Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73
Offentligt
2708881_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 14509
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven,
kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af
visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg
m.v. i forbindelse med lagring af CO
2
og ændring af listen over lande, der er omfattet af
defensive foranstaltninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 27. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm., om ny information under lovforslagets behandling har ændret vurdering, jf. bemærkningerne til lovforslaget
2708881_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (side 13), at ”Ændringen af listen
over
lande, der omfattes af de defensive foranstaltninger over for lande på EU’s sortliste over
skattely, vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser eller administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet m.v.” Har ny information under lovforslagets
behand-
ling så ændret denne vurdering, og i så fald hvordan?
Svar
Ved vurderingen af de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet i
lovforslagets almindelige bemærkninger er der taget udgangspunkt i den generelle økono-
miske aktivitet med de pågældende lande.
Konsekvenserne af de foreslåede defensive foranstaltninger
afskæring af fradrag for
visse betalinger og skærpet beskatning af visse udbytter
er, at det bliver mere omkost-
ningsfyldt for danske virksomheder at foretage sådanne transaktioner i forhold til interes-
seforbundne parter i lande på EU-sortlisten. Det kan umiddelbart ramme selskaber og
hovedaktionærer, der på trods af sanktionerne stadigvæk har transaktioner med interesse-
forbundne parter i skattely.
At konsekvenserne ikke er vurderet nævneværdige skyldes, at det må forventes, at den
skærpede beskatning, der vil bestå, hvis landet undlader at rette ind efter internationale
skattestandarder, må formodes at få danske selskaber og hovedaktionærer til i vidt om-
fang at undlade at gennemføre den form for transaktioner, der rammes af den skærpede
beskatning. Dette skal ses i lyset af, at de pågældende virksomheder og hovedaktionærer i
et vist omfang må forventes at omlægge aktiviteter fra skattelylande til andre lande, der
efterlever internationale skattestandarder og derved ikke er opført på EU-sortlisten.
Side 2 af 2