Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 75
Offentligt
2705203_0001.png
11. maj 2023
J.nr. 2022 - 13581
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 75 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven,
skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af
momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende
momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove,
ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplys-
ningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fri-
tagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i
forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om
kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 25. april 2023.
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/4-23 fra Teleindustrien om omvendt betalingspligt for teleydelser
2705203_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. april 2023 fra Teleindustrien om
omvendt betalingspligt for teleydelser, jf. L 75 - bilag 3.
Svar
Forslaget om at indføre omvendt betalingspligt ved salg af visse teleydelser har til formål
at undgå, at svig med handel med teleydelser, som er konstateret i vores nabolande, kom-
mer her til landet. I henhold til forslaget vil der kun være omvendt betalingspligt ved salg
til virksomheder, der er videreforhandlere af teleydelserne. Der vil således kun være om-
vendt betalingspligt ved salg mellem virksomheder.
Teleindustrien anfører, jf. punkt 1 i henvendelsen, at forslaget om omvendt betalingspligt
foreslås at træde i kraft den 1. juli 2023, selv om det af høringsskemaet fremgår, at tids-
punktet for ikrafttrædelse vil blive ændret til den 1. januar 2024.
Teleindustrien stiller endvidere opklarende spørgsmål i relation til, hvornår en virksom-
hed er en videreforhandler, hvis primære aktivitet er handel med teleydelser, jf. henven-
delsens punkt 2. Teleindustrien henviser til lovforslagets bemærkninger, hvor det anføres,
at en videreforhandler er en virksomhed, hvis primære aktivitet knytter sig til handel med
teleydelser, og at der ved primær aktivitet forstås, at mere end halvdelen af de erhvervede
ydelser videresælges til andre momspligtige personer.
Teleindustrien anfører endvidere, jf. henvendelsens punkt 3, at det i lovforslaget ikke
fremgår helt klart, om de foreslåede regler om omvendt betalingspligt også gælder ved vi-
deresalg indenfor koncerner. Teleindustrien anfører, at sådant koncerninternt salg er frita-
get for omvendt betalingspligt i UK, hvor man har indført lignende regler. Teleindustrien
opfordrer til, at der indføres en lignende fritagelse i Danmark.
Endelig anfører Teleindustrien, jf. henvendelsens punkt 4, at uanset definitionen af tele-
ydelser i momslovens § 21c, stk. 4, kan det i nogle tilfælde være lidt vanskeligt at afgøre,
hvad der er en ”teleydelse”. Teleindustrien anfører, at der i Tysklands
regler om omvendt
betalingspligt for teleydelser er en bestemmelse om, at hvis der er enighed mellem par-
terne om, at der er tale om en teleydelse, så godkendes dette af myndighederne. Teleindu-
strien finder det hensigtsmæssigt, hvis en tilsvarende bestemmelse indføres i Danmark.
Kommentar
I forbindelse med punkt 1 i Teleindustriens henvendelse om tidspunktet for forslagets
ikrafttrædelse skal jeg oplyse, at det - som anført i høringsskemaet - er min hensigt at ud-
skyde ikrafttrædelsestidspunktet fra den 1. juli 2023 til den 1. januar 2024. Jeg påtænker
derfor at fremsætte et ændringsforslag til 2. behandlingen, hvor det foreslås, at den om-
vendte betalingspligt først træder i kraft den 1. januar 2024.
I relation til punkt 2 i henvendelsen synes usikkerheden om, hvad der forstås som en
virksomheds primære aktivitet, at være afledt af, at der i bemærkningerne til forslaget står,
at der ved primær aktivitet forstås, at mere end halvdelen af de erhvervede teleydelser
Side 2 af 3
L 75 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/4-23 fra Teleindustrien om omvendt betalingspligt for teleydelser
2705203_0003.png
videresælges til andre momspligtige personer. Jeg kan oplyse, at hensigten med ordlyden
var at understrege, at der efter forslaget kun kan være omvendt betalingspligt i salgsleddet
mellem to momspligtige virksomheder og aldrig ved salg til private forbrugere. Ved be-
dømmelsen af, om en virksomhed er videresælger af de indkøbte teleydelser, er det un-
derordnet, hvem ydelserne sælges videre til, blot de indkøbte teleydelser primært sælges
videre. Det vil sige, at virksomhedens eget forbrug af de indkøbte ydelser er begrænset.
Når en virksomhed sælger teleydelser til en anden momspligtig virksomhed, vil den der-
med skulle undersøge, om købervirksomheden er en videreforhandler således, at salget til
den pågældende virksomhed er omfattet af reglerne for omvendt betalingspligt. Er købe-
ren fx primært slutbruger af indkøbte teleydelser, er der ikke tale om salg til en viderefor-
handler af teleydelser, og dermed vil salget til denne køber ikke være omfattet af omvendt
betalingspligt.
I forhold til punkt 3 i Teleindustriens henvendelse om salg af teleydelser indenfor koncer-
ner kan jeg oplyse, at det fremsatte forslag omfatter salg af teleydelser inden for koncer-
ner. Det vurderes umiddelbart at komplicere reglerne yderligere, hvis koncerninterne salg
skal undtages.
Endelig vil jeg i forhold til henvendelsens punkt 4 om afklaring af, hvorvidt en ydelse er
en teleydelse eller ikke, bemærke, at hvis der er tvivl herom, kan virksomheder her i lan-
det anmode Skatteforvaltningen om et bindende svar i relation til de konkrete ydelser.
Side 3 af 3