Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 8-9/12-22 - RIA Bilag 2
Offentligt
2638870_0001.png
Samlenotat
Samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort,
der behandles på indenrigsdelen af rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8. december 2022
Dagsorden
Fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Ru-
mænien og Kroatien
a) Bulgarien og Rumænien
KOM dokument foreligger ikke
= Vedtagelse
b) Kroatien
KOM dokument foreligger ikke
= Vedtagelse
Schengenområdets generelle tilstand ("Schengen-Rå-
det")
a)
b)
c)
d)
Schengenbarometer
Schengen-Rådet cyklus
Den interne sikkerhed: Bekæmpelse af migrantsmugling
Interoperabilitet
s. 10
Side
s. 3
22. november 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 13090
2146220
KOM dokument foreligger ikke
Side
1/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
= Status
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om håndtering af tilfælde af instrumentalisering på mi-
grations- og asylområdet
KOM (2021) 890
= Delvis generel indstilling
s. 13
Asylprocedureforordning
Om ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om en fælles procedure for international beskyt-
telse i EU og om ophævelse af direktiv 2013/32/EU
KOM (2020) 611
=Delvis generel indstilling
s. 19
Ruslands aggression mod Ukraine
a) Status på fordrevne ukrainere i EU
b) Dialog om den interne sikkerhed
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Den eksterne dimension af migration og situationen
langs de centrale migrationsruter
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Asyl og migration
KOM dokument foreligger ikke
= Status
Side
2/35
s. 23
s. 27
s. 32
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0003.png
Fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Rumænien og Kroa-
tien
a) Bulgarien og Rumænien
KOM dokument foreligger ikke
= Vedtagelse
b) Kroatien
KOM dokument foreligger ikke
= Vedtagelse
Revideret notat
1. Resumé
På rådsmødet forventer det tjekkiske formandskab vedtagelse af forslag til
rådsafgørelser om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Rumæ-
nien og Kroatien. Det vil medføre ophævelse af grænsekontrol ved landenes
indre Schengengrænser og give landene mulighed for at udstede Schengen-
visa. Det er ved de relevante Schengen-evalueringsprocedurer bekræftet
senest i 2022
at Bulgarien, Rumænien og Kroatien opfylder de nødvendige
betingelser for fuld anvendelse af Schengenreglerne. For Bulgarien og Ru-
mænien er Schengenevalueringerne afsluttet i 2011. Frivillige evalueringer
af Bulgarien og Rumænien har i oktober 2022 bekræftet, at Bulgarien og Ru-
mænien lever op til Schengenreglerne. Enkelte lande har hidtil kædet en råds-
afgørelse om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien
sammen med fremskridt i forhold til retssikkerhed og korruptionsbekæmpelse.
Der har ikke tidligere været tegn på ændringer i disse landes holdning. For
Kroatien er Schengenevalueringerne afsluttet i 2021. Folketinget gav i juni
2022 mandat til, at Danmark kan tilslutte sig fuld anvendelse af Schengen-
reglerne i Bulgarien, Rumænien og Kroatien. Nærhedsprincippet vurderes at
være overholdt. Rådsafgørelser om fuld anvendelse af Schengenreglerne i
Bulgarien, Rumænien og Kroatien vurderes at nødvendiggøre enkelte æn-
dringer i udlændingeloven. Sagen vurderes i øvrigt ikke at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser, og sagen giver i øvrigt ikke anledning til at redegøre
nærmere for dansk ret. Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle, sam-
funds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Regeringen anerkender i
overensstemmelse med de relevante rådskonklusioner, at Bulgarien, Rumæ-
nien og Kroatien opfylder de krav, der følger af Schengenreglerne, og at der
derfor er grundlag for, at Rådet træffer afgørelser om fuld anvendelse af
Schengenreglerne. Regeringen noterer, at de frivillige evalueringer af Bul-
garien og Rumænien, der fra dansk side har været lagt stor vægt på, er gen-
nemført med positivt resultat. Regeringen forventer at kunne støtte fuld an-
vendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Rumænien og Kroatien.
Side
3/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0004.png
2. Baggrund
På rådsmødet forventer det tjekkiske formandskab vedtagelse af forslag til
rådsafgørelser om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Rumæ-
nien og Kroatien. Det vil bl.a. medføre ophævelse af kontrollen ved landenes
indre grænser inden for Schengenområdet.
Bulgarien og Rumænien
Bulgarien og Rumænien indtrådte i EU den 1. januar 2007. Schengenreglerne
anses i forbindelse med forhandlingerne om optagelse af nye medlemsstater
som gældende regler, der skal accepteres fuldt ud af alle stater, der søger om
optagelse. Det følger imidlertid af tiltrædelsesakten for Bulgarien og Rumæ-
nien, at Rådet afgør, hvornår den fulde anvendelse af Schengenreglerne, her-
under ophævelse af den indre grænsekontrol i forhold til de to medlemsstater,
finder anvendelse. Denne afgørelse kan først træffes, når det i overensstem-
melse med de relevante Schengen-evalueringsprocedurer er sikret, at Bulga-
rien og Rumænien fuldt ud lever op til Schengenreglerne. Afgørelse om fuld
anvendelse af Schengenreglerne træffes i henhold til tiltrædelsesakten for
Bulgarien og Rumænien efter høring af Europa-Parlamentet med enstemmig-
hed i Rådet blandt de medlemmer, hvor Schengenreglerne allerede finder fuld
anvendelse. Der er fra 2009 til 2011 gennemført de relevante Schengeneva-
lueringer af Bulgarien og Rumænien. På rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 9.-10. juni 2011 vedtog Rådet konklusioner om afslutning af eva-
lueringen af Bulgariens og Rumæniens gennemførelse af Schengenreglerne.
Det fremgår af rådskonklusionerne, at betingelserne for, at Rådet efter tiltræ-
delsesakten for Bulgariens og Rumæniens optagelse i EU kan træffe afgørelse
om at ophæve den indre grænsekontrol mellem Bulgarien og Rumænien og
de øvrige Schengenlande, er opfyldt.
Folketinget gav den 19. september 2011 mandat til, at Danmark kan tilslutte
sig en ophævelse af grænsekontrollen mellem Bulgarien og Rumænien og de
øvrige Schengenlande.
Der har trods flere forsøg siden 2011 ikke været enstemmighed i Rådet om
ophævelse af den indre grænsekontrol i forhold til de to lande. Det skyldes
bl.a., at enkelte medlemsstater har kædet beslutningen herom sammen med
rapporterne under Mekanismen for Samarbejde og Kontrol (CVM-mekanis-
men), hvor Kommissionen evaluerer Bulgarien og Rumænien i forhold til
bl.a. retssikkerhed og korruptionsbekæmpelse. CVM-rapporterne blev indført
ved Rumæniens og Bulgariens tiltrædelse for at bistå landene med at afhjælpe
visse mangler med hensyn til retsreform og bekæmpelsen af korruption og for
at føre tilsyn med fremskridt på disse områder på basis af periodiske rappor-
ter.
Rådet har i 2022 vedtaget en ny forordning for den såkaldte Schengenevalu-
erings- og overvågningsmekanisme (SEMM). SEMM-forordningen regulerer
bl.a. førstegangsevalueringer af lande før fuld anvendelse af Schengenreg-
lerne, herunder ophævelse af indre grænsekontrol. Bulgarien og Rumænien
Side
4/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0005.png
har ved forhandlingerne modsat sig indførelse af mulighed for nye evaluerin-
ger af lande, hvor førstegangsevalueringer er afsluttet, før Rådet har truffet
afgørelse om fuld anvendelse af Schengenreglerne. Bulgarien og Rumænien
afgav dog i marts 2022 i forbindelse med forhandlingerne om den nye
SEMM-forordning en erklæring, hvor de på frivillig basis erklærede sig vil-
lige til at gennemføre nye evalueringer, såfremt Rådet gav ”betragtelige ga-
rantier” om en rådsafgørelse om fuld anvendelse
af Schengenreglerne i Bul-
garien og Rumænien.
Kommissionen har i oktober 2022 på baggrund af erklæringen fra marts 2022
gennemført frivillige evalueringer af Bulgarien og Rumænien med deltagelse
af eksperter fra en række medlemsstater (herunder en ekspert fra Danmark).
Efter bl.a. dansk ønske har de frivillige evalueringer haft et bredt sigte på
tværs af Schengenreglerne, herunder forvaltning af ydre grænser, tilbagesen-
delse og myndighedernes funktionsmåde (herunder tiltag mod korruption) i
relation til anvendelse af Schengenreglerne. De frivillige evalueringer har be-
kræftet, at Bulgarien og Rumænien lever op til Schengenreglerne.
Kroatien
Kroatien blev medlem af EU i 2013. Som for Bulgarien og Rumænien har
Schengenreglerne for Kroatien været gældende regler, som Kroatien har ac-
cepteret fuldt ud ved sin tiltrædelse. Det følger dog også af tiltrædelsesakten
for Kroatien fra 2011, at fuld anvendelse af Schengenreglerne, herunder op-
hævelse af grænsekontrol ved de indre grænser, først finder anvendelse i Kro-
atien, når Rådet har truffet afgørelse herom, efter at det i overensstemmelse
med de relevante Schengenevalueringsprocedurer er blevet sikret, at Kroatien
fuldt ud lever op til Schengenreglerne. Afgørelsen om fuld anvendelse af
Schengenreglerne træffes som for Bulgarien og Rumænien efter høring af Eu-
ropa-Parlamentet med enstemmighed i Rådet blandt de medlemmer, hvor
Schengenreglerne allerede finder fuld anvendelse.
Schengenevalueringerne af Kroatien fandt sted mellem juni 2016 og maj
2019. Evalueringerne resulterede i en række evalueringsrapporter, som Kom-
missionen vedtog i løbet af samme periode. I en officiel meddelelse fra okto-
ber 2019 konkluderede Kommissionen på baggrund af Kroatiens opfølgning
på evalueringsrapporterne, at Kroatien har truffet de nødvendige foranstalt-
ninger for at sikre, at de nødvendige betingelser for anvendelse af alle rele-
vante dele af Schengenreglerne er opfyldt.
Den 22. september 2020 vedtog Rådet en ny henstilling vedr. mangler, der
blev fundet ved den seneste evaluering i maj 2019. Den 25. september 2020
fremlagde Kroatien en ny handleplan for at adressere manglerne identificeret
ved 2019-evalueringsbesøgene, herunder henstillinger vedr. implementering
af henstillinger fra tidligere evalueringsbesøg i 2016 og 2017. Kommissionen
gennemførte i november 2020 et såkaldt målrettet verifikationsbesøg for at
Side
5/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0006.png
verificere opfyldelsen af handleplanen. Kommissionen har efterfølgende for-
melt lukket den sidste udestående handleplan på området for de ydre grænser
den 2. februar 2021.
En række civilsamfundsorganisationer har anklaget Kroatien for at gennem-
føre ulovlige afvisninger ved landets grænser. Overholdelse af Den Europæ-
iske Unions Charter om grundlæggende rettigheder og internationale forplig-
telser vedrørende adgang til international beskyttelse, navnlig princippet om
non-refoulement,
udgør et integreret element i Schengenreglerne om forvalt-
ningen af de ydre grænser, som er blevet evalueret under de relevante Schen-
genevalueringsprocedurer.
Rådet vedtog på baggrund af Schengenevalueringerne af Kroatien d. 9. de-
cember 2021 rådskonklusioner, som konkluderede, at Kroatien har opfyldt de
nødvendige betingelser for fuld anvendelse af Schengenreglerne. Rådet kon-
kluderede derfor, at forudsætningerne er opfyldt for, at Rådet kan træffe af-
gørelse om den fulde anvendelse Schengenreglerne, som giver mulighed for
ophævelse af kontrollen ved de indre grænser.
Forhandlingsmandat fra juni 2022
Folketinget gav den 21. juni 2022 mandat til, at Danmark kan støtte fuld an-
vendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Rumænien og Kroatien, herunder
ophævelse af kontrollen ved de indre grænser.
Der blev i den forbindelse fsva. Bulgarien og Rumænien lagt stor vægt på nye
frivillige evalueringer, der efterfølgende er gennemført i oktober 2022.
3. Formål og indhold
I henhold til tiltrædelsesakten for Rumænien og Bulgarien og tiltrædelsesak-
ten for Kroatien finder langt størsteparten af Schengenreglerne anvendelse i
landene fra tiltrædelsesdatoen. Undtaget herfra er reglerne i afsnit III i EU-
kodeks for personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks). Undtaget her-
fra er endvidere EU’s visumregler i form af det såkaldte visumkodeks og fuld
adgang til visuminformationssystemet (VIS). Bulgarien, Rumænien og Kro-
atien har derfor for nuværende ikke mulighed for at udstede Schengenvisa.
Bulgarien og Rumænien har i 2021 fået læseadgang til VIS. Kroatien ventes
at få læseadgang, hvis der ikke forinden træffes afgørelse om fuld anvendelse
af Schengenreglerne. Læseadgangen til VIS skal bl.a. facilitere landenes an-
vendelse
af EU’s nye Ind-
og Udrejsesystem (EES) og andre større IT-syste-
mer på EU-niveau.
Ved en rådsafgørelse om fuld anvendelse af Schengenreglerne vil bestemmel-
serne om fravær af grænsekontrol og visum fremover finde anvendelse i Bul-
garien, Rumænien og Kroatien.
Kommissionen har over flere år løbende advokeret for fuld anvendelse af
Schengenreglerne i Bulgarien, Rumænien og Kroatien. Bl.a. argumenterede
Side
6/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0007.png
Kommissionen i juni 2021 i sin såkaldte Schengenstrategi for, at det er ”på
høje tid” at følge op på
landenes positive evalueringer og opfordrede derfor
Rådet til at tage de nødvendige skridt for, at Bulgarien, Rumænien og Kroa-
tien kan blive indlemmet i området uden kontrol ved medlemsstaternes indre
grænser. Kommissionen fremførte i den forbindelse,
at ”Disse
medlemsstater
gennemfører på effektiv vis de fleste af Schengenreglerne, men de nyder ikke
de fulde fordele, der følger med det at være del af Schengenområdet, og det
skal der rettes op på. Deres tiltrædelse af Schengenområdet er ikke blot disse
landes berettigede forventning og retlige forpligtelse. Kommissionen er også
overbevist om, at det, hvis alle tre lande tiltræder Schengen fuldt ud, vil øge
sikkerheden i EU som helhed, da disse lande således vil være i stand til at
gøre fuld brug af de tilgængelige værktøjer såsom dem, der er knyttet til vi-
suminformationssystemet og interoperabilitet. Deres tiltrædelse er også altaf-
gørende for en øget gensidig tillid i Schengenområdet.”
Kommissionen gentog i sin første såkaldte Schengenstatusrapport fra maj
2022 sin opfordring til en rådsafgørelse om fuld anvendelse af Schengenreg-
lerne i Bulgarien, Rumænien og Kroatien. Der har ikke hidtil været tegn på
ændret holdning hos de enkelte medlemsstater, som har kædet rådsafgørelser
herom for Bulgarien og Rumænien sammen med de såkaldte CVM-rapporter.
Senest har Kommissionen i en meddelelse af 16. november 2022 understreget
sin opfordring til snarlige rådsafgørelser om fuld anvendelse af Schengenreg-
lerne i Bulgarien, Rumænien og Kroatien. Fsva. Bulgarien og Rumænien
fremhæver Kommissionen, at den frivillige evaluering gennemført i oktober
2022 har bekræftet, at landene lever op til Schengenreglerne. Fsva. Kroatien
fremhæver Kommissionen Kroatiens bestræbelser for at sikre, at forvaltnin-
gen af landets ydre grænser sker i overensstemmelse med grundlæggende ret-
tigheder. Bl.a. betoner Kommissionen, at Kroatien som det første medlems-
stat har etableret en uafhængig overvågningsmekanisme med fokus på over-
holdelse af grundlæggende rettigheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har i 2011 afgivet en positiv udtalelse om udkast til råds-
afgørelse om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien.
Europa-Parlamentet har senest d. 18. oktober 2022 bekræftet sin position og
opfordret til en rådsafgørelse om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bul-
garien og Rumænien inden udgangen af 2022 mhp. ophævelse af den indre
grænsekontrol ved landene tidligt i 2023.
Europa-Parlamentet har d. 10. november 2022 afgivet en positiv udtalelse om
fuld anvendelse af Schengenreglerne i Kroatien.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
Side
7/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0008.png
6. Gældende dansk ret
Det fremgår af udlændingelovens § 2 a, stk. 2, at et Schengenland forstås som
et land, der er tilsluttet Schengenkonventionen. Bulgarien, Cypern, Kroatien
og Rumænien anses dog ikke for Schengenlande i forhold til en række be-
stemmelser i udlændingeloven vedr. indrejse mv.
Sagen giver i øvrigt ikke anledning til at redegøre nærmere for dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådsafgørelser om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Rumæ-
nien og Kroatien vurderes at medføre ændringer i udlændingelovens § 2 a,
stk. 2, således at Bulgarien, Kroatien og Rumænien fremover vil forstås som
Schengenlande i forhold til reglerne om indrejse mv.
Sagen vurderes ikke i øvrigt at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sa-
gen vurderes ikke at have statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 17. november 2022.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at langt størsteparten af medlemsstaterne vil støtte den
fulde anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Rumænien og Kroatien.
Det kan ikke udelukkes, at enkelte medlemsstater fortsat vil kæde rådsafgø-
relser for Bulgarien og Rumænien sammen med CVM-mekanismen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anerkender i overensstemmelse med de relevante rådskonklusio-
ner, at Bulgarien, Rumænien og Kroatien opfylder de krav, der følger af
Schengenreglerne, og at der derfor er grundlag for, at Rådet træffer beslutning
om fuld anvendelse af Schengenreglerne.
Regeringen noterer, at de frivillige evalueringer af Bulgarien og Rumænien,
som der fra dansk side har været lagt stor vægt på, er gennemført med positivt
resultat. På baggrund af forhandlingsmandat fra juni 2022 forventer regerin-
gen at kunne støtte fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien, Rumæ-
nien og Kroatien.
Fra regeringens side finder man det generelt vigtigt, at Bulgarien og Rumæ-
nien efterlever deres forpligtelser inden for Mekanismen for Samarbejde og
Kontrol (CVM).
Side
8/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0009.png
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om den fulde anvendelse af Schengenreglerne for Bulgarien, Ru-
mænien og Kroatien har været forelagt Folketingets Europaudvalg d. 21. juni
2022 til forhandlingsoplæg.
Spørgsmålet fsva. Bulgarien og Rumænien har endvidere tidligere været fo-
relagt for Folketingets Europaudvalg fra 2011-2015, herunder den 19. sep-
tember 2011 til forhandlingsoplæg og den 2. oktober 2015 i forbindelse med
rådsmøde d. 6. oktober 2015, hvor punktet blev taget af dagsordenen.
Folketingets Europaudvalg er d. 2. december 2021 orienteret om udkastet til
rådskonklusionerne om opfyldelse af de nødvendige betingelser om den fulde
anvendelse af Schengenreglerne i Kroatien, som blev vedtaget på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) d. 9. december 2021.
Side
9/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
Schengenområdets generelle tilstand ("Schengen-Rådet")
a)
b)
c)
d)
Schengenbarometer
Schengen-Rådet cyklus
Den interne sikkerhed: Bekæmpelse af migrantsmugling
Interoperabilitet
KOM dokument foreligger ikke
= Status
Nyt notat
1. Resumé
Det tjekkiske formandskab har lagt op til en fornyet drøftelse af Schengenom-
rådets generelle tilstand i forlængelse af tilsvarende drøftelser under det se-
neste rådsmøde i oktober. Der forventes op til rådsmødet fremsendt et drøf-
telsesdokument om Schengenområdets generelle tilstand med data på cen-
trale områder og spørgsmål til at styre drøftelserne. Formandskabet forven-
tes desuden at fremsende en bruttoliste over medlemsstaternes prioriteter,
som skal sætte rammerne for Kommissionens arbejde under den såkaldte
Schengencyklus. Der forventes endvidere et kort punkt om medlemsstaternes
status på gennemførelse af interoperabilitet gennem bl.a. implementering af
en række større fælles EU it-systemer. Fra dansk side støttes målsætningen
om mere politisk styring af Schengenområdet gennem drøftelser i Schengen-
Rådet. Nærværende dagsordenspunkt rejser ikke spørgsmål i forhold til nær-
hedsprincippet, retsforbeholdet, gældende dansk ret eller lovgivningsmæs-
sige og statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Under det franske formandskab blev der oprettet et såkaldt Schengen-Råd
(’Schengen Council’) inden for rammerne af rådet for retlige og indre anlig-
gender. Formålet er at øge den politiske styring af Schengenområdet. Med
den såkaldte Schengenstatusrapport fra maj 2022 har Kommissionen samtidig
lanceret en etårig såkaldt Schengencyklus, hvor der hvert år skal opstilles pri-
oriteter inden for Schengensamarbejdet. Der har foreløbigt været afholdt mø-
der i Schengen-Rådet ved rådsmøderne (retlige og indre anliggender) i marts,
juni og oktober 2022. Det franske formandskab har i forbindelse med lance-
ringen af Schengen-Rådet introduceret et koncept om et såkaldt Schengen-
barometer med data om status på 1) Situation ved de ydre grænser, 2) Migra-
tionssituationen inden for EU, 3) Intern sikkerhed, 4) Sundhedsrisici, og 5)
Situationen ved de indre grænser.
Side
10/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
Det forventes, at det tjekkiske formandskab vil strukturere drøftelsen af
Schengenområdets generelle tilstand på baggrund af et oplæg fra Kommissi-
onen om Schengenbarometrets overnævnte parametre og et drøftelsesdoku-
ment med spørgsmål til at styre drøftelsen.
Endeligt forventes kort drøftelse af medlemsstaternes status på gennemfø-
relse af interoperabilitet mellem større EU it-systemer på område for visum,
grænsekontrol og indre sikkerhed: EES (et nyt system til elektronisk ind- og
udrejsekontrol for Schengenområdet), ETIAS (et nyt system for rejsetilladel-
ser til visumfri tredjelandsstatsborgere forud for indrejse i Schengenområdet),
ændringer til de eksisterende systemer VIS (Visuminformationssystemet) og
SIS (Schengeninformationssystemet) samt forventeligt Eurodac (fingeraf-
trykssystemet for asylansøgere til understøttelse af Dublin-proceduren). En-
delig omfatter implementeringen også et nyt system til udveksling af oplys-
ninger om domstolsafgørelser vedrørende tredjelandsstatsborgere, ECRIS-
TCN, som Danmark ikke deltager i pga. retsforbeholdet.
3. Formål og indhold
Det forventes, at det tjekkiske formandskab til rådsmødet d. 8.-9. december
2022 vil fremsende et drøftelsesdokument med et opdateret Schengen-baro-
meter og spørgsmål til drøftelse.
Formandskabets liste over prioriteter i Schengencyklussen forventes at ud-
gøre en bruttolisten over prioriteter, der har været drøftet på embedsmandsni-
veau, som omfatter bl.a. ophævelse af al længerevarende intern grænsekon-
trol. Et endeligt udkast af denne liste er endnu ikke modtaget.
Angående interoperabilitet er der i Danmark etableret et tværministerielt pro-
gram for den nationale gennemførelse af de relevante it-systemer. Danmark
gennemfører aktuelt efter tidsplanen for gennemførelse af it-systemerne. Der
er en forventning om, at der sker en korrekt og rettidig, men også forsvarlig
implementering af forordningerne på såvel EU-plan som i samtlige medlems-
stater, da det er af betydning for bl.a. effektiv kontrol med EU's ydre grænser
og migrationshåndtering. Enkelte lande har aktuelt vanskeligheder med at
gennemføre enkelte systemer inden for den fastlagte tidsplan.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Side
11/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 17. november 2022.
DI Transport/Dansk Luftfart har vedrørende punkt om interoperabilitet be-
mærket, at datoen for EES-igangsætning er blevet rykket af flere gange. Den
nuværende dato for igangsætning er i maj 2023, hvilket bekymrer dem, da
nye systemer og forlængede transaktionstider risikerer at skabe lange køer
ved non-Schengen-ankomster. Nuværende dato falder altså sammen med høj-
sæson i luftfarten og krydstogstturismen, hvorfor der lægges vægt på, at det
udskydes til efteråret 2023. Problematikken ønskes rejst i Schengen-rådet fra
dansk side.
Dertil bemærker DI Transport/Dansk Luftfart, at ETIAS-delen primært påvir-
ker luftfartselskaberne. Det er deres klare indtryk, at denne fortsat indeholder
mange løse ender, der kan vise sig problematiske ved udrulning. Det bør man
fra dansk side være opmærksom på.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter målsætningen om mere politisk styring af Schengenområ-
det gennem drøftelser i Schengen-Rådet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev d. 24. februar 2022 orienteret om oprettelsen
af Schengen-Rådet inden for rammerne af rådet for retlige og indre anliggen-
der. Udvalget er tillige blevet orienteret i forbindelse med de planlagte drøf-
telser af Schengenområdets generelle tilstand på rådsmøderne (retlige og in-
dre anliggender) d. 9.-10. juni 2022 og den 13.-14. oktober 2022.
Side
12/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0013.png
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om håndtering
af tilfælde af instrumentalisering på migrations- og asylområdet
KOM(2021) 890
= Delvis generel indstilling
Revideret notat
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om håndtering af tilfælde af
instrumentalisering på migrations- og asylområdet. Formålet med forslaget,
som ledsager forslaget om ændring af Schengengrænsekodeks, er at hjælpe
en medlemsstat, der er konfronteret med en instrumentalisering af migranter,
ved at indføre en særlig nødprocedure for asylforvaltning og migrationssty-
ring og om nødvendigt træffe støtte- og solidaritetsforanstaltninger i forhold
til den pågældende medlemsstat. Foranstaltningerne i forslaget vil supplere
de grænsekontrolforanstaltninger, der træffes i henhold til Schengengrænse-
kodeks. Med forslaget bevares retten til adgang til EU's område med henblik
på at søge asyl og adgang til proceduren for international beskyttelse. De
garantier, der gælder i henhold til EU-retten, finder fortsat anvendelse for at
sikre at sårbare personer, herunder børn, beskyttes. Forslaget er omfattet af
Danmarks retsforbehold (jf. dog punkt 7 nedenfor) og vil således ikke i sig
selv have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ligesom
ændringerne ikke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 890 af 14. december 2021 fremsat for-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om håndtering af tilfælde
af instrumentalisering på migrations- og asylområdet.
Forslaget skal ses som et supplement til Kommissionens forslag til en ny pagt
om asyl og migration. De særlige regler, der indføres med nærværende forslag
om en permanent ramme, bygger på og bør være i overensstemmelse med de
af Kommissionens forslag, der danner grundlag for EU's fremtidige migrati-
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen (nr. 22) om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagel-
sen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er
ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom
de ikke finder anvendelse i Danmark ”retsforbeholdet”
(der henvises endvidere til punkt 7 nedenfor).
Side
13/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0014.png
ons- og asylpolitik. For det første forslaget fra 2016 til en forordning om asyl-
procedurer, som fuldt ud harmoniserer og fastsætter de overordnede procedu-
remæssige regler og garantier på asylområdet, og det ændrede forslag, som
blev fremsat i 2020, som fastsætter den nye grænseprocedure for asyl. For det
andet forslaget fra 2016 til direktivet om modtagelsesforhold (omarbejdning),
som fastlægger grundlaget for mere ensartede materielle modtagelsesforhold
og pålægger asylansøgere yderligere forpligtelser for at forhindre uautorise-
rede sekundære bevægelser. For det tredje forslaget fra 2018 til tilbagesen-
delsesdirektivet (omarbejdning), som vil gøre EU's tilbagesendelsesdirektiv
mere effektivt. Endelig forslaget om en forordning om håndtering af krisesi-
tuationer og force majeure, som tilpasser reglerne for asyl og tilbagesendelse
samt en solidaritetsmekanisme for at hjælpe medlemsstaterne med at håndtere
krisesituationer og force majeure.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra d og f, om
fælles procedurer for tildeling og fratagelse af ensartet status for asyl eller
subsidiær beskyttelse og standarder for modtagelse af asylansøgere eller an-
søgere om subsidiær beskyttelse samt artikel 79, stk. 2, litra c, om ulovlig
indvandring og ulovligt ophold, herunder udsendelse og repatriering af per-
soner med ulovligt ophold.
Forslaget er således fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om
Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger,
der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er
ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende
for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbehol-
det”) (jf. dog punkt 7 nedenfor).
3. Formål og indhold
Det tjekkiske formandskab har i deres formandskabsperiode prioriteret at fær-
digbehandle Kommissionens forslag til forordning om håndtering af tilfælde
af instrumentalisering og at opnå generel indstilling i Rådet.
Forslag, som ledsager forslaget om ændring af Schengengrænsekodeks, hand-
ler om tilfælde af instrumentalisering set fra et migrations-, asyl- og tilbages-
endelsesperspektiv. Formålet med forslaget er at hjælpe en medlemsstat, der
er konfronteret med en instrumentalisering af migranter. Ved instrumentali-
sering af migranter forstås tilfælde, hvor et tredjeland ansporer strømme af
Side
14/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
irregulære migranter til Unionen ved aktivt at tilskynde tredjelandsstatsbor-
gere til eller gøre det lettere for dem at rejse til EU’s ydre grænser, når så-
danne foranstaltninger tyder på, at hensigten er at destabilisere Unionen eller
en medlemsstat, og når arten af sådanne foranstaltninger kan bringe væsent-
lige statslige funktioner i fare, herunder dens territoriale integritet, oprethol-
delsen af lov og orden eller beskyttelsen af den nationale sikkerhed.
Med forslaget indføres en særlig nødprocedure for asylforvaltning og migra-
tionsstyring, således at der på en velordnet, menneskelig og værdig måde og
under fuld overholdelse af de grundlæggende rettigheder kan tages imod de
personer, der er blevet instrumentaliseret af et tredjeland.
Forslaget har til formål at tage højde for en sådan særlig situation, uden at
retten til asyl eller princippet om non-refoulement undermineres og skal sikre,
at de instrumentaliserede personers grundlæggende rettigheder beskyttes.
Foranstaltningerne i forslaget vil supplere de grænsekontrolforanstaltninger,
der træffes i henhold til Schengengrænsekodeks, med særlige regler for asyl-
og tilbagesendelsesprocedurer og operationelle foranstaltninger og solidari-
tetsforanstaltninger til fordel for den berørte medlemsstat.
Med forslaget bevares retten til adgang til EU's område med henblik på at
søge asyl og adgang til proceduren for international beskyttelse. De garantier,
der gælder i henhold til EU-retten, finder fortsat anvendelse for at sikre, at
sårbare personer, herunder børn, beskyttes.
Ifølge forslaget skal foranstaltningerne hjælpe den medlemsstat, der er kon-
fronteret med instrumentalisering af migranter, med at forhindre indrejse for
personer, som ikke opfylder indrejsebetingelserne, og samtidig beskytte de
grundlæggende rettigheder. Muligheden for at behandle en asylansøgning ved
grænsen uden at tillade indrejse på området findes i artikel 41 i forslaget til
forordning om asylprocedurer.
Den medlemsstat, der er konfronteret med en instrumentalisering, skal sende
Kommissionen en anmodning om støtte- og solidaritetsforanstaltninger fra
andre medlemsstater med angivelse af, hvilke solidaritetsforanstaltninger der
anmodes om.
En medlemsstat, der er konfronteret med en instrumentalisering af migranter,
kan anmode om støtte fra EU's Asylagentur, Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning (Frontex) eller Europol i overensstemmelse med
deres mandater.
Side
15/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har henvist til, at formålet med forslaget omhandler:
”En situation, hvor et tredjeland ansporer til strømme af irregulære migran-
ter til Unionen ved aktivt at tilskynde tredjelandsstatsborgere til eller gøre
det lettere for dem at rejse til de ydre grænser, til eller fra sit område og
derefter videre til de ydre grænser, når sådanne foranstaltninger tyder på, at
hensigten er at destabilisere Unionen eller en medlemsstat, og når arten af
sådanne foranstaltninger kan bringe væsentlige statslige funktioner i fare,
herunder dens territoriale integritet, opretholdelsen af lov og orden eller be-
skyttelsen af den nationale sikkerhed, bør betragtes som et angreb på EU som
en helhed og kræver derfor EU-løsninger og EU-støtte. Der er behov for at
udstyre den medlemsstat, der er konfronteret med en instrumentalisering af
migranter, med de rette juridiske værktøjer til at håndtere situationen effek-
tivt, og for, at alle medlemsstater kan reagere effektivt og tilvejebringe støtte
til den pågældende medlemsstat. Det kræver en indsats på EU-plan at nå
disse mål, da de i sagens natur er grænseoverskridende. Det er klart, at for-
anstaltninger, der træffes af de enkelte medlemsstater, ikke i tilstrækkelig
grad kan opfylde behovet for en fælles EU-tilgang til et fælles problem. Målet
med tilgangen kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene
og kan på grund af denne afgørelses omfang og virkninger derfor bedre op-
fyldes på EU-plan. Unionen skal derfor handle og kan vedtage foranstaltnin-
ger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5, stk. 3, i traktaten
om Den Europæiske Union.”
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Som anført under punkt 2 er forslaget omfattet af Danmarks retsforbehold.
Forslaget vil således ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser
og forslaget er ikke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Side
16/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0017.png
Forslaget indeholder en bestemmelse om nødprocedure for tilbagesendelse i
tilfælde af instrumentalisering, hvorefter medlemslandende kan fravige ud-
sendelsesdirektivet, jf. nærværende forslags artikel 4. Forslaget indebærer, at
udsendelsesdirektivet kan fraviges for så vidt angår personer, som har fået
afslag på international beskyttelse efter nødproceduren for asylforvaltning
ved grænsen. Udsendelsesdirektivet er en udbygning af Schengenreglerne,
som Danmark har tiltrådt på mellemstatsligt grundlag.
Forslagets artikel 4 vurderes således isoleret set at kunne have lovgivnings-
mæssige konsekvenser for de dele af udlændingeloven og hjemrejseloven, der
er implementeret i medfør af udsendelsesdirektivet, og som ikke er omfattet
af undtagelsen i artikel 4, 2. pkt., litra a-b. Det omfatter blandt andet reglerne
om fastsættelse af en passende frist for udrejse (udlændingelovens § 33), reg-
lerne for fastsættelse af indrejseforbud (udlændingelovens § 32), reglerne om
retsmidler (bl.a. udlændingelovens § 53) og reglerne for administrativ fri-
hedsberøvelse ifm. en udsendelse (hjemrejselovens § 16).
Det vurderes imidlertid, at såfremt forordningen vedtages i sin nuværende
form, vil det ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, da det fremgår af
forslagets præambel, at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af forordningen
som følge af Danmarks retsforbehold. Den foreslåede forordning er derfor
ikke bindende for og finder ikke anvendelse i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 7. marts 2022 og den 17. november 2022.
Dansk Flygtningehjælp (DRC) bemærker, at indførelsen af instrumentalise-
ring i EU-lov er problematisk, da forslaget legitimerer medlemsstaternes ret
til at fravige asylansøgeres rettigheder og underminerer retten til at søge asyl.
Dertil bemærker DRC, at lovforslaget mangler en konsekvensanalyse af asyl-
ansøgernes rettigheder, som i forvejen opleves krænket ved EU's ydre græn-
ser. Indføres instrumentaliseringsforordningen i EU-lov vil medlemsstater
Side
17/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0018.png
kunne benytte loven til at legitimere en fortsat uacceptabel behandling af asyl-
ansøgere.
Det virker ifølge DRC ikke proportionelt, at EU i konfliktsituationer med na-
bolande skal kunne fravige asylansøgeres rettigheder. De påpeger, at den nu-
værende situation, hvor EU’s medlemsstater arbejder sammen om at yde be-
skyttelse til mennesker, som flygter fra Ukraine, tydeligt viser, at der er andre
muligheder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er på nuværende tidspunkt vanskeligt at vurdere, hvorvidt der foreligger
et kvalificeret flertal.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser generelt positiv på forslaget, navnlig muligheden for at med-
lemsstater ved sine grænser eller transitområder kan træffe afgørelse om an-
tageligheden og berettigelsen af alle ansøgninger, idet dette kan bidrage til
hurtigere udsendelse af afviste asylsøgere og reduktion af såvel irregulære
ankomster som sekundære bevægelser inden for Schengenområdet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat er fremsendt til FEU den 30. marts 2022.
Side
18/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0019.png
Asylprocedureforordningen
Om ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en fæl-
les procedure for international beskyttelse i EU og om ophævelse af direktiv
2013/32/EU
KOM(2020) 611
= Delvis generel indstilling
Revideret notat
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
2
.
1. Resumé
Kommissionen har i september 2020 fremsat forslag til forordning om en fæl-
les procedure for international beskyttelse i EU (asylprocedureforordnin-
gen). Forordningen skal erstatte det nuværende asylproceduredirektiv. For-
målet med forslaget er at indføre ensartede procedurer, der skal effektivisere
asylsagsbehandlingen på tværs af medlemsstaterne, navnlig ved at indføre en
grænseprocedure, der har til formål at sikre en hurtig behandling af ansøg-
ninger om asyl fra personer, der formodes ikke at have ret til beskyttelse. I
forlængelse heraf skal udsendelse af disse personer også ske i en grænsepro-
cedure. Fælles for de to procedurer er, at de personer, der får deres sager
behandlet i en grænseprocedure, ikke formelt tillades at indrejse på medlems-
staternes område. Forslaget regulerer også overførsler af asylansøgere til
sikre tredjelande. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget vurde-
res ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2020) 611 af 23. september 2020 fremsat æn-
dret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en fælles pro-
cedure for international beskyttelse i EU og om ophævelse af direktiv
2013/32/EU. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra
d), om fælles procedurer for tildeling og fratagelse af ensartet status for asyl
eller subsidiær beskyttelse og artikel 79, stk. 2, litra c, om ulovlig indvandring
og ulovligt ophold, herunder udsendelse og repatriering af personer med ulov-
ligt ophold. Med forslaget til asylprocedureforordning ophæves og erstattes
det nugældende asylproceduredirektiv.
Forslaget er fremsat som led i Kommissionens forslag til en ny pagt om asyl
og migration.
2
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen (nr. 22) om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagel-
sen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er
ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom
de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
19/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0020.png
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at skabe en mere ensartet og styrket asylprocedure
på tværs af medlemsstaterne, der skal være med til at sikre en effektiv beslut-
ningsproces. Samtidig skal forslaget skabe en bedre sammenhæng mellem
asyl- og tilbagesendelsesprocedurerne.
For at sikre en effektiv beslutningsproces på asylområdet indføres enklere,
klarere og kortere procedurer ledsaget af passende proceduremæssig garantier
og redskaber til at imødegå misbrug af asylprocedurerne og forhindre sekun-
dære bevægelser samt at sikre en hurtig tilbagesendelse af afviste ansøgere,
som ikke har ret til at opholde sig i EU.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at indføre en screenings-
procedure, KOM (2020) 614 (forslaget opnåede politisk enighed i Rådet i juni
2022). Efter denne screening henvises tredjelandsstatsborgere enten til asyl-
eller tilbagesendelsesprocedurer og, hvis en række nærmere betingelser er op-
fyldt, til en grænseprocedure, som udmøntes nærmere ved dette forslag.
Forslaget skal samtidig også læses i sammenhæng med forslaget om håndte-
ring af krisesituationer og force majeure KOM (2020) 613, der fastsætter pro-
cedurer for, i hvilket omfang medlemsstaterne kan blive undtaget fra de al-
mindelige bestemmelser om asylprocedurer i tilfælde af krisesituationer.
En ansøgning om asyl skal behandles i en obligatorisk grænseprocedure for
behandling af ansøgninger om international beskyttelse, såfremt en række ob-
jektive kriterier er opfyldt, herunder eksempelvis, som udgangspunkt, hvis
ansøgeren kommer fra et land, der har en anerkendelsesprocent på under 20
%, hvis ansøgeren har vildledt myndighederne eksempelvis ved at fremlægge
falske oplysninger eller dokumenter, eller hvis ansøgeren er vurderet at ud-
gøre en risiko for den nationale sikkerhed eller den offentlige orden. En an-
søgning om asyl bliver således behandlet i en grænseprocedure på baggrund
af en række objektive kriterier, som fastlægges ved screeningen.
Den fælles grænseprocedure for asyl og tilbagesendelse skal være et styrings-
redskab til at forhindre uautoriserede indrejser på medlemsstaternes område
og heraf afledte sekundære bevægelser. Herudover skal indførelse af grænse-
proceduren sikre en effektiv behandling af åbenbart grundløse sager og sam-
tidig medvirke til at sikre en effektiv behandling af asylansøgninger, der vur-
deres i den normale procedure.
Hvis en asylansøger meddeles afslag på asyl i forbindelse med grænseproce-
duren for behandling af ansøgninger om international beskyttelse, vil en
grænseprocedure for gennemførelse af tilbagesendelse finde anvendelse. For-
målet med grænseproceduren for gennemførelse af tilbagesendelse er at sikre
en hurtig tilbagesendelse af afviste asylansøgere, der ikke har ret til at opholde
sig på medlemsstaternes område.
Side
20/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0021.png
Denne procedure skal mindske risikoen for uautoriseret indrejse og heraf af-
ledte sekundære bevægelser.
Endelig regulerer forslaget også overførsler af asylansøgere til sikre tredje-
lande. Der lægges med forslaget op til, at en asylansøger kun kan overføres
til et sikkert tredjeland, hvis der er en forbindelse mellem ansøgeren og det
pågældende land, eller hvis ansøgeren giver samtykke til overførslen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet vurderes at være opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet og vurderes ikke at have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Som anført ovenfor er forslaget omfattet af Danmarks retsforbehold. Forsla-
get vil således ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser, og æn-
dringerne er ikke bindende for og finder ikke anvendelse i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Grund- og nærhedsnotat har været forelagt Specialudvalget for asyl- og ind-
vandringssamarbejde (SPAIS) den 18. november 2020. Sagen har ligeledes
været forelagt SPAIS den 17. november 2022.
Dansk Flygtningehjælp (DRC) bemærker, at det er afgørende, at alle asylan-
søgere sikres adgang til EU’s område, til ordentlig indkvartering samt til fair
og effektive asylprocedurer for at sikre retten til at søge asyl og overholdelse
af princippet om non-refoulement. Dertil bemærkes det, at en asylansøger må
aldrig få sin asylansøgning afvist med henvisning til, at pågældende ville
skulle overføres til et tredjeland, som vedkommende hverken har forbindelse
til eller ville kunne opnå beskyttelse i.
Side
21/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0022.png
DRC pointerer, at det ikke kan forventes, at antallet af asylansøgere i EU vil
falde som konsekvens af, at adgangen til asylproceduren og retssikkerheds-
garantier begrænses. Dels fordi mange af de mennesker, som søger asyl i EU,
anerkendes som flygtninge, og dels fordi grænseprocedurer kræver mange
ressourcer og ikke er passende for alle asylansøgere.
Endelig bemærker DRC, at det desuden er vigtigt, at afviste asylansøgere får
adgang til uvildig rådgivning om de juridiske aspekter af asylsagen samt om
hjemrejsen, herunder muligheden for at få reintegrationsstøtte.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er på nuværende tidspunkt vanskeligt at vurdere, hvorvidt der foreligger
et kvalificeret flertal.
10. Regeringens foreløbige holdning
Regeringen er generelt positiv over for etableringen af en EU-hastebehand-
ling af navnlig grundløse asylansøgninger og en procedure, der hurtigere kan
føre til udsendelse af afviste asylsøgere. Begge disse elementer vurderes at
ville føre til et reduktion af såvel irregulære ankomster som sekundære bevæ-
gelser inden for Schengenområdet. Endelig følger regeringen særligt udvik-
lingen om bestemmelsen vedrørende overførsel til sikre tredjelande, herunder
om denne vedtages i sin nuværende form, eller om kravet om en forbindelse
mellem en asylansøger og et sikkert tredjelande slettes.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om sagen blev oversendt til Folketingets Europaud-
valg den 2. december 2020.
Side
22/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0023.png
Ruslands aggression mod Ukraine
a) Status på fordrevne ukrainere i EU
b) Dialog om den interne sikkerhed
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Revideret notat
1. Resumé
På dagsordenen for rådsmødet er koordinationen af modtagelse af personer
fordrevet fra Ukraine i Europa. Det forventes, at formandskabet og Kommis-
sionen vil gøre kort status på de initiativer, som Kommissionen har iværksat
som en del af dens ti-punktsplan. Herudover forventes det, at formandskabet
vil give en opdatering på antal ankomne til EU, en status på indsatsen af
integration af ukrainere i EU samt en status på vinterforberedelsen og den
tilstrømning, der eventuelt kan komme fra Ukraine som følge af vinteren. En-
delig forventes det, at formandskabet vil gøre status på de sikkerhedsrisici,
der er opstået i EU som konsekvens af krigen i Ukraine. Sagen rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, retsforbeholdet, gældende dansk
ret eller lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Mere end 14,1 millioner mennesker er udrejst fra Ukraine i løbet af de første
godt 8 måneder af krigen. Omkring 12,2 mio. af disse er indrejst i de fire EU-
frontlinjestater og Moldova. Et betydeligt antal af fordrevne ukrainere ses dog
at være vendt tilbage til hjemlandet, men det eksakte tal er pt. ikke kendt, da
det ikke er muligt at adskille permanent tilbagevenden fra cirkulære bevægel-
ser. Ifølge tal fra Det europæiske Asylagentur (EUAA) fra 7. november 2022
har godt 4,5 millioner ladet sig registrere med henblik på midlertidig beskyt-
telse i Europa. De fem EU-lande, der aktuelt har modtaget flest fordrevne fra
Ukraine (målt på antal registreringer om midlertidig beskyttelse pr. capita) er
Tjekkiet, Polen, Estland, Litauen og Bulgarien. Cirka 6,5 millioner anslås af
UNHCR for at være internt fordrevet i Ukraine pr. 27. oktober 2022.
Der er indtil nu meddelt godt 30.000 opholdstilladelser til fordrevne ukrainere
i Danmark i medfør af særloven.
På baggrund af forslag fra Kommissionen vedtog Rådet (retlige og indre an-
liggender) den 4. marts 2022 en gennemførelsesafgørelse om for første gang
Side
23/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0024.png
at aktivere direktivet om midlertidig beskyttelse
3
(herefter ”direktivet”). Di-
rektivet er grundlaget for, at EU’s medlemsstater kan tildele midlertidig be-
skyttelse til fordrevne ukrainere m.fl. Direktivet er også grundlaget for EU-
Kommissionens etablering af en såkaldt solidaritetsplatform og en EU-regi-
streringsplatform.
Danmark deltog ikke i vedtagelsen af rådsafgørelsen, der aktiverede direkti-
vet, og er ikke bundet af direktivet, grundet retsforbeholdet, men Folketinget
vedtog den 16. marts 2022 en ”særlov”, der på lange stræk er på linje med
direktivet. Danmark deltager i møder i solidaritetsplatformen. Det bemærkes,
at EU-registreringsplatformen er hjemlet i direktivet.
For så vidt angår underpunktet om implikationerne for den interne sikkerhed
på baggrund af de russiske styrkers invasion den 24. februar 2022 af Ukraine,
vurderer Center for Terroranalyse (CTA) i Politiets Efterretningstjeneste
(PET) på nuværende tidspunkt, at konflikten ikke i sig selv har direkte ind-
flydelse på terrortruslen. Konflikten kan dog have afledte effekter, der kan
påvirke trusselsbilledet. På kort sigt kan større immigrationsstrømme fra
Ukraine betyde, at personer, der også kan udgøre en trussel for Danmark, ind-
rejser i Europa skjult i flygtningestrømme. På længere sigt kan bl.a. tilstede-
værelsen af et konfliktområde i Europa, hvor tilgængeligheden af våben må
formodes at være høj, eventuelt tiltrække tilrejsende ekstremister, som på sigt
også kan udgøre en trussel mod Danmark.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at der på rådsmødet vil gives en status på koordinatio-
nen for modtagelse af personer fordrevet fra Ukraine. Det forventes, at for-
mandskabet og Kommissionen vil gøre status på de iværksatte foranstaltnin-
ger i EU i form af Kommissionens ti-punktsplan. Det forventes i den forbin-
delse, at der særligt vil blive drøftet status på EU-registreringsplatformen og
i den forbindelse også antal ankomne og bevægelser mellem medlemssta-
terne. Endelig forventes også en status på integrationen af ukrainerne i med-
lemsstaterne. Det er endvidere forventningen, at der på rådsmødet vil være
særlig fokus på vinterforberedelse og eventuelle ny og øget tilstrømning fra
Ukraine over vinteren. Endelig forventes det, at formandskabet vil gøre status
på de sikkerhedsrisici, der er opstået i EU som konsekvens af krigen i Ukra-
ine.
3
Rådets direktiv 2001/55/EF af 20. juli 2001 om minimumsstandarder for midlertidig beskyttelse i
tilfælde af massetilstrømning af fordrevne personer og om foranstaltninger, der skal fremme en ligelig
fordeling mellem medlemsstaterne af indsatsen med hensyn til modtagelsen af disse personer og føl-
gerne heraf.
Side
24/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0025.png
Af punkter i Kommissionens ti-punktsplan har særligt punktet om en fælles
EU-registreringsplatform Danmarks interesse. Kommissionen har oprettet en
digital registreringsplatform for personer fordrevet fra Ukraine, der blev ope-
ratinel den 31. maj 2022. Platformen fungerer således, at medlemslandene
kan uploade data (dog ikke biometrisk data) til platformen, så andre medlems-
lande kan se og søge i denne data. Dette giver mulighed for, at medlemslan-
dene kan se, om en person, der søger om midlertidig beskyttelse i et med-
lemsland, allerede er registeret i et andet medlemsland. Platformen bidrager
desuden til et overblik over medlemsstater under pres og bevægelser mellem
landene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 28. februar 2022, den 18. marts 2022, den 18. maj 2022,
den 21. september 2022 og den 17. november 2022.
Dansk Flygtningehjælp (DRC) bemærker, at det er helt afgørende, at EU er
med til at sikre, at alle mennesker, som flygter fra Ukraine, både ukrainske
statsborgere, statsløse og tredjelandsstatsborgere, der har opholdt sig i Ukra-
ine forud for invasionen, kan få adgang til territoriet og til procedurer, som
kan sikre beskyttelse, hvor det er nødvendigt.
Dertil nævner DRC, at det samtidig betyder, at mennesker, som midlertidigt
er taget tilbage til Ukraine, også skal sikres adgang til beskyttelse, herunder
muligheden for at kunne vende tilbage til det land, hvor de har opnået mid-
lertidig beskyttelse, uafhængigt af hvor længe de har været væk. Vurderingen
af, om et menneske har brug for beskyttelse, skal træffes af civile asylmyn-
digheder i de enkelte EU-lande, ikke af grænsevagter.
Side
25/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0026.png
Endelig bemærker DRC, at de ønsker en langsigtet plan for forlængelse af
beskyttelsen efter særloven og det midlertidige beskyttelsesdirektiv.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
EU befinder sig i en helt ekstraordinær situation, og regeringen støtter over-
ordnet et tæt og velkoordineret EU-samarbejde med henblik på en så organi-
seret og forsvarlig håndtering af situationen som muligt. Danmark bør i den
forbindelse løfte sin rimelige andel af ansvaret. I forhold til forvaltningen af
de ydre grænser er det fra dansk side vigtigt, at der sikres tilstrækkelige res-
sourcer til opretholdelse af grænsekontrol, så der opretholdes de bedst mulige
sikkerhedsforanstaltninger i denne ekstraordinære situation inden for ram-
merne af landenes internationale forpligtelser.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Europaudvalget den 7. oktober 2022. Desu-
den har sagen været forelagt til orientering den 2. marts 2022, 22. marts og 3.
juni 2022.
Side
26/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
Den eksterne dimension af migration og situationen langs de centrale
migrationsruter
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Nyt notat
1. Resumé
Det tjekkiske formandskab forventes at lægge op til en drøftelse af den eks-
terne dimension på migrationsområdet og situationen langs centrale migra-
tionsruter. Det forventes, at formandskabet forud for mødet vil fremsende et
drøftelsespapir, der vil fokusere på det stigende pres på migrationsruterne
via Vestbalkan og det centrale Middelhav, herunder også med fokus på en
nyligt opstået stridighed mellem Italien og Frankrig vedr. NGO-skibe i Mid-
delhavet. Derudover kan det forventes, at drøftelserne vil indeholde en opda-
tering på Kommissær for indre anliggender Ylva Johanssons besøg i Pakistan
og Bangladesh, samt samarbejdsvanskeligheder om tilbagetagelse med hhv.
en række afrikanske lande og Tyrkiet. Nærværende dagsordenspunkt rejser
ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, retsforbeholdet, gældende
dansk ret eller lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Den eksterne dimension af migration
Kommissær for indre anliggender Ylva Johansson har i november 2022 be-
søgt Bangladesh og Pakistan, hvor de bl.a. har drøftet samarbejde om tilbag-
etagelse og bekæmpelse af migrantsmugling, samt muligheden for at de to
lande kan
blive kandidatlande til EU’s
talentpartnerskabsprogram.
For så vidt angår samarbejdet med tredjelande i Afrika, forventes det, at man
vil give en opdatering på Senegal og Gambia. Samarbejdet om tilbagetagelse
med de to lande har taget en negativ drejning, hvilket har resulteret i Rådets
forslag til en yderligere stramning af visumreglerne. Derudover pågår der
drøftelser mellem Kommissionen og Niger om at etablere en Frontex samar-
bejdsordning, samt mellem Kommissionen og Nigeria om en tilbagetagelses-
aftale.
Endvidere forventes samarbejdet med Tyrkiet at blive bragt op, herunder EU-
Tyrkiet samarbejdsaftalen
især med hensyn til tilbagetagelse.
På Vestbalkan har der senest været fokus på Serbiens visumfrihed til en række
tredjelande (bl.a. Indien, Cuba, Burundi og Tunesien). Serbien har stillet EU
en suspendering af visumfriheden for Burundi og Tunesien i udsigt, mens In-
Side
27/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
dien og Cuba stadig har visumfrihed. Visumfriheden misbruges til efterføl-
gende irregulær indrejse i EU, og er en af hovedårsagerne til det helt ekstra-
ordinære asylpres, Østrig oplever aktuelt.
Centrale migrationsruter
I de første ti måneder af 2022 er der registreret 275.500 irregulære indrejser i
EU+. I oktober alene blev der registreret ca. 36.500 irregulære indrejser, hvil-
ket er en stigning på mere end 47 pct. ift. samme periode sidste år. Den hyp-
pigst anvendte rute går over Vestbalkan, hvor ca. 47 pct. er registreret. Antal-
let udgør en stigning på 168 pct. i forhold til samme periode året forinden.
Den næstmest anvendte rute går over det centrale Middelhav (Italien og
Malta) med ca. 29 pct. registrerede irregulære ankomster, hvilket udgør en
stigning på 48 pct. ift. 2021. Den tredje mest anvendte rute er den østlige
middelhavsrute (Grækenland) med ca. 13 pct., hvilke udgør en stigning i ir-
regulære indrejser på 122 pct. ift. 2021. Disse tre er efterfulgt af den vestafri-
kanske rute (De Kanariske Øer) med ca. 5 pct., den vestlige middelhavsrute
(Spanien) med ca. 5 pct. og den østlige landegrænse (Belarus) med ca. 2 pct.
EUAA rapporterede i august det højeste antal asylansøgninger (ca. 84.500)
siden 2016. På årsbasis ligger antallet stadig lavere end flygtningekrisen
2015-2016. Ikke desto desto mindre ser den stigende tendens ikke ud til at
ændre sig foreløbig. Det stigende antal ansøgninger skyldes først og fremmest
det øgede pres på ruten via Vestbalkan, hvor man har set en øget tilstrømning
via Tyrkiet og Serbien, dernæst det øgede pres på den centrale Middelhavs-
rute. Foruden Syrien og Afghanistan er der senest set en markant stigning af
ansøgere med oprindelse i Tyrkiet, Indien, Tunesien, Marokko og Bangla-
desh.
Udover ovenstående bemærkes det, at Storbritannien har oplevet et stort antal
ankomster fra Albanien. I perioden fra maj til september 2022 ankom 11.102
albanske statsborgere irregulært. Til sammenligning var antallet i hele 2021
på blot 815. Frankrig og Storbritannien har den 14. november 2022 indgået
en ny migrationsaftale, der skal styrke den fælles indsats for at begrænse an-
tallet af migranter, der krydser den engelske kanal.
Stridighed mellem Italien og Frankrig om humanitært redningsskib
I Italien har den nye regering lagt en hård migrationspolitisk linje med fokus
på at begrænse irregulær migration. Dette har bl.a. ført til stridigheder mellem
regeringen og en række NGO-skibe, som via et ad hoc-dekret har fået forbud
mod at lægge til kaj i italienske havne. Efterfølgende fik to redningsskibe
alligevel tilladelse pga. stigende pres fra oppositionen og civilsamfundet,
mens det norskflagede redningsskib Ocean Viking fortsat blev afvist. Den 10.
november 2022 annoncerede Frankrig, at man ville tage imod redningsskibet
Ocean Viking. Indtil videre har 11 medlemsstater accepteret at tage imod de
234 passagerer ombord. Til gengæld har Frankrig suspenderet tidligere til-
sagn om omfordeling af 3.500 personer fra Italien inden for rammerne af
EU’s frivillige
midlertidige solidaritetsmekanisme. På rådsmødet ultimo juni
Side
28/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0029.png
2022 tilsluttede et flertal af medlemsstater sig en politisk erklæring om en
midlertidig solidaritetsmekanisme. Erklæringen indeholdt en aftale om frivil-
lig omfordeling af ankomne på op til 10.000 personer eller alternativt at yde
finansiel støtte til projekter i tredjelande eller at yde anden form for støtte til
de fem middelhavslande. Danmark tilsluttede sig ikke erklæringen, da Dan-
mark pga. retsforbeholdet ikke vil kunne deltage i en senere EU-retlig ud-
møntning heraf. Dog tilkendegav Danmark, at Danmark fortsætter med at ud-
vise solidaritet og aktivt vil bidrage unilateralt svarende til erklæringens soli-
daritetsbidrag gennem indsatser i tredjelande med henblik på at reducere ir-
regulære
migrationsstrømme mod EU’s ydre grænser.
3. Formål og indhold
Det forventes, at drøftelserne især vil fokusere på at finde europæiske løsnin-
ger på det stigende pres på migrationsruterne via Vestbalkan og over det cen-
trale Middelhav.
Fsva. Vestbalkan forventes det, at man vil drøfte, hvordan man kan adressere
det høje antal af irregulære grænsekrydsninger i hhv. Bulgarien, Kroatien og
Ungarn, samt Vestbalkan-landenes løfte om hurtig tilpasning af deres visum-
regler til EU’s visumregler.
Drøftelserne vedr. de seneste udviklinger langs migrationsruten over det cen-
trale Middelhav forventes at fokusere på ankomster via Libyen samt den
øgede forekomst af tunesere og egyptere, der benytter den centrale rute. Siden
2021 er der sket en udvikling i migranternes oprindelseslande, hvor egyptere
i 2022 er den dominerende nationalitet sammen med tunesere. Libyen er det
primære transitland for ankomster over det centrale Middelhav. EU-samar-
bejdet med hhv. Libyen, Egypten og Tunesien er fortsat vanskeligt. Samtidig
antages det, at den stigende fødevareusikkerhed og høje inflation i særligt
Egypten, men også i Tunesien, har ført til den stigende irregulære migration
fra de to lande.
Derudover kan det også forventes, at man vil drøfte fælles løsninger på stri-
digheden om ansvaret for modtagelsen af NGO-skibe.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Side
29/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 17. november 2022.
Dansk Flygtningehjælp (DRC) gør opmærksom på deres positionspapir i for-
bindelse med Kommissionens lancering af en ny EU-handlingsplan for be-
kæmpelse af smugling af migranter for 2021-2025. I den forbindelse fremhæ-
ves fem anbefalinger til EU og medlemsstaterne, herunder at 1) beskyttelse,
værdighed, sikkerhed og rettigheder for flygtninge og migranter skal danne
fundamentet for indsatser i forhold til menneskesmugling, 2) alle, som er in-
volverede i menneskerettighedskrænkelser i forbindelse med menneskesmug-
ling, herunder myndighedspersoner, skal holdes ansvarlige, 3) arbejde mål-
rettet for at sikre alternativer til irregulær migration, 4) tilgangen til menne-
skesmugling kræver et mere nuanceret perspektiv, som tager højde for de for-
skellige aktører, der er involveret i at facilitere bevægelser ad irregulære ruter,
5) uforudsete negative konsekvenser i forhold til beskyttelse skal afdækkes
og dokumenteres, og indsatser mod smugling skal understøttes af evidens.
DRC gør ligeledes opmærksom på, at EU medlemsstaterne er forpligtede til
at sikre adgang til at søge asyl, uanset hvordan de er ankommet, at der er
behov for en effektiv og obligatorisk omfordelingsmekanisme og understre-
ger endeligt behovet for et europæisk eftersøgnings- og redningsprogram
(SAR) i det centrale Middelhav.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Italien, Malta, Grækenland og Cypern har i en fælles udtalelse tilkendegivet,
at de er imod
’private skibes’ (i.e. NGO-redningsskibe)
modus operandi, og
opfordrer Kommissionen og formandskabet til at indlede drøftelser med EU
medlemsstaterne i forhold til, hvorledes eftersøgnings- og redningsoperatio-
ner bedre kan koordineres. Spanien, som ellers er med i gruppen af middel-
havslande, har ikke underskrevet den fælles udtalelse, men har opfordret Ita-
lien og Frankrig til at løse problemet bilateralt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens generelle holdning er, at indsatser skal adressere irregulær mi-
gration, inden den når EU’s ydre grænser. Det er vurderingen, at udfordrin-
gerne med irregulær migration således bedst løses ved at styrke bistanden til
og kapaciteten i nærområderne og landene langs migrationsruterne. Regerin-
gen støtter ikke en permanent omfordeling af irregulære migranter i EU, men
ønsker at bidrage med økonomisk støtte til tredjelande langs migrationsru-
terne i stedet.
Side
30/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side
31/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0032.png
Asyl og migration
KOM dokument foreligger ikke
= Status
Revideret notat
1. Resumé
Formandsskabet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
8.-9. december 2022 at give en opdatering på den generelle situation i Europa
i forhold til asyl og migration. Det forventes på den baggrund, at formand-
skabet vil præsentere et drøftelsespapir som led i den trinvise tilgang til EU's
migrations- og asylpagt, herunder konkrete forslag til hvordan balancen fin-
des mellem solidaritet og ansvar medlemsstaterne imellem. Sagen giver ikke
i sig selv anledning til at redegøre for nærhedsprincippet eller retsforbehol-
det og giver ikke anledning til at redegøre for gældende ret såvel som lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Den 23. september 2020 præsenterede Kommissionen et forslag til en euro-
pæisk migrations- og asylpagt. På det ekstraordinære rådsmøde den 13. no-
vember 2020 fandt den første politiske drøftelse sted. Den tog udgangspunkt
i det første udkast til et politisk forståelsespapir udarbejdet af det daværende
tyske formandskab om, hvordan Rådet forestiller sig, at man kan nå til generel
enighed om de i Pagten indeholdte lovgivningsmæssige initiativer. På råds-
mødet i december 2020 fremlagde formandsskabet en fremskridtsrapport,
som opsummerede Rådets drøftelser henover efteråret. Fremskridtsrapporten
blev overordnet godt modtaget af medlemsstaterne. Dog blev det også frem-
hævet af mange medlemsstater, at der stadig var lang vej til at nå til enighed
om især spørgsmålene om solidaritet og grænseprocedurer.
Efterfølgende har pagten været på dagsordenen på rådsmøder i marts og juni
2021, hvor det portugisiske formandskab forsøgte at nå til enighed om de en-
kelte dele af pagten. Det viste sig svært, særligt i forhold til at finde den rette
balance mellem solidaritet og ansvar, men også på grund af flere medlems-
staters synspunkt om, at intet i pagten var vedtaget før alt var vedtaget, den
såkaldte pakketilgang. Denne tilgang blev dog undtagelsesvist brudt, da det
slovenske formandskab i december 2021 formåede at skabe et kompromis for
vedtagelsen af forordning om det europæiske asylagentur (EUAA).
Side
32/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0033.png
I forbindelse med overtagelsen af formandskabet udsendte Frankrig i januar
2022 et non-paper, som indeholdt forslag til en trinvis tilgang til, hvordan
man kommer videre med forhandlingerne om pagten. Ved rådsmødet i marts
2022 mødte det franske formandskab bred opbakning til dets foreslåede trin-
vise tilgang, som indeholdt lige dele ansvar og solidaritet for hvert trin, og
hvor der løbende skulle evalueres på fremskridt mhp. at sikre bred tilslutning
blandt medlemsstaterne. I forbindelse med konflikten i Ukraine foreslog for-
mandskabet desuden en revision af Eurodac mhp. fremadrettet at kunne hånd-
tere registrering af personer meddelt midlertidig beskyttelsesstatus.
På rådsmødet under fransk formandskab i juni 2022 nåede Rådet til generel
indstilling på både forslaget til revision af Eurodac-forordningen og forslaget
til forordning om screening på den ydre grænse af alle tredjelandsstatsbor-
gere. Derudover tilsluttede et flertal af medlemsstater sig en politisk erklæring
om en midlertidig solidaritetsmekanisme. Erklæringen indeholdt en aftale om
frivillig omfordeling af ankomne på op til 10.000 personer eller alternativt at
yde finansiel støtte til projekter i tredjelande eller at yde anden form for støtte
til de fem middelhavslande. Danmark tilsluttede sig ikke erklæringen, da
Danmark, pga retsforbeholdet, ikke vil kunne deltage i en senere EU-retlig
udmøntning heraf. Dog tilkendegav Danmark, at Danmark fortsætter med at
udvise solidaritet og aktivt bidrage unilateralt svarende til erklæringens soli-
daritetsbidrag gennem indsatser i tredjelande med henblik på at reducere mi-
grationsstrømme mod EU’s ydre grænser.
På rådsmødet for retlige og indre anliggender den 14. oktober 2022 fremlagde
det tjekkiske formandskab et drøftelsesdokument som indeholdt formanska-
bets forslag til den videre vej frem i forhold til en solidaritets- og krisemeka-
nisme, som er indeholdt i forslaget til forordningen om asyl- og migrations-
forvaltning (AMMR) samt forslag til forordning om håndtering af krisesitua-
tioner og force majeure på migrations- og asylområdet, og som begge er om-
fattet af retsforbeholdet. Der var overordnet enighed om vigtigheden af den
rette balance mellem solidaritet og ansvar og en fair byrdefordelingen imel-
lem medlemsstaterne. Der var derimod ikke enighed om, hvordan denne ba-
lance findes, og hvilke elementer der indgår i en ”fair share” vurdering.
3. Formål og indhold
Det tjekkiske formandskab forventes på rådsmødet den 8. december at give
en opdatering på den generelle situation i Europa i forhold til asyl og migra-
tion. Det forventes desuden, at formandskabet vil forsøge at komme videre
med det næste trin af forhandlingerne om pagten og særligt den videre vej
frem i forhold til solidaritets- og krisemekanismen som indeholdt i forslag til
Side
33/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0034.png
forordning om asyl og migrationsforvaltning. Det forventes derfor, at for-
mandskabet vil fremlægge et drøftelsesdokument med konkrete forslag til,
hvordan balancen mellem solidaritet og ansvar findes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 17. september 2020, den 27. oktober 2020, den 13. no-
vember 2020 den 22. februar 2021, den 18. maj 2021, den 9. februar 2022,
den 18. maj 2022, den 21. september 2022 og den 17. november 2022.
Dansk Flygtningehjælp (DRC) bemærker at det er positivt, at regeringen an-
erkender behovet for ansvarsfordeling og solidaritet mellem EU-medlemssta-
terne. Dog anføres, at der bør etableres obligatorisk omfordeling af asylansø-
gere blandt medlemsstaterne der samtidig sikrer, at alle asylansøgere får ad-
gang til territoriet og får ordentlige modtageforhold samt adgang til fair og
effektive asylprocedurer. DRC mener ikke, at solidaritetsbidrag er effektive i
form af samarbejde med tredjelande, der medfører begrænsning i antallet af
asylansøgere og forøgelse af udsendelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der fortsat vil være bred opbakning til en trinvis tilgang i
forhandlingerne om asyl- og migrationspagten. Det forventes dog fortsat, at
balancen mellem ansvar og solidaritet vil være en stor udfordring at nå til
enighed om, hvorfor en solidaritetsmekanisme som indeholdt i forslag til for-
ordning om asyl og migrationsforvaltning bliver et afgørende element, og at
frontlinjestaterne ved Middelhavet fortsat vil efterspørge en klar ramme for,
hvorledes de øvrige medlemsstater skal udvise solidaritet. På den anden side
Side
34/35
Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2022 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/12-22, integrationsdelen
2638870_0035.png
forventes der at være bred enighed om betydningen af den eksterne dimension
for at kunne forebygge og reducere migrationspresset på EU’s ydre grænser.
Det forventes yderligere, at en række lande vil påpege problemerne med se-
kundær migration og det stigende antal asylansøgere, som er rejst videre fra
frontlinjestaterne. Presset på indkvarterings- og asylsystemerne i disse lande
forventes at påvirke de videre drøftelser om forholdet mellem solidaritet og
ansvar.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fortsat op om en trinvis tilgang til asyl- og migrationspag-
ten og finder det vigtigt, at der hurtigt opnås enighed om den rette balance
mellem solidaritet og ansvar.
Regeringens støtter generelt tvungen, men fleksibel solidaritet, herunder en
fælles EU-solidaritets- og krisereaktionsmekanisme på migrationsområdet,
der er fleksibel, behovsbaseret og afspejler de reelle udfordringer, som bl.a.
frontlinjestater kan være konfronteret med. Regeringen anerkender, at front-
linjestater kan være udsat for et pludseligt og betydeligt migrationspres, og at
der derfor kan være behov for konkrete solidaritetsbidrag indenfor rammerne
af EU's institutioner og fra andre medlemsstater samt værktøjer til støtte for
disse medlemsstater i en krise.
Regeringen ankerkender ligeledes, at andre EU-medlemsstater er udsat for et
væsentligt pres på deres indkvarterings- og asylsystemer som følge af sekun-
dær migration, og at problemerne omkring sekundær migration bør indgå som
et element i drøftelserne om en solidaritets- og krisemekanisme.
Fra regeringens side vurderes solidaritetsbidrag kun at være effektive, såfremt
de fører til en reduktion i irregulære flows, der skaber migrationspres. Hoved-
fokus bør derfor være på solidaritetsbidrag i form af indsatser i tredjelande
langs migrationsruterne, herunder særligt i nabolande til Schengenområdet,
og indsatser, der styrker den ydre grænseforvaltning. Endeligt bør der være
fokus på solidaritetsbidrag, der kan sikre, at udsendelse intensiveres.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev første gang forelagt for Europaudvalget den 1. oktober 2020 til
orientering. Sagen har desuden været forelagt Europaudvalget til orientering
den 12. november 2020, den 8. december 2020, den 4. marts 2021 og den 3.
juni 2021. Desuden har sagen været forelagt til orientering den 24. februar
2022, den 3. juni 2022 og den 7. oktober 2022.
Side
35/35