Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 130
Offentligt
2749592_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (L 130) af 5. september
2023 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre væksten (i pct. og mia. kr.) i det offentlige forbrug i 2023 og
2024 på følgende:
som i finanslovsforslaget for 2024
ekskl. udmøntninger fra Ukraine-fonden
ekskl. forsvarsudgifter, herunder udmøntninger fra Ukraine-fonden
ekskl. midlertidige Coronaudgifter og forsvarsudgifter, herunder udmønt-
ninger fra Ukraine-fonden
Svar
I
tabel 1
fremgår den skønnede offentlige forbrugsvækst i 2023 og 2024 på bag-
grund af vurderingen i
Økonomisk Redegørelse,
august 2023. Realvæksten i det of-
fentlige forbrug skønnes til 1,5 pct. i 2023 på baggrund af finansloven for 2023 og
de kommunale og regionale budgetter samt efterfølgende politiske prioriteter mv.
I 2024 skønnes forbrugsvæksten at udgøre 2,1 pct. baseret på finanslovforslaget
for 2024 og de indgåede økonomiaftaler med kommuner og regioner mv.
Tabel 1
Skøn for det offentlige forbrug i 2023 og 2024 pba.
Økonomisk Redegørelse,
august 2023
2023
Pct.
Realvækst i det offentlige forbrug
Realvækst i det offentlige forbrug (ekskl.
covid-19 relaterede udgifter)
1,5
3,4
2,1
-
2024
Mia. kr., 2024-priser
Vækst i det offentlige forbrug
Vækst i det offentlige forbrug (ekskl. covid-
19 relaterede udgifter)
10
22
14
-
Kilde:
Økonomisk Redegørelse,
august 2023 og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om væksten (i pct. og mia. kr.) i det offentlige forbrug i 2023 og 2024
2749592_0002.png
Side 2 af 2
Der skønnes kun over det offentlige forbrug under ét. Skønnet for den offentlige
forbrugsvækst fordeles således ikke på enkelte udgiftsområder, ministerområder,
offentlige delsektorer mv.,
jf. også Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 131 (L 1) af 11.
december 2019, Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 9 (L 241) af 30. august 2018 og Svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 189 (L206) af 10. september 2020.
Der er helt ekstraordinært udarbejdet skøn for den offentlige forbrugsvækst ekskl.
ekstraordinære midlertidige (direkte) udgifter vedr. covid-19 i 2020-2022, der be-
handles som engangsforhold i opgørelsen af den strukturelle saldo.
Merudgifterne forbundet med Ukrainefonden skønnes med betydelig usikkerhed
at øge de offentlige forbrugsudgifter med mellem 5-6�½ mia. kr. (2023-priser) i
både 2023 og 2024
1
. Udgifterne i regi af Ukrainefonden vurderes således at være
omtrent neutrale for forbrugsvæksten i 2024.
Fsva. udgiftsudviklingen på specifikke områder i staten henvises der til det frem-
lagte finanslovforslag for 2024.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
På baggrund af de konkrete udmøntninger fra Ukrainefonden i 2023 er det forudsat, at omtrent halvdelen af
fondens midler disponeres til genanskaffelser i form at offentligt varekøb i 2023-2024. Udgiftsskønnet tager
afsæt i den
ekstraordinære
ramme i 2023 og 2024, der håndteres ved en lempelse af finanspolitikken (dvs. eks-
klusiv den tekniske ramme til dækning af afledte udgifter).
1