Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37
Offentligt
2681802_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. marts 2023
J nr.
2022-267
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. marts 2023 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål 27
Vil ministeren kommentere henvendelse af 15. marts 2023 (dateret den 14/3-23)
fra Green Power Denmark, jf. L 37 - bilag 8?
Svar
Med lovforslaget L 37 følges der op på stemmeaftalen af 15. marts 2022 om
”Udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi)”
1
. Det
følger af aftalen, at partierne ønsker at fremme muligheden for tarifløsninger, der
kan belønne lokale sammenslutninger af netbrugere, når de bidrager med fordele
for elnettet.
Lokal kollektiv tarifering er en tarifløsning, der kan tage højde for
sammenslutningernes samlede træk på det kollektive elnet, når de tariferes. En
sammenslutning kan, ved at producere og forbruge elektricitet samtidig, mindske
belastningen af det kollektive elnet. Dette kan danne grundlag for en reduceret
tarifbetaling for f.eks. energifællesskaber.
For at fremme lokal kollektiv tarifering blev partierne bag stemmeaftalen enige om
at tillade geografisk differentiering af tariffer for sammenslutninger af netbrugere.
Dette vil gøre det muligt for de kollektive elforsyningsvirksomheder at lave en lokal
kollektiv tarifering, der tager højde for forholdene helt ned på den lokale villavej, når
en lokal sammenslutning skal tariferes.
Behov for nye rammer for at udarbejde tarifmodel for lokal kollektiv tarifering
Det er imidlertid en forudsætning for at kunne belønne den lokale sammenslutning
med en lavere tarif, at der i praksis kan udarbejdes en tarifmodel, der kan
dokumentere den fordel, som sammenslutningen udgør for elnettet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
1
PtX-aftalen af 15. marts 2022 om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer er indgået
mellem daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.kefm.dk
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om henvendelse af 15/3-23 (dateret den 14/3-23) fra Green Power Denmark
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har været i dialog med branchen for at
afdække, om rammerne er på plads for, at de kollektive elforsyningsvirksomheder
kan udvikle tarifmodeller for lokal kollektiv tarifering. På den baggrund vurderes det,
at den primære udfordring for de kollektive elforsyningsvirksomheder består i at
udarbejde en tarifmodel, der inden for de eksisterende rammer kan dokumentere
den fordel, som f.eks. et energifællesskab udgør for elnettet.
Denne problemstilling er derfor central for at sikre det politiske ønske om at fremme
tarifløsninger, der kan belønne lokale sammenslutninger. Dette kom også til udtryk
under høringen af lovforslaget, og lovforslaget blev derfor på baggrund af høringen
justeret for at sikre bedre rammer for lokal kollektiv tarifering.
Lovforslagets muliggørelse af lokal kollektiv tarifering
Regeringen ønsker med indeværende lovforslag L 37 at skabe rammerne for, at
branchen kan udvikle en tarifløsning, der kan belønne sammenslutninger, såfremt
de aflaster det kollektive net. Det er således vigtigt for regeringen, at lokal kollektiv
tarifering bliver en reel mulighed for sammenslutningerne efter vedtagelse af
lovforslaget, så ambitionen med den politiske stemmeaftale kan realiseres.
I forbindelsen med udviklingen af lovforslaget har det været vigtigt at respektere
den kompetencefordeling, der er fastlagt i elmarkedsdirektivet. Heraf følger, at det
er de kollektive elforsyningsvirksomheder, der udvikler tarifmetoderne og
Forsyningstilsynet, der har enekompetence til at godkende dem. Der er derfor en
risiko for overtrædelse af EU-retten forbundet med at indføre lovgivning, der
fastsætter detaljerede regler om tarifering.
Ministeriet har med præcisering af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 24,
skabt en ramme for tariferings- og afregningsmodeller. Modellerne skal, i
overensstemmelse med den politiske aftale, fremme muligheden for tarifløsninger,
der kan belønne lokale sammenslutninger af netbrugere, når de aflaster det
kollektive net.
I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 24, der muliggør lokal kollektiv tarifering,
beskrives en ramme, hvor lokale sammenslutningers tarifgrundlag kan dannes på
baggrund af ét målepunkt oprettet til formålet i Datahub. På baggrund af denne
lovramme vil netvirksomhederne i det konkrete tarifarbejde kunne definere,
hvordan disse målepunkter kan bidrage til at dokumentere den fordel, som lokale
sammenslutninger udgør for elnettet. Det kan som følge af den konkrete
tarifløsning vise sig nødvendigt, at Energinet tilpasser Datahub til at understøtte en
lokal kollektiv tarifering, herunder en kollektiv beregning af tariffen. Energinet har
tilkendegivet, at de gerne ønsker at bidrage til dette arbejde.
Den konkrete og detaljerede udvikling af tarifmodellen vil skulle følge den
kompetencefordeling, der er fastlagt i EU-retten. Det er dermed de kollektive
Side 2/4
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om henvendelse af 15/3-23 (dateret den 14/3-23) fra Green Power Denmark
elforsyningsvirksomheder, der vil skulle følge op på loven ift. at udarbejde en
tarifløsning, der kan skabe incitamenter til hensigtsmæssig placering og
samtidighed i forbrug og produktion for lokale sammenslutninger, herunder indgå i
en dialog med Energinet om oprettelse af de relevante målepunkter i Datahub og
samspil med Datahub i øvrigt. Ministeriet og Energistyrelsen deltager gerne i disse
drøftelser med branchen, såfremt det ønskes.
Det er i forlængelse heraf Energistyrelsens vurdering, at lovforslaget muliggør en
lokal kollektiv tarifering, herunder beskriver en model, der i praksis kan gøre det
muligt for de kollektive elforsyningsvirksomheder at udarbejde en tarifmetode, der
kan dokumentere de fordele, som sammenslutningerne udgør. Denne mulighed har
ikke tidligere været beskrevet i elforsyningsloven, men fremgår nu direkte af
bemærkningerne.
Jeg vil gerne følge udviklingen tæt efter lovens vedtagelse og, såfremt det viser sig
nødvendigt, undersøge muligheden for at foretage yderligere ændringer til
rammerne for lokal kollektiv tarifering, der kan understøtte
elforsyningsvirksomhedernes tarifmetode.
Forholdet til engrosmodellen, måling m.v.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke berører den ansvarsfordeling, der er fastlagt
med engrosmodellen. En metode for lokal kollektiv tarifering skal således
udarbejdes inden for rammerne af engrosmodellen.
Det vil fortsat være elhandelsvirksomheden, der vil være ansvarlig for den samlede
afregning af slutkunden. Elkunder må derfor indgå en aftale med en
elhandelsvirksomhed, hvis de vil være sikre på at få den tariffordel faktureret, som
de ifølge en tarifmetode er berettiget til.
Netvirksomhederne vil også fortsat være forpligtet til at måle sammenslutningens
enkelte deltagere i snitfladen til det kollektive elnet til brug for beregning af elafgift
og markeds-el. Lovforslaget berører således ikke elkunders betaling af hverken
elafgift eller markeds-el.
Det bemærkes endvidere, at lovforslaget ikke medfører en ret for
sammenslutninger til at blive kollektiv målt af netvirksomheden ift. tariffer. Det
afhænger af den konkrete tarifmode, som bliver udarbejdet af de kollektive
elforsyningsvirksomheder, om den kollektive måling er nødvendig for at kunne
dokumentere en sammenslutnings eventuelle fordel for elnettet. Der er således
alene tale om en muliggørelse af nye målepunkter i Datahub, der kan fremme de
kollektive elforsyningsvirksomheders muligheder for i tarifmetoden at dokumentere
den fordel, som sammenslutninger kan udgøre for elnettet, når samtidigheden i
forbrug og produktion optimeres inden for et lokalt geografisk område og dermed
mindsker behovet for udbygning og forstærkning af elnettet.
Side 3/4
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om henvendelse af 15/3-23 (dateret den 14/3-23) fra Green Power Denmark
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 4/4