Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3936 - RIA Bilag 2
Offentligt
2666342_0001.png
Samlenotat
Samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort,
der behandles på indenrigsdelen af rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 9. marts 2023
21. februar 2023
Dagsordenspunkt
Side
Schengenområdets generelle tilstand - Schengenområ- s. 2
dets funktion
= Status fra formandskabet og Kommissionen
KOM dokument foreligger ikke
Schengenområdets generelle tilstand - Fremtiden for s. 5
EU’s visumpolitik
= Udveksling af synspunkter
KOM dokument foreligger ikke
Implementering af interoperabilitet
= Udveksling af synspunkter
KOM dokument foreligger ikke
Asyl og migration: eksterne og interne dimensioner
= Udveksling af synspunkter
KOM dokument foreligger ikke
s. 11
s. 8
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Ida Briand Thomsen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 33 86
[email protected]
2023 - 3041
2233581
Side
1/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
Schengenområdets generelle tilstand - Schengenområdets funktion
= Status fra formandskabet og Kommissionen
KOM dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Det svenske formandskab forventes forud rådsmødet at udsende et drøftelses-
dokument om Schengenområdets generelle tilstand med data på centrale om-
råder
(det såkaldte”Schengenbarometer”).
Herudover ventes Kommissionen
at give hver medlemsstat en individuel status for gennemførelse af Schengen-
reglerne i form af et ”scoreboard”.
Fra dansk side støttes målsætningen om
mere politisk styring af Schengensamarbejdet gennem drøftelser i
”Schen-
gen-Rådet”,
herunder drøftelser af Schengenområdets aktuelle funktion.
Sa-
gen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, retsforbeholdet,
gældende dansk ret og har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
2. Baggrund
I første halvdel af 2022 opnåedes opbakning til at betegne den del af rådsmø-
det (retlige og indre anliggender), der behandler Schengen-relaterede sager,
for ”Schengen-Rådet” (’Schengen Council’). Formålet
var at øge politisk fo-
kus og styring af Schengensamarbejdet. Med den såkaldte Schengenstatus-
rapport fra maj 2022 har Kommissionen samtidig lanceret en etårig såkaldt
Schengencyklus, hvor der hvert år opstilles prioriteter for Schengensamarbej-
det. Der har foreløbigt været afholdt møder i Schengen-Rådet ved rådsmø-
derne (retlige og indre anliggender) i marts, juni, oktober og december 2022.
Under daværende fransk formandskab introduceredes i forbindelse med lan-
ceringen af
’Schengen-Rådet’
et såkaldt Schengen-barometer med data om
status på centrale områder.
3. Formål og indhold
Det forventes, at det svenske formandskab vil strukturere drøftelsen af Schen-
genområdets generelle tilstand på baggrund af et nyt Schengenbarometer,
som bl.a. indeholder data om situationen ved de ydre og indre grænser og
intern sikkerhed sammen med et drøftelsesdokument med spørgsmål til at
styre drøftelsen. Schengenbarometret ventes som noget nyt at indeholde data
på visumområdet.
Herudover ventes hver medlemsstat at få udleveret en status fra Kommissio-
nen over deres gennemførelse af Schengenreglerne (et såkaldt ”scoreboard”).
De konkrete rammer herfor, herunder klassificeringsgraden, kendes ikke.
Side
2/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
Kommissionen ventes inden sommeren 2023 at udgive en ny Schengensta-
tusrapport. På baggrund heraf ventes der inden for rammerne af Schengency-
klussen på kommende måder i ’Schengen-Rådet’ at skulle drøftes prioriterer
for Schengensamarbejdet for det kommende år. Til efteråret 2023 ventes
Kommissionen at indkalde til nyt møde i det såkaldte Schengen Forum, der
blev lanceret i forbindelse med Migrations- og asylpagten i 2020. Ved mø-
derne i Schengen Forum deltager repræsentanter fra Europa-Parlamentet og
civilsamfundsorganisationer med henblik på at tilvejebringe et stærkere
Schengensamarbejde ved at gøre status over resultater på intiativer samt iden-
tificere udfordringer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 14. februar 2023.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter målsætningen om mere politisk styring af Schengensam-
arbejdet, herunder drøftelser af Schengenområdets aktuelle funktion i Rådet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev d. 24. februar 2022 orienteret om oprettelsen
af
’Schengen-Rådet’ inden for rammerne af rådsmødeformationen
(retlige og
indre anliggender). Udvalget er tillige blevet orienteret i forbindelse med de
planlagte drøftelser af Schengenområdets generelle tilstand på rådsmøderne
Side
3/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
(retlige og indre anliggender) d. 9.-10. juni 2022, d. 13.-14. oktober 2022 og
d. 8.-9. december 2022.
Side
4/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
Schengenområdets generelle tilstand -
Fremtiden for EU’s visumpolitik
= Udveksling af synspunkter
KOM dokument foreligger ikke
1. Resumé
Det svenske formandskab forventes at lægge op til en drøftelse af mulighe-
derne for en revision af den nuværende visumsuspensionsmekanisme, idet su-
spensionsmekanismen har vist sig at være langsommelig og besværlig at
bringe i anvendelse i praksis. Dette har betydet,
at EU’s mulighed for hurtigt
at reagere i situationer, hvor visumfritagelsen for et tredjeland har medført
risiko for irregulær migration eller trusler mod den indre sikkerhed, ikke ud-
gør en tilstrækkelig beskyttelse mod misbrug af visumfritagelse. Det forven-
tes, at drøftelserne vil fokusere på tiltag, der kan effektivisere suspensions-
mekanismen. Regeringen støtter formandskabets forslag om at revidere den
nuværende mekanisme. Nærværende dagsordenspunkt rejser ikke spørgsmål
i forhold til nærhedsprincippet, retsforbeholdet, gældende dansk ret og har
ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
I 2013 blev der indført en mekanisme til suspension af EU’s aftale om visum-
fritagelse med et tredjeland i visumforordningens artikel 8 (suspensionsme-
kanismen). Mekanismen giver EU mulighed for midlertidig at suspendere vi-
sumfritagelsen for et tredjeland i tilfælde af en betydelig stigning i den irre-
gulære migration.
Europa-Parlamentet og Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog i 2017 en
revideret suspensionsmekanisme med henblik på at styrke mekanismen og
gøre det muligt at reagere hurtigere, når visumfritagelse for et tredjeland med-
fører risiko for irregulær migration eller trusler mod den indre sikkerhed. Su-
spension kan udløses ved meddelelse fra en medlemsstat eller af Kommissi-
onen. Kommissionen skal vedtage en midlertidig suspension af visumfrita-
gelsen i en periode på 9 måneder for visse persongrupper med henvisning til
relevante typer af rejsedokumenter og eventuelt yderligere kriterier. I denne
periode skal Kommissionen indlede en dialog med det pågældende land mhp.
at forbedre forholdene. Hvis forholdene ikke forbedres, skal Kommissionen
senest to måneder før udløbet af de 9 måneder vedtage en midlertidig suspen-
sion af visumfritagelsen i en yderligere periode på 18 måneder for
alle
bor-
gere fra det pågældende land.
Suspensionsmekanismen kan aktiveres, hvis visumfritagelsen for statsbor-
gere fra et tredjeland medfører et eller flere af følgende forhold:
Side
5/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
en væsentlig stigning (over 50 %) i antallet af statsborgere fra et tred-
jeland med visumfritagelse, som nægtes indrejse eller opholder sig på
medlemsstatens område uden at have ret til det
en væsentlig stigning (over 50 %) i antallet af asylansøgninger fra
statsborgere fra et tredjeland, hvor anerkendelsesprocenten er lav (3-
4 %)
en svækkelse af samarbejdet om tilbagetagelse med tredjelandet
en stigning i risikoen for eller overhængende trussel mod den offent-
lige orden eller den indre sikkerhed i medlemsstaterne, navnlig en væ-
sentlig stigning i alvorlige strafbare handlinger.
Suspensionsmekanismen er blevet anvendt to gange, først i forhold til Alba-
nien i 2019 og senest i forhold til Vanuatu i 2022. Mekanismen har dog kun i
ét tilfælde ført til generel suspension af visumfritagelse. Rådet vedtog således
i 2022 en suspension af visumfritagelsen for Vanuatu, idet landet udstedte
statsborgerskab til tredjelandsstatsborgere til gengæld for investering (de så-
kaldte investor
’citizenship
schemes’). Dette medførte en øget sikkerhedsri-
siko i EU, da personer registreret i Interpol kunne
”købe sig” til statsborger-
skab i Vanuatu og herefter opnå fri indrejse i EU uden om
EU’s
visumregler.
EU har oplevet flere eksempler på negative følger af tredjelandes visumfrita-
gelse til EU. Dette gælder især for landene på Vestbalkan, der i stigende grad
har bidraget til massiv irregulær migration til EU via navnlig Serbien til sær-
ligt Østrig. Processen med at aktivere mekanismen er lang og besværlig og
anses ikke for en tilstrækkelig beskyttelse mod misbrug af visumfritagelse.
Derudover er der blevet fremhævet en asymmetri mellem kriterierne for at
opnå visumfritagelse og mulighederne for at suspendere visumfritagelsen.
3. Formål og indhold
Formandskabet og en række medlemslande ønsker, at EU skal kunne reagere
hurtigere og mere effektivt, når visumfritagelse for tredjelande misbruges.
Formandskabet har oplyst, at de ønsker en drøftelse af, hvornår suspensions-
mekanismen kan aktiveres og indførelse af kortere tidsfrister mhp. en hurti-
gere proces og dermed mulighed for hurtigere reaktion på udfordringer for
Schengenområdet i relation til tredjelandes visumfritagelse. Det forventes, at
drøftelserne vil fokusere på en generel drøftelse af, hvilke tiltag der vil kunne
effektivisere suspensionsmekanismen, og at der særligt vil være fokus på
tredjelandes visumtilpasning til EU’s
visumregler i lyset af den manglende
tilpasning blandt landene på Vestbalkan, der i stigende grad
særligt 2022
Side
6/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
har bidraget til massiv irregulær migration til EU via navnlig Serbien til sær-
ligt Østrig. EU har bl.a. på en ministerkonference om retlige og indre anlig-
gender mellem EU og Vestbalkan den 3.-4. november 2022 lagt pres på Ser-
bien og andre
lande på Vestbalkan for at få dem til at tilpasse sig EU’s visum-
regler. Serbien har i de seneste måneder indført visumpligt for bl.a. Indien,
Burundi og Tunesien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 14. februar 2023.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt stor opbakning blandt medlemslandene til en revision
af suspensionsmekanismen med det formål at styrke mekanismen og gøre en
suspensionsproces hurtigere og mere effektiv.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser generelt positivt på overvejelserne om at revidere den nuvæ-
rende suspensionsmekanisme med det formål at vurdere mekanismens effek-
tivitet
og sikre mod misbrug af EU’s visumfritagelsespolitik.
EU skal kunne
reagere hurtigt og effektivt, når reglerne for visumfritagelse misbruges.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
7/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0008.png
Implementering af interoperabilitet
= Udveksling af synspunkter
KOM dokument foreligger ikke
Revideret notat
1. Resumé
Status på gennemførelse af interoperabilitet (implementering af retsakter
vedr. it-systemer for visum, grænsekontrol og indre sikkerhed), herunder in-
formation fra eu-LISA om en revideret tidsplan som følge af forsinkelsen for
idriftsættelsen af det europæiske ind- og udrejsesystemet (EES), forventes på
dagsordenen for rådsmødet. Det forventes, at Kommissionen vil orientere om
den generelle status samt den forventede nye tidshorisont for idriftsættelsen
af EES, Det Europæiske Rejseoplysnings- og Autorisationssystem (ETIAS) og
det ændrede visuminformationssystem (VIS) samt den samlede løsning for in-
teroperabilitet mellem systemerne efterfulgt af en evt. udveksling af synspunk-
ter.
Danmark følger EU’s gennemførelsesplaner for interoperabilitet. Sagen
giver ikke anledning til at redegøre for nærhedsprincippet eller retsforbehol-
det og giver ikke anledning til at redegøre for gældende ret og har ikke i sig
selv lovgivningsmæssige konsekvenser. En udskydelse af idriftsættelsen af
EES vil have konsekvenser for tidspunktet for idriftsættelse af de øvrige sy-
stemer. En senere beslutning om udskydelse af idriftsættelse af systemerne
vurderes at ville have statsfinansielle konsekvenser, som ikke på nuværende
tidspunkt kan estimeres grundet usikkerhed om den samlede tidsplan for
idriftsættelsen.
2. Baggrund
Betegnelsen interoperabilitet dækker over, at medlemslandene, eu-LISA (Det
Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-systemer
inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed) og EU-Kommis-
sionen aktuelt implementerer en række forordninger om større EU it-systemer
på området for visum, grænsekontrol og indre sikkerhed. Implementeringen
vedrører EES (et nyt system til elektronisk ind- og udrejsekontrol), ETIAS (et
nyt system for rejsetilladelser til visumfri tredjelandsstatsborgere forud for
indrejse i Schengenområdet), ændringer til de eksisterende systemer VIS (Vi-
suminformationssystemet) og SIS (Schengeninformationssystemet) samt Eu-
rodac (fingeraftrykssystemet for asylansøgere til understøttelse af Dublin-
proceduren). Endvidere omfatter implementeringen også et nyt system for in-
teroperabilitet (dvs. samkørsel af oplysninger med henblik på kontrol og ve-
rifikation af identitetsoplysninger) mellem ovenstående it-systemer samt et
nyt system til udveksling af oplysninger om domstolsafgørelser vedrørende
tredjelandsstatsborgere (ECRIS-TCN), som Danmark
i modsætning til de
øvrige systemer
ikke deltager i pga. retsforbeholdet.
Side
8/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0009.png
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. december 2020 oriente-
rede Kommissionen om behov for at revidere tidsplanen pga. forsinkelser i
implementeringen af EES. Der har senere vist sig et yderligere behov for ju-
steringer i tidsplanen pga. forsinkelser i implementeringen af systemerne. I
forbindelse med det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) den
11. juli 2022 præsenterede Kommissionen den seneste tidsplan, som mødte
opbakning blandt medlemsstaterne. Det er forventningen, at behovet for en
yderligere udskydelse som følge af forsinkelser i implementeringen af EES-
systemet vil blive drøftet på rådsmødet.
De senest vedtagne datoer for idriftsættelse af systemerne har været marts
2023 for SIS, medio maj 2023 for EES, medio november 2023 for ETIAS
samt udgangen af juni 2024 for den fulde interoperabilitet.
Forordningerne om EES, ETIAS, ændringerne til SIS og VIS samt den nye
interoperabilitet udgør en udbygning af Schengen-reglerne, som Danmark har
tilsluttet sig på mellemstatsligt grundlag i medfør af Protokollen om Dan-
marks stilling artikel 4.
3. Formål og indhold
Det forventes, at Kommissionen vil orientere om status på gennemførelsen af
interoperabilitet, herunder i lyset af udskydelsen af EES-systemet.
Der er i Danmark etableret et tværministerielt program for en samlet, koordi-
neret udvikling og gennemførelse af Schengen it-systemerne på nær ECRIS
TCN, der er omfattet af forbeholdet. Programmet omfatter pt. de to retsakter
vedrørende EES og ETIAS samt etablering af interoperabilitet og ændringer
til SIS og VIS.
Justitsministeriet, Rigspolitiet, Udenrigsministeriet, Finansministeriet samt
Udlændinge- og Integrationsministeriet med tilhørende institutioner deltager
i programmet. Såfremt forordningsforslaget om ændring af Eurodac vedtages,
forventes dette også inkluderet i programmet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, samfunds- eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser. En udskydelse af idriftsættelsen af EES vil have kon-
Side
9/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0010.png
sekvenser for tidspunktet for idriftsættelse af de øvrige systemer. En evt. se-
nere beslutning om udskydelse af idriftsættelse af systemerne vurderes at ville
have statsfinansielle konsekvenser, som ikke på nuværende tidspunkt kan
estimeres grundet usikkerhed om den samlede tidsplan for idriftsættelsen. Det
bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes
inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvej-
ledningens bestemmelser herom.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 14. februar 2023.
DI har tidligere bemærket, at det for erhvervslivet (især lufthavne og luftfarts-
selskaber) er afgørende, at en ny dato fastlægges så robust som overhovedet
muligt. Det endvidere anført, at en ny dato derfor hellere fastlægges med høj
sikkerhedsbuffer frem for en for optimistisk dato, der så senere skal udskydes.
Endelig har DI noteret, at regeringens synspunkt vedr. korrekt og rettidig im-
plementering og på forsvarlig måde synes at flugte med DI bemærkninger
herom.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til et stærkt fokus på kor-
rekt og rettidig, men også forsvarlig implementering af forordningerne. Det
er samtidigt forventningen, at de øvrige medlemsstater vil bakke op om en ny
og revideret tidsplan.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sker en korrekt og rettidig, men også
forsvarlig implementering af forordningerne på såvel EU-plan som i samtlige
medlemsstater, da det er af betydning for bl.a. effektiv kontrol med EU's ydre
grænser og migration.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af de to forordninger om interoperabilitet har tid-
ligere været forelagt Folketingets Europaudvalgt den 2. marts 2018, den 4.
oktober 2019, den 29. november 2019, den 26. maj 2020, den 8. december
2020, 6. oktober 2022 og 23. januar 2023.
Sagen om status for implementering af EES og ETIAS i kontekst af interope-
rabilitet har været forelagt Europaudvalget til orientering den 3. juni 2021.
Endeligt har sagen om status for implementering af interoperabilitet været
forelagt Folketingets Europaudvalg hhv. den 1. oktober 2021 og den 2. de-
cember 2021.
Side
10/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0011.png
Asyl og migration: eksterne og interne dimensioner
= Udveksling af synspunkter
KOM dokument foreligger ikke
Revideret notat
1. Resumé
Det svenske EU-formandsskab forventes på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 9.-10. marts 2023 at give en status på asyl- og migrationsom-
rådet og lægge op til en drøftelse af de interne og eksterne dimensioner af
EU’s migrationspolitik.
Sagen giver ikke i sig selv anledning til at redegøre
for nærhedsprincippet, retsforbeholdet eller gældende ret og har ikke i sig
selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Den 23. september 2020 præsenterede Kommissionen et forslag til en euro-
pæisk asyl- og migrationspagt bestående af lovgivningsmæssige såvel som
politiske initiativer. Det har vist sig svært at gøre fremskridt for så vidt angår
de lovgivningsmæssige initiativer. Dette skyldes særligt et ønske om at sikre
den rette balance mellem solidaritet og ansvar, men også flere medlemsstaters
krav om, at intet i pagten er vedtaget, før alt er vedtaget, dvs. den såkaldte
pakketilgang. Den fastlåste forhandlingssituation er dog undtagelsesvist brudt
under slovensk EU-formandskab i december 2021, hvor rådet nåede til enig-
hed om vedtagelsen af forordning om
EU’s
asylagentur (EUAA).
Det franske EU-formandskab introducerede i januar 2022 en trinvis tilgang
til forhandlingerne, der nød bred opbakning. Modellen indeholdt lige dele an-
svar og solidaritet for hvert af de foreslåede trin. Derudover tilsluttede et fler-
tal af medlemsstater sig en politisk erklæring foreslået af det franske EU-for-
mandskab om en midlertidig solidaritetsmekanisme. Erklæringen indeholdt
en aftale om frivillig omfordeling af ankomne på op til 10.000 personer eller
alternativt at yde finansiel støtte til projekter i tredjelande eller at yde anden
form for støtte til de fem middelhavslande. Danmark valgte ikke at tilslutte
sig erklæringen, da Danmark på grund af retsforbeholdet ikke ville kunne del-
tage i en senere EU-retlig udmøntning heraf. Dog tilkendegav man fra dansk
side, at Danmark fortsatte med at udvise solidaritet og aktivt ville bidrage
unilateralt svarende til erklæringens solidaritetsbidrag gennem indsatser i
tredjelande med henblik på at reducere migrationsstrømme mod EU’s ydre
grænser.
Side
11/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0012.png
Ved rådsmødet (retlige og indre anliggender) i december 2022 fremlagde det
tjekkiske EU-formandskab et statusdokument om de fremskridt, der var op-
nået samt en fælles køreplan med Europa-Parlamentet i forhold til kommende
forhandlinger om forslag til en ny Eurodac-forordning og Screening-forord-
ning samt forslagene om hhv. kvalifikationsforordningen, forordning om en
EU-genbosætningsramme og endelig omarbejdning af modtagedirektivet.
Migration var et af hovedtemaerne på det i februar 2022 afholdte ekstraordi-
nære møde i Det Europæiske Råd. Forud for mødet havde kommissionsfor-
manden udsendt et brev til stats- og regeringscheferne, hvori det understrege-
des, at migration var en fælleseuropæisk udfordring, der krævede europæiske
løsninger. Bl.a. fremhævedes styrkelse af den eksterne grænse, bedre EU-
samarbejde om udsendelse, grænseprocedurer, mere systematisk anvendelse
af sikre tredjelandskoncepter, herunder udarbejdelse af lister over sikre op-
rindelseslande, samt behov for adressering af sekundære bevægelser internt i
Unionen og effektiv solidaritet.
Forud for mødet sendte Danmark sammen med syv andre medlemslande (Est-
land, Grækenland, Letland, Litauen, Malta, Slovakiet og Østrig) et fællesbrev
til kommissionsformanden og formanden for Det Europæiske Råd med op-
fordring til Kommissionen til at udarbejde en ny, omfattende migrationsrute-
baseret tilgang
(”whole-of-route approach”)
til migrationsudfordringerne
med henblik på at begrænse
’pull’-faktorer
og ændre de fremherskende inci-
tamentsstrukturer bag irregulær migration. Denne tilgang burde bl.a. omfatte
kapacitetsopbygning inden for asyladministration, grænseforvaltning, tilba-
gesendelse og bekæmpelse af migrantsmugling i lande langs migrationsru-
terne mod EU samt afsøgning af muligheden for at udvikle nye og innovative
partnerskaber med tredjelande, f.eks. inspireret af 1:1-mekanismen i EU-Tyr-
kiet-erklæringen, der tilsagde, at der for hver syrer, der blev returneret til Tyr-
kiet fra de græske øer, skulle én syrisk flygtning genbosættes fra Tyrkiet til
EU.
Konklusionerne vedtaget af Det Europæiske Råd vedrørte indsatser inden for
følgende seks områder:
1) Forøget aktivitet på den eksterne dimension.
Der opfordres til, at de eksisterende handleplaner for migrationsruterne på
Vestbalkan og det centrale Middelhav implementeres, samt at der udarbejdes
nye handleplaner for migrationsruterne i det vestlige og østlige Middelhav.
Dette med det overordnede formål at forhindre irregulære ankomster samt at
lette presset på de mest berørte medlemsstater. For at opnå dette skal EU, EU-
Side
12/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0013.png
agenturerne og medlemsstaterne intensivere deres engagement med tredje-
lande langs migrationsruterne med henblik på at styrke landenes kapacitet in-
den for migrationsforvaltning, ødelægge menneskesmuglernes forretnings-
model og øge tilbagesendelsesraten. Endvidere beskrives, hvordan visumpo-
litikken i EU’s nabolande har stor betydning for
tilstrømningen til EU. Derfor
understres det, at overvågningen af nabolandenes visumpolitikker bør styr-
kes.
2) Styrket samarbejde på tilbagesendelsessområdet
Der opfordres til en forenet, omfattende og effektiv EU-politik på udsendel-
sesområdet, herunder at der skal gøres brug af alle relevante instrumenter,
som f.eks. diplomatiske kontakter, udviklingsbistand, handels- og visumin-
strumenter. For at opnå dette understreges vigtigheden af en
’whole-of-gover-
nment’-tilgang samt brugen af visumpolitikken. Derudover opfordres med-
lemsstaterne til at anerkende hinandens afgørelser vedr. tilbagesendelser og
EUAA til at udarbejde instrukser for at øge brugen af principperne vedr. sikre
tredje- og oprindelseslande. Dette med henblik på at øge hastigheden og sikre
en mere koordineret tilgang på tilbagesendelsesområdet.
3)
Kontrol med EU’s ydre grænser
Man bekræfter den fulde støtte til Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning (Frontex) hovedformål om at yde støtte til medlemsstater i
deres beskyttelse af de ydre grænser, bekæmpe kriminelle grænsekrydsninger
og styrke tilbagesendelsesindsatsen. Endvidere opfordres Frontex til at fær-
diggøre forhandlingerne af statusaftaler med en række tredjelande vedr. ind-
sættelse af Frontex-personale samt mobiliseringen af EU-finansiering til at
styrke medlemsstaters grænsekontrol, herunder infrastruktur og overvågning.
Endeligt understreges behovet for at styrke samarbejde om eftersøgnings- og
redningsaktioner.
4) Bekæmpelse af instrumentaliseringen af migranter samt menneskehandel
og -smugling
Man opfordrer rådet (retlige og indre anliggender) og Kommissionen til at
implementere relevante værktøjer til at bekæmpe instrumentaliseringen af
migranter samt menneskehandel og -smugling, herunder mulige foranstalt-
ninger mod transportoperatører, der faciliterer menneskehandel og -smugling.
5) Forbedring af data vedr. aktuelle migrationstendenser
Man opfordrer rådet (retlige og indre anliggender) og Kommissionen samt
relevante EU-agenturer til at forbedre overvågningen af data på migrations-
tendenser for at opdage nye udviklinger hurtigere.
Side
13/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0014.png
6) Migrations- og asylpagten
Man opfordrer rådet (retlige og indre anliggender) til at fuldende arbejdet med
migrations- og asylpagten samt revision af Schengen-grænsekodeks og ud-
sendelsesdirektivet.
Det er forventningen, at det svenske EU-formandskab på rådsmødet vil lægge
op til en opfølgning på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at det svenske EU-formandskab vil udsende et diskus-
sionspapir forud for rådsmødet med en status om fremdriften i forhandlin-
gerne om migrations- og asylpagten, herunder balancen mellem solidaritet og
ansvar, samt lægge op til en udveksling af synspunkter om den videre vej i
forhandlingerne om migrations- og asylpagten både på den interne og eks-
terne dimension.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 14. februar 2023.
DRC Dansk Flygtningehjælp har i den forbindelse bemærket, at flygtninge-
beskyttelse er et globalt ansvar, og det er derfor afgørende, at både Danmark
og EU bidrager aktivt til at sikre beskyttelse af mennesker på flugt. Det er
endvidere bemærket, at regeringens antagelse om, at solidaritetsbidrag kun er
effektive, hvis de udføres i samarbejde med tredjelande og medfører en be-
Side
14/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0015.png
grænsning i antallet af asylansøgere samt forøger udsendelse af afviste asyl-
ansøgere, er fejlagtig. Antallet af mennesker på flugt bliver ikke nedbragt ved
at begrænse asylansøgeres og flygtninges mulighed for at komme til EU.
Endelig gør DRC Dansk Flygtningehjælp opmærksom på, at sekundære be-
vægelser af flygtninge og asylansøgere generelt er et udtryk for manglende
beskyttelse der, hvor de befinder sig, herunder adgang til fair og effektive
asylprocedurer, til anstændige indkvarteringsforhold og til holdbare løsnin-
ger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes overordnet at være bred opbakning til det svenske EU-formand-
skab i forbindelse med trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet med hen-
blik på hurtig vedtagelse af retsakterne, der er indeholdt i den fælles køreplan
fra efteråret 2022 mellem det tjekkiske EU-formandskab og Europa-Parla-
mentet.
Der forventes desuden bred opbakning til en fortsat trinvis tilgang i forhand-
lingerne om migrations- og asylpagten, men også fortsat udfordringer i
spørgsmålet om den rette balance mellem ansvar og solidaritet, hvorfor en
solidaritetsmekanisme som indeholdt i det retsforbeholdsbelagte forslag til
forordning om asyl- og migrationsforvaltning forventes at blive et afgørende
element. Middelhavslande forventes fortsat at efterspørge en klar ramme for,
hvorledes de øvrige medlemsstater vil udvise solidaritet. Endvidere forventes
der at være bred enighed om betydningen af den eksterne dimension for at
kunne forebygge og reducere migrationspresset på EU’s ydre grænser.
Endeligt forventes en række lande, der ikke har eksterne lande- eller søgræn-
ser, at ville påpege udfordringer med sekundære bevægelser internt i EU og
det stigende antal asylansøgere, som rejser videre fra frontlinjestaterne samt
udfordringer i forhold til korrekt implementering af Dublin-forordningen.
Presset på indkvarterings- og asylsystemerne i disse lande forventes at på-
virke de videre drøftelser om forholdet mellem solidaritet og ansvar.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens generelle holdning i forhold til den eksterne
dimension af EU’s
migrationspolitik er, at indsatser skal adressere irregulær migration, inden den
når EU’s ydre grænser. Det er vurderingen, at udfordringerne med irregulær
migration således bedst løses ved at styrke kapaciteten i nærområderne og i
oprindelses- og transitlande langs de irregulære migrationsruter inden for
Side
15/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
2666342_0016.png
asyladministration, grænseforvaltning, udsendelse og bekæmpelse af krimi-
nelle menneskesmuglere. Regeringen arbejder for at skabe opbakning til en
reform af det europæiske asylsystem, som skal sikre, at Danmark og Europa
kan have kontrol med, hvor mange der kommer hertil. En reform af asylsy-
stemet skal tilrettelægges på en mere human og retfærdig måde, så flere flygt-
ninge hjælpes i nærområderne eller via kvotesystemet. Fra dansk side vil man
engagere sig i alle løsninger, der er mulige, og som overholder internationale
konventioner og Danmarks EU-retlige forpligtigelser. Herunder om der f.eks.
kan indgås samarbejde med andre lande inspireret af EU-Tyrkiet-erklærin-
gen, oprettelse af et modtagecenter uden for Europa eller andet, der tilsva-
rende bidrager til at løse udfordringerne.
Regeringen støtter op om hurtig vedtagelse af de retsakter, herunder retsakter
migrations- og asylpagten, som indgår i trilogforhandlingerne med Europa
Parlamentet.
Regeringen støtter fortsat op om en trinvis tilgang til asyl- og migrationspag-
ten og finder det vigtigt, at der hurtigt opnås enighed om den rette balance
mellem solidaritet og ansvar.
Regeringen støtter generelt tvungen, men fleksibel solidaritet, herunder en
fælles EU-solidaritets- og krisereaktionsmekanisme på migrationsområdet,
der er fleksibel, behovsbaseret og afspejler de reelle udfordringer, som bl.a.
frontlinjestater kan være konfronteret med. Regeringen anerkender, at front-
linjestater kan være udsat for et pludseligt og betydeligt migrationspres, og at
der derfor kan være behov for konkrete solidaritetsbidrag inden for rammerne
af EU's institutioner og fra andre medlemsstater samt værktøjer til støtte for
disse medlemsstater i krise.
Regeringen ankerkender ligeledes, at andre EU-medlemsstater er udsat for et
væsentligt pres på deres indkvarterings- og asylsystemer som følge af sekun-
dære bevægelser inden for EU, og at problemerne relateret hertil bør indgå
som et element i drøftelserne om en solidaritets- og krisemekanisme.
Fra regeringens side vurderes solidaritetsbidrag kun at være effektive, såfremt
de fører til en reduktion i irregulære ankomster til Europa. Hovedfokus bør
derfor være på solidaritetsbidrag i form af kapacitetsopbygningsindsatser i
tredjelande langs de irregulære migrationsruter, herunder særligt i nabolande
til Schengenområdet, og indsatser der styrker den ydre grænseforvaltning.
Endeligt bør der være fokus på solidaritetsbidrag, der kan sikre, at udsendelse
af personer uden lovligt ophold i EU intensiveres.
Side
16/17
Rådsmøde nr. 3936 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. marts 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. RIA 9-10/3-23 - udlændinge- og integrationsdelen
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev første gang forelagt for Europaudvalget den 1. oktober 2020 til
orientering. Sagen har desuden været forelagt Europaudvalget til orientering
den 12. november 2020, den 8. december 2020, den 4. marts 2021 og den 3.
juni 2021. Desuden har sagen været forelagt til orientering den 24. februar
2022, den 3. juni 2022, den 7. oktober 2022 og den 2. december 2022.
Side
17/17