Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3955 - RIA Bilag 4
Offentligt
2716747_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. maj 2023
Internationalt kontor
Line Herbæk Larsen
2023-60-0258
2866609
Samlenotat vedrørende Ruslands aggression mod Ukraine: efterforsk-
ning og retsforfølgelse af overtrædelser af EU’s restriktive foranstalt-
ninger, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 8.-9. juni 2023
Side:
2-5
Punkt 10
Ruslands aggression mod Ukraine:
Meningsudveksling
efterforskning og retsforfølgelse af
overtrædelser af EU’s restriktive
foranstaltninger
Side 1/5
Rådsmøde nr. 3955 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. juni 2023 - Bilag 4: Supplerende samlenotat verdr. rådsmøde RIA 8-9/5-23 - pkt. 10
Punkt 10. Ruslands aggression mod Ukraine: efterforskning og
retsforfølgelse af overtrædelser af EU’s restriktive foranstaltnin-
ger
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8.-9. juni 2023 med henblik på en meningsudveksling. Menings-
udvekslingen forventes at handle om medlemsstaternes erfaringer
med at efterforske og retsforfølge overtrædelser af EU’s restriktive
foranstaltninger. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmå-
let om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgiv-
ningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man
positiv i forhold til at sikre,
at overtrædelser af EU’s restriktive for-
anstaltninger bliver efterforsket og retsforfulgt.
2. Baggrund
Det følger af artikel 83, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), at Europa-Parlamentet og Rådet ved direktiv
efter den almindelige lovgivningsprocedure kan fastsætte minimums-
regler for, hvad der skal anses for strafbare handlinger, samt for straf-
fene herfor på områder med kriminalitet af særlig grov karakter, der
har en grænseoverskridende dimension som følge af overtrædelsernes
karakter eller konsekvenser eller af et særligt behov for at bekæmpe
dem på fælles grundlag.
Kriminalitetsområderne dækker terrorisme, menneskehandel og sek-
suel udnyttelse af kvinder og børn, ulovlig narkotikahandel, ulovlig
våbenhandel, hvidvaskning af penge, korruption, forfalskning af beta-
lingsmidler, edb-kriminalitet og organiseret kriminalitet.
Det fremgår endvidere af artikel 83, stk. 1, at Rådet med
Side 2/5
Rådsmøde nr. 3955 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. juni 2023 - Bilag 4: Supplerende samlenotat verdr. rådsmøde RIA 8-9/5-23 - pkt. 10
enstemmighed og efter Europa-Parlamentets godkendelse, kan ved-
tage en afgørelse om andre kriminalitetsområder, der opfylder betin-
gelserne i artikel 83 TEUF.
Rådet vedtog enstemmigt den 28. november 2022 en afgørelse om at
tilføje overtrædelse af restriktive foranstaltninger til listen over krimi-
nalitetsområder. Rådsafgørelsen (Rådets afgørelse (EU) 2022/2332)
er omfattet af retsforbeholdet.
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 2. december 2022 et
forslag til et direktiv om definitionen af strafbare handlinger og sank-
tioner for så vidt angår overtrædelse af Unionens restriktive foranstalt-
ninger (KOM (2022) 684). I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22
om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til traktaten om Den
Europæiske Union (TEU) og Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) (”retsforbeholdet”), deltager Danmark ikke i
vedtagelsen af direktivet, som ikke er bindende for og ikke finder an-
vendelse i Danmark. Der kan i øvrigt henvises til samlenotat for sager
på Justitsministeriets område af 25. maj 2023, pkt. 7, om direktiv om
sanktioner m.v. fsva. overtrædelse af Unionens restriktive foranstalt-
ninger.
Herudover har Kommissionen som reaktion på Ruslands militære ag-
gression mod Ukraine i marts 2022 oprettet taskforcen
”Freeze and
Seize”
med henblik på at sikre effektiv implementering af EU-sankti-
oner i EU.
Formålet med taskforcen er at sikre koordinering mellem medlemssta-
terne for så vidt angår håndhævelsen af EU-sanktioner vedrørende
blandt andet russiske personer og virksomheder og at undersøge sam-
spillet mellem EU's sanktioner og medlemsstaternes strafferetlige for-
anstaltninger. Taskforcen består af en overordnet taskforce samt en
række undergrupper, bl.a. vedrørende indefrysning og rapportering af
aktiver, konfiskation og udveksling af
best practice
vedrørende straf-
feretlige efterforskninger.
Side 3/5
Rådsmøde nr. 3955 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. juni 2023 - Bilag 4: Supplerende samlenotat verdr. rådsmøde RIA 8-9/5-23 - pkt. 10
2716747_0004.png
3. Formål og indhold
Der er under dagsordenspunktet lagt op til en meningsudveksling om
efterforskning og retsforfølgelse
af overtrædelser af EU’s restriktive
foranstaltninger. Meningsudvekslingen forventes at handle om med-
lemsstaternes praktiske erfaringer med at efterforske og at retsforfølge
overtrædelser af EU’s restriktive foranstaltninger
med henblik på vi-
densdeling på tværs af medlemsstaterne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, da
der alene er tale om en meningsudveksling.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser, da der alene
er tale om en meningsudveksling.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meningsudvekslingen i sig selv giver ikke anledning til at fremhæve
andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at være positive i forhold til at
sikre, at overtrædelser af EU’s restriktive foranstaltninger bliver efter-
forsket og retsforfulgt.
Side 4/5
Rådsmøde nr. 3955 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. juni 2023 - Bilag 4: Supplerende samlenotat verdr. rådsmøde RIA 8-9/5-23 - pkt. 10
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for, at overtrædelser af
EU’s restriktive foranstaltninger
bliver efterforsket og retsforfulgt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5