Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 8-9/12-22 - RIA Bilag 1
Offentligt
2638862_0001.png
Samlenotat
22. november 2022
Forslag til rådshenstilling om styrkelse af kritisk infrastrukturs
modstandsdygtighed, KOM (2022) 551
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 18. november 2022. Nye
afsnit er markeret med en streg i venstre margen.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 18. oktober 2022 offentliggjort et forslag til
en Rådshenstilling om styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed.
Med forslaget ønsker Kommissionen at sikre koordinering på EU-plan med
henblik på at øge modstandsdygtigheden i den kritiske infrastruktur med
særlig fokus på energi, digital infrastruktur, transport og rummet og med
prioritering af den kritiske infrastruktur i disse sektorer, som har grænse-
overskridende relevans.
Formålet med forslaget er at opfordre medlemsstaterne til at træffe foran-
staltninger og samarbejde om at styrke modstandsdygtigheden i den kritiske
infrastruktur ved at styrke beredskabet, styrke responskapacitet og øge in-
ternationalt samarbejde. Medlemsstaterne opfordres bl.a. til at 1) foretage
eller opdatere risikovurderinger for den kritiske infrastruktur i særligt energi-
og transportsektoren, 2) fremskynde forberedelserne til implementeringen
af direktivet om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerheds-
niveau (NIS 2
1
) og direktivet om kritiske enheders modstandsdygtighed
(CER-direktivet
2
), 3) gennemføre nationale stresstest af kritisk infrastruktur,
4) fremskynde udarbejdelsen af en fælleseuropæisk risikovurdering og an-
befalinger for kommunikations- og netinfrastrukturen samt 5) udvikle bru-
gen af Galileo og/eller Copernicus til informationsdeling. Derudover lægges
der med forslaget op til at styrke samarbejdet mellem medlemsstaternes
eksperter på kritisk infrastruktur, herunder med henblik på at udarbejde fæl-
les vejledende principper for stresstest af kritisk infrastruktur. Der lægges
ligeledes op til tættere EU-NATO samarbejde mhp. at styrke koordineringen
omkring kritisk infrastruktur.
1
2
KOM (2020) 823
KOM (2020) 829
Side 1 af 9
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, forsvarsdelen
2638862_0002.png
Henstillingen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser.
Der er tale om et punkt på rådsmødedagsorden den 8. december i Rådet for
Retlige og Indre Anliggender mhp. statusorientering samt vedtagelse i for-
bindelse med møde i Rådet for Generelle Anliggender den 13. december.
Kommissionens forslag til en Rådshenstilling om styrket modstandsdygtig-
hed i den kritiske infrastruktur hilses velkommen. Det bemærkes, at man
alene har forholdt sig overordnet til forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. oktober 2022 et forslag til en
rådshenstilling om styrkelse af kritisk infrastrukturs modstandsdygtighed,
KOM (2022) 551. Forslaget blev oversendt til Rådet i dansk sprogversion den
21. oktober 2022. Forslaget skal vedtages af Rådet i henhold til TEUF-artikel
114 og 292. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
Forslaget er fremsat som et supplement til de to direktiver NIS2 og CER.
CER-direktivet har til formål at styrke kritiske enheders modstandsdygtig-
hed, og NIS2 skal sikre et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele EU.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for Rådet for Indre Anliggender til
statusorientering den 8. december 2022 samt på dagsordenen for Rådet for
Generelle Anliggender til vedtagelse den 13. december 2022.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag til en ikke-bindende henstilling er at
styrke modstandsdygtigheden af den kritiske infrastruktur som følge af det,
ifølge Kommissionen, hastigt skiftende trusselsbillede. Kommissionen frem-
hæver i denne sammenhæng de nye risici, som Ruslands angrebskrig mod
Ukraine har medført. Endvidere fremhæves sabotage mod Nord Stream 1 og
2.
Modstandsdygtighed skal forstås som en enheds evne til at forebygge, be-
skytte imod, respondere på, modstå, afbøde, absorbere, imødekomme og
genoprette i forbindelse med hændelser, som har potentiale til at forstyrre
leveringen af essentielle forsyninger.
I forslaget inviteres medlemsstaterne til snarest muligt at påbegynde ar-
bejde mhp. at forberede gennemførslen af de to direktiver NIS2 og CER, som
tilsammen har til formål at sikre et højere fælles niveau af modstandsdyg-
Side 2 af 9
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, forsvarsdelen
2638862_0003.png
tighed og beskyttelse af kritisk infrastruktur og fælles højt niveau for cyber-
sikkerhed i EU. Kritisk infrastruktur udgør ifølge forslaget den infrastruktur,
som medlemsstaterne har udpeget som national kritisk infrastruktur eller
europæisk kritisk infrastruktur udpeget under ECI-direktivet samt kritiske
enheder som defineret i CER-direktivet eller enheder, der falder under NIS2-
direktivet.
Ifølge forslaget bør medlemsstaterne have særligt fokus på at styrke mod-
standsdygtigheden i kritisk infrastruktur med grænseoverskridende rele-
vans.
Medlemsstaterne opfordres med forslaget til at gennemføre frivillige initiati-
ver der skal 1) styrke beredskabet på EU- og medlemsstatsniveau, 2) styrke
responsmuligheder på EU- og medlemsstatsniveau samt 3) styrke mod-
standsdygtigheden igennem internationalt samarbejde. Kommissionen læg-
ger op til at fokusere på tiltag i energisektoren, sektoren for digital infra-
struktur, transportsektoren og rumsektoren samt at prioritere kritisk infra-
struktur i disse sektorer, som har grænseoverskridende relevans.
De væsentligste elementer i forslaget er:
Styrket beredskab
Med forslaget opfordres medlemsstaterne til at:
Foretage eller opdatere risikovurderinger af modstandsdygtigheden i den
kritiske infrastruktur.
Hvor muligt at fremskynde forberedelserne til gennemførslen af det kom-
mende CER-direktiv ved bl.a. at udarbejde nationale strategier om styr-
kelse af modstandsdygtigheden i enheder, der driver kritisk infrastruktur.
Understøtte træningen af eksperter og dele best practises imellem sig.
Støtte operatører af kritisk infrastruktur i at stressteste enheder, i særligt
energisektoren, hvor dette vurderes gavnligt med udgangspunkt i fælles
EU-principper. Medlemsstaterne bør udpege enheder til test i første kvar-
tal 2023 og operatørerne at den kritiske infrastruktur bør gennemføre
tests inden udgangen af 2023.
Gøre brug af potentielle finansieringsmuligheder på EU-plan og nationalt
plan.
Gennemføre foranstaltninger i EU-værktøjskassen for 5G-cybersikkerhed
bl.a. med henblik på at indføre restriktioner for højrisikoleverandører.
Styrke den fysiske og ikke-fysiske beskyttelse af kritiske og følsomme
dele af 5G-net.
Tage kommende netregler for cybersikkerhedsmæssige aspekter af
grænseoverskridende elektricitetsstrømme til efterretning.
Udvikle brugen af Galileo, Copernicus og EGNOS til overvågning og vi-
densdeling i samarbejde med Kommissionen.
Side 3 af 9
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, forsvarsdelen
2638862_0004.png
Herudover lægger Kommissionen op til, at det igangværende samarbejde
om udarbejdelsen af en risikovurdering og anbefalinger for kommunikations-
og netinfrastrukturen i EU, som er igangsat under NIS-direktivet, bør frem-
skyndes. Herudover lægger forslaget op til, at arbejdet med udarbejdelse af
policy retningslinjer, metoder og foranstaltninger til håndtering af risici på
cybersikkerhedsområdet prioriteres.
Kommissionen lægger med forslaget op til at styrke samarbejdet mellem
medlemsstaternes eksperter for at øge den fysiske ikke-cyberrelaterede
modstandsdygtighed i den kritiske infrastruktur ved at:
-
-
-
Understøtte udviklingen af fælles frivillige værktøjer til at styrke mod-
standsdygtigheden.
Understøtte medlemsstaterne i forberedelserne til implementeringen
af CER-direktivet.
Støtte og forberede udviklingen af fælles principper for gennemfø-
relse af stresstest med fokus på menneskeskabte trusler i energisek-
toren og sidenhed i andre relevante sektorer.
På frivillig basis at anvende en sikker platform for informationsud-
veksling, når denne er udviklet at Kommissionen.
-
Kommissionen understreger i den forbindelse, at forslaget ikke omfatter de-
ling af oplysninger, hvis videregivelse strider mod medlemsstaternes væ-
sentlige nationale sikkerhedsinteresser, offentlige sikkerhed eller forsvar.
Kommissionen vil ifølge forslaget stille frivillige manualer og retningslinjer til
rådighed for medlemsstaterne, herunder en håndbog for beskyttelse af kri-
tisk infrastruktur og det offentlige rum mod ubemandede luftfartøjssyste-
mer. Ligeledes har Kommissionen til hensigt at: 1) øge finansieringen af
modstandsdygtighed i kritisk infrastruktur inden for rammerne af Horizon
Europe og 2) gennemføre en undersøgelse af status på den undersøiske ka-
belinfrastruktur der forbinder medlemsstaterne.
Kommissionen vil desuden fremme tiltag inden for Civilbeskyttelsesmekanis-
men ved at øge investeringer i forebyggende tiltag, øge udveksling af viden
samt forbedre kapacitetsudviklingsaktiviteter.
Styrket respons
Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne bør koordinere, vidensdele og
øge paratheden inden for eksisterende EU-mekanismer mhp. at sikre en hur-
tig EU-støttet respons i tilfælde af betydelige forstyrrelser i leveringen af es-
sentielle tjenester fra den kritiske infrastruktur. Herudover opfordrer Kom-
missionen medlemsstaterne til at fremskynde forberedelser, hvor muligt,
med tiltag, der har til formål at styrke kapaciteten i de nationale Computer
Side 4 af 9
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, forsvarsdelen
2638862_0005.png
Security Incident Response Teams (CSIRTs), opdatere cyberstrategier, ind-
føre en national krisehåndteringsplan for cybersikkerhedshændelser samt til
at bidrage til gennemførslen af EU’s hybride
værktøjskasse.
Med forslaget lægger Kommissionen desuden op til at:
- Samarbejde med medlemsstaterne om at videreudvikle katastrofebe-
redskabskapaciteter for at styrke det operationelle beredskab til
håndtering af forstyrrelser i leveringen af essentielle tjenester fra den
kritiske infrastruktur.
-
Gennemføre tiltag til at styrke responskapaciteten i EU’s civilbeskyt-
telsesmekanisme.
- Udarbejde et blueprint for koordineret respons ifm. betydelige forstyr-
relser vedrørende kritisk infrastruktur.
- Samarbejde med eksperter om genopretningsforanstaltninger efter
hændelser vedrørende undersøisk kabelinfrastruktur.
Internationalt samarbejde
Med forslaget lægges der op til, at Kommissionen og EU’s Udenrigsrepræ-
sentant skal styrke koordineringen med NATO om kritisk infrastrukturs mod-
standsdygtighed.
Derudover inviteres medlemsstaterne til at samarbejde med tredjelande om
modtandsdygtigheden af grænseoverskridende kritisk infrastruktur, hvor re-
levant.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, da der alene er tale om en Råds-
henstilling.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en
henstilling.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. I det om-
fang foreslåede tiltag senere udmøntes i konkrete lovgivningsmæssige initi-
ativer, ville det skulle vurderes, om disse ville medføre lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Side 5 af 9
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, forsvarsdelen
2638862_0006.png
Den nationale implementering af NIS2 og CER vil påbegynde efter direktiverne
er endeligt trådt i kraft. Der vil i den forbindelse blive taget stilling til tidslinjen
herfor.
Økonomiske konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang henstillingen senere ud-
møntes i konkrete initiativer, vil det bl.a. bero på en vurdering af mulige
statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekven-
ser. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Andre konsekvenser
Henstillingen skønnes ikke i sig selv at medføre administrative konsekvenser
for myndigheder eller erhvervslivet i Danmark. I det omfang henstillingen
senere udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om disse vil
medføre administrative eller andre konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været i høring i specialudvalget for Civilbeskyttelse, specialud-
valget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik, specialudvalget for Konkur-
renceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål samt specialudvalget for Transport
fra den 21. oktober 2022 til den 31. oktober 2022. Der er modtaget i alt 10
høringssvar.
Dansk Erhverv
bakker op om Kommissionens forslag idet den seneste tid
har understreget et øget risikobillede vís-a-vís kritisk infrastruktur. Forslaget
tager højde for at sikre overensstemmelse med Kommissionens meddelelse
om en beredskabsplan for transport af 23. maj 2022. Det er en vigtig sam-
fundsopgave at opretholde mobiliteten, forsyningssikkerheden og adgangen
til kritisk infrastruktur i en krisesituation, da det er en grundlæggende for-
udsætning for samfundets basale funktion.
Danske Rederier og Færgerederierne
er enige i, at robusthed er vigtig
for opretholdelsen af kritisk infrastruktur indenfor den Europæiske Union
(EU) særligt i lyset af det ændrede trusselbillede EU ser ind i med Ruslands
angreb på Ukraine og hændelserne ved Nord Stream rørledningerne. Det an-
ses for meningsfuldt at se på sikringsrelaterede forhold, som kan implemen-
teres allerede på den korte bane med henblik på at højne den fælles sikker-
hed.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
finder forslaget relevant i lyset af
den nuværende situation. Anbefalingerne ses at dække nødvendige aktivite-
ter for både Kommissionen og medlemslandene.
Side 6 af 9
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, forsvarsdelen
HK Post og Kommunikation
opfordrer til, at postbefordringspligten præci-
seres som værende en del af den kritiske infrastruktur og påpeger, at post-
befordring adskiller sig fra anden distribution (godstransport) og benytter sig
derfor også af anden infrastruktur.
KL
kan generelt bakke op om tiltag, der sigter efter at maksimere og frem-
skynde arbejdet med at beskytte de aktiver, faciliteter og systemer, der er
nødvendige for samfundets virke. KL noterer dog, at kritisk infrastruktur ikke
i forslaget er konkret afgrænset og ser behov for en fælles definition. Hvor
kritisk en svækket effektivitet og forsyning vil være, afhænger af, hvor lang
tid infrastrukturen ikke fungerer. Derfor spiller både tidsperspektivet og al-
vorligheden af konsekvenserne ved, at den kritiske infrastruktur ikke funge-
rer, ind.
Danva
er enige i opfordringen om at øge opmærksomheden på den kritiske
infrastruktur og iværksætte tiltag til at honorere relevante direktiver forud
for fastsatte implementeringsfrister og noterer sig, at der med forslaget er
særlig opmærksomhed på energi, transport, rumfart og digital infrastruktur.
Danva opfordrer til, at der lægges vægt på at tænke på tværs af sektorer i
anbefalingerne til det nationale niveau. Forslaget om systematisk risikovur-
dering synes relevant og Danva opfordrer til, at man i anbefalingerne også
omfatter opfølgning på disse vurderinger. Derudover opfordrer Danva til, at
forslaget også udvides til at omfatte en systematisk registrering af hændelser
i relevante sektorer, samt at det tydeliggøres, at statsstøtteregler ikke skal
være en hæmsko for finansiering af ekstraordinære beredskabsrelaterede
tiltag.
Dansk Metal
er enige i behovet for at styrke modstandsdygtigheden i kritisk
infrastruktur under den nuværende sikkerhedspolitiske situation. Det er af-
gørende at finde de rette balancer mellem på den ene side hensynet til at
sikre fri og gnidningsfri handel på det indre marked og på den anden side
hensynet til at beskytte kritisk infrastruktur. Dansk Metal bemærker, at det
er vigtigt at være opmærksom på kompleksiteten på området og sørge for,
at der ikke opstår parallelle eller overlappende processer og fora.
Dansk Fjernvarme
finder det positivt, at forslaget omfatter al ”energiinfra-
struktur”, dermed også termiske netværk, der kan være af afgørende vigtig-
hed for befolkningens komfort, sundhed, mulighed for at arbejde og
i me-
get kolde/varme perioder
overlevelse. Fjernvarmenet udgør i sig selv den
eneste, og dermed kritiske, kølemulighed for ca. en fjerdedel den danske
termiske elproduktionskapacitet, der således ikke vil være til rådighed uden
denne kølemulighed.
Side 7 af 9
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, forsvarsdelen
2638862_0008.png
Tekniq Arbejdsgiverne
deler Kommissionens opfattelse af, at en koordine-
ret tilgang på tværs af EU’s medlemsstater, ift. en styrkelse af modstands-
dygtigheden i den kritiske infrastruktur, er helt nødvendig i lyset af den ak-
tuelle geopolitiske situation. Ruslands invasion af Ukraine har højnet risikoen
for såkaldte hybridtrusler, hvor kritisk infrastruktur befinder sig i en særlig
sårbar position. Det betragtes som positivt, at Kommissionen har udpeget
energiinfrastrukturen til kritisk infrastruktur, da det vurderes, at forsynings-
sikkerhed i denne sektor tjener unionens samlede interesser.
Dansk Industri
er enige i behovet for at arbejde struktureret med beskyt-
telse af den kritiske infrastruktur i EU. Det er væsentlig infrastruktur, der
forbinder medlemsstater, og som er eksponeret overfor fjendtlig påvirkning,
og der er følgelig et stort behov for at overvåge og beskytte den samlede
kritiske infrastruktur. Det er positivt, at dette arbejde opprioriteres i forsla-
get.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række lande mener, at medlemsstaternes fleksibilitet i forbindelse med
gennemførelsen af tiltagene i forslaget er vigtig at tydeliggøre. I den forbin-
delse er det blevet fremhævet, at medlemsstaternes fleksibilitet til at vælge
hvilke tiltag der igangsættes, er en forudsætning for, at henstillingen kan
følges op af konkret handling indenfor den foreslåede tidshorisont. Andre
lande har ønsket helt at udelade en tidsplan fra henstillingen. Flere lande har
understreget vigtigheden af at sikre, at det er op til medlemsstaterne selv at
vurdere, i hvilket omfang man kan dele informationer om resultaterne af de
i forslaget omtalte stress tests af den kritiske infrastruktur. Dette begrundet
i, at der kan være hensyn at tage til den nationale sikkerhed. Flere lande har
desuden set positivt på forslaget om at have særligt fokus på energisektoren.
En gruppe af lande har fremhævet, at implementeringen af NIS2 og CER vil
være svær at fremrykke i praksis og ønsket det tydeliggjort, at der alene er
tale om en opfordring til at fremskynde forberedelserne til gennemførsel af
de to direktiver.
Forslaget er generelt blevet positivt modtaget af medlemsstaterne og for-
ventes vedtaget med kvalificeret flertal.
10. Regeringens generelle holdning
Gaslækagerne i Østersøen peger på et behov for at fremme en samlet og ko-
ordineret tilgang i EU til styrkelsen af modstandsdygtigeden af den kritiske in-
frastruktur og Kommissionens forslag til en Rådshenstilling hilses derfor vel-
kommen.
Side 8 af 9
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, forsvarsdelen
2638862_0009.png
Det er vigtigt at betone den nationale kompetence på området, samt at det
generelt skal tilstræbes, at der alene indføres proportionelle økonomiske og
administrative byrder. Samtidig er det centralt, at tiltag på europæisk niveau
finansieres inden for eksisterende ramme, og at forslaget derfor finansieres
via omprioritering, således at der ikke pålægges yderligere nationale byrder
i form af øget EU-bidrag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9 af 9