Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3970 (konkurrenceevne) 25-26/9-23 Bilag 3
Offentligt
2750834_0001.png
SAMLENOTAT
Indhold
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets
forordning om fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til
styrkelse af Europas øko-system for produktion af
nettonulteknologier (”forordning om nettonul-industri”)
........... 2
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0002.png
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets
forordning om fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til
styrkelse af Europas øko-system for produktion af
nettonulteknologier (”forordning om nettonul-industri”)
KOM (2023) 161
Opdateret udgave af grund- og nærhedsnotat af den 26. maj 2023.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 16. marts 2023 fremsat for-
slag til en forordning om nettonulindustri (KOM (2023) 161. Forslaget, der
på engelsk hedder Net Zero Industry Act, blev modtaget i dansk sprogversion
d. 2. maj 2023.
For at styrke EU’s markedsandel i den grønne omstilling skal forslaget
bidrage til at fastholde og udvikle grøn industriproduktion i EU. Forudsi-
gelig og forenklet regulering, særligt hurtigere tilladelsesprocesser, skal
understøtte virksomheder, der producerer grønne teknologier og som øn-
sker at etablere sig i EU. Centralt i forslaget står også bedre rammevil-
kår for erhvervsmæssig innovation og fremme af EU’s kapacitet til CO
2
-
injektion i geologiske lagre.
Som del af EU’s grønne industripolitik skal forslaget
ses i sammenhæng
med EU-Kommissionens lempede støttemuligheder på statsstøtteområdet.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle og er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. Der er tale om en forordning, som gælder
direkte og umiddelbart i dansk ret. I forbindelse med gennemførelsen vil det
blive vurderet, hvorvidt der er behov for at supplere med nationale regler.
Forslaget er bl.a. relevant for de danske regler om eksempelvis udbud, plan-
lægning og tilladelser.
Der lægges der op til, at regeringen overordnet støtter forslaget, som in-
deholder flere tiltag, der kan få positiv effekt for europæisk og dansk grøn
industri og konkurrenceevne i lyset af det globale teknologkapløb. Formå-
let om at forenkle regler og reducere sagsbehandlingstider er et konkur-
renceparameter, som kan styrke EU i det globale teknologikapløb. Øget
miljømæssig bæredygtighed og modstandsdygtighed i offentlige udbud om
grønne teknologier kan medføre en betydelig konkurrencefordel for euro-
pæiske virksomheder, fx vindmølleindustrien, som i højere grad vil kunne
konkurrere med virksomheder fra tredjelande. Især modstandsdygtighed
skal være med til at sikre, at forsyning af kritisk grøn teknologi ikke kon-
centreres om enkelte tredjelande. Samtidig arbejder regeringen for at
sikre, at forslagets omkostninger i højere grad står på mål med dets formål.
2
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0003.png
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 16. marts 2023
”Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentet og Rådets forordning om fastlæggelse af en ramme for
foranstaltninger til styrkelse af Europas økosystem for produktion af net-
tonulteknologier (KOM (2023) 161)”.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering
af medlemsstaternes lovgivninger vedr. det indre markeds funktion. Det
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294, hvor Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget kommer som opfølgning på
fremsættelsen af EU’s grønne indu-
stripolitik i
meddelelsen ”En
industriplan for den grønne pagt til den CO
2
-
neutrale tidsalder (KOM (2023) 62)”,
som blev præsenteret den 1. februar
2023 af Kommissionen. Industriplanen, som der blev udarbejdet særskilt
grund- og nærhedsnotat om, indeholder i alt fire ben, hvor Net Zero Indu-
stry Act primært indfører reguleringsmæssige tiltag for at fremme kritiske
teknologier, skabe forudsigelige og forenklede lovgivningsmæssige ram-
mer for virksomheder og sikre og bæredygtige forsyningskæder.
Forslaget indeholder ikke nye tiltag eller støttemuligheder på statsstøtte-
området, men suppleres af og skal ses i tæt relation til de reviderede stats-
støtteregler i Temporary Crisis and Transition Framework (TCTF), hvor
der er vedtaget midlertidige lempelser i EU's statsstøtteregler frem til ud-
gangen af 2025 for blandt andet at fremme projekter inden for grønne tek-
nologier. Derudover har Kommissionen fremsat et nyt forslag til at mål-
rette EU-midler til strategiske teknologier (STEP).
Forslaget kommer også i lyset af den amerikanske Inflation Reduction Act
(IRA), der har til hensigt at reducere USA's drivhusgasudledninger med
50-52 pct. i 2030 ift. 2005.
Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensanalyse for forslaget.
Kommissionen har 23. marts 2023 præsenteret en delvis behovsanalyse,
som analyserer investeringsbehovet for fem udvalgte teknologier. Kom-
missionen præsenterede d. 19. juni 2023 et arbejdsdokument, som beskri-
ver og forklarer de regulatoriske foranstaltninger foreslået i forordningen
om nettonulindustri.
3.
Formål og indhold
Forslagets overordnede formål er at styrke produktionen af teknologier i
EU, som vurderes afgørende
for at indfri EU’s klimamål og sikre mod-
standsdygtigheden i EU’s energisystem.
Konkret foreslås det, at EU-lan-
dene i 2030 skal producere 40 pct. af disse såkaldte nettonulteknologier,
der er påkrævet for at nå EU’s 2030-klimamål.
Forslaget skal bl.a. være
med til at sikre:
3
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0004.png
Forenklet adgang til myndigheder og hurtigere tilladelser
Nye metoder til at bedømme udbud i henhold til bæredygtighed og
modstandsdygtighed
Øget fokus på CO2-injektionskapacitet og -lagring
Bedre rammer for testfaciliteter til innovative teknologier.
Forslaget indeholder en række reguleringsmæssige tiltag for at opnå dette,
jf. nedenfor:
Styrke produktion af net-zero teknologier
Forslaget præsenterer tiltag til forbedrede rammevilkår for såkaldte net-
zero teknologier. Herved forstås teknologier, som vurderes vigtige for den
grønne omstilling. Forslaget følges af et bilag, der udpeger otte strategiske
net-zero teknologier, som vurderes særligt vigtige og dermed kan opnå
særligt gunstige regulatoriske rammevilkår
sammenlignet med de ”ikke-
strategiske”
nettonulteknologier. De otte teknologier er: sol, vind, batterier,
varmepumper, elektrolyseanlæg, teknologier til bæredygtig biogas/biome-
tan, teknologier til fangst- og lagring af CO
2
, forsyningsteknologier.
For at blive betragtet som strategisk skal en teknologi opfylde tre ekspli-
citte krav: 1) kommerciel modenhed, 2) bidrage til indfrielse af EU’s 2030
klimamål og 3) være særligt udsat for forsyningsvanskeligheder, f.eks. når
EU er afhængig af import fra tredjelande.
Endvidere indeholder forslaget tiltag til at fremme innovative teknologier,
der har potentiale til at bidrage til indfrielse af EU’s
klimamål, men som
ikke er markedsmodne til produktion i større skala.
Forenklet adgang til myndigheder (kvikskranke)
For at forenkle virksomheders ansøgningsproces, når der ansøges om tilla-
delse til at opføre en produktionsfacilitet inden for forslagets rammer, på-
lægges medlemslande at tildele én national kompetent myndighed ansvaret
for at koordinere og facilitere godkendelsesprocessen. Myndigheden skal
være eneste indgang for projektholder under hele forløbet, indtil en afgø-
relse foreligger. Denne myndighed omtales som en
’kvikskranke’ (”one-
stop-shop”).
Hurtigere tilladelsesprocedurer
Forslaget definerer ligeledes tidslofter for, hvor lang tid det må tage at god-
kende tilladelser til at opføre en produktionsfacilitet. For net-zero teknolo-
gier sættes loftet til 12 måneder for produktionsfaciliteter med årlig kapa-
citet under 1 GW og 18 måneder for faciliteter med årlig kapacitet over 1
GW. Hvis projektet handler om at udvide allerede eksisterende produkti-
onsfaciliteter, halveres lofterne.
4
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
Tidsfristen kan forlænges med én måned i generelle tilfælde og med seks
måneder, såfremt der er exceptionelle helbreds- eller sikkerhedsrisici for
personale og/eller den generelle befolkning. For projekter, der kræver mil-
jøvurdering, gælder særlige procedurer. Desuden indeholder forslaget til-
tag, hvor nationale, regionale og lokale myndigheder skal indtænke opfø-
relse af projekter til produktion af net-zero teknologi i nye områdeplaner.
Strategisk projekt inden for net-zero teknologi
For projekter, der opererer inden for de i forslaget udpegede otte strategi-
ske net-zero teknologier, kan
projektholder ansøge om betegnelsen ’strate-
gisk projekt’. Såfremt projektet bidrager til at indfri
EU’s klimamål samt
opfylder mindst ét centralt udvælgelseskriterium, skal ansøgningen god-
kendes. Ud over produktionsfaciliteter skal medlemsstater også anerkende
projekter til CO
2
-lagring som strategiske projekter, forudsat at de opfylder
en række betingelser.
Forslaget fastsætter også en ramme for, hvordan projektholder i praksis
ansøger om at blive anerkendt som strategisk projekt inden for net-zero
teknologi. Det indebærer, at der i forbindelse med ansøgningen skal leveres
en forretningsplan, der blandt andet vurderer projektets økonomiske leve-
dygtighed i overensstemmelse med forslagets målsætning om at skabe kva-
litetsjobs. Medlemsstaten skal senest én måned efter ansøgningen have en-
ten godkendt eller afvist anmodningen.
Såfremt en eller flere adspurgte myndigheder under godkendelsesforløbet
for et strategisk projekt ikke
har afgivet svar til ’kvikskranken’ inden for
den gældende frist, tilsiger forslaget, at ansøgningen betragtes som væ-
rende godkendt. Dette gælder dog ikke miljøvurderinger, idet forslaget ek-
splicit vurderer, at en sådan ikke kan vurderes automatisk godkendt, så-
fremt et svar udestår.
For at opnå forsyningssikkerhed i EU kan medlemsstaterne anvende støt-
teordninger og yde administrativ støtte til strategiske projekter. Støtten skal
være i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
CO
2
-injektionskapacitet
Forslaget angiver, at der senest i 2030 skal være tilvejebragt en årlig injek-
tionskapacitet på 50 millioner ton CO
2
i EU. Det vil sige, at EU skal have
både selve kapaciteten til rådighed samt tilstrækkelige anlæg til at injicere
CO
2
’en
ned i undergrunden. Ved at fremme foranstaltninger til at CO
2
kan
injiceres i geologiske lagringsfaciliteter skal forslaget være med til at støtte
dekarbonisering af de virksomheder, der udleder mest CO
2
. Til dette for-
mål skal forslaget skabe større transparens over nationale lagringskapaci-
teter og sikre bidrag fra olie- og gasproducenter.
For så vidt angår transparens pålægges medlemsstaterne at offentliggøre
data for arealer, hvor der potentielt kan gives tilladelse til at lagre CO
2
.
5
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0006.png
Herudover skal medlemsstater forpligte olie- og gasselskaber, som er ak-
tive på deres territorie, til at offentliggøre geologisk data for tidligere na-
turgas- og/eller olielagre. Olie- og gasproducenternes bidrag skal sikres
ved, at virksomhederne pålægges enten at stille en specifik lagringskapa-
citet til rådighed eller ved at de lever op til deres andel ved at indgå aftaler
med projektudviklere, der kan tilvejebringe injektionskapacitet. Kapacite-
ten er fastlagt ud fra virksomhedernes andel af
EU’s
olie- og gasproduktion
fra i perioden 1. januar 2020 til 31 december 2023. Medlemsstater skal
årligt afrapportere om fremgangen i projekter vedrørende CO
2
-lagring
samt behovet for lagring og nationale støttemuligheder.
Udbud
Forslaget indeholder regler for, at ordregivende myndigheder med ansvar
for udbud af net-zero teknologier skal give projektet til den tilbudsgiver,
som 1) har det bedste forhold mellem pris og kvalitet samt 2) løfter hensyn
til miljømæssig bæredygtighed og modstandsdygtighed.
Forslaget fremsætter således nye metoder til at bedømme et udbuds bi-
drag til miljømæssig bæredygtighed og modstandsdygtighed. Ordregi-
vende myndigheder skal vægte positivt (mellem 15 og 30 procent), hvor-
vidt tilbuddet bidrager til EU’s modstandsdygtighed inden for produktion
af en net-zero teknologi, hvor EU i høj grad er afhængig af import. Krite-
riet om modstandsdygtighed skal forbedre europæiske producenters mu-
ligheder for at vinde udbud i kraft af, at bud fra lande, der leverer mere
end 65 pct. af det omfattede produkt, kan vægtes ned. Hvis et tilbud bli-
ver mere end 10 procent dyrere, når der tages hensyn til miljømæssig bæ-
redygtighed og modstandsdygtighed, kan ordregivende myndighed anse
omkostningerne for disproportionale og dermed undlade at lægge vægt på
kriterierne. Reglerne gælder udbud over EUR 25 mio. (ca. 186 mio. kr.).
Færdigheder
Det fremgår af forslaget, at Kommissionen skal støtte oprettelsen af aka-
demier for at udvikle læringsprogrammer, som kan styrke kompetencer in-
den for net-zero teknologier. Disse akademier skal have særligt fokus på at
modvirke stereotyper og arbejde for at aktivere kvinder samt unge uden
tilknytning til arbejdsmarkedet. Derudover skal akademierne bidrage til at
styrke anerkendelsen af kvalifikationer.
Innovation
Medlemsstater kan som følge af forslaget etablere såkaldte regulerings-
mæssige sandkasser for at fremme innovation, udvikling og test af net-zero
teknologier. Sandkasserne har det formål at tillade virksomheder at afprøve
forskellige innovative teknologier, metoder og produkter inden for afgræn-
sede områder. Særligt for små- og mellemstore virksomheder skal med-
lemsstater sikre prioriteret adgang til regulatoriske sandkasser, øge kend-
skabet til disse og opsætte dedikeret kommunikation omkring mulighe-
derne i sandkasserne.
6
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0007.png
Medlemsstater opfordres desuden til, at sandkasser implementeres på tværs
af grænser for at øge synergien i EU. De nærmere omstændigheder for re-
gulatoriske sandkasser fastlægges i en kommende gennemførelsesretsakt.
Tværgående koordination
Der oprettes en koordinerende enhed,
’Platformen
for net-zero teknologi i
Europa’ med deltagelse fra medlemsstaterne og Kommissionen. Platfor-
men skal koordinere medlemsstaters indsatser, rådgive Kommissionen og
overvåge effekten af forslagets tiltag og få en rolle i samarbejdet med tred-
jelande om forsyningskæder. Platformen har dog ikke beføjelser til at på-
lægge medlemsstater konkrete forpligtelser. Der kan desuden oprettes spe-
cifikke undergrupper under platformen til at håndtere specifikke problem-
stillinger inden for hver teknologi, som forslaget vedrører.
Andre bestemmelser
Forordningen indeholder regler og betingelser for udøvelsen af delegerede
beføjelser og gennemførelsesbeføjelser. Forordningen giver Kommissionen
beføjelse til, hvor det er relevant, at vedtage gennemførelsesretsakter for at
give mulighed for at præcisere procedurerne og sikre ensartet anvendelse af
forordningen og delegerede retsakter. Kommissionen skal tre år efter forsla-
gets ikrafttræden evaluere forslaget samt hver tredje år herefter. Denne eva-
luering skal vurdere, hvorvidt målene er indfriet og har haft de tilsigtede ef-
fekter.
Forslaget indeholder ændringer i forordning (EU) 2018/1724 om oprettelse
af en fælles digital oplysningsportal. Ændringerne tilføjer overordnet de de-
finitioner og termer, der bruges ift. nettonulteknologier, og sikrer at den digi-
tale portals omfatter begreberne fra indeværende forslag.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
I Europa-Parlamentet er industri-, forsknings- og energiudvalget (ITRE)
det ledende udvalg på forordningen om nettonulindustri. D. 26 maj 2023
offentliggjorde ITRE sit udkast til ændringsforslag, som ønsker forordnin-
gens anvendelsesområde udvidet til at gælde alle grønne teknologier. ITRE
foreslår yderligere at sænke produktionsmålet til 25% i 2030, forkorte de
foreslåede lofter over myndighedsbehandling til hhv. 9 og 12 måneder i
stedet for 12 og 18 måneder samt at medlemsstater allokerer minimum
25% af den nationale indtægt fra
EU’s emissionshandelssystem
til indfri-
elsen af forordningens mål.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at udfordringerne med at accelerere udrulningen af
nettonulteknologier, øge produktionskapaciteten, sikre tilstrækkeligt kvalifi-
ceret arbejdskraft og forebygge strukturelle afhængigheder nødvendiggør
foranstaltninger på EU-plan. Kommissionen vurderer endvidere, at handling
7
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0008.png
på EU-plan er med til at begrænse (eller helt undgå) en fragmenteret indsats
i EU, statsstøttekapløb og sub-optimale nationale løsninger.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at foranstaltninger på området bør
ske på EU-niveau, da en fælles indsats er nødvendig for dels at håndtere ener-
gikrisen i
EU, og dels at adressere EU’s strukturelle udfordringer inden for
produktion af grøn teknologi og undgå forsyningsvanskeligheder til den
grønne omstilling. Derfor vurderer regeringen på det foreliggende grundlag,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Der findes på nuværende tidspunkt ikke en specifik juridisk ramme for pro-
duktionsfaciliteter eller reguleringsmæssige sandkasser for net-zero teknolo-
gier. Der findes ej heller specifikke danske lofter over behandlingstid til an-
søgningsprocesser, krav til olie- og gasproducenter om at lagre CO
2
eller øv-
rige specifikke juridiske rammer for områder indeholdt i forslaget.
Der findes dog dansk lovgivning, der ikke nødvendigvis indeholder speci-
fikke krav til net-zero teknologier, men fastsætter regler om eksempelvis ud-
bud, planlægning og på tilladelsesområdet.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en forordning, som gælder direkte og umiddelbart i dansk
ret. I forbindelse med gennemførelsen vil det blive vurderet, hvorvidt der
er behov for at supplere med nationale regler i forbindelse med den kon-
krete udmøntning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagets administrative tiltag medfører statsfinansielle omkostninger.
Det gælder blandt andet udgifter til oprettelse af og årsværk til oprettelsen
af en ”one-stop-shop”
til godkendelse af produktionsfaciliteter, administra-
tion af strategiske projekter, oprettelse, tilsyn og drift af regulatoriske sand-
kasser. Det skønnes med betydelig usikkerhed på det foreliggende grund-
lag, at udgifter hertil kan udgøre ca. 16 mio. kr. årligt afhængigt af i hvilket
omfang Danmark ønsker at gøre brug af mulighederne i forslaget. Udgifter
som følge af EU-retsakter, der medfører statslige merudgifter, skal afhol-
des inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningen.
Ift. udbud så vil forslagets model med tildelingskriterier overordnet med-
føre meromkostninger, der fordyrer den grønne omstilling på grund af hø-
jere priser og administrative omkostninger i form af nye byrdefulde opga-
ver for offentlige indkøbere, der kan medføre stigende takster hos forsy-
ningsselskaber eller DUT-krav fra kommuner og regioner. Hertil kan til-
8
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0009.png
delingskriterier forlænge udbuds- og tildelingsprocessen samt øge proces-
risiko for bl.a. klagesager og dermed forsinke den grønne omstilling, fordi
det vil være op til den enkelte myndighed at anvende tildelingskriterierne
i praksis, hvilket kan gøre, at tilbudsgiver vil stille spørgsmål tegn ved vur-
deringen og potentielt klage. Det er forbundet med betydelig usikkerhed at
estimere meromkostninger forbundet ved tildelingskriterier, da det i høj
grad vil afhænge af den konkrete implementering.
Forslagets bestemmelser om CO
2
-injektionskapacitet forventes at medføre
statsfinansielle udgifter, idet en nettoudgift for de danske kulbrinteprodu-
center vil medføre et nedsat selskabsskatteprovenu og eventuelt også på-
virke provenuet fra kulbrinteskatten. De samfundsøkonomiske konsekven-
ser for Danmark kan på nuværende tidspunkt ikke vurderes, da mange for-
hold fortsat er uafklarede.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Formålet med at forenkle regler og reducere sagsbehandlingstider kan
fremskynde opskalering af produktionsindustrier i EU og gøre det mere
attraktivt for grønne virksomheder at placere sig i EU i lyset af den inten-
siverede globale konkurrence inden for grøn omstilling og teknologikaplø-
bet mellem USA og Kina.
De nye udbudsregler om miljømæssig bæredygtighed og modstandsdyg-
tighed ventes desuden at kunne medføre en betydelig konkurrencefordel
for europæiske virksomheder, fx vindmølleindustrien, som i højere grad
vil kunne konkurrere med virksomheder fra tredjelande i offentlige udbud.
Fsva. CO
2
-injektionskapacitet forventes forslagets bestemmelser at med-
føre betydelige erhvervsøkonomiske konsekvenser for specifikt olie- og
gasvirksomheder, da disse vil være forpligtede til at tilvejebringe forslagets
samlede målsætning om CO
2
-injektionskapacitet.
Forslaget ventes også at kunne medføre administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv. Omfanget af de samlede administrative konsekvenser
er på nuværende tidspunkt ikke muligt at kvantificere, særligt fordi den
konkrete udmøntning af forslagets krav endnu ikke kendes, og fordi de
samlede administrative konsekvenser afhænger af udformningen af kom-
mende gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter. Det vurderes dog
umiddelbart at forslaget kan medføre administrative konsekvenser over 4
mio. kr.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget forventes generelt at kunne bidrage til et mere
9
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
modstandsdygtigt europæisk økosystem for grønne teknologier, skabe sta-
bile
forsyningskæder hertil samt øge EU’s egenproduktion af
grønne tek-
nologier og dermed mindske afhængigheden fra tredjelande til gavn for
borgere, forbrugere, klimaet og samfundet som helhed.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 11. april 2023.
Der er indkommet høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Offshore, Danske Maritime,
Danske Rederier, Finans Danmark, Green Power Denmark, Ingeniørforenin-
gen (IDA), Landbrug & Fødevarer og Lederne.
Dansk Arbejdsgiverforening
DA ser positivt på, at Kommissionen lægger op til at omskoling og opkvali-
ficering skal spille en afgørende rolle for at sikre, at arbejdsstyrken er klædt
på til de nye jobs, som den grønne og digitale omstilling vil kræve. DA bak-
ker op om at sætte målrettet ind for at øge kvinders og unges deltagelse på
arbejdsmarkedet samt forslagets fokus på at anerkende kompetencer på tværs
af medlemsstater samt uden for EU.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter op om Kommissionens forslag til at styrke den grønne
industri i Europa. Dansk Erhverv er generelt af den holdning, at der er behov
for at trimme og strømline de regulatoriske krav og myndighedstilladelser på
tværs af EU. Dansk Erhverv pointerer, at der generelt er behov for, at der
sættes klare krav til deadlines og fremdrift på tværs af alle typer af erhvervs-
rettede myndighedstilladelser. Dansk Erhverv påpeger, at forslaget til Net
Zero Industry Act kun sætter krav til myndighedstilladelserne til etablering
af produktionsfaciliteter til grønne løsninger. Imidlertid er etableringen af nye
VE-anlæg såsom sol og vind også udfordret af lange sagsbehandlingstider.
Derfor finder Dansk Erhverv det oplagt, at der også sættes bindende dead-
lines for myndighedstilladelser til VE-projekter på tværs af EU. Dansk Er-
hverv påpeger behovet for en indsats ift. biosolutions, hvor det typisk tager
seks til otte år at få godkendt nye produkter i EU. Dansk Erhverv mener der-
for, at Net Zero Industry Act bør sikre en mere smidig proces for nye biolo-
gisk baserede produkters vej til markedet, så godkendelserne i EU ikke tager
længere tid end tilsvarende processer i lande uden for EU.
Dansk Industri
DI er positive over for den fornyede politiske opmærksomhed på EU's indu-
stri- og clean tech konkurrenceevne, men er også bekymret over omfanget af
indgriben i markedet og en mulig skævvridning af det indre marked. DI fin-
der, at EU skal arbejde systematisk for at sikre europæisk erhvervsliv ved at
styrke virksomhedernes konkurrenceevne. Derfor er det positivt, at EU-
Kommissionen blandt andet fokuserer på at forbedre investeringssikkerheden
10
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
og mindske virksomhedernes administrative byrder i forbindelse med udvik-
ling af clean tech projekter samt på at sikre fri bevægelse for net-zero tekno-
logier på det indre marked. DI mener videre, at biosolutions og vandteknologi
også bør omfattes som net-zero teknologier. DI finder det positivt, at forslaget
blandt andet fokuserer på hurtigere og enklere godkendelsesprocedurer. Net
Zero Industry Act sammen med Temporary Crisis and Transition Framework
åbner for op for, at medlemsstaterne får lettere adgang til at uddele statsstøtte.
DI mener, at statsstøtte kan spille en vigtig rolle, hvis det målrettes strategiske
indsatser i en afgrænset tidsperiode, men finder at der samtidig er brug for at
skabe lige vilkår ift. statsstøtte medlemsstaterne imellem, så det indre mar-
ked ikke udfordres unødigt.
Dansk Metal
Dansk Metal deler Kommissionens ønske om at sikre hurtigere godkendel-
sesprocesser inden for den grønne omstilling og påpeger at det i EU kan tage
op mod otte år at få godkendt nye grønne projekter. Derfor er det positivt, at
EU nu lægger op til at gøre godkendelsesprocesserne hurtigere og mere sim-
ple. Dansk Metal er også tilfreds med, at danske styrkepositioner som vind-
møller, varmepumper og lagring af CO
2
bliver fremhævet som strategisk vig-
tige Net-Zero teknologier, men finder at biosolutions også bør indgå i strate-
gien, da det er en dansk styrkeposition med flere gode arbejdspladser.
Danske Maritime
Danske Maritime finder målsætningen om at støtte udviklingen af net-zero
teknologier for at nå i mål med EU's 2030-målsætning om reduktion og 2050-
målsætningen om klimaneutralitet ambitiøs og realistisk. Danske Maritime
bemærker i den forbindelse, at omlægningen til klimaneutral fremdrift i den
maritime industri kræver meget betydelige investeringer.
Dansk Offshore
Dansk Offshore hilser det overordnet velkomment, at EU-Kommissionen øn-
sker at fremme fangst og lagring af CO
2
inden for Unionens grænser. Dansk
Offshore deler EU-Kommissionen og Europa-Parlamentets opfattelse af, at
lagring af CO
2
er en afgørende del af løsningen på klimakrisen og finder det
derfor nødvendigt hurtigst muligt at komme op i skala, hvis CCS skal spille
en afgørende rolle i dekarbonisering af det europæiske kontinent. Dansk Off-
shore finder dog ikke målene for lagringskapacitet hensigtsmæssige, idet
disse kun forpligter kapacitetssiden af værdikæden, uden at tænke hele mar-
kedet for CO
2
lagring ind, herunder særligt fangst og transport. Hertil finder
Dansk Offshore, at indeværende forpligtelse indeholder stor risiko for at olie-
og gasselskaberne stiller CO
2
-lagringskapacitet til rådighed uden en konkret
markedsefterspørgsel for denne kapacitet.
Danske Rederier
Danske Rederier ser generelt meget positivt på Net Zero Industry Act og fin-
der det vigtigt at der kommer et positivt europæisk svar som matcher den
11
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
amerikanske IRA og øvrige grønne investeringsplaner. Danske Rederier fin-
der det positivt, at forslaget søger at fremme fangst og lagring af CO2, men
påpeger udfordringer med olie- og gasindustriens forpligtelser hertil. Danske
Rederier stiller sig positiv overfor indførelsen af bestemte tidsrammer for ud-
viklingen af net-zero teknologi projekter i Unionen. Danske Rederier bemær-
ker, at Kommissionen lægger vægt på udfordringen med adgang til kvalifi-
ceret arbejdskraft i Net Zero Industry Act
og byder initiativet på Net-Zero
Industry Academy velkommen.
Finans Danmark
Finans Danmark støtter overordnet Kommissionens forslag om at etablere
rammer for at fremme Europas ’Net Zero industry’ som f.eks. vindenergi,
elbiler, solceller, energieffektivisering, CO2-fangst og -lagring. Finans Dan-
mark er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at få private finansierings-
kilder i spil, og at det skal være nemmere og mere attraktivt for private lån-
givere og investorer at bidrage til finansieringen, hvis Kommissionens mål-
sætninger skal nås. Finans Danmark understreger vigtigheden af klare og for-
udsigelige rammer på lang sigt for at fremme privat finansiering, herunder
hvad der kan investeres i og udlånes til under Net Zero Industry Act.
Green Power Denmark
Green Power Denmark finder det positivt, at EU-Kommissionen har fremsat
Net Zero Industry Act og ser store erhvervsgevinster forbundet med forsla-
get. Green Power Denmark bakker generelt op om arbejdet med at lette ad-
ministrative byrder for grønne teknologier, men finder at myndighedsgod-
kendelser ikke er et stort problem for opførelsen af produktionsfaciliteter til
hardware til den grønne omstilling i Danmark. Green Power Denmark mener
i stedet, at EU bør fokusere på bedre risikodeling samt støtte til skaleringen
af produktionen af Power-to-X-teknologier. Dette finder Green Power Den-
mark er i tråd med Kommissionens behovsanalyse der følger forslaget, og
estimerer et investeringsbehov på 92 mia. EUR inden 2030, hvoraf 16-18
mia. EUR forventes at skulle komme fra offentlige midler. Green Power Den-
mark vurderer, at tiltagene i Net Zero Industry Act ikke er tilstrækkelige for
at nå de målsætninger den opstiller. Der er herudover stort behov for mere
arbejdskraft til den grønne omstilling, og uden nok arbejdskraft med de rette
kompetencer, kan udbygningen af vedvarende energi ikke realiseres. Green
Power Denmark mener derfor, at arbejdskraftområdet bør prioriteres i rege-
ringens og EU’s arbejde med at styrke rammevilkårene for den grønne ener-
giindustri i Europa. Herunder bør mulighederne for at styrke virksomheder-
nes rammer for at kunne hente arbejdskraft uden for EU’s grænser afsøges.
Ingeniørforeningen
Ingeniørforeningen, IDA bakker op om hovedformålet med Net-Zero Indu-
stry Act omkring, at Europas grønne industrikapacitet i 2030 skal kunne le-
vere “op mod eller mindst 40 pct.” af den teknologi, der skal til for at nå EU’s
12
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0013.png
klimamål. I den sammenhæng finder IDA det fornuftigt at opskalere produk-
tionskapaciteten inden for CO2-reducerende teknologier gennem blandt an-
det hurtigere sagsbehandling, styrke rammerne for innovation og sikre indu-
striens adgang til grønne kompetencer. Den europæiske indsats kan og skal
ikke stå alene. IDA finder det vigtigt, at den danske regering understøtter Net-
Zero Industry Act med en sammenhængende national og regional indsats in-
den for blandt andet innovationsområdet og grønne kompetencer. IDA bak-
ker op omkring at fremme otte udvalgte grønne teknologier i Europa, både
for at skabe europæiske industriarbejdspladser og sikre en global CO2-reduk-
tion. IDA finder det dog beklageligt, at det ikke er lykkedes fra dansk side at
få vandteknologi, cirkularitet, biosolutions og energieffektive produkter/tek-
nologier med i retsakten.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer finder det overordnet positivt, at Kommissionens for-
slag styrker informationen om forskellige finansieringsmuligheder for ved-
varende energi og andre teknologier, der bidrager til nuludledningsmålet.
Landbrug & Fødevarer finder det dog bekymrende, at Kommissionens fore-
slåede forordning kan sætte statsstøttesystemets formål om at sikre lige kon-
kurrencevilkår under pres. Det bliver i forordningen fremhævet, at statsstøtte
kan være et effektivt middel til at sikre den nødvendige udrulning af nulud-
ledningsteknologierne. Her vil Landbrug & Fødevarer kraftigt advare imod
at lade statsstøtte være den drivende faktor, og opfordrer til, at man i udmønt-
ningen af finansieringsretningslinjerne er meget opmærksomme på at sikre,
at der ikke sker en forringelse af konkurrencevilkårene på tværs af EU.
Lederne
Lederne støtter kommissionens forslag om udviklingen af en nettonul-udled-
ningsindustri i EU-regionen, men understreger vigtigheden af, at der også
formuleres en strategi for grøn opkvalificering af ledere, særligt i små- og
mellemstore virksomheder, da kommissionens forslag vil betyde behov for
og krav om betydeligt kompetenceløft blandt danske ledere.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i Rådsarbejdsgruppen for Konkurrenceevne
og Vækst siden marts 2023 og forventes at blive drøftet løbende i 2023.
Forslaget er generelt blevet godt modtaget i Rådet, hvor der er bred støtte
til formålet om at styrke produktion af grønne teknologier, optimere admi-
nistrative rammer, reducere barrierer og tiltrække investeringer. Imidlertid
er der varierende holdninger blandt medlemslandene til udformningen af
bæredygtigheds- og modstandsdygtighedskriterier i offentlige udbud, hvor
der dog er udbredt enighed om, at den foreslåede model er meget vanskelig
at implementere i praksis. Forhandlingerne har også centreret sig om for-
slagets afsnit om CO
2
-lagring, hvor virksomheder i nogle enkelte lande vil
blive pålagt forpligtelser om at indfri målet ud fra forslagets nuværende
13
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0014.png
ordlyd, herunder i Danmark. Herudover er der divergerende holdninger til
udpegelsen af strategiske teknologier, hvor en række lande ønsker atom-
kraft tilføjet som strategisk teknologi, hvilket en række lande er kraftigt
imod. I forhold til tilladelsestider forventes de generelt fastsatte tidslofter
ikke at være en central knast i forhandlingerne, da der er enighed om be-
hovet for at sætte skub myndighedsbehandlingen generelt i EU. Men der
er forskellige holdninger til, om fristerne er realistiske.
10.
Regeringens generelle holdning
I lyset af skærpet global konkurrence er det vigtigt at øge indsatsen for at
gøre EU mere attraktivt for grønne virksomheder. Samtidig gør den geo-
politiske virkelighed det nødvendigt at mindske EU’s strategiske
af-
hængigheder af tredjelande, når det gælder teknologier, der er kritiske for
EU’s energiforsyning og indfrielse af klimamålene. Dette skal dog vejes
op mod risici for, at tiltag, der har til formål at favorisere europæisk pro-
duktion af grøn teknologi, kan fordyre og forsinke den grønne omstilling.
Derfor lægges der op til, at regeringen overordnet støtter forslaget, som
indeholder flere tiltag, der kan få positiv effekt for europæisk og dansk
grøn industri og konkurrenceevne, men arbejder for at sikre at forslagets
omkostninger i højere grad står på mål med dets formål.
Regeringen finder det vigtigt, at anvendelsesområdet begrænses til sekto-
rer og teknologier, der ud fra en evidens-baseret tilgang vurderes særligt
vigtige for at komme i mål med den grønne omstilling. Regeringen støtter
hertil de otte udpegede strategiske teknologier samt de kriterier Kommis-
sionen anvender til at udpege disse. Regeringen vil arbejde for, at forslaget
desuden omfatter biosolutions, da teknologien vil kunne understøtte udvik-
lingen af en potentiel dansk styrkeposition, som samtidig kan bidrage til at
reducere EU’s CO
2
-udledning. Det vurderes at biosolutions kan få særligt
gavn de regulatoriske sandkasser.
Regeringen bakker op om forslagets fokus på forenklet myndighedsad-
gang, da det kan forbedre rammerne for virksomheder, som ønsker at ud-
vikle eller producere de teknologier, som er omfattet af forslaget, i EU. Til
det formål kan oprettelsen af en national kvikskranke bidrage til at gøre
ansøgningsprocesser mere simple og effektive og være med til at mindske
byrder for virksomheder og gøre det mere attraktivt for grønne produkti-
onsindustrier at placere sig i EU i lyset af det globale teknologikapløb.
Regeringen vurderer, at krav til offentlige udbud bør indrettes, så de i hø-
jere grad bruges til at opnå klimamålsætningerne. Det vurderes, at formålet
om at fremme miljømæssig bæredygtighed og modstandsdygtighed er vig-
tigt, men at det bør opnås mere omkostningseffektivt og mindre byrdefuldt
ved for eksempel EU-fastsatte tekniske specifikationer i form af mere sim-
14
Rådsmøde nr. 3970 (konkurrenceevne) den 25. september 2023 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 25/9-23, pkt. 5
2750834_0015.png
ple og operationelle minimumskrav. Særligt krav om vægtning af produk-
ter fra enkelte tredjelande kan have handelspolitiske konsekvenser og bør
håndteres ensartet i EU gennem en harmoniseret tilgang.
Regeringen støtter et styrket fokus i EU på CO
2
-injektionskapacitet, men
vurderer, at forslagets ambition bedre kan indfries gennem forbedrede ram-
mevilkår og incitamenter til at oprette frivillige aftaler med transport- og
injektionsoperatører uafhængigt af branchetilhørsforhold, frem for forplig-
telser til en enkelt branche. Samtidig bør vejen til målet løfte hele værdi-
kæden for fangst, transport og lagring af CO
2
for at mindske risikoen for
tomme lagre. Såfremt forpligtelsen for olie- og gasselskaber bortfalder og
EU-målet fastholdes, må det ikke føre til, at forpligtelsen i stedet pålægges
medlemsstater i form af nationalt bindende mål.
Slutteligt er det ift. fremme af teknologier positivt, at forslaget sætter fokus
på arbejdskraft med oprettelsen af europæiske akademier, der skal udvikle
læringsprogrammer for at styrke kompetencer inden for de omfattede tek-
nologier. Det er dog vigtigt, at det samtidig fremgår tydeligt, at uddannelse
er national kompetence.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
17. maj 2023. Grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Eu-
ropaudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg 26. maj 2023. Teknisk gen-
nemgang af forslaget blev afholdt 7. juni 2023 for Folketingets Europaud-
valg.
15