrette Skatteforvaltningen, hvis
virksomheden vælger ikke at indgå
i handlen med den pågældende
En sådan ændring af ordningen vil
give svigvirksomheder mulighed
for at kontakte flere virksomheder,
uden at Skatteforvaltningen bliver
gjort opmærksom på svigvirksom-
heden. Dette vurderes ikke
Side 22 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
leverandør. Dette henset til, at
virksomheders handelsforhold
ikke altid er længerevarende.
hensigtsmæssigt af hensyn til Skat-
teforvaltningens mulighed for at
bekæmpe svig og af hensyn til an-
dre virksomheder, som kan
komme ”i klemme”.
FSR er kritiske over for, at der ind-
føres en notifikationsordning i af-
giftslovene, der svarer til ordnin-
gen i momsloven, da der ikke er
momskarruseller på afgiftsområ-
det.
Der er ikke momskarruseller på af-
giftsområdet, da momskarruseller
udnytter momsens flerleddede na-
tur. De berørte afgifter er enkelt-
leddede. Det vil sige, at det som
udgangspunkt kun er én virksom-
hed, der er registreret for afgiften
og betaler denne. Der er dog sta-
dig svig på afgiftsområdet.
FSR ser en risiko for, at registre-
ringen i KINFO lægger op til en
unødvendig whistleblower-ord-
ning, som kan skade virksomhe-
ders ry samt handelsforholdet ge-
nerelt mellem virksomheder i
branchen.
FSR ønsker det præciseret, i hvilke
tilfælde og med hvilke oplysninger
Skatteforvaltningen kan udstede en
notifikation og registrere virksom-
heder i KINFO. FSR foreslår, at
forslaget præciseres så det fremgår,
hvordan Skatteforvaltningen præ-
cist vil håndtere registreringen i
KINFO i praksis, samt hvordan
Skatteforvaltningen sikrer fortro-
lighed, således at der ikke oplyses
om eventuelle følsomme og identi-
ficerbare oplysninger om virksom-
heder eller dennes personkreds,
særligt i situationer, hvor der ikke
er flere end ét led i handelskæden,
og virksomheden dermed er iden-
tificerbar.
Kontrolinformationsregisteret
(KINFO) er et eksisterende regi-
ster, der er oprettet med hjemmel i
skattekontrollovens § 69. Registe-
ret bruges bl.a. til registrering af
notifikationer, der er udstedt efter
momslovens bestemmelser.
Det vurderes ikke at være nødven-
digt at fastlægge særlige regler om
Skatteforvaltningens håndtering af
de pågældende oplysninger, da det
allerede følger af skatteforvalt-
ningslovens § 17, at Skatteforvalt-
ningen skal iagttage ubetinget tavs-
hed over for uvedkommende med
hensyn til oplysninger om en fysisk
eller en juridisk persons økonomi-
ske, erhvervsmæssige eller privatli-
vet tilhørende forhold, som de un-
der varetagelsen af deres arbejde
bliver bekendt med.
Side 23 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR bemærker, at det er uklart i
forslaget, hvorvidt Skatteforvalt-
ningen har til hensigt at underrette
begge parter i et handelsforhold,
såfremt der pålægges en af par-
terne en notifikation. Hvis virk-
somhed A pålægges en notifika-
tion grundet virksomhed B’s
manglende afgiftsbetaling, bør
begge virksomheder underrettes,
herunder om indholdet i notifikati-
onen.
FSR vurderer, at ordningen er dis-
proportional i forhold til person-
dataforordningens bestemmelser,
da den indebærer en risiko for, at
der videregives informationer ved-
rørende virksomheder, hvilket kan
være ødelæggende for samarbejdet
i branchen og skade virksomhe-
ders ry og forretning. FSR foreslår,
at Skatteforvaltningen alene kan
pålægge en generel notifikation
om, at en virksomhed har overdra-
get, erhvervet, tilegnet sig eller an-
vendt varer fra én eller flere i virk-
somhedens handelsforhold, hvoraf
der ikke er betalt afgift, og at virk-
somheden skal udvise større agtpå-
givenhed generelt.
Der er tilføjet et afsnit i bemærk-
ningerne, der beskriver, at notifika-
tionsordningen og ændringen af
hæftelsesbestemmelsen skal fore-
bygge fejl og snyd. Det beskrives i
den forbindelse, at forslaget inde-
bærer, at virksomheder kan blive
registreret i fem år, selvom de har
handlet i god tro eller simpelt uagt-
somt. Det beskrives også, at når
ulempen, som en virksomhed kan
opleve ved at blive registreret, vur-
deres i forhold til, at forslaget in-
debærer en lempelse af den eksi-
sterende lovgivning, og at der an-
vendes en tilsvarende registrerings-
periode på momsområdet, vurde-
res fordelene ved forslaget at op-
veje ulemperne. Der henvises i øv-
rigt til kommentaren til Digitalise-
ringsstyrelsen vedr. pkt. 2.3.1.
Forslaget indeholder mulighed for,
at en pålagt notifikation skærpes,
herunder hvis Skatteforvaltningen
ikke er enige i størrelsen af det be-
talte afgiftsbeløb.
Forslaget giver Skatteforvaltningen
mulighed for at udstede en notifi-
kation, når der ikke er betalt den
afgift, som skulle være betalt efter
den pågældende lov. Afgørelser
om notifikationer er
som andre
Side 24 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR anfører, at det er uklart, hvor-
når Skatteforvaltningen kan ud-
stede notifikationer og registrere i
KINFO. Herunder, om Skattefor-
valtningen kan udstede en notifi-
kation som følge af et kontrolbe-
søg, og hvorvidt Skatteforvaltnin-
gen kan udstede en notifikation
forinden en eventuel afgørelse fra
Landsskatteretten (hvis sagen er
påklaget).
afgørelser på skatte- og afgiftsom-
rådet
underlagt almindelige for-
valtningsretlige og skatteforvalt-
ningsretlige regler, herunder regler
vedrørende tilbagekaldelse og an-
nullation. Hvis det fx konstateres i
forbindelse med en klagesag, at der
var betalt den rette afgift til tiden
af samtlige varer, var grundlaget
for notifikationen næppe til stede.
Derimod vil grundlaget for notifi-
kationen næppe forsvinde ved, at
Skatteforvaltningen inddriver et af-
giftsbeløb efter notifikationens ud-
stedelse, da den notificerede virk-
somhed faktisk havde overdraget,
erhvervet, tilegnet sig eller anvendt
varer, hvoraf der ikke var betalt
den afgift, som skulle være betalt.
I bemærkningernes pkt. 2.3.2.2.,
står der, at registrering på grundlag
af en notifikation kan finde sted,
uanset om afgørelsen om notifika-
tion er endelig, eller om den er på-
klaget. Tilsvarende gælder for noti-
fikationer udstedt i medfør af
momsloven. Derfor vil det ikke
blive præciseret yderligere, at regi-
strering på grundlag af en notifika-
tion kan finde sted, uanset om af-
gørelsen om notifikation er ende-
lig, eller om den er påklaget.
FSR er generelt bekymret for, at
der kan pålægges notifikationer
som følge af, at virksomheder, der
i god tro har afregnet afgift ved
modtagelse af de afgiftspligtige va-
rer. Det må på denne baggrund
vurderes, at der ikke er nogen (el-
ler minimal) risiko for afgiftstab
for staten, hvormed der ikke er
Virksomheder, der selv afregner
afgiften, vil være registreret eller
autoriseret efter den pågældende
lov. Disse virksomheder vil som i
dag hæfte umiddelbart for afgiften
af de varer de fremstiller eller ind-
fører, se fx opkrævningslovens
Side 25 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grundlag for at pålægge notifikatio-
ner og registrering i KINFO i
disse situationer.
kapitel 4 og chokoladeafgiftslovens
§ 29, stk. 1.
FSR er bekymret for, at notifikati-
oner kan udstedes, når en mang-
lende afgiftsbetaling ikke skyldes
forsætlig eller grov uagtsomhed,
men uenighed om størrelsen af det
afgiftspligtige beløb.
I forslaget fremgår bl.a. vedrø-
rende vurderingen af, om en virk-
somhed har handlet forsætligt eller
groft uagtsomt, at der bl.a. bør
lægges vægt på følgende forhold,
som det forudsættes, at agtpågi-
vende virksomheder normalt ville
være opmærksomme på ”Om va-
rerne modtages direkte fra udlan-
det, når virksomheden ikke selv er
registreret eller midlertidigt regi-
streret for den pågældende afgift.”
FSR er på baggrund heraf bekym-
ret for, at der udstedes notifikatio-
ner og registreres i KINFO i situa-
tioner, hvor en manglende afgifts-
betaling blot skyldes uenighed om
det afgiftspligtige beløb, og at
Skatteforvaltningen kan vurdere, at
de (efter ordlyden i forslaget) har
handlet forsætligt/groft uagtsomt.
Forslaget giver Skatteforvaltningen
mulighed for at udstede notifikati-
oner til virksomheder, der har
overdraget, erhvervet, tilegnet sig
eller anvendt varer, hvoraf der ikke
er betalt den afgift, som skulle
være betalt. Muligheden er ikke be-
tinget af, om den manglende af-
giftsbetaling er hel eller delvis, eller
om den skyldes et forsæt til at begå
svig eller en retlig eller faktisk vild-
farelse.
Hvis der fx er betalt 10.000 kr. i
afgift for et parti varer, men der
skulle være betalt 500.000 kr., kan
Skatteforvaltningen fx udstede en
notifikation til virksomheder, der
har erhvervet de pågældende varer.
FSR bemærker desuden, at det er i
strid med almindelig lovgivnings-
praksis, hvorefter virksomheder
skal kunne handle i tillid til, at de
ikke kan mødes med krav, hvis de
har udvist omhu og agtpågiven-
hed.
Efter den nuværende lovgivnings
ordlyd kan en virksomhed blive
mødt med et krav om solidarisk
hæftelse, selvom den har været i
god tro. Det vurderes at være min-
dre indgribende, at virksomheden
modtager en notifikation og bliver
registreret.
Side 26 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR bemærker, at det fremgår af
forslaget, at notifikationsordningen
ikke har nogen nævneværdige ad-
ministrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
FSR vurderer, at der pålægges
virksomheder en stor administrativ
byrde ved den foreslåede notifika-
tionsordning. Det skyldes, at for-
slaget vil betyde, at notifikatio-
nerne og registreringen i KINFO, i
værste tilfælde kan skade retskafne
virksomheders ry og handelsfor-
hold generelt og dermed hele deres
økonomiske grundlag.
Det er Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering, der står
for vurderingen af de administra-
tive konsekvenser for erhvervsli-
vet, og som derfor også har vurde-
ret de administrative konsekvenser
ved dette lovforslag. Processen for
og beskrivelsen af de administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet
er derfor i overensstemmelse med
Justitsministeriets lovkvalitetsvej-
ledning.
I Erhvervsstyrelsens Vejledning
om erhvervsøkonomiske konse-
kvenser står der bl.a., at vurderin-
gen skal belyse konsekvenserne for
virksomheder, som overholder
reglerne. Hvis et forslag til en ny
lov stiller krav, som udelukkende
finder anvendelse, hvor en virk-
somhed fx ikke har overholdt gæl-
dende regler, er der ikke krav om
at kvantificere konsekvenserne for
erhvervslivet.
Det fremgår af forslaget, at notifi-
kationsordningen træder i kraft
den 1. juli 2023.
FSR understreger i denne forbin-
delse vigtigheden af, at implemen-
teringen af ændringerne udarbej-
des, så der er tilstrækkelig tid og
informationer til, at virksomheder
forberedes på de nye ændringer,
herunder eventuelle gennemgange
af deres handelsforhold.
Det forudsættes, at virksomheder
allerede i dag ønsker at undgå han-
del med virksomheder, der ikke
betaler den afgift, der skal betales
efter gældende lovgivning. Det
forudsættes derfor også, at virk-
somheder allerede i dag løbende
forholder sig til de virksomheder,
de handler med. Det vurderes ikke,
at der er behov for en udskydelse
af ikrafttrædelsen.
Side 27 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
På denne baggrund mener FSR, at
det bør overvejes, at ikrafttrædel-
sestidspunktet udskydes.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
På det foreliggende grundlag har
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Landbrug
&
Fødevarer
(L&F)
Oplysningspligt i forbindelse med delvis
momsfradragsret
L&F anerkender, at der i visse til-
fælde kan være behov for, at flere
virksomheder, der er berørt af del-
vis fradragsret for moms, får en
øget opmærksomhed på regelsæt-
tet herom.
L&F henviser til, at den foreslåede
ordning medfører øget administra-
tion for de berørte virksomheder
og opfordrer til, at der tænkes i
løsninger inden for oplysning og
vejledningstiltag fremfor at på-
lægge virksomhederne flere indbe-
retninger og administrative byrder.
Der henvises til kommentaren til
FDR vedr. oplysningspligt i for-
bindelse med delvis momsfra-
dragsret.
L&F påpeger, at den foreslåede
ordning ikke vil kunne anvendes til
at vurdere, om den delvise fra-
dragsprocent er opgjort korrekt.
Det er korrekt, at den foreslåede
ordning ikke vil kunne anvendes til
at vurdere, om den delvise fra-
dragsprocent er opgjort korrekt.
En oplysning om, at virksomhe-
den er omfattet af reglerne om del-
vis fradragsret for moms vil dog
dels øge virksomhedernes fokus på
dette regelsæt, dels forbedre Skat-
teforvaltningens muligheder for at
gennemføre en effektiv og målret-
tet vejlednings- og kontrolindsats
Side 28 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
over for de pågældende virksom-
heder.
L&F vurderer, at den foreslåede
ordning har sammenhæng til bl.a.
§ 4, nr. 1, i lov nr. 832 af 24. juni
2022, hvorefter skatteministeren
bl.a. kan fastsætte nærmere be-
stemmelser om opgørelsen af den
endelige fradragsprocent og tids-
punktet for regulering som følge
heraf.
L&F opfordrer derfor til, at de
regler, der evt. måtte blive fastsat i
medfør af § 4, nr. 1, i lov nr. 832 af
24. juni 2022, træder i kraft på
samme tidspunkt som den foreslå-
ede ordning efter dette lovforslag.
L&F opfordrer tillige til, at ikraft-
trædelsen sker med et rimeligt var-
sel, så de berørte virksomheder har
mulighed for at foretage de nød-
vendige systemmæssige tilretninger
mv.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra FSR
danske re-
visorer.
L&F henviser til, at det ikke frem-
går af lovforslaget, om angivelse af
den delvise fradragsprocent vil
skulle ske i en på forhånd fastsat
periode, eller om det vil være en
valgfri periode.
Momsregistrerede virksomheder
skal én gang årligt i forbindelse
med en momsangivelse oplyse, om
virksomheden har momsfrie akti-
viteter, der medfører, at der skal
opgøres delvis fradragsret. Det er
endnu ikke endeligt fastlagt, for
hvilken periode denne oplysning
skal gives. Hvilke perioder, der vil
blive tale om for henholdsvis må-
nedsafregnende virksomheder,
kvartalsafregnede virksomheder og
de virksomheder, der afregner
Side 29 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
moms halvårligt, kan fx fremgå af
Den Juridiske Vejledning.
L&F opfordrer til, at det bliver
den endeligt opgjorte delvise fra-
dragsprocent, der skal angives.
Det vurderes at være mest hen-
sigtsmæssigt for både virksomhe-
derne og Skatteforvaltningen, at
det er den foreløbigt opgjorte fra-
dragsretsprocent, der anvendes i
den konkret angivelse, der angives.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Teleindustrien
Indførelse af omvendt betalingspligt for
moms på teleydelser
Teleindustrien anfører, at visse af
bemærkningerne til lovforslaget
ikke hænger sammen med selve
lovteksten, hvilket leder til uklar-
hed over, hvad der er gældende,
når et teleselskab eller lignende
sælger teleydelser til en virksom-
hed, som ikke videresælger dem og
heller ikke er en privat forbruger.
Herunder salg til et holdingselskab
i en koncern, som sælger ydelserne
videre til andre selskaber i koncer-
nen, som en del af deres interne
serviceydelser.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedr. justering af
bemærkningerne til lovforslaget.
I tilfælde, hvor der efter gældende
regler udstedes faktura med moms
for salg af teleydelser, skal sælger
vurdere, om der efter de foreslåede
regler skal sælges med omvendt
betalingspligt for momsen.
Teleindustrien anfører desuden, at
der kan være en vis tvivl om de
omfattede ydelser, idet der kan
være ydelser, der består af andre
dele end det, der normalt vil være
en teleydelse. Ikke mindst ved salg
til den endelige forbruger, som ty-
pisk betaler et månedligt abonne-
ment for en teleydelse.
Der henvises til kommentarerne til
Dansk Erhverv og FDA om for-
slagets anvendelsesområde.
Side 30 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Teleindustrien anfører, at de be-
rørte virksomheder vil få et relativt
stort arbejde med at tilpasse sig til
de foreslåede regler. Og da det
endvidere fremgår af forslaget, at
der ikke er konstateret svig med
teleydelser i Danmark, opfordrer
Teleindustrien til, at ikrafttrædel-
sesdatoen ændres til 1. januar
2024.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv vedr. udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunkt.
Tobaksindustrien
Tobaksindustrien har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Udbetaling Danmark
Opkrævning af nordiske bidragskrav
I relation til den foreslåede over-
førsel af kompetencen til at op-
kræve visse nordiske bidragskrav
forudsætter Udbetaling Danmark,
at kompetencen også omfatter
procenttillæg uanset, om procent-
tillægget er fastsat ved den samme
afgørelse som det børnebidrag, der
helt eller delvist udbetales for-
skudsvist.
Udbetaling Danmark forudsætter
herudover, at kompetencen også
omfatter, de sager, hvor betingel-
serne for forskudsvis udbetaling er
til stede, men hvor optjeningspro-
centen i den konkrete sag til at
starte med ikke kan fastslås eller er
lig med nul, og der derved ikke fo-
retages en forskudsvis udbetaling
fra opstarten af sagen.
Herudover foreslår Udbetaling
Danmark, at ordlyden af bestem-
melsen i den foreslåede bestem-
melse i § 2, stk. 1, nr. 2, i
Den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 1, nr. 2, i børnetilskudsloven,
jf. lovforslagets § 20, nr. 2, og be-
mærkningerne til den er tilpasset i
overensstemmelse med Udbetaling
Danmarks bemærkninger.
Side 31 af 32
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2685073_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
børnetilskudsloven ændres til nu-
tid, så det fremgår, at Udbetaling
Danmark helt eller delvist udbeta-
ler bidraget forskudsvist.
Side 32 af 32