Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3906 - økofin Bilag 2
Offentligt
2638016_0001.png
Til Folketingets partier
Christiansborg
4. november 2022
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN budget den 11.
november 2022
Dagsordenen for rådsmøde (ECOFIN budget) den 11. november 2022 indehol-
der et enkelt dagsordenspunkt i form af
EU's budget for 2023.
Punktet forelægges
hermed til orientering. Herudover forelægges
ændringsbudget 5 for EU's budget for
2022
til forhandlingsoplæg. Der henvises i øvrigt til samlenotatet for rådsmødet,
som er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 27. oktober 2022.
Dagsordenspunkt 1: EU's budget for 2023
Rådet forventes at have en drøftelse af EU’s budget for 2023 som forberedelse til
mødet i forligsudvalget med Europa-Parlamentet, hvor der vil blive forhandlet om
en budgetaftale.
Udgangspunktet for forhandlingerne er Kommissionens forslag
til EU’s budget
for
2023. Som led i en fast, årlig praksis, præsenterede Kommissionen d. 5. oktober et
ændringsbrev til sit budgetforslag. Kommissionens ændringsbrev indeholder bl.a.
flere initiativer som tilpasser udgiftsniveauet. Disse vedrører bl.a. øget humanitær
bistand, indarbejdelse af instrumentet for fælles forsvarsindkøb, øget fleksibilitet i
udmøntning af strukturfondene for at afbøde konsekvenserne af Ruslands militære
aggression (FAST-CARE)
samt øgede renteomkostninger ifm. EU’s genopret-
ningsinstrument. Samlet set medfører ændringsbrevet en opjustering af forpligtel-
serne med 758 mio. euro og af betalingerne med 2.395 mio. euro ift. Kommissio-
nens oprindelige budgetforslag.
Opdateringerne skønnes at medføre et dansk EU-bidrag i 2023 på 24,7 mia. kr.,
Der vil bl.a. på baggrund af en endelig aftale om EU-budgettet kunne komme æn-
dringer til dette skøn.
Europa-Parlamentet
vedtog d. 19. oktober 2022 sin position for EU’s budget for
2023, der indebærer en betydelig forøgelse af udgiftsniveauet ift. Kommissionens
oprindelige forslag. Europa-Parlamentet lægger ikke op til at efterlade en margen
til uforudsete udgifter i 2023 og fastholder dertil ønsket om yderligere 52 admini-
strativt ansatte til cybersikkerhed samt yderligere 116 akkrediterede parlamentari-
ske assistenter. Der er 3,3 mia. euro i forpligtelser og 1,9 mia. euro i betalinger i
forskel mellem Rådets og Europa-Parlamentets positioner.
Rådsmøde nr. 3906 (økonomi og finans - budget) den 11. november 2022 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 11/11-22
2638016_0002.png
Side 2 af 3
Regeringen fik den 8. juli i Folketingets Europaudvalg mandat til forhandlingerne
om EU’s budget for 2023
med følgende vægte:
Stor vægt
på, at der sikres tilstrækkelige margener til håndtering af uforudsete
udgifter.
Stor vægt
på, at der i EU’s årlige budget foretages udgiftspolitiske prioriteringer
mhp. at sikre et samlet set lavere udgiftsniveau, en modernisering af budgettet
og større margen til håndtering af evt. uforudsete udgifter.
Stor vægt
på, at EU’s budget bidrager til dokumenterbare og effektfulde klima-
rettede tiltag samt en styrket og effektiv opfølgning på klimaindsatsen.
Vægt
på, at der under
budgetkategori 1
-
det indre marked, innovation og det digitale
område
prioriteres midler til excellencebaseret forskning og digitalisering.
Vægt
på, at
budgetkategori 2 - samhørighed, resiliens og værdier
bidrager til en samlet
reduktion i forhold til Kommissionens forslag. Dertil lægger regeringen
vægt
på, at midler prioriteres til den grønne omstilling samt dokumentarbare og
omkostningseffektive resultater.
Vægt
på, at der under
budgetkategori 3
-
naturressourcer og miljø
afsættes realistiske
bevillinger til landbrugspolitikken. Dertil lægger regeringen
vægt
på, at midler
prioriteres til den grønne omstilling.
Stor vægt
på, at der inden for
budgetkategori 4
migration og grænseforvaltning
sker en
betydelig prioritering af midler til migrationsindsatsen, som bl.a. skal bidrage til
arbejdet for et mere retfærdigt og humant asylsystem.
Vægt
på, at der under
budgetkategori 5
sikkerhed og forsvar
afsættes realistiske be-
villinger i tråd med målet om en samlet reduktion i forhold til Kommissionens
forslag.
Vægt
på, at Ukraine, Afrika og nærområderne prioriteres for at adressere de
grundlæggende årsager til migration og fødevareusikkerhed, samt at bevillin-
gerne til den humanitære bistand og Grønlandsinstrumentet prioriteres inden
for
budgetkategori 6
naboskab og verden.
Stor vægt
på, at der anlægges en stram og budgetansvarlig linje fsva.
budgetkategori
7 administration.
Afgørende vægt
på, at helt centrale danske hovedprioriteter imødekommes. Dvs.,
at der skal foretages en samlet vurdering af en endelig budgetaftale, som bør
imødekomme Danmark (og ligesindede lande) på de væsentligste spørgsmål om
især niveau for margen, udgiftspolitiske prioriteringer, samlet set lavere udgifts-
niveau, modernisering og klimaindsatsen.
Ændringsbudget 5 for EU's budget for 2022
Forhandlingsoplæg:
Kommissionen præsenterede d. 5. oktober sit
forslag til ændringsbudget 5 til EU’s
2022-budget. Forslaget vedr. ændringer på både indtægts- og udgiftssiden.
udgiftssiden
indeholder forslaget merbevillinger til en række programmer. Det om-
fatter bl.a. nødhjælpsforanstaltninger som følge af udbrud af dyresygdomme, her-
under fugleinfluenza og afrikansk svinepest, fremrykning af investeringer under
EU’s civilbeskyttelsesmekanisme til håndtering af naturkatastrofer,
samt en styr-
kelse af Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug.
Rådsmøde nr. 3906 (økonomi og finans - budget) den 11. november 2022 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 11/11-22
2638016_0003.png
Side 3 af 3
Hertil kommer en opjustering af administrationsudgifterne for 163 mio. euro. sfa.
stigende energipriser samt lovbundne automatiske lønstigninger på 6,9 pct. for EU-
ansatte. Ændringsbudgettet medfører samlet set merbevillinger på 447,5 mio. euro
i forpligtelser, samt en reduktion i betalinger på 741,1 mio. euro.
Fsva. indtægtssiden
indarbejder ændringsbudgettet en opjustering af toldindtægterne
med 3.285 mio. euro i 2022 samt nedjustering på 247 mio. euro som følge af valu-
takurser.
Forslaget ventes at reducere det danske BNI-baserede EU-bidrag i 2022 med ca.
661,5 mio. kr., mens toldbidraget stiger med 487,7 mio. kr. Samlet skønnes det dan-
ske bruttobidrag reduceret med 173,8 mio. kr.
Regeringen ønsker at kunne tilslutte sig ændringsbudget 5, idet regeringen kan støtte
særligt forebyggelse af udbrud af dyresygdomme. Regeringen lægger dog vægt på,
at mulighederne for yderligere omprioriteringer udforskes nærmere. Regeringen an-
erkender de lovbundne krav forbundet med lønudgifter, men finder, at der generelt
for budgetkategori 7 bør anlægges en stram og budgetansvarlig linje, herunder at
antallet af ansatte stabiliseres, og at stigende lønomkostninger adresseres. Regerin-
gen finder, at Kommissionen bør foretage mere realistiske estimater for implemen-
teringen af EU-programmer for at øge forudsigeligheden i landenes EU-bidrag, li-
gesom regeringen finder, at Kommissionen bør afklare behovet for evt. yderligere
tekniske korrektioner af indtægtssiden.
Det er forventningen, at ændringsbudgettet vil blive justeret en smule som led i
Europa-Parlamentets behandling. Det foreslåede instrument for fælles forsvarsind-
køb ventes ikke færdigforhandlet i år, hvorfor der ikke er grundlag for at afsætte de
foreslåede bevillinger i 2022. Regeringen støtter op om denne tilgang.
Regeringen beder om udvalgets mandat til, at man fra dansk side:
Lægger vægt
på, at mulighederne for yderligere omprioriteringer udforskes
nærmere.
Anerkender de lovbundne krav om lønudgifter, men
lægger vægt
på, at der
bør anlægges en stram og budgetansvarlig linje.
Arbejder for, at Kommissionen bør foretage mere realistiske estimater og
derved højne forudsigeligheden i det danske EU-bidrag.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Fungerende Finansminister