Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3908 - almindelige anliggender Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2022-17312
Den 2. november 2022
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. november 2022
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.
16. december 2022 (udkast til kommenteret
dagsorden) ..................................................................................................................................... 2
2. Relationer med Storbritannien .................................................................................................. 4
3. Artikel 7-procedure (Ungarn) .................................................................................................... 7
4. Lovgivningsmæssig programmering - Kommissionens arbejdsprogram for 2023 .................. 10
1
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
2638066_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.
16. december 2022 (udkast til kom-
menteret dagsorden)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november 2022 forventes udkastet til kommenteret dagsorden
for mødet i Det Europæiske Råd den 15.
16. december præsenteret og drøftet. Udkastet til kommenteret
dagsorden foreligger endnu ikke. Dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse, men der er indtil videre lagt
op til, at der vil være en drøftelse af Ruslands krig i Ukraine, energi og den økonomiske situation, sikkerhed og
forsvar (inkl. cyber) samt det sydlige naboskab og evt. yderligere udenrigspolitiske emner. Det er muligt, at flere
emner kan blive føjet til dagsordenen.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 15.
16. december 2022. I henhold til forret-
ningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender)
møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november 2022 forventes udkastet til kommen-
teret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 15.
16. december præsenteret og drøf-
tet. Udkastet til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet er
fortsat under overvejelse. Indtil videre er der lagt op til, at der på mødet i Det Europæiske Råd
den 15.
16. december vil være en drøftelse af Ruslands krig i Ukraine, energi og den økono-
miske situation, sikkerhed og forsvar (inkl. cyber), det sydlige naboskab og evt. yderligere uden-
rigspolitiske emner.
Det er muligt, at dagsordenen vil blive justeret frem mod mødet, og at flere emner kan blive fø-
jet til.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
2
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 15.
16. december
2022 ventes
ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s
budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog
muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusio-
ner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation af udkastet til kommenteret dagsorden
til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
2638066_0004.png
2. Relationer med Storbritannien
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat.
1. Resumé
På rådsmødet forventes Kommissionen at gøre status på de politiske og tekniske drøftelser imellem Storbritan-
nien og EU vedr. Nordirlandsprotokollen. På trods af genoptagne drøftelser har der ikke været nogen konkrete
fremskridt i forhandlingerne. Fra dansk side støttes Kommissionens tilgang. Ud over implementering af Nordir-
landsprotokollen kan det også forventes, at Kommissionen på rådsmødet vil berøre udskrivelse af nyvalg i Nord-
irland, lovforslaget om ophævelse af bibeholdt EU-lovgivning samt tvistbilæggelsen grundet manglende adgang for
Storbritannien til EU’s forskningsprogrammer.
2. Baggrund
Den 24. december 2020 blev der opnået enighed om en aftale om det fremtidige forhold mel-
lem EU og Storbritannien i form af Handels- og samarbejdsaftalen, som trådte endeligt i kraft
den 1. maj 2021. Derudover trådte Udtrædelsesaftalen i kraft i februar 2020, som skabte klarhed
om bodelingen og afviklingen af over 40 års medlemskab. Fokus er nu på gennemførelsen og
udmøntningen af aftalerne. Problemer relateret til Nordirland og den såkaldte Nordirlandspro-
tokol under Udtrædelsesaftalen udgør fortsat den største konflikt mellem EU og Storbritannien.
Kommissionen, som forhandler på vegne af EU27, og Storbritannien har for nyligt genoptaget
forhandlingerne vedr. implementeringen af Protokollen. Forhandlingerne var tidligere brudt
sammen, da den britiske regering fremsatte et lovforslag, der vil give britiske ministre hjemmel
til unilateralt at suspendere Protokollen. Dertil har Storbritannien den 16. august indledt kon-
sultationer med EU som led i en tvistbilæggelsesproces under Handels- og samarbejdsaftalen,
grundet manglede britisk adgang til EU’s videnskabs-
og forskningsprogrammer, herunder Ho-
rizon Europe.
Storbritannien fik den 25. oktober en ny konservativ regering med Rishi Sunak som premiermi-
nister. Der er udskrevet nyvalg i Nordirland, som senest skal afholdes den 23. januar 2023.
3. Formål og indhold
På rådsmødet forventes Kommissionen at orientere om status på genoptagelsen af de politiske
og tekniske forhandlinger imellem Storbritannien og EU vedr. Nordirlandsprotokollen. Dertil
kan Kommissionen forventes at kommentere på forventningen til ny britisk regering og betyd-
ningen af nyvalg i Nordirland. Storbritanniens nylige tvistbilæggelsesproces mod EU vedr. ad-
gang til
EU’s videnskabs-
og forskningsprogrammer, herunder bl.a. til Horizon Europe, kan
også blive et samtaleemne.
Nordirlandsprotokollen udgør en central del af Udtrædelsesaftalen og var en forudsætning for
den efterfølgende indgåelse af Handels- og samarbejdsaftale. Kommissionen og Storbritannien
har for nylig genoptaget forhandlingerne vedr. implementeringen af Nordirlandsprotokollen for
at finde konkrete løsninger på praktiske udfordringer. Drøftelserne har endnu ikke ført til no-
gen konkrete fremskridt i forhandlingerne.
4
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
2638066_0005.png
Den britiske regering fremsatte den 13. juni et lovforslag, der vil give britiske ministre vidtræk-
kende beføjelser til unilateralt at suspendere og erstatte størstedelen af Nordirlandsprotokollen,
herunder bl.a. bestemmelserne vedr. varebevægelser, moms, statsstøtte,
governance
og regule-
ringsmæssige bestemmelser for varer. Lovforslaget udgør efter EU-Kommissionens vurdering
et brud på Udtrædelsesaftalen og international ret. Lovforslaget vurderes endvidere at udgøre
en trussel mod det indre markeds integritet, forbrugersikkerheden i EU samt EU-virksomhe-
ders lige konkurrencevilkår, idet varer vil kunne komme ind i EU uden forudgående kontrol.
Kommissionens tilgang til lovforslaget har været at anlægge en proportionel og gradvis reaktion
med det formål at få Storbritannien tilbage til forhandlingsbordet. Kommissionen har som et
første skridt genoptaget tidligere og iværksat nye traktatbrudssager imod Storbritannien. Det
kan på sigt blive nødvendigt at igangsætte yderligere modforanstaltninger, som også kan få be-
tydning for Handels- og samarbejdsaftalen.
I september introducerede den britiske regering herudover et lovforslag, der skal gøre op med
bibeholdt EU-lovgivning i britisk lov. Lovforslaget lægger op til, at EU-lovgivningen automa-
tisk udløber via en solnedgangsklausul ved udgangen af 2023. Fjernelse af EU-lovgivning kan
yderligere besværliggøre handel mellem EU og Storbritannien.
Uenighederne har også haft betydning for bl.a. Storbritanniens
adgang til EU’s videnskabs-
og
forskningsprogrammer, herunder Horizon, Copernicus, Euratom (både forsknings og trænings-
delen) samt Fusion for Energy-programmet. Storbritannien har den 16. august indledt en tvist-
bilæggelsesproces med EU under Handels- og samarbejdsaftalen grundet manglede britisk ad-
gang. Kommissionen har accepteret konsultationerne men udmeldt, at nuværende forhand-
lingsklima er uhensigtsmæssig for fremdrift i Storbritanniens associering til Horizon.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet støtter generelt Kommissionens tilgang i forhold til
Storbritannien
med
vægt på opretholdelse af en fælles EU-linje og fuld implementering af de forpligtelser, som
Stor-
britannien
har påtaget sig.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Indgåelsen af Handels- og samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien bidrager til at af-
bøde nogle af de samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser ved Storbritanniens udtræ-
den af EU. Brexit har dog fortsat negative økonomiske konsekvenser bl.a. for dansk fiskeri, da
det indebærer et kvotetab. Der forventes ligeledes fortsat administrative konsekvenser for vare-
handlen som følge af Storbritanniens udtræden af EU. Det gælder bl.a. for fødevarevirksomhe-
der, som oplever øgede omkostninger og administrative byrder ved såvel import fra og eksport
til Storbritannien.
5
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
2638066_0006.png
I tilfælde af at det britiske lovforslag vedtages, og det bliver nødvendigt at igangsætte yderligere
modforanstaltninger fra EU’s side med betydning for Handels-
og samarbejdsaftalen, kan det
medføre omfattende samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til EU’s forhandlingsmandat for Handels-
og samarbejdsaftalen blev
sendt i høring den 6. februar 2020, og høringsvarerne blev efterfølgende inkluderet i et revide-
ret grund- og nærhedsnotat om forslaget til forhandlingsmandat, der blev oversendt til Euro-
paudvalget den 19. februar 2020.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning blandt medlemslandene til Kommissionens proportio-
nelle og gradvise tilgang til lovforslaget, samt en generel forståelse for, at det kan blive nødven-
digt at igangsætte yderligere modforanstaltninger. Der forventes derudover at være enighed om,
at en fælles EU27-tilgang og en generel tilbageholdende tilgang ift. det bilaterale samarbejde
med Storbritannien er afgørende i den videre proces.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side arbejdes for en effektiv gennemførelse af aftalegrundlaget mellem EU og Storbritan-
nien med fokus på korrekt og rettidig udmøntning af de indeholdte bestemmelser samt etablering af
stærke mekanismer til at sikre fair konkurrencevilkår i praksis. Regeringen støtter, at Kommissionen
tager de fornødne skridt til at sikre britisk efterlevelse af Nordirlandsprotokollen. Fra dansk side
bakkes der op om Kommissionens tilgang til at finde praktiske løsninger
inden for rammerne af
Protokollen. Endeligt støtter regeringen Kommissionens klare afvisning af britiske ønsker om at
genforhandle Protokollen og ønsker at fastholde Nordirlands tilknytning til det indre marked.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forholdet mellem EU og Storbritannien blev senest forelagt Folketingets Europaudvalget til
orientering den 16. september 2022 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet (almindelige
anliggender) den 20. september 2022.
Den overordnede danske tilgang til forhandlingerne om det fremtidige forhold blev forelagt
Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 6. februar 2020. Der blev forelagt forhandlingsoplæg
vedr. udtrædelsesaftalen og de fremadrettede perspektiver den 21. april 2017.
6
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
2638066_0007.png
3. Artikel 7-procedure (Ungarn)
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat.
1. Resumé
Europa-Parlamentet vedtog ved afstemning den 12. september 2018 at aktivere proceduren i EU-traktatens
artikel 7, stk. 1, over for Ungarn. Sagen, som handler om Ungarns efterlevelse af EU’s grundlæggende værdier,
behandles derfor aktuelt af Rådet (almindelige anliggender). På rådsmødet den 18. november 2022 forventes en
femte høringssession af Ungarn.
2. Baggrund
Europa-Parlamentet vedtog den 12. september 2018 at aktivere artikel 7, stk. 1, i Traktaten om
den Europæiske Union (TEU) over for Ungarn ved at sende et begrundet forslag til Rådet. For
beslutningen stemte 448, mens 197 stemte imod. Ungarn blev dermed det andet medlemsland
imod hvilket, der er åbnet en procedure efter TEU artikel 7, stk. 1.
Sagen handler om Ungarns efterlevelse af EU’s grundlæggende værdier. Europa-Parlamentet
har som baggrund for afstemningen udarbejdet en rapport (”Sargentini-rapporten”; 2017/2131
(INL)), som kritiserer forholdene i Ungarn på en række områder:
- Den måde hvorpå forfatningen og valgsystemet fungerer
- Retsvæsenets uafhængighed
- Korruption og interessekonflikter
- Privatlivets fred og databeskyttelse
- Ytringsfrihed
- Akademisk frihed
- Religionsfrihed
- Foreningsfrihed
- Retten til ligebehandling
- Rettigheder for personer, der tilhører mindretal, herunder romaer og jøder
- Migranters, asylansøgeres og flygtninges grundlæggende rettigheder
- Økonomiske og sociale rettigheder
Første del af proceduren efter artikel 7, stk. 1, er en høringsproces af Ungarn i Rådet (alminde-
lige anliggender). Fire høringssessioner er blevet gennemført i september og december 2019,
juni 2021 samt maj 2022. Rådet er desuden blevet orienteret af Kommissionen om status på sa-
gen en række gange, senest ved rådsmødet (almindelige anliggender) den 14. december 2021.
Situationen i Ungarn giver fortsat anledning til bekymring. Høringen af Ungarn den 18. novem-
ber finder sted samtidig med behandlingen af Kommissionens forslag til passende foranstalt-
ninger mod Ungarn i medfør af retsstatsmekanismen, som blev fremlagt den 18. september.
Mekanismen blev indført med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
2020/2092 af 16. december 2020 om en generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af
Unionens budget. Kommissionens forslag til foranstaltninger kan få store økonomiske konse-
kvenser for Ungarn, hvis det bliver vedtaget. Ungarn har i den forbindelse foreslået 17 tiltag,
7
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
2638066_0008.png
som skal imødekomme Kommissionens bekymringer, og hvor hovedparten forudses imple-
menteret inden d. 19. november. Samtidig udestår godkendelsen af Ungarns genopretningsplan
fortsat, der også kan få store økonomiske konsekvenser for Ungarn, hvis ikke godkendelsen
finder sted inden årsskiftet.
Artikel 7 i Traktaten om Den Europæiske Union
Proceduren i TEU artikel 7, stk. 1, indebærer, at Rådet på begrundet forslag af enten en tredje-
del af medlemslande, Europa-Parlamentet eller Europa-Kommissionen med et flertal på fire-
femtedele af sine medlemmer (minus det pågældende land, dvs. aktuelt 21 medlemslande), og
efter godkendelse af Europa-Parlamentet, kan fastslå, at der er en klar fare for, at et medlems-
land groft overtræder de værdier, der er nævnt i TEU art. 2. Inden da hører Rådet det berørte
medlemsland, og Rådet kan efter samme fremgangsmåde rette henstillinger til medlemslandet.
Det Europæiske Råd kan ligeledes ved enstemmighed og på forslag af en tredjedel af medlems-
landene eller Kommissionen og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet
og efter at have
opfordret dette medlemsland til at fremsætte sine bemærkninger
fastslå, at et medlemsland
groft og vedvarende overtræder værdierne nævnt i TEU art. 2. Hvis en grov og vedvarende
overtrædelse måtte blive fastslået af Det Europæiske Råd, kan Rådet med kvalificeret flertal be-
slutte at suspendere visse af medlemslandets rettigheder, herunder stemmerettigheder.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november 2022 forventes en høring af Ungarn
om de ovenstående områder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Proceduren efter artikel 7, stk. 1, er igangsat af Europa-Parlamentet, der den 12. september
2018 vedtog det begrundede forslag til Rådet. Europa-Parlamentet vedtog den 15. september
2022 en beslutning om proceduren.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
8
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande har løbende udtrykt bekymring over situationen i Ungarn og støtte til
artikel 7-proceduren. Enkelte lande har været mere tilbageholdende eller har
for ganske fås
vedkommende
støttet Ungarn i sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er på en række områder meget bekymret over udviklingen i Ungarn og bakker på
den baggrund op om artikel 7-proceduren. Regeringen har også løbende udtrykt bekymring i
forbindelse med bilaterale møder med repræsentanter for den ungarske regering.
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s grundlæggende værdier,
herunder retsstatsprincippet og demokrati. EU’s grundlæggende værdier er afgørende for legiti-
miteten og effektiviteten
af samarbejdet mellem EU’s medlemsstater, herunder eksempelvis
også hvad angår det indre marked.
Regeringen finder det vigtigt, at forholdene i Ungarn vurderes ud fra et solidt og velbelyst
grundlag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 12. maj 2022 til orientering.
9
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
2638066_0010.png
4. Lovgivningsmæssig programmering - Kommissionens arbejdsprogram for 2023
KOM (2022) 0548
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. oktober 2022 sit arbejdsprogram for 2023. På rådsmødet (almin-
delige anliggender) ventes Kommissionen at præsentere sit arbejdsprogram med henblik på en kort udveksling af
synspunkter.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. oktober 2022 sit arbejdsprogram for 2023 med i
alt 43 varslede nye initiativer. De udstukne initiativer er fordelt på de seks overordnede ambitio-
ner i kommissionsformand Ursula von der Leyens politiske retningslinjer. Det drejer sig om:
1.
”En
europæisk grøn pagt”, hvor der lægges op til: en
revision for EU’s indre elmarked,
skabelse af en EU-brintbank,
revision af EU’s affaldsrammedirektiv,
fremsættelse af for-
slag til lovgivning om nye genomteknikker, gennemgang
af EU’s dyrevelfærdslove, etab-
lering af en omfattende ramme for bæredygtige fødevaresystemer, et initiativ om beskyt-
telse, bæredygtig forvaltning og genopretning af jordbunden i EU, , arbejde med at gøre
godstransporten mere miljøvenlig samt et initiativ om forgrønnelse af virksomheders
vognparker.
2.
”Et
Europa klar til den digitale tidsalder”,
hvor der lægges op til:
EU-retsakt om kritiske
råstoffer, revision af direktivet om forsinkede betalinger, et initiativ om virtuelle verdener,
en patentlicenspakke, screening for og registrering af asbest i bygninger, et nyt radiofre-
kvenspolitikprogram, en meddelelse om det indre marked, et direktiv om yderligere udvi-
delse og opgradering af anvendelse af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret,
en mobilitetspakke om bl.a. data, samt en henstilling om piratkopiering af liveindhold.
3.
”En
økonomi, der tjener alle”, hvor der lægges op til: evaluering af hvordan den flerårige
finansielle ramme fungerer, hvilket kan medføre en revision, evaluering af den økonomi-
ske styring, anden pakke med nye egne indtægter, ramme for indkomstbeskatning (BE-
FIT), forbedring af dataadgangen inden for finansielle tjenesteydelser med en ramme for
åben finansiering, revision af EU’s regler om betalingstjenester, digital euro, omfang og
virkninger af eurosedlers og -mønters status for lovligt betalingsmiddel, forbedring af
rammen for detailinvesteringer, forslag om en rådshenstilling om udvikling af socioøko-
nomiske rammebetingelser, et lovgivningsinitiativ om foreningers grænseoverskridende
aktiviteter, styrket kvalitetsramme for praktikophold samt revision af forordningen om
lufthavnsslots.
4.
”Et
stærkere Europa i verden”,
hvor der lægges op til: en fælles meddelelse om en EU-
rumstrategi for sikkerhed og forsvar, en fælles meddelelse om en ny dagsorden for Latin-
amerika og Caribien, en fælles meddelelse om ajourføringen af EU-strategien for maritim
sikkerhed samt fastsættelse af en sanktionsramme rettet mod korruption.
10
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
2638066_0011.png
5.
”Fremme
af vores europæiske levevis”,
hvor der lægges op til: en samlet tilgang til mental
sundhed, anerkendelse af tredjelandsstatsborgeres kvalifikationer, digitalisering af rejse-
dokumenter og lettelse af rejser, revision af direktivet om bekæmpelse af seksuelt misbrug
af børn, et akademi for cybersikkerhedskompetencer, en rådshenstilling om en ajourført
ramme for læringsmobilitet, revision af rådshenstillingen om røgfrie miljøer samt en hen-
stilling om kræftformer, der kan forebygges med vaccination.
6.
”Nyt
skub i det europæiske demokrati”,
hvor der lægges op til:
en pakke om forsvar af
demokratiet,
herunder et initiativ til beskyttelse af EU’s demokratiske sfære mod uden-
landsk indflydelse, ajourføring af den lovgivningsmæssige ramme for bekæmpelse af kor-
ruption samt et EU-handicapkort.
Som en del af arbejdsprogrammet har Kommissionen desuden fremlagt en liste over otte nye
forslag til regulatorisk forenkling
den såkaldte REFIT-øvelse
herunder målrettet revision af
lovgivningen om registrering, vurdering og godkendelse af kemikalier (REACH), en liste over
116 prioriterede sager, som Kommissionen opfordrer medlovgiverne til at komme i mål med,
samt ét annulleret og ét forslag, som man lægger op til at trække tilbage.
Det følger af den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning mellem Rådet, Kommissionen
og Europa-Parlamentet fra 2016, at de
tre institutioner sammen skal styrke EU’s årlige program-
mering med afsæt i Kommissionens årlige arbejdsprogram. Formålet er på årlig basis at identifi-
cere de sager, som bør have særlig prioritet i lovgivningsarbejdet på tværs af institutionerne for
derved også i praksis at sikre reel samordning af tilrettelæggelsen af lovgivningsarbejdet i hhv.
Europa-Parlamentet og Rådet. Med afsæt i Kommissionens arbejdsprogram vil de tre institutio-
ner indlede dialog om en fælleserklæring om den lovgivningsmæssige programmering for 2023.
Denne forventes i december.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en præsentation af Kommissionens arbejdsprogram for 2023 efterfulgt af
en kort udveksling af synspunker.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af Kommissionens arbejdsprogram for 2023 vurderes ikke i sig selv at have kon-
sekvenser for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet. Der vil blive taget stilling til eventuelle konsekvenser i forbindelse med behandlingen af
de enkelte forslag fra Kommissionens arbejdsprogram, når de fremlægges.
11
Rådsmøde nr. 3908 (almindelige anliggender) den 18. november 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelig anliggender 18/11-22
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der vil være bred opbakning til Kommissionens arbejdsprogram med
forskellige betoninger og prioriteringer medlemslandene imellem.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Kommissionens arbejdsprogram følger op på Kommissionens tidligere
udstukne overordnede ambitioner, der afspejler prioriteterne i Det Europæiske Råds strategiske
dagsorden for 2019
2024 samt den politiske udvikling i Europa. Regeringen finder det endvi-
dere vigtigt at sikre et godt samarbejde mellem institutionerne om det løbende lovgivningsar-
bejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
12