Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Det Europæiske Råd 9-10/2-23 Bilag 5
Offentligt
2661849_0001.png
Det Europæiske Råd
Bruxelles, den 9. februar 2023
(OR. en)
EUCO 1/23
CO EUR 1
CONCL 1
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
Ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd (9. februar 2023)
− Konklusioner
Vedlagt følger til delegationerne de konklusioner, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd på
ovennævnte møde.
EUCO 1/23
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0002.png
Konklusioner
9. februar 2023
Det Europæiske Råd havde en udveksling af synspunkter med Ukraines præsident om Ruslands
angrebskrig mod Ukraine og Den Europæiske Unions støtte til Ukraine og dets folk.
*
* *
I.
UKRAINE
1.
Det Europæiske Råd gentager sin resolutte fordømmelse af Ruslands angrebskrig mod
Ukraine, som udgør en åbenbar overtrædelse af FN-pagten. Ruslands brutale krig, der
næsten har varet et helt år, har påført Ukraine og dets folk enorme lidelser og
ødelæggelser. Rusland skal bringe denne grusomme krig til ophør øjeblikkeligt. Den
Europæiske Union vil stå ved Ukraines side med urokkelig støtte, så længe det er
nødvendigt.
2.
Den Europæiske Unions støtte til Ukraines uafhængighed, suverænitet og territoriale
integritet inden for dets internationalt anerkendte grænser og dets naturlige ret til
selvforsvar mod den russiske aggression er fortsat urokkelig. Den Europæiske Union vil
fastholde og i samråd med internationale partnere søge at øge det kollektive pres på
Rusland yderligere for at få det til at bringe sin angrebskrig til ophør og trække sine
tropper og sit militære udstyr ud af Ukraine. For at øge omkostningerne for Rusland
som følge af dets angrebskrig yderligere er der vedtaget et prisloft på olieprodukter. Den
Europæiske Union er rede til at fortsætte med at skærpe sine restriktive foranstaltninger
i tæt koordinering og samarbejde med globale partnere. Foranstaltningerne til
modvirkning af omgåelse vil blive styrket.
3.
Det Europæiske Råd gentager sit stærke engagement i ansvarliggørelse. Ruslands
fortsatte dødbringende vilkårlige angreb mod civile og civil infrastruktur er
internationale forbrydelser og skal stoppe. Den humanitære folkeret, herunder
vedrørende behandling af krigsfanger, skal respekteres. Ukrainere, der er blevet
tvangsoverført til Rusland, især børn, skal omgående kunne vende sikkert hjem.
EUCO 1/23
1
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0003.png
Konklusioner
9. februar 2023
4.
Den Europæiske Union er fast besluttet på, at alle øverstbefalende og gerningsmænd til
og medskyldige i krigsforbrydelser og de øvrige alvorligste forbrydelser, der er begået i
forbindelse med Ruslands angrebskrig mod Ukraine, drages til ansvar. Det Europæiske
Råd støtter fuldt ud Ukraines og det internationale samfunds bestræbelser i denne
henseende, herunder oprettelsen af en passende mekanisme for retsforfølgningen af
aggressionsforbrydelsen, hvilket vedkommer det internationale samfund som helhed.
Det understreger Den Europæiske Unions støtte til de efterforskninger, som anklageren
ved Den Internationale Straffedomstol foretager, og til oprettelsen i Haag af et
internationalt center for retsforfølgning af aggressionsforbrydelsen mod Ukraine. Dette
center vil blive knyttet til det eksisterende fælles efterforskningshold, der støttes af
Eurojust.
5.
Det Europæiske Råd gentager, at Den Europæiske Union er rede til at støtte Ukraines
initiativ til en retfærdig fred baseret på respekt for Ukraines suverænitet og territoriale
integritet. Indtil videre har Rusland ikke vist nogen ægte vilje med hensyn til en fair og
varig fred. Det Europæiske Råd udtrykker sin støtte til præsident Zelenskyjs fredsformel
og bekræfter på ny Den Europæiske Unions tilsagn om at samarbejde aktivt med
Ukraine om 10-punktsfredsplanen. Den Europæiske Union støtter idéen om et
fredsformeltopmøde med henblik på at iværksætte dens gennemførelse. Den
Europæiske Union vil arbejde sammen med Ukraine om at sikre den bredest mulige
internationale deltagelse.
EUCO 1/23
2
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0004.png
Konklusioner
9. februar 2023
6.
Det Europæiske Råd anerkender den betydelige indsats, som Ukraine har gjort de
seneste måneder for at nå de mål, der ligger til grund for landets status som
kandidatland til EU-medlemskab. Det ser med tilfredshed på Ukraines
reformbestræbelser i disse vanskelige tider og tilskynder Ukraine til at fortsætte ad
denne vej og opfylde betingelserne i Kommissionens udtalelse om dets ansøgning om
medlemskab med henblik på at gøre fremskridt hen imod et fremtidigt EU-medlemskab.
Den Europæiske Union anerkender Ukraines vilje til at opfylde de nødvendige krav med
henblik på at indlede tiltrædelsesforhandlinger hurtigst muligt. Den Europæiske Union
ser frem til at arbejde tæt sammen med Ukraine og støtte landet i dets bestræbelser på at
opfylde alle betingelser fuldt ud. Det Europæiske Råd gentager, at Ukraines fremtid
ligger i Den Europæiske Union.
7.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny de tilsagn, der blev givet i den fælles erklæring
efter topmødet mellem EU og Ukraine. Den Europæiske Union vil fortsat yde stærk
politisk, økonomisk, militær, finansiel og humanitær støtte til Ukraine og dets folk, så
længe det er nødvendigt. Den Europæiske Unions og dens medlemsstaters samlede
bistand til Ukraine og dets folk beløber sig indtil videre til mindst 67 mia. EUR. Den
Europæiske Union og Ukraine vil udnytte potentialet i associeringsaftalen fuldt ud,
herunder det vidtgående og brede frihandelsområde, med henblik på at skabe betingelser
for styrkede økonomiske og handelsmæssige forbindelser, der fører hen imod Ukraines
integration i EU's indre marked.
8.
Den Europæiske Union har godkendt en syvende tranche på 500 mio. EUR i militær
støtte til Ukraine under den europæiske fredsfacilitet og indledt EU's rådgivende
militærmission for at uddanne de første 30 000 soldater i 2023. Dette bringer den
samlede militære støtte fra Den Europæiske Union og dens medlemsstater op på knap
12 mia. EUR. I lyset af den aktuelle situation hilser Det Europæiske Råd
medlemsstaternes hurtige levering af militært udstyr til Ukraine velkommen.
EUCO 1/23
3
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0005.png
Konklusioner
9. februar 2023
9.
Den Europæiske Union er fortsat fast besluttet på at støtte Ukraines makrofinansielle
stabilitet. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på arbejdet i Kommissionen og Den
Europæiske Investeringsbank, Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
og Verdensbanken med projekter, der hurtigt skal udvide brugen af solidaritetsbanerne
for at øge handelsmulighederne på tværs af sektorer og mulighederne for eksport fra
Ukraine.
10.
Den Europæiske Union er fortsat fast besluttet på sammen med partnere at støtte
Ukraines reparation, genopretning og genopbygning. I denne forbindelse hilser Det
Europæiske Råd operationaliseringen af donorkoordinationsplatformen velkommen.
Den Europæiske Union intensiverer sammen med partnere sit arbejde hen imod
anvendelsen af Ruslands indefrosne og immobiliserede aktiver til støtte for Ukraines
genopbygning og med henblik på erstatning i overensstemmelse med EU-retten og
folkeretten.
11.
Det Europæiske Råd understreger også betydningen af psykologisk og psykosocial
støtte og rehabilitering samt af krigsveteraners reintegration i et aktivt samfundsliv. Den
Europæiske Union og dens medlemsstater vil øge støtten til relaterede programmer,
herunder gennem specialiseret ekspertise. Leveringen af minerydningsbistand vil også
blive intensiveret.
12.
Den Europæiske Union gentager sit tilsagn om at styrke støtten til fordrevne personer,
både i Ukraine og i Den Europæiske Union, herunder gennem passende og fleksibel
finansiel bistand til de medlemsstater, der bærer den største byrde med hensyn til
medicinske omkostninger og uddannelses- og leveomkostninger for flygtninge.
EUCO 1/23
4
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0006.png
Konklusioner
9. februar 2023
II.
ØKONOMI
13.
I lyset af den nye geopolitiske virkelighed vil Den Europæiske Union handle beslutsomt
for at sikre sin langsigtede konkurrenceevne, velstand og rolle på den globale scene.
Den Europæiske Union vil styrke sin strategiske suverænitet og gøre sit økonomiske,
industrielle og teknologiske grundlag parat til den grønne og den digitale omstilling.
Den vil uddybe det indre marked og sikre lige vilkår både internt og globalt.
14.
Det er afgørende for Den Europæiske Union at styrke sin langsigtede konkurrenceevne
og produktivitet. En samlet strategi bør yderligere udnytte det fulde potentiale i det
indre marked, som har understøttet Europas velstand siden dets oprettelse for 30 år
siden. Det Europæiske Råd minder om sine konklusioner fra december 2022, navnlig
sin opfordring til Kommissionen om at forelægge en strategi på EU-plan for at styrke
konkurrenceevnen og produktiviteten, og vil vende tilbage til disse spørgsmål på sit
kommende møde.
EUCO 1/23
5
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0007.png
Konklusioner
9. februar 2023
15.
Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse om en industriplan for den grønne
pagt til den CO
2
-neutrale tidsalder og i lyset af den kommende dybtgående analyse
heraf skal der hurtigt arbejdes videre med følgende indsatsområder:
a)
Statsstøttepolitik: Procedurerne skal gøres enklere, hurtigere og mere
forudsigelige og give mulighed for hurtigt at yde målrettet, midlertidig og
forholdsmæssig støtte, herunder via skattekreditter, i de sektorer, der har strategisk
betydning for den grønne omstilling og påvirkes negativt af udenlandske subsidier
eller høje energipriser. Der bør også lægges stor vægt på at bevare SMV'ernes
konkurrenceevne. Integriteten og de lige vilkår i det indre marked skal
opretholdes. Det Europæiske Råd opfordrer endvidere til, at EU-instrumenter
såsom de vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse gennemføres effektivt ved
at øge gennemsigtigheden og strømline procedurerne, navnlig ved at fremskynde
udformnings- og vurderingsfaserne. Det Europæiske Råd opfordrer
Kommissionen til regelmæssigt at aflægge rapport til Rådet om denne
statsstøttepolitiks indvirkning på det indre marked og på EU's globale
konkurrenceevne
b)
Finansiering på EU-plan: For at lette den grønne omstilling i hele Unionen og
undgå fragmentering af det indre marked kræver en fuldt ud effektiv politisk
reaktion fra EU's side samtidig fair adgang til finansielle midler. Med henblik
herpå bør eksisterende EU-midler anvendes mere fleksibelt, og muligheder for at
lette adgangen til finansiering bør undersøges. Det Europæiske Råd opfordrer
Kommissionen og Rådet til at sikre fuld mobilisering af tilgængelig finansiering
og eksisterende finansielle instrumenter med henblik på at yde rettidig og
målrettet støtte i strategiske sektorer uden at påvirke samhørighedspolitikkens
mål. Desuden bør Den Europæiske Investeringsbanks fulde potentiale udnyttes
EUCO 1/23
6
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0008.png
Konklusioner
9. februar 2023
c)
Reguleringsmæssige rammer: Enkle, forudsigelige og klare rammebetingelser for
investeringer i Den Europæiske Union er afgørende. Administrations- og
tilladelsesprocedurerne bør forenkles og fremskyndes, herunder for at sikre
produktionskapacitet til produkter, der er afgørende for at nå EU's mål om
klimaneutralitet, under hensyntagen til hele forsynings- og værdikæden på tværs
af grænser. Adgangen til relevante kritiske råstoffer bør sikres, herunder ved at
diversificere indkøb og ved at genanvende råstoffer for at fremme principperne for
den cirkulære økonomi. Den kommende reform af elmarkedets udformning bør
støtte omstillingen til et dekarboniseret og effektivt energisystem til de lavest
mulige omkostninger, sikre forsyningssikkerheden til enhver tid og styrke EU's
konkurrenceevne. Reglerne for offentlige udbud bør moderniseres for at bidrage
til at fremme en grønnere industri, og de europæiske standarder bør fremmes for
at lette en hurtig udbredelse af centrale teknologier
d)
Færdigheder: Der bør træffes dristigere og mere ambitiøse foranstaltninger for at
videreudvikle de færdigheder, der er nødvendige for den grønne og den digitale
omstilling, gennem uddannelse, erhvervsuddannelse, opkvalificering og
omskoling med henblik på at tackle udfordringerne med manglen på arbejdskraft
og omdannelsen af arbejdspladser, herunder i forbindelse med demografiske
udfordringer
e)
Investeringer: Der er behov for både private og offentlige investeringer for at
lukke investeringsunderskud, der undergraver væksten. Det Europæiske Råd
noterer sig, at Kommissionen agter at fremsætte forslag om en europæisk
suverænitetsfond inden sommeren 2023 til støtte for investeringer i strategiske
sektorer.
16.
Kapitalmarkedsunionen er afgørende for, at Europa kan vedblive at være et kontinent
med produktion og innovation. Det Europæiske Råd opfordrer medlovgiverne til at
fremskynde gennemførelsen af handlingsplanen for kapitalmarkedsunionen ved at
fremme og afslutte arbejdet med lovgivningsforslagene på dette område.
EUCO 1/23
7
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0009.png
Konklusioner
9. februar 2023
17.
At forfølge en ambitiøs, robust, åben og bæredygtig handelsdagsorden og støtte WTO
og et multilateralt regelbaseret system vil være afgørende for at styrke Europas
suverænitet og velstand. Med henblik herpå bør retfærdige og gennemsigtige frihandels-
og investeringsaftaler sikre reelt lige vilkår og give modstandsdygtige og pålidelige
forsyningskæder mulighed for at udvikle sig og Den Europæiske Union mulighed for at
få adgang til nye markeder. Bestræbelserne på at diversificere forsyningskæderne bør
intensiveres, navnlig hvad angår kritiske råstoffer. Den Europæiske Union skal også
værne om sine interesser, når den står over for urimelig praksis, ved at gøre brug af
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter.
18.
Under hensyntagen til nærværende konklusioner opfordrer Det Europæiske Råd Rådet
og Kommissionen til hurtigt at fremme arbejdet med gennemgangen af den økonomiske
styring.
III. MIGRATION
19.
Det Europæiske Råd drøftede migrationssituationen, som er en europæisk udfordring,
der kræver et europæisk svar.
Det Europæiske Råd vurderede gennemførelsen af sine tidligere konklusioner med
henblik på at udvikle en samlet tilgang til migration, som kombinerer øgede
foranstaltninger udadtil, en mere effektiv kontrol af EU's ydre grænser og interne
aspekter, i overensstemmelse med folkeretten, EU's principper og værdier og
beskyttelsen af grundlæggende rettigheder. Med udgangspunkt i Kommissionens nylige
skrivelse opfordrer Det Europæiske Råd til, at de øjeblikkelige operationelle
foranstaltninger styrkes og fremskyndes.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet og Kommissionen til nøje at overvåge og sikre
gennemførelsen af sine konklusioner og vil regelmæssigt vende tilbage til spørgsmålet.
EUCO 1/23
8
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0010.png
Konklusioner
9. februar 2023
Øgede foranstaltninger udadtil
20.
Den Europæiske Union vil intensivere sin indsats for at forhindre irregulære udrejser og
tab af menneskeliv, mindske presset på EU's grænser og på modtagekapaciteten,
bekæmpe menneskesmuglere og øge antallet af tilbagesendelser. Dette vil ske ved at
intensivere samarbejdet med oprindelses- og transitlande gennem gensidigt fordelagtige
partnerskaber. Alle migrationsruter bør være omfattet, også med tilstrækkelige
ressourcer.
Eksisterende handlingsplaner for Vestbalkanruten og den centrale Middelhavsrute bør
gennemføres. Kommissionen bør som en prioritet forelægge handlingsplaner for
Atlanterhavsruten, den vestlige og den østlige Middelhavsrute med henblik på hurtigt at
lette presset på de hårdest ramte medlemsstater og effektivt forhindre irregulære
ankomster. EU's og medlemsstaternes samarbejde med oprindelses- og transitlande vil
blive intensiveret på en koordineret måde, herunder gennem kontakter på højt plan, med
det formål at styrke deres grænseforvaltningskapacitet, forhindre irregulære strømme,
ødelægge menneskesmuglernes forretningsmodel, herunder gennem strategiske
informationskampagner, og øge antallet af tilbagesendelser. Med henblik herpå bør der
gøres bedst mulig brug af konsultationer i samarbejdsfora med tredjelande samt af
finansiering fra NDICI
et globalt Europa og fra andre relevante instrumenter. Den
Europæiske Union vil vedblive at støtte partnere i at tackle de grundlæggende årsager til
irregulær migration og med hensyn til sikker, regulær og velordnet migration.
Samarbejdet med internationale organisationer, navnlig IOM og UNHCR, skal styrkes
yderligere.
EUCO 1/23
9
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0011.png
Konklusioner
9. februar 2023
21.
Nabolandenes tilpasning til visumpolitikken er af presserende og afgørende betydning
for migrationsstyringen og for, at visumfri ordninger generelt kan fungere godt og vare
ved, hvor det er relevant. I den forbindelse understreger Det Europæiske Råd, at
overvågningen af nabolandenes visumpolitikker bør styrkes. Det Europæiske Råd hilser
de fremskridt, som partnerne på Vestbalkan har gjort med hensyn til tilpasning til EU's
visumpolitik, velkommen og opfordrer til, at de hurtigt tager yderligere skridt. Den
Europæiske Union er rede til at uddybe samarbejdet med regionen om migration, asyl,
grænseforvaltning og tilbagesendelser, således at de eksisterende rammer og
tilgængelige kanaler udnyttes bedst muligt.
Forbedring af samarbejdet om tilbagesendelser og tilbagetagelse
22.
Det Europæiske Råd minder om betydningen af en ensartet, samlet og effektiv EU-
politik for tilbagesendelse og tilbagetagelse samt af en integreret tilgang til
reintegration. Der er behov for hurtige foranstaltninger til at sikre effektive
tilbagesendelser fra Den Europæiske Union og fra tredjelande langs ruterne til
oprindelses- og transitlande ved som løftestang at anvende alle relevante EU-
politikker, -instrumenter og -værktøjer, herunder diplomati, udvikling, handel og visa,
samt muligheder for lovlig migration. I den forbindelse er der behov for en tilgang på
tværs af ministerier og myndigheder i både medlemsstaterne og EU-institutionerne. Det
Europæiske Råd opfordrer Kommissionen og Rådet til at gøre fuld brug af mekanismen
i visumkodeksens artikel 25a, herunder muligheden for at indføre restriktive
visumforanstaltninger i forhold til tredjelande, der ikke samarbejder om
tilbagesendelser. For at fremskynde tilbagesendelsesprocedurerne opfordrer Det
Europæiske Råd også medlemsstaterne til at anerkende hinandens afgørelser om
tilbagesendelse. Det opfordrer Asylagenturet til at yde vejledning for at øge brugen af
begreberne sikre tredjelande og sikre oprindelseslande. Medlemsstaterne opfordres til at
gøre brug af denne vejledning med henblik på at opnå en mere koordineret tilgang og
dermed bane vejen for en fælles EU-liste.
EUCO 1/23
10
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0012.png
Konklusioner
9. februar 2023
Kontrol af EU's ydre grænser
23.
Den Europæiske Union er stadig fast besluttet på at sikre effektiv kontrol af sine ydre
land- og søgrænser. Det Europæiske Råd hilser medlemsstaternes indsats i denne
henseende velkommen og
a)
bekræfter sin fulde støtte til Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning (Frontex) i dets udførelse af sin kerneopgave, som består i at
støtte medlemsstaterne i at beskytte de ydre grænser, bekæmpe
grænseoverskridende kriminalitet og øge antallet af tilbagesendelser
b)
gentager betydningen af, at ind- og udrejsesystemet og det europæiske system
vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse hurtigst muligt bliver operationelle
c)
opfordrer til hurtig afslutning af forhandlingerne om nye og reviderede
statusaftaler mellem Den Europæiske Union og tredjelande om indsættelse af
Frontex som led i bestræbelserne på at styrke samarbejdet om grænseforvaltning
og migration
d)
opfordrer Kommissionen til at finansiere foranstaltninger truffet af de
medlemsstater, der direkte bidrager til kontrollen af EU's ydre grænser såsom
pilotprojekter vedrørende grænseforvaltning samt styrkelsen af grænsekontrollen i
centrale lande på transitruterne til Den Europæiske Union
e)
opfordrer Kommissionen til omgående at mobilisere betydelige EU-midler og -
redskaber til at støtte medlemsstaterne i at styrke grænsebeskyttelseskapaciteten
og -infrastrukturen, overvågningsmidlerne, herunder overvågning fra luften, og
udstyr. I den forbindelse opfordrer Det Europæiske Råd Kommissionen til hurtigt
at færdiggøre strategien for integreret europæisk grænseforvaltning
f)
anerkender de særlige forhold ved søgrænser, herunder med hensyn til at redde
menneskeliv, og understreger nødvendigheden af styrket samarbejde vedrørende
eftersøgnings- og redningsaktiviteter og noterer sig i den sammenhæng
relanceringen af den europæiske kontaktgruppe vedrørende eftersøgning og
redning.
EUCO 1/23
11
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0013.png
Konklusioner
9. februar 2023
Bekæmpelse af instrumentalisering og menneskehandel og -smugling
24.
Det Europæiske Råd fordømmer forsøg på at instrumentalisere migranter til politiske
formål, navnlig når de anvendes som løftestang eller som led i hybride destabiliserende
handlinger. Det opfordrer Kommissionen og Rådet til at fortsætte arbejdet med
relevante værktøjer, herunder mulige foranstaltninger over for transportvirksomheder,
der deltager i eller letter menneskehandel eller smugling af migranter.
25.
Gennem et stærkt samarbejde mellem medlemsstaterne og med Europol, Frontex og
Eurojust og med vigtige partnere vil bekæmpelsen af menneskehandel og smugling af
migranter blive styrket yderligere.
Data om migrationsstrømme og situationsbevidsthed
26.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet og Kommissionen til med støtte fra relevante EU-
agenturer at udvikle en fælles situationsbevidsthed, forbedre overvågningen af data om
modtagekapacitet og om migrationsstrømme og opdage nye migrationstendenser
hurtigere, både til og inden for Den Europæiske Union. Det opfordrer medlemsstaternes
myndigheder til at anmode om støtte fra EU-agenturer
herunder Asylagenturet og
Frontex
for at sikre, at alle migranter, der rejser ind i Den Europæiske Union,
registreres behørigt.
Pagt om migration og asyl og beslægtede sager
27.
Det Europæiske Råd opfordrer i lyset af de fremskridt, der er gjort i 2022,
medlovgiverne til at fortsætte arbejdet med pagten om migration og asyl i
overensstemmelse med den fælles køreplan samt med den reviderede
Schengengrænsekodeks og tilbagesendelsesdirektivet. Det Europæiske Råd noterer sig
formandskabets hensigt om at drøfte gennemførelsen af Dublinkøreplanen samt EU's
effektive engagement ved de ydre grænser, herunder vedrørende private enheders
operationer, på RIA-Rådets næste samling.
EUCO 1/23
12
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0014.png
Konklusioner
9. februar 2023
IV.
ANDRE PUNKTER
Dialogen mellem Beograd og Pristina
28.
I lyset af de seneste spændinger i Nordkosovo understreger Det Europæiske Råd det
presserende behov for fremskridt med normaliseringen af forbindelserne mellem
Kosovo
*
og Serbien gennem den EU-faciliterede dialog under ledelse af den højtstående
repræsentant.
29.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på det nylige europæiske forslag om at placere
forholdet mellem begge parter på et nyt og holdbart fundament som en historisk chance,
der bør udnyttes af begge parter, herunder med henblik på at realisere deres europæiske
perspektiv.
30.
Det Europæiske Råd opfordrer indtrængende begge parter til fuldt ud og uden
betingelser at gennemføre de forpligtelser, de har givet tilsagn om inden for rammerne
af dialogen, herunder aftalerne fra 2013 og 2015 om at oprette en sammenslutning/et
fællesskab af kommuner i Kosovo med serbisk flertal.
Jordskælv i Tyrkiet og Syrien
31.
Efter det tragiske jordskælv den 6. februar 2023 udtrykker Det Europæiske Råd sin
dybeste medfølelse med ofrene og sin solidaritet med Tyrkiets og Syriens folk.
32.
Umiddelbart efter denne tragedie og som udtryk for Unionens urokkelige solidaritet
blev der udsendt over 1 600 redningsarbejdere til Tyrkiet. Det Europæiske Råd
bekræfter på ny, at Unionen er rede til at yde yderligere bistand for at mindske
lidelserne i alle berørte regioner. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på initiativet
fra det svenske formandskab og Kommissionen til at være værter for en
donorkonference i Bruxelles i marts med henblik på at mobilisere midler fra det
internationale samfund til støtte for Tyrkiets og Syriens folk.
*
Denne betegnelse indebærer ingen stillingtagen til Kosovos status, og den er i
overensstemmelse med UNSCR 1244/1999 og ICJ's udtalelse om Kosovos
uafhængighedserklæring.
13
EUCO 1/23
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 9.-10. februar 2023 - Bilag 5: Konklusioner vedrørende møde i Det Europæiske Råd 9/2-23
2661849_0015.png
Konklusioner
9. februar 2023
33.
Det Europæiske Råd opfordrer alle til at sikre humanitær adgang til ofrene for
jordskælvet i Syrien, uanset hvor de befinder sig. Den Europæiske Union og dens
medlemsstater har mobiliseret yderligere ressourcer for at støtte den humanitære
indsats. Det opfordrer det humanitære samfund i De Forenede Nationers regi til at sikre
hurtig levering af bistand.
EUCO 1/23
14
DA