Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37
Offentligt
2691005_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. april 2023
J nr.
2022-267
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 10. april 2023 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 41
Vil ministeren kommentere henvendelse af 10. april 2023 fra Ulrik Jørgensen og
Gunner Olesen, jf. L 37 - bilag 13?
Svar
Jeg bemærker, at bilag 13 indeholder de samme argumenter jeg allerede har
forholdt mig til i tidligere KEF-spm. Jeg vil derfor henvise til svarene på KEF-spm 2,
9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 23, 26, 28, 29, 34, 35, 36, 37, 38, 39.
Jeg vil også gerne benytte lejligheden til igen at understrege, at de regler, som
VEII-direktivet fastsætter for VE-fællesskaber, ikke indeholder retten til at eje og
drive distributionsnet.
Det samme gælder for borgerenergifællesskaber, hvor det efter elmarkedsdirektivet
er valgfrit for medlemsstaterne at give borgerenergifællesskaber retten til at eje,
etablere, købe eller lease og selvstændig forvalte distributionsnet. I Danmark valgte
vi ifm. gennemførelse af elmarkedsdirektivet ved lov nr. 2196 af 29. december 2020
blevet valgt, ikke at udnytte muligheden for at tildele energifællesskaber retten til at
eje og drive distributionsnet.
Derfor skal energifællesskabers deling af elektricitet foranstaltes via det kollektive
net.
Det er flere samfundsmæssige fordele ved et kollektivt elforsyningsnet, der drives
med bevilling med eneret inden for et geografisk område. Herved undgås
etablering af parallelle elnet og dermed unødig netudbygning og netomkostninger.
Tilgangen har gennem årene sikret udbredelse af elinfrastruktur til alle områder i
Danmark – også der, hvor der ikke er et selskabsøkonomisk incitament til
etablering af elnet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om henvendelse af 10/4-23 fra Ulrik Jørgensen og Gunner Olesen
Endvidere kan jeg fremhæve, at lovforslaget forbedrer incitamenter for lokale
løsninger, bl.a. ved at skabe rammer for lokal kollektiv tarifering. Med lovforslaget
muligøres en tarifering af deltagerne i en sammenslutning af netbrugere på deres
individuelle aftagenumre eller en samlet fælles tarifafregning af en sammenslutning
af lokale netbrugere.
En fælles tarifafregning af sammenslutningen af netbrugere indebærer således, at
tarifgrundlag kan afregnes samlet i ét nyt målepunkt oprettet til formålet. Der
skabes således med lovforslaget en hjemmel for Forsyningstilsynet til at kunne
godkende tarifmodeller, hvor afregningsgrundlaget for en fælles tarifafregning
dannes på baggrund af et enkelt målepunkt. Dette har tidligere ikke været tilfældet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2