Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 14/7-23 - økofin Bilag 2
Offentligt
2733051_0001.png
Til Folketingets partier
Christiansborg
4. juli 2023
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN den 14. juli 2023
Denne skriftlige forelæggelse vedrører sagerne på ECOFIN 14. juli 2023, der alle
forelægges til orientering.
Forelæggelsen giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter af sagerne. Der
henvises generelt til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg
4. juli 2023.
Forslag til nye indtægtskilder til
EU’s
budget
ECOFIN ventes at drøfte Kommissionens ændrede forslag af 20. juni 2023 til
Kommissionens forslag af 22. december 2021 om introduktion af nye indtægtskil-
der til EU’s budget.
Kommissionens oprindelige forslag af december 2021 indebar, at der etableres nye
indtægtskilder
baseret på EU’s CO2-kvotehandelssystem
(ETS), CO2-grænsetilpas-
ningsmekanisme (CBAM) samt spor 1 i OECD-aftalen om international selskabs-
beskatning. Kommissionens ændrede forslag af juni 2023 justerer Kommissionens
oprindelige forslag, således at der lægges op til et højere bidrag fra den ETS-base-
rede indtægtskilde samt en ny indtægtskilde baseret på statistikdata om selskabs-
overskud i EU-lande. Kommissionens anslår, at det ændrede forslag som helhed
kan indebære indtægter for 36 mia. euro (2018-priser) årligt i perioden 2028-2030.
Heri indgår ikke indtægter fra et bidrag baseret på spor 1 i OECD-aftalen om inter-
national beskatning.
Forslaget ventes at få betydelige statsfinansielle konsekvenser. Regeringen finder
det centralt, at den indgåede aftale om EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for
2021-2027 overholdes. Som udgangspunkt forholder regeringen sig konstruktivt til
forslag til nye EU-indtægtskilder, såfremt der er tale om en statsfinansiel fordel for
Danmark, idet man afventer yderligere teknisk afklaring.
Regeringen vil tage drøftelsen på ECOFIN til efterretning. Regeringen vil holde
Udvalget løbende orienteret om sagen og forelægge et forhandlingsoplæg i god tid
inden realitetsforhandlinger.
Forslag om en facilitet til finansiel assistance til Ukraine 2024-27
ECOFIN skal drøfte et forslag om en Ukraine-facilitet, som er fremsat 20. juni 2023
som led i midtvejsevalueringen af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF).
Rådsmøde (økonomi og finans) den 14. juli 2023 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde økofin 14/7-23
Side 2 af 5
Faciliteten skal yde finansiel assistance til Ukraine i 2024-27 og støtte Ukraine i pro-
cessen frem mod deltagelse i EU-samarbejdet gennem en reform- og investerings-
plan (Ukraine-planen). Det foreslås at afsætte op til 50 mia. euro til faciliteten, indi-
kativt fordelt på 33 mia. euro i lån og 17 mia. euro i anden finansiel støtte (fx tilskud
og hensættelser til garantier). Lån finansieres ved, at Kommissionen optager lån på
de finansielle markeder med sikkerhed i EU-budgettet, mens anden finansiel støtte
finansieres af EU-budgettet. Forslaget fastlægger ikke en endelig fordeling mellem
lån og anden finansiel støtte, men lægger op til, at fordelingen, såvel som det sam-
lede årlige beløb, skal fastsættes af Rådet og Europa-Parlamentet i den årlige EU-
budgetprocedure.
Lån og anden finansiel støtte vil blive tildelt under tre overordnede formål (søjler):
Under Søjle I ydes finansiel assistance mhp. at understøtte holdbarheden af Ukrai-
nes offentlige finanser
betinget af krav fra ”Ukraine-planen”.
Under Søjle II etab-
leres en investeringsramme, som skal skabe private og offentlige investeringer i
Ukraine, bl.a. via en ny garantikapacitet,
”Ukraine-garantien”
på ca. 8,9 mia. euro.
Under Søjle III ydes teknisk bistand og andre støtteforanstaltninger, som sigter mod
gradvis tilpasning til EU-regler, standarder mv.
Ukraine skal årligt rapportere til Kommissionen om gennemførelse af Ukraine-pla-
nen samt to gange om året offentliggøre data om personer og enheder, der modta-
ger finansiering på over 500.000 euro.
Forslaget vil have betydelige statsfinansielle konsekvenser for Danmark gennem
EU’s budget, hvor der lægges op til, at forslaget finansieres uden for EU’s udgifts-
lofter. Danmarks marginale finansiering udgør ca. 2,3 pct.
Der ventes blandt EU-landene bred opbakning til en Ukraine-facilitet samt til at
sende et positivt signal til Ukraine om langsigtet økonomisk støtte.
Regeringen støtter en særskilt EU-facilitet for Ukraine givet det betydelige finansie-
ringsbehov og den forventede længevarende karakter af assistancen. Kommissio-
nens forslag til en Ukraine-facilitet ses som et fornuftigt udgangspunkt, hvor den
finansielle assistance knyttes til reformer og tiltag, der understøtter Ukraines gen-
opbygning, modernisering, konvergens og et fremtidigt medlemskab af EU.
Regeringen finder, at forslaget i størst muligt omfang bør understøtte et tæt samar-
bejde med ukrainske og internationale partnere. I lyset af finansieringsbehovets
størrelse de kommende år er det nødvendigt, at alle potentielle aktører bringes i spil.
Regeringen finder, at forhandlingerne om Ukraine-faciliteten ikke bør foregribe for-
handlingerne om revision af den flerårige finansielle ramme (MFF). Regeringen stil-
ler sig umiddelbart positiv over for en fortsat betydelig finansiel assistance til Ukra-
ine i 2024-27. Regeringen er umiddelbart åben for, at den finansielle assistance tager
højde for Ukraines situation og specifikke behov og kan tage form af en blanding
af lån og anden finansiel støtte. Regeringen støtter især lån på meget favorable be-
tingelser, da midler
herved kan stilles til rådighed uden at genåbne MFF’en, hvilket
Rådsmøde (økonomi og finans) den 14. juli 2023 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde økofin 14/7-23
Side 3 af 5
Danmark er skeptisk overfor, og idet lån vil være på linje med hidtidig makrofinan-
siel assistance. Lån såvel som anden finansiel støtte bør konstrueres uden at gen-
åbne MFF’en.
EU’s finanspolitiske regler (”Economic governance review”)
ECOFIN skal drøfte reform af EU’s finanspolitiske regler
på grundlag af forslagene
af 26. april 2023.
På tidspunktet for denne redegørelse har det kommende spanske EU-formandskab
ikke fremlagt planer for drøftelsen, men der ventes ikke lagt op til, at ECOFIN skal
træffe konkrete beslutninger om de finanspolitiske regler på mødet, og formand-
skabet ventes først senere i 2023 at præsentere et kompromisforslag.
Udvalget er løbende blevet forelagt sagen om en reform af de finanspolitiske regler,
senest ifm. forhandlingsoplægget til dansk holdning til reformen forud for ECO-
FIN 16. juni, hvor Rådet havde en generel drøftelse af forslagene. Regeringen vil
løbende vende tilbage til sagen i Udvalget.
Toldreform
ECOFIN skal drøfte forslag til en toldreform på baggrund af Kommissionens med-
delelse af 17. maj 2023.
Forslaget indebærer oprettelse af en fælles EU-toldmyndighed, der blandt andet vil
skulle udvikle og håndtere fælles it-løsninger, herunder særligt et EU-tolddatacen-
ter, øget indsats i forhold til fælles risikoanalyser, håndtering af e-handel via både
anvendelse af told-datacenteret og afskaffelse af 150 euro bundgrænsen for told.
Der pågår netop nu analyse af forslagene og deres konsekvenser, som vil indgå i det
videre arbejde, herunder i de kommende grund- og nærhedsnotater mv.
Regeringen finder det væsentligt, at de it-investeringer, der i disse år gøres på told-
området for at implementere det nuværende EU-toldkodeks får tid til at virke og
give afkast. Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at EU-landene gives tid til at
gennemføre en gennemgående konsekvensanalyse af hver af pakkens enkelte ele-
menter, som kan belyse de forventede afledte konsekvenser i tilstrækkeligt omfang,
inden der træffes beslutninger.
Formandskabets arbejdsprogram
Det spanske formandskab skal præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter på
ECOFIN-området. Formandskabet ventes at prioritere reform af de finanspolitiske
regler, de økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, implemente-
ring af genopretningsfaciliteten og REPowerEU, en række igangværende finansielle
og økonomiske sager samt skatte- og afgiftssager.
Fra dansk side venter man at kunne tilslutte sig en generel støtte til det spanske
formandskabs arbejdsprogram og prioriteter i ECOFIN. Regeringen vil løbende
forelægge de danske holdninger til sagerne i Europaudvalget.
Rådsmøde (økonomi og finans) den 14. juli 2023 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde økofin 14/7-23
Side 4 af 5
Rådskonklusioner om makroøkonomiske ubalancer
ECOFIN ventes at godkende rådskonklusioner vedr. makroøkonomiske ubalancer
i EU-landene. Konklusionerne vedtages i lyset af Kommissionens analyser, der un-
dersøgte 17 lande med risiko for ubalancer og konkluderede, at 11 lande (Cypern,
Frankrig, Grækenland, Italien, Nederlandene, Portugal, Rumænien, Spanien, Sve-
rige, Tyskland og Ungarn) har makroøkonomiske ubalancer. Ubalancerne vedrører
bl.a. inflationsudviklingen, betalingsbalancerne, konkurrenceevnen, høje niveauer
af gæld og boligmarkedet.
Rådskonklusionerne støtter overordnet Kommissionens konklusioner, og opfor-
drer til politiske tiltag mhp. at nedbringe de identificerede makroøkonomiske uba-
lancer.
Regeringen støtter rådskonklusionerne. Regeringen støtter generelt en effektiv im-
plementering af samarbejdet om makroøkonomiske ubalancer, der kan bidrage til
at sikre robuste europæiske økonomier og mindske risikoen for økonomiske kriser.
Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
ECOFIN ventes at godkende Kommissionens forslag til reviderede rådsbeslutnin-
ger vedr. opdaterede genopretningsplaner for hhv. Frankrig, Slovakiet, Malta og
Irland. Frankrig, Slovakiet og Malta har i deres reviderede genopretningsplaner in-
kluderet et REPowerEU-kapitel med tiltag, der bidrager til REPowerEU-målsæt-
ningerne om uafhængighed af russiske fossile brændstoffer, mens Irland alene har
revideret enkelte tiltag i sin oprindelige plan.
Kommissionen har for alle fire lande fremlagt en samlet positiv vurdering af de
opdaterede genopretningsplaner, herunder ift. at planerne lever op til genopret-
ningsforordningens kriterier, bl.a. vedr. prioriteringen af grønne og digitale tiltag.
Regeringen støtter Rådets forventede vedtagelse af reviderede rådsbeslutninger om
disse landes opdaterede genopretningsplaner inkl. eventuelle REPowerEU-kapitler.
Regeringen støtter rådsbeslutningerne på basis af det generelle mandat givet af Fol-
ketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 16. maj 2023 om alle EU-landes gen-
opretningsplaner, der baserer sig på en række principper i overensstemmelse med
forordningen om genopretningsfaciliteten, herunder at Kommissionen tildeler en
samlet positiv vurdering af de pågældende landes reviderede genopretningsplaner.
Forberedelse af G20- og IMF-møder i oktober 2023
ECOFIN ventes at drøfte en overordnet fælles EU-holdning til G20-mødet for
finansministre og centralbankchefer 10.-11. oktober
og EU’s fælles skriftlige
erklæ-
ring til møderne i IMF’s ministerkomité, IMFC, 14.-15.
oktober. ECOFIN ventes
på basis af drøftelsen at give Rådets Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) man-
dat til at færdiggøre EU’s positioner til møderne.
EU’s positioner ventes at ligge i forlængelse
af positionerne til de seneste G20- og
IMFC-møder og handler blandt andet om, at finanspolitiske tiltag i lyset af den høje
Rådsmøde (økonomi og finans) den 14. juli 2023 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde økofin 14/7-23
Side 5 af 5
inflation bør være begrænsede og målrettede, og at finanspolitikken fortsat skal un-
derstøtte den grønne omstilling, at EU støtter det internationale arbejde med at
forbedre fødevaresikkerheden, at EU fortsat vil støtte Ukraine, og at EU støtter
drøftelser om klimapolitik i G20, herunder vedr. CO2-prisfastsættelse.
Regeringen ventes generelt at kunne støtte fælles EU-positioner i forlængelse af
tidligere prioriteter.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister