Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3930 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2023-40
Den 10. januar 2023
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 6. februar 2023
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det svenske EU-formandskabs prioriteter..........................................................2
2. Forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 9.-10 februar 2023 .................4
3. Relationerne mellem EU og Storbritannien .................................................................................6
1
Rådsmøde nr. 3930 (almindelig anliggender) den 6. februar 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 6/2-23
2646538_0002.png
1. Præsentation af det svenske EU-formandskabs prioriteter
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Sverige overtog den 1. januar 2023 det roterende formandskab for Rådet. Der forventes på rådsmødet (almindelige
anliggender) en præsentation af formandskabets prioriteter. Formandskabsprogrammet har fire overordnede over-
skrifter: 1) Sikkerhed
enighed, 2) modstandsdygtighed
konkurrenceevne, 3) velstand
grøn omstilling og
energiomstilling, samt 4) demokratiske værdier og retsstatsprincippet
vores grundlag.
2. Baggrund
Sverige overtog det roterende EU-formandskab den 1. januar 2023. Det svenske formandskab
ventes på rådsmødet (almindelige anliggender) d. 6. februar 2023 at præsentere sine prioriteter for
arbejdet i Rådet under sin formandskabsperiode.
3. Formål og indhold
Det svenske formandskabsprogram er centreret omkring fire overordnede overskrifter:
1. Sikkerhed
enighed
Det svenske formandskab vil prioritere fortsat økonomisk og militær støtte til Ukraine samt støtte
til Ukraines vej mod EU. Det vil kræve yderligere bestræbelser på nationalt og EU-niveau. Der er
behov for yderligere skridt for genopbygning og reformer mhp. EU-integration. En robust euro-
pæisk sikkerheds-
og forsvarspolitik bør bygges i tæt samarbejde med EU’s partnere. Yderligere
skridt vil bygge på EU’s fælles indsats til at modvirke Ruslands aggression mod Ukraine samt im-
plementering af det strategiske kompas og andre initiativer. Man vil derudover fortsætte kampen
mod grænseoverskridende kriminalitet.
2. Modstandsdygtighed
konkurrenceevne
Hvor krigen i Ukraine og dens konsekvenser på kort sigt mest hastende kræver den politiske op-
mærksomhed, er det nødvendigt samtidigt at stræbe mod økonomisk vækst mhp. at imødegå ud-
fordringer på længere sigt. EU’s styrke, modstandsdygtighed og globale stilling afhænger af sam-
arbejdets økonomiske output, som hænger tæt sammen med det indre marked og globale handels-
muligheder. EU skal fortsætte med at tilbyde de bedst mulige forhold for en sund og åben økonomi
baseret på fri konkurrence, private investeringer og vellykket digitalisering. Det svenske formand-
skab vil stræbe mod at forankre en samordnet tilgang til europæisk konkurrenceevne øverst af den
politiske dagsorden.
3. Velstand
grøn omstilling og energiomstilling
Det svenske formandskab vil fortsætte bestræbelserne på at takle høje og flygtige energipriser sam-
tidigt med adressering af en energimarkedreform på længere sigt. Den globale klimaudfordring
kræver en global respons, hvor EU bør bane vejen ved at levere på ambitiøse klimamål og fremme
vækst og konkurrenceevne. Det svenske formandskab vil sætte fokus på at Fit-for-55 omsættes til
handling og fremskynde energiomstillingen i medlemslandene. Fælles europæiske skridt mod uaf-
hængighed af fossile brændstoffer er nødvendige ikke blot for den grønne omstilling, men også
for vores sikkerhed. Europæiske virksomheder, som leverer grønne løsninger, vil have høj global
efterspørgsel og kan hjælpe med at drive transitionen mod en cirkulær økonomi. Omstillingen til
en ressourceeffektiv fremtid fri for fossile brændstoffer vil kræve store investeringer i innovative
2
Rådsmøde nr. 3930 (almindelig anliggender) den 6. februar 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 6/2-23
2646538_0003.png
løsninger. Der er behov for at fastsætte de rigtige lovgivningsmæssige rammer for at tiltrække de
investeringer.
4. Demokratiske værdier og retsstatsprincippet
vores grundlag
EU er baseret på demokratiske værdier, som baner vejen for samhørighed, individuelle friheder,
ikke-diskrimination, øget økonomisk produktion og global indflydelse. Opretholdelse af retsstats-
princippet og de grundlæggelse rettigheder er derfor et essentielt element af Sveriges formandskab.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle kon-
sekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til eventuelle konsekvenser i forbindelse
med behandlingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande forventes at tage formandskabsprogrammet til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage punktet til efterretning, idet der konkret vil blive taget stilling til de enkelte
forslag under prioriteterne, når de fremlægges.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3930 (almindelig anliggender) den 6. februar 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 6/2-23
2646538_0004.png
2. Forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 9.-10 februar 2023
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 6. februar 2023 forventes udkast til konklusioner for det ekstraordi-
nære møde i Det Europæiske Råd den 9.-10. februar præsenteret og drøftet. Udkastet til konklusioner foreligger
endnu ikke, og dagsordenen for det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd er endnu ikke fastlagt. Indtil videre
er det dog forventningen, at der vil være en drøftelse af migration og europæisk konkurrenceevne, herunder i lyset af
den amerikanske Inflation Reduction Act og de høje energipriser. Drøftelsen af sidstnævnte forventes at tage ud-
gangspunkt i en kommende analyse fra EU-Kommissionen. Endelig må krigen i Ukraine forventes også at blive
drøftet afhængig af udviklingen.
2. Baggrund
Der afholdes ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 9.-10. februar. I henhold til forret-
ningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) mø-
derne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 6. februar 2022 forventes udkast til konklusioner for
det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 9.-10. februar præsenteret og drøftet. Indtil
videre er der lagt op til, at der på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd vil være en
drøftelse af migration og europæisk konkurrenceevne, herunder i lyset af den amerikanske lov-
pakke, Inflation Reduction Act, og de høje energipriser. Endelig må krigen i Ukraine forventes
også at blive drøftet afhængig af udviklingen.
Drøftelsen af migration ventes i lyset af den aktuelle tilstrømning til EU at være mødets hoved-
emne. Drøftelsen forventes at blive bred og vil bl.a. fokusere på strukturelle udfordringer relateret
til irregulær migration til EU og håndtering af sekundære bevægelser inden for EU.
Der forventes også en drøftelse af Europas globale konkurrenceevne, herunder håndtering af den
amerikanske lovpakke, Inflation Reduction Act, samt betydningen af de høje energipriser for den
europæiske industris konkurrencedygtighed. Drøftelsen forventes at tage udgangspunkt i en kom-
mende analyse fra EU-Kommissionen, der forventes offentliggjort inden mødet, og som udarbej-
des på opdrag fra stats- og regeringscheferne efter det seneste møde i Det Europæiske Råd den
15. -16. december 2022.
Drøftelsen af Ukraine
vil afhænge af situationen, men vil blandt andet kunne fokusere på EU’s
fortsatte støtte til Ukraine, herunder til genopbygning, samt på krigens afledte effekter.
Det må forventes, at dagsordenen vil blive justeret frem mod mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4
Rådsmøde nr. 3930 (almindelig anliggender) den 6. februar 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 6/2-23
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner for det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 9.-10. februar
2023 forventes
ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s
budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog mu-
ligt, at mødet i Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklu-
sioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til konklusioner, kendes andre landes holdninger ikke på
nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Der er tale om en vigtig drøftelse af udkastet til konklusioner for det ekstraordinære møde i Det
Europæiske Råd, der finder sted få dage før mødets afholdelse. Fra dansk side vil man arbejde for
at fremme danske synspunkter i forhold til den kendte dagsorden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3930 (almindelig anliggender) den 6. februar 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 6/2-23
2646538_0006.png
3. Relationerne mellem EU og Storbritannien
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat.
1. Resumé
På rådsmødet forventes Kommissionen at gøre status på de politiske og tekniske drøftelser imellem Storbritannien
og EU vedr. Nordirlandsprotokollen. På trods af genoptagne drøftelser har der ikke været nogen konkrete frem-
skridt i forhandlingerne.
EU’s forhandler, Kommissionen, ser stadig behov
for en fundamental politisk holdnings-
ændring i London for at nå i mål med en aftale. Danmark bakker sammen med EU27 op om Kommissionens
linje. Ud over implementering af Nordirlandsprotokollen kan det også forventes, at Kommissionen på rådsmødet
vil berøre udskrivelse af nyvalg i Nordirland, britisk lovforslag der ophæver bibeholdt EU-lovgivning samt tvistbi-
læggelsen grundet manglende adgang for Storbritannien
til EU’s forskningsprogrammer.
2. Baggrund
Den 24. december 2020 blev der opnået enighed om en aftale om det fremtidige forhold mellem
EU og Storbritannien i form af Handels- og samarbejdsaftalen, som trådte endelig i kraft den 1.
maj 2021. Derudover trådte Udtrædelsesaftalen i kraft i februar 2020, som skabte klarhed om bo-
delingen og afviklingen af over 40 års medlemskab. Fokus er nu på gennemførelsen og udmønt-
ningen af aftalerne.
Problemer relateret til Nordirlandsprotokollen under Udtrædelsesaftalen udgør fortsat den største
konflikt mellem EU og Storbritannien. Dette skyldes først og fremmest, at Storbritannien har af-
vist at implementere Nordirlandsprotokollen fuldt ud. Protokollen bestemmer, at varer der impor-
teres til Nordirland fra Storbritannien (England, Skotland og Wales) skal underlægges fødevaresik-
kerhed-
og toldkontrol, og at denne kontrol skal følge EU’s regler. Kravet herom var
en forudsæt-
ning for
at lade Nordirland forblive en del af EU’s indre marked for varer efter Brexit. Denne
konstruktion var vigtig for at undgå en hård grænse mellem Nordirland og Republikken Irland, der
kunne risikere at undergrave freden i Nordirland. Fra et britisk synspunkt ønsker man Nordir-
landsprotokollen genforhandlet, hvilket EU afviser. Protokollen indfører et nyt kontrolsystem,
mellem Storbritannien og Nordirland, der sikrer, at der ikke foretages kontroller mellem Nordir-
land og Republikken Irland, så en hård grænse undgås.
Kommissionen, som forhandler på vegne af EU27, og Storbritannien har for nyligt genoptaget
forhandlingerne vedr. implementeringen af Protokollen. Forhandlingerne var tidligere brudt sam-
men, da den britiske regering fremsatte et lovforslag, der vil give britiske ministre hjemmel til
unilateralt at suspendere Protokollen. Storbritannien fik den 25. oktober en ny konservativ rege-
ring med Rishi Sunak som premierminister. Der skal afholdes nyvalg i Nordirland, som har stået
uden regering siden valget i maj 2022. Fristen for udskrivelse af valg i Nordirland er udskudt via
ny lovgivning, og et valg skal således senest afholdes den 13. april 2023.
6
Rådsmøde nr. 3930 (almindelig anliggender) den 6. februar 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 6/2-23
3. Formål og indhold
På rådsmødet forventes Kommissionen at gøre status på de politiske og tekniske forhandlinger
imellem Storbritannien og EU vedr. Nordirlandsprotokollen. Dertil kan Kommissionen forven-
tes at kommentere på forventningen til ny britisk regering og betydningen af nyvalg i Nordirland.
Kommissionen og Storbritannien har genoptaget forhandlingerne vedr. implementeringen af
Nordirlandsprotokollen for at finde konkrete løsninger på praktiske udfordringer med bl.a. told-
kontrol, fødevarekontrol, kontrol med lægemidler, inddragelse af nordirske institutioner og trans-
port af levende dyr. Drøftelserne har endnu ikke ført til nogen større konkrete fremskridt i for-
handlingerne.
Dog er der netop opnået enighed mellem EU og Storbritannien om EU’s adgang
til britiske tolddatabaser, hvilket må ses som en vis fremgang i forhandlingerne, om end der er
tale om et mere teknisk spørgsmål.
EU’s forhandler, Kommissionen, ser
fortsat behov for en fundamental politisk holdningsæn-
dring i London for at nå i mål med en aftale. I det britiske Overhus fortsætter behandlingen af
Nordirlandsprotokol-lovforslaget. Lovforslaget udgør efter Kommissionens vurdering et brud på
international ret og vurderes endvidere at udgøre en trussel mod det indre markeds integritet og
forbrugersikkerhed samt EU-virksomheders konkurrencevilkår, idet varer vil kunne komme ind i
EU uden forudgående kontrol. Hvis drøftelserne mellem EU og Storbritannien igen bryder sam-
men eller lovforslaget vedtages, kan det blive nødvendigt for Kommissionen at igangsætte yderli-
gere modforanstaltninger, som også kan få betydning for Handels- og samarbejdsaftalen.
I september introducerede den britiske regering herudover et lovforslag, der skal gøre op med
bibeholdt EU-lovgivning i britisk lov. Lovforslaget lægger op til, at EU-lovgivningen automatisk
udløber via en solnedgangsklausul ved udgangen af 2023. Fjernelse af EU-lovgivning kan yderli-
gere besværliggøre handel mellem EU og Storbritannien.
Uenighederne har senest også haft betydning for bl.a. Storbritanniens adgang til EU’s viden-
skabs- og forskningsprogrammer, herunder Horizon, Copernicus, Euratom (både forsknings- og
træningsdelen) samt Fusion for Energy-programmet. Storbritannien har den 16. august indledt
en tvistbilæggelsesproces med EU under Handels- og samarbejdsaftalen grundet manglede bri-
tisk adgang. Kommissionen har accepteret konsultationerne men udmeldt, at nuværende for-
handlingsklima er uhensigtsmæssig for fremdrift i Storbritanniens associering til Horizon.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet støtter generelt Kommissionens tilgang i forhold til Storbritannien med
vægt på opretholdelse af en fælles EU-linje og fuld implementering af de forpligtelser, som Stor-
britannien har påtaget sig.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser
Ikke relevant.
7
Rådsmøde nr. 3930 (almindelig anliggender) den 6. februar 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 6/2-23
7. Konsekvenser
Indgåelsen af Handels- og samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien bidrager til at afbøde
nogle af de samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser ved Storbritanniens udtræden af
EU. Brexit har dog fortsat negative økonomiske konsekvenser bl.a. for dansk fiskeri, da det inde-
bærer et kvotetab. Der forventes ligeledes fortsat administrative konsekvenser for varehandlen
som følge af Storbritanniens udtræden af EU. Det gælder bl.a. for fødevarevirksomheder, som
oplever øgede omkostninger og administrative byrder ved såvel import fra og eksport til Storbri-
tannien.
I tilfælde af at det britiske lovforslag vedr. Nordirlandsprotokollen vedtages, og det bliver nød-
vendigt at igangsætte yderligere modforanstaltninger fra EU’s side med betydning for Handels-
og samarbejdsaftalen, kan det medføre omfattende samfunds- og erhvervsøkonomiske konse-
kvenser for Danmark. Derudover kan lovforslaget vedr. bibeholdt EU-lovgivning også komme
til at påvirke dansk eksport til Storbritannien.
8. Høring
Kommissionens forslag til EU’s forhandlingsmandat for Handels-
og samarbejdsaftalen blev
sendt i høring den 6. februar 2020, og høringsvarerne blev efterfølgende inkluderet i et revideret
grund- og nærhedsnotat om forslaget til forhandlingsmandat, der blev oversendt til Europaudval-
get den 19. februar 2020.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning blandt medlemslande til Kommissionens tilgang til for-
handlingerne med Storbritannien om Nordirlandsprotokollen. Der forventes derudover at være
enighed om, at en fælles EU27-tilgang og en generel tilbageholdende tilgang ift. det bilaterale
samarbejde med Storbritannien er afgørende i den videre proces.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side arbejdes for en effektiv gennemførelse af aftalegrundlaget mellem EU og Storbritan-
nien med fokus på korrekt og rettidig udmøntning af de indeholdte bestemmelser samt etablering af
stærke mekanismer til at sikre fair konkurrencevilkår i praksis. Regeringen støtter, at Kommissionen
tager de fornødne skridt til at sikre britisk efterlevelse af Nordirlandsprotokollen. Fra dansk side bak-
kes der op om Kommissionens tilgang til at finde praktiske løsninger
inden for
rammerne af Protokol-
len. Endeligt støtter regeringen Kommissionens klare afvisning af britiske ønsker om at genforhandle
Protokollen og ønsker at fastholde Nordirlands tilknytning til det indre marked.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges til orientering. Forholdet mellem EU og Storbritannien blev senest skriftligt fo-
relagt Folketingets Europaudvalget til orientering den 10. november 2022 i forbindelse med fore-
læggelsen af rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. november 2022.
Den overordnede danske tilgang til forhandlingerne om det fremtidige forhold blev forelagt Eu-
ropaudvalget til forhandlingsoplæg den 6. februar 2020. Der blev forelagt forhandlingsoplæg
vedr. udtrædelsesaftalen og de fremadrettede perspektiver den 21. april 2017.
8