Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3971 - RIA Bilag 1
Offentligt
2750074_0001.png
Samlenotat
Samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort,
der behandles på indenrigsdelen af rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 28. september 2023
Dagsordenspunkt
Migrations- og asylpagten
KOM dokument foreligger ikke
= Fremskidtsrapport
Side
s. 2
14. september 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 3041
2435187
Asyl og migration: ekstern dimension
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Konsekvenser af Ruslands aggression mod Ukraine
KOM dokument foreligger ikke
a) Forlængelse af den midlertidige beskyttelse bevilget til
fordrevne fra Ukraine ved Rådets gennemførelsesafgørelse
(EU) 2022/382 af 4. marts 2022
= Politisk aftale
b) Intern sikkerhed
= Statusdrøftelse
Side
1/13
s. 5
s. 9
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
Migrations- og asylpagten
KOM dokument foreligger ikke
= Fremskidtsrapport
Nyt notat
1. Resumé
Det forventes, at det spanske EU-formandsskab på rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 28. september 2023 vil give en status på migrations- og
asylpagten. Sagen giver ikke i sig selv anledning til at redegøre for nærheds-
princippet, retsforbeholdet eller gældende ret og har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen støtter generelt
op om formandskabets trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
2. Baggrund
Den 23. september 2020 præsenterede Kommissionen et forslag til en euro-
pæisk migrations- og asylpagt bestående af lovgivningsmæssige såvel som
politiske initiativer. Forhandlingerne skred langsomt fremad, hvilket skyldtes
ønsket om at sikre den rette balance mellem solidaritet og ansvar, men også
flere medlemsstaters krav om, at intet i pagten kan vedtages, før alt kan ved-
tages, dvs. den såkaldte pakketilgang. I december 2021 nåede Rådet, under
portugisisk EU-formandskab, til enighed om vedtagelsen af forordning om
EU’s asylagentur (EUAA).
I juni 2022 opnåede Rådet, under fransk EU-formandskab, generel indstilling
for så vidt angår forordning om indførelse af screening af tredjelandsstatsbor-
gere ved de ydre grænser samt forordningen om Eurodac. Forhandlingerne
med Europa-Parlamentet (EP) om begge forslag blev påbegyndt i starten af
2023. Derudover tilsluttede et flertal af medlemsstater sig en politisk erklæ-
ring foreslået af det franske EU-formandskab om en midlertidig solidaritets-
mekanisme. Erklæringen indeholdt en aftale om frivillig omfordeling af an-
komne på op til 10.000 personer eller alternativt at yde finansiel støtte til pro-
jekter i tredjelande eller at yde anden form for støtte til de fem middelhavs-
lande. Danmark valgte ikke at tilslutte sig erklæringen, da Danmark på grund
af retsforbeholdet ikke ville kunne deltage i en senere EU-retlig udmøntning
heraf. Dog tilkendegav man fra dansk side, at Danmark fortsatte med at ud-
vise solidaritet og aktivt ville bidrage unilateralt svarende til erklæringens so-
lidaritetsbidrag gennem indsatser i tredjelande med henblik på at reducere
migrationsstrømme
mod EU’s ydre grænser.
Side
2/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
Endelig nåede Rådet i juni 2023, under svensk EU-formandskab, til enighed
om forslaget til asylprocedureforordning (APR) samt forordning om asyl- og
migrationsforvaltning (AMMR). Forhandlingerne med Europa-Parlamentet
(EP) om begge forslag blev påbegyndt umiddelbart herefter.
Det lykkedes ikke for det spanske EU-formandskab i juli 2023 at opnå enig-
hed i Rådet om forslaget til forordning om håndtering af krisesituationer og
force majeure på migrations- og asylområdet. Forhandlingerne, som på nu-
værende tidspunkt er sidste udestående retsakt under Pagten, fortsætter derfor
med forventning om, at der snart opnås generel indstilling.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at det spanske EU-formandskab vil udsende et doku-
ment forud for rådsmødet med en status om fremdriften i forhandlingerne om
migrations- og asylpagten, herunder en status på trilogforhandlingerne med
Europa-Parlamentet samt status for forhandlingerne om forordning om hånd-
tering af krisesituationer og force majeure på migrations- og asylområdet i
Rådet. Afhængig af fremdriften i forhandlingerne i september måned er det
muligt, at kriseforordningsforslaget sættes på til generel indstilling på råds-
mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 14. september 2023.
DRC Dansk Flygtningehjælp (DRC) bemærker, at de ikke mener, at regerin-
gen bør støtte trilogforhandlingerne på Pagten, da de ikke er af den opfattelse,
Side
3/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
at Pagtens vedtagelse vil forbedre rettighederne for asylansøgere og flygt-
ninge. Hertil er DRC særligt bekymret for forordningen om håndtering af kri-
sesituationer og force majeure, som DRC mener underminerer retten til at
søge asyl ved at give medlemsstaterne mulighed for at fravige asylansøgeres
rettigheder. DRC udtrykker dertil særlig bekymring for AMMR og APR, som
efter deres opfattelse kan udfordre retssikkerheden og forringe vilkår for asyl-
ansøgere og flygtninge ved forøget brug af særlige grænseprocedurer. Til slut
bemærker DRC, at frihedsberøvelse af asylansøgere bør undgås mest muligt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes overordnet at være bred opbakning til det spanske EU-formand-
skab i forhold til at sikre fremdrift i trilogforhandlinger med Europa-Parla-
mentet med henblik på vedtagelse af retsakterne under migrations- og asyl-
pagten inden udløbet af den nuværende lovgivningsperiode.
For så vidt angår forordning om håndtering af krisesituationer og force maje-
ure på migrations- og asylområdet, hvor der stadig udestår enighed i Rådet,
har en række medlemsstater ønsket større afklaring i forhold til en række de-
finitionsspørgsmål vedr. kriser samt i forhold til om instrumentalisering
skulle udgøre en selvstændig kategori i forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt op om formandskabets trilogforhandlinger med
Europa-Parlamentet. Regeringen støtter desuden op om hurtig vedtagelse af
forordning om håndtering af krisesituationer og force majeure på migrations-
og asylområdet mhp. påbegyndelse af trilogforhandlinger om denne. Det er
vigtigt at forhandlingerne om de retsakter, som er indeholdt i migrations-og
asylpagten, afsluttes inden udløbet af
EU’s
nuværende lovgivningsperiode.
Der blev d. 27 juni 2023 indhentet forhandlingsoplæg på forordning om hånd-
tering af krisesituationer og force majeure i Europaudvalget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev første gang forelagt for Europaudvalget den 1. oktober 2020 til
orientering. Sagen har desuden været forelagt Europaudvalget til orientering
den 12. november 2020, den 8. december 2020, den 4. marts 2021 og den 3.
juni 2021. Desuden har sagen været forelagt til orientering den 24. februar
2022, den 3. juni 2022, den 7. oktober 2022, den 2. december 2022, 3. marts
2023. Folketingets Europaudvalg blev forelagt sag om forordning om hånd-
tering af krisesituationer og force majeure, som fortsat er under forhandling,
til forhandlingsoplæg d. 27. juni 2023.
Side
4/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
Asyl og migration: ekstern dimension
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Nyt notat
1. Resumé
Det forventes, at det spanske EU-formandsskab på rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 28. september 2023 vil lægge op til en drøftelse af den
eksterne dimension af EU’s
migrationspolitik. Sagen giver ikke i sig selv an-
ledning til at redegøre for nærhedsprincippet, retsforbeholdet eller gældende
ret og har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser. Regeringen støtter op om at styrke samarbejdet med relevante lande på
migrationsområdet, herunder lande langs de centrale migrationsruter.
2. Baggrund
Antallet af asylansøgninger i EU var i 2022 med 962.000 det højeste siden
flygtninge- og migrationskrisen i 2016. Ifølge tal fra Eurostat er denne ten-
dens fortsat. I de første seks måneder af 2023 har Eurostat registreret lige over
518.000 førstegangsasylansøgninger, hvilket er en stigning på ca. 41% sam-
menlignet med samme periode i 2022, hvor tallet lå på 366.420. Derudover
har EU’s grænseagentur, Frontex,
i de første seks måneder af 2023 registreret
132.370 irregulære grænsekrydsninger, hvilket er en stigning på 10% sam-
menlignet med samme periode i 2022. Denne stigning er drevet af situationen
på den centrale middelhavsrute, hvor antallet af irregulære grænsekrydsnin-
ger i første halvår af 2023 er mere end fordoblet sammenlignet med samme
periode i 2022.
I 2023 er det især situationen i Tunesien, der har vakt bekymring. Den politi-
ske og økonomiske situation i landet har bl.a. medført, at Tunesien nu er det
primære afrejseland for irregulære ankomster til EU via den centrale middel-
havsrute. Ifølge tal fra FN’s
flygtningeorganisation, UNHCR, var antallet af
irregulære ankomster til EU via Middelhavet pr. 31. juli 2023 120.174, hvil-
ket er en stigning på 77% sammenlignet med samme periode i 2022. Det skyl-
des primært stigningen i antallet af irregulære ankomster til Italien med af-
rejse fra Tunesien, der pr. den 31. juli 2023 var femdoblet sammenlignet med
samme periode i 2022 (10.687 pr. 30. juli 2022 og 53.214 pr. 31. juli 2023).
Størstedelen af migranterne, der ankommer til Italien irregulært via den cen-
trale middelhavsrute, kommer fra lande syd for Sahara.
Side
5/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
I lyset af situationen i Tunesien mødtes formanden for Europa-Kommissio-
nen, Ursula von der Leyen, den italienske premierminister, Giorgia Meloni,
samt den nederlandske premierminister, Mark Rutte, med den tunesiske præ-
sident, Kaïs Saïed, i Tunesien den 11. juni 2023. Besøget blev afsluttet med
en fælleserklæring, der bredt skitserer en ny, omfattende partnerskabspakke
med fokus på:
i)
at styrke økonomiske og handelsmæssige bånd, herunder overve-
jelser omkring makrofinansiel støtte,
ii)
bære- og konkurrencedygtigt energipartnerskab,
iii)
migration, hvor kampen mod irregulær migration er en fællespri-
oritet, og
iv)
mellemfolkelig kontakt, herunder bl.a. ift. talentpartnerskaberne.
Erklæringens tekst om migration havde rygstød af en finansiel støttepakke
pålydende EUR 105 mio., herunder med fokus på bedre grænseforvaltning,
indsatser ift. menneskesmugling og tilbagesendelse af irregulære migranter
til oprindelseslande. Den 16. juli 2023 blev det annonceret, at formanden for
Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, den italienske premiermini-
ster, Giorgia Meloni, og den nederlandske premierminister, Mark Rutte,
samme dag havde aftalt med præsident Kaïs Saïed, at partnerskabspakken
skulle implementeres.
3. Formål og indhold
Det forventes, at det spanske formandskab forud for rådsmødet vil udarbejde
et notat, der beskriver de største migrationsudfordringer på nuværende tids-
punkt, og at man på baggrund af dette vil drøfte indsatserne på den eksterne
dimension, herunder med udgangspunkt i de rutespecifikke handlingsplaner
for hhv. den centrale og østlige middelhavsrute, samt ruterne via Vestbalkan
og Atlanterhavet. Det kan derudover forventes, at drøftelserne vil fokusere på
implementeringen af konklusionerne fra Det Europæiske Råd af den 9. fe-
bruar 2023, hvor migration var på dagsordenen, og som blev bekræftet på
mødet i Det Europæiske Råd den 29.-30. juni 2023.
Indholdet af drøftelsen kan forventes at fokusere på, hvordan EU på bedst
mulig vis kan indgå i migrationspartnerskaber med vigtige tredjelande mhp.
at adressere den irregulære migration, før den når EU’s ydre grænser. Dette
skal ses i lyset af en bredere erkendelse af, at EU ikke kan forhindre irregulær
migration til EU uden omfangsrigt samarbejde med tredjelande - ikke kun
inden for migrationsområdet, men også ift. andre politiske områder som f.eks.
handel, udvikling, den grønne omstilling mv. Det indebærer også i højere grad
at inddrage initiativer om regulære migrationsveje til EU i drøftelserne med
Side
6/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
2750074_0007.png
tredjelande, da det ofte er et ønske fra tredjelandenes side, samtidig med at
det er et element, der kan give tredjelandene et større incitament til at samar-
bejde på andre områder som f.eks. tilbagetagelsesområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 14. september 2023.
DRC Dansk Flygtningehjælp (DRC) bemærker, at de er bekymrede for, hvad
de mener er
den danske regerings forestilling om, at EU’s asyl-
og migrati-
onspolitik skal målrettes mod begrænsningen af muligheden for at søge asyl
spontant, fremfor at adressere årsagerne til, at folk tvinges på flugt. DRC me-
ner hertil, at EU’s samarbejder
med tredjelande er problematiske, da de efter
DRC’s opfattelse har til hensigt at hindre mobiliteten. I forbindelse hermed
nævnes partnerskabsaftalen med Tunesien som eksempel. Hertil henviser
DRC til
forskning,
som angiveligt peger på, at EU’s Migrationssamarbejde
med tredjelande, herunder Tunesien, fører til grundlæggende udfordringer og
negative konsekvenser for beskyttelse af asylansøgere og flygtninges ret-
tigheder. DRC peger på genbosætning som løsningen på at sikre beskyttelse
af mennesker på flugt. Hertil kritiserer DRC regeringen for ikke at have gen-
bosat på 2022 kvoten, samt for ikke at have meldt 2023 kvoten ud endnu.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der kan forventes generel bred opbakning til den styrkede indsats på den eks-
terne dimension mhp. at forhindre, at den irregulære migration når EU’s ydre
grænser, herunder styrket fokus på betydningen af at etablere omfangsrige
partnerskaber og konkrete samarbejder med tredjelande, navnlig i Nordafrika.
Side
7/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
Derudover kan det forventes, at især frontlinjestaterne vil påpege, at de påta-
ger sig et langt større ansvar pga. deres geografiske beliggenhed.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens generelle holdning i forhold til den eksterne
dimension af EU’s
migrationspolitik er, at den irregulære migration skal adresseres, inden den
når EU’s ydre grænser. Det er vurderingen, at udfordringerne med irregulær
migration således bedst løses ved at styrke kapaciteten i nærområderne og i
oprindelses- og transitlande langs de irregulære migrationsruter inden for
asyladministration, migrations- og grænseforvaltning, bekæmpelse af mi-
grantsmugling og menneskehandel, data, samt udsendelse og reintegration.
Regeringen arbejder for at skabe opbakning til en reform af det europæiske
asylsystem, som skal sikre, at Danmark og Europa kan have kontrol med,
hvor mange, der kommer hertil. Et nyt asylsystem skal tilrettelægges på en
mere human og retfærdig måde, så flere flygtninge hjælpes i nærområderne
eller via kvotesystemet. Fra dansk side vil man engagere sig i alle løsninger,
der er mulige, og som overholder internationale konventioner og Danmarks
EU-retlige forpligtigelser, herunder om der f.eks. kan indgås samarbejde med
andre lande inspireret af EU-Tyrkiet-erklæringen, oprettelse af et modtage-
center uden for Europa eller andet, der tilsvarende bidrager til at løse udfor-
dringerne. Det er regeringens mål, at et modtagecenter uden for Europa etab-
leres af EU eller i samarbejde med en række andre lande, og at det etableres
et sikkert sted, der lever op til Danmarks internationale forpligtelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om den eksterne di-
mension af migrationsområdet den 2. juni 2023, den 3. marts 2023 og den 2.
december 2022.
Side
8/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
2750074_0009.png
Konsekvenser af Ruslands aggression mod Ukraine
KOM dokument foreligger ikke
a) Forlængelse af den midlertidige beskyttelse bevilget til fordrevne fra Ukra-
ine ved Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2022/382 af 4. marts 2022
= Politisk aftale
b) Intern sikkerhed
= Statusdrøftelse
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Mulig forlængelse af den midlertidige beskyttelse for fordrevne fra Ukraine i
Europa er på dagsordenen for rådsmødet for retlige og indre anliggender 28.
september 2023. Herudover forventes det, at der vil være en drøftelse af vejen
frem, både hvis krigen i Ukraine fortsætter, og hvis den ophører. Forståelsen
har hidtil været, at opholdstilladelser efter direktivet højest har kunnet gælde
for tre år, men Kommissionen har givet udtryk for, at man vil vurdere mulig-
heden for at forlænge dem ud over tre år. Endvidere forventes en statusdrøf-
telse af sikkerhedsimplikationerne af Ruslands aggression mod Ukraine for
så vidt angår EU’s indre sikkerhed. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til
nærhedsprincippet, gældende dansk ret og har ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark er som følge af retsforbe-
holdet ikke bundet af direktivet eller den tilknyttede gennemførelsesafgørelse.
Regeringen mener, at det er vigtigt med et koordineret EU-samarbejde med
henblik på en så organiseret og forsvarlig håndtering af situationen for mod-
tagelse af fordrevne ukrainere som muligt, hvor Danmark inden for ram-
merne af særloven også løfter sin rimelige andel af ansvaret.
2. Baggrund
Mere end 23 millioner mennesker er udrejst over land fra Ukraine til de fire
EU-frontlinjestater (Polen, Rumænien, Slovakiet og Ungarn) og Moldova i
løbet af de første godt 18 måneder af krigen. Et betydeligt antal af fordrevne
ukrainere ses dog at være vendt tilbage til hjemlandet, men det eksakte tal er
pt. ikke kendt, da det ikke er muligt at adskille permanent tilbagevenden fra
cirkulære bevægelser. Ifølge tal fra Eurostat var der den 30. juni 2023 godt
4,1 millioner fordrevne fra Ukraine, som nød midlertidig beskyttelse i Eu-
ropa. De fem EU-lande, der aktuelt har modtaget flest fordrevne fra Ukraine
Side
9/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
2750074_0010.png
(målt på antal registreringer om midlertidig beskyttelse pr. capita) er Tjekkiet,
Estland, Litauen, Polen og Letland. Ca. 5,09 millioner anslås af IOM for at
være internt fordrevet i Ukraine pr. 23. maj 2023.
Der er pr. 3. september 2023 meddelt ca. 38.920 opholdstilladelser i Danmark
i medfør af
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine
(særloven).
På baggrund af forslag fra Kommissionen vedtog Rådet (retlige og indre an-
liggender) den 4. marts 2022 en gennemførelsesafgørelse om for første gang
at aktivere direktivet om midlertidig beskyttelse
1
(direktivet). Direktivet er
grundlaget for, at EU’s medlemsstater kan tildele midlertidig beskyttelse til
fordrevne ukrainere m.fl.
Danmark deltog ikke i vedtagelsen af gennemførelsesafgørelsen, der aktive-
rede direktivet, og er ikke bundet af direktivet grundet retsforbeholdet, men
Folketinget vedtog den 16. marts 2022
lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine
(særloven), der i lange stræk er på
linje med gennemførelsesafgørelsen og direktivet. Danmark deltager i møder
i solidaritetsplatformen, som er et mødeforum, hvor medlemslandene og EU-
agenturerne kan koordinere støtten til de medlemslande, der har behov for det
og udveksle oplysninger om deres modtagelseskapacitet. Det bemærkes, at
EU-registreringsplatformen, som registrerer personer, der er fordrevet fra
Ukraine og tildelt midlertidig beskyttelse, er hjemlet i direktivet.
Som følge af Ruslands invasion af Ukraine den 24. februar 2022 besluttede
EU’s justits-
og indenrigsministre den 14. oktober 2022 at iværksætte en kon-
tinuerlig og struktureret dialog om den indre sikkerhed med de ukrainske
myndigheder. Dialogen er baseret på de relevante ukrainske myndigheders
konkrete operationelle behov for at tackle centrale udfordringer for den indre
sikkerhed i både EU og Ukraine. Dialogen er baseret på følgende områder: 1)
grænsesikkerhed, 2) ulovlig handel med skydevåben, 3) voldelige ekstremi-
stiske udenlandske frivillige og 4) andre sikkerhedsrisici.
Det fremgår af EU’s seneste trusselsvurdering inden for terrorbekæmpelses-
området for 1. halvår af 2023, at Ruslands uprovokerede og uberettigede mi-
litære aggression mod Ukraine hidtil har haft begrænsede konsekvenser for
1
Rådets direktiv 2001/55/EF af 20. juli 2001 om minimumsstandarder for midlertidig beskyttelse i
tilfælde af massetilstrømning af fordrevne personer og om foranstaltninger, der skal fremme en ligelig
fordeling mellem medlemsstaterne af indsatsen med hensyn til modtagelsen af disse personer og føl-
gerne heraf.
Side
10/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
2750074_0011.png
terrortruslen i EU, men at de mellemlange og langsigtede konsekvenser kan
være betydelige.
Center for Terroranalyse (CTA) i Politiets Efterretningstjeneste (PET) vurde-
rer, at krigen i Ukraine på nuværende tidspunkt ikke har direkte indflydelse
på terrortruslen i Danmark, men krigen udgør aktuelt en destabiliserende fak-
tor, der har potentiale til at påvirke udviklingen i trusselsbilledet i Europa via
f.eks. økonomisk recession, energi- og forsyningsproblematikker, misinfor-
mation samt fremmedkrigerproblematik.
På sigt kan terrortruslen i Europa, herunder i Danmark, bl.a. blive påvirket
via ekstremistiske aktørers erhvervelse af våben, der i dag finder anvendelse
i krigen i Ukraine, med henblik på at ramme mål i Europa.
3. Formål og indhold
Det spanske formandskab lægger op til en indgåelse af en politisk aftale om
en forlængelse af opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine, der er omfat-
tet af direktivet. Den midlertidige beskyttelse, der meddeles efter direktivet,
er i øjeblikket gyldig indtil marts 2024, men kan forlænges i op til et år. Det
er endvidere forventningen, at der på rådsmødet vil være fokus på, hvad der
skal ske efter udløbet af gennemførelsesafgørelsen, der aktiverede det rets-
forbeholdsbelagte direktiv om midlertidig beskyttelse. Der forventes i denne
forbindelse en drøftelse af mulige fremtidige opholdsgrundlag for fordrevne
fra Ukraine, samt en drøftelse af en koordineret EU-indsats i forhold til fri-
villig tilbagevenden til Ukraine, når omstændighederne tillader det. Kommis-
sionen har senest givet udtryk for, at man vil vurdere muligheden for at for-
længe opholdsgrundlaget efter direktivet ud over de tre år, som hidtil har væ-
ret anset for at være den øvre grænse efter direktivet.
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til det nærmere indhold af un-
derpunktet på Rådsmødet om sikkerhedsimplikationerne af Ruslands aggres-
sion mod Ukraine for så vidt angår
EU’s indre sikkerhed. Der er dog forven-
teligt tale om en fortsættelse af tidligere drøftelser i EU-regi af de afledte
konsekvenser for EU’s indre sikkerhed og retshåndhævelse af Ruslands ag-
gression mod Ukraine. Punktet blev senest drøftet på det uformelle rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 20.-21. juli 2023 i Logroño, Spanien, hvor
der særligt var fokus på truslen forbundet med våbenspredning fra krigen.
Derudover var der konsensus om behovet for øget fokus på cyberrelaterede
og hybride trusler, udfordringer med desinformation samt behovet for en
større samtænkning af EU’s eksterne og interne sikkerhedspolitik på tværs af
Side
11/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
2750074_0012.png
indenrigs-, justits-, forsvars- og udenrigsområdet i indsatsen for at imødegå
nye sikkerhedsimplikationer som følge af krigen.
Endelig forventes det spanske formandskab generelt at videreføre fokus på de
afledte sikkerhedsimplikationer for EU i lyset af Ruslands aggression mod
Ukraine og på terrorområdet, samt at have øget fokus på organiseret krimina-
litet, herunder bl.a. våbenspredning og
–smugling
samt menneskesmugling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- el-
ler erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har senest været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandrings-
samarbejde (SPAIS) den 6. september 2023.
DRC Dansk Flygtningehjælp (DRC) udtrykker støtte til regeringens position
om vigtigheden af, at Danmark løfter sin rimelige andel af ansvaret i et koor-
dineret EU-samarbejde. Hertil nævner DRC, at personer som er vendt tilbage
til Ukraine fortsat skal have adgang til at vende tilbage til det land, hvor de
tidligere har opnået beskyttelse. DRC støtter også regeringens foreslåede for-
længelse af særloven, samt Kommissionens forslag om forlængelse af det
midlertidige beskyttelsesdirektiv.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
EU befinder sig i en helt ekstraordinær situation, og regeringen støtter over-
ordnet et tæt og velkoordineret EU-samarbejde med henblik på en så organi-
seret og forsvarlig håndtering af situationen for modtagelse af fordrevne ukra-
inere som muligt. Danmark bør i den forbindelse løfte sin rimelige andel af
ansvaret inden for rammerne af særloven. Samtidig er det også vigtigt, at EU-
Side
12/13
Rådsmøde nr. 3971 (RIA) 28. september 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 28/9-23, pkt. 3-5
2750074_0013.png
landene ser fremad i forhold til, hvad der skal ske med de personer, der er
meddelt midlertidig beskyttelse i EU, hvis krigen varer ved i mange år. Re-
geringen støtter en koordineret EU-indsats i forhold til en eventuel overgang
til andre nationale opholdsgrundlag for personer fordrevet fra Ukraine, samt
en koordineret EU-indsats i forhold til frivillig tilbagevenden til Ukraine, når
omstændighederne tillader det. I forhold til forvaltningen af de ydre grænser
er det fra dansk side vigtigt, at der inden for EU-budgetrammerne sikres til-
strækkelige ressourcer til opretholdelse af grænsekontrol ved de ydre græn-
ser, så der opretholdes de bedst mulige sikkerhedsforanstaltninger i denne
ekstraordinære situation inden for rammerne af medlemsstaternes internatio-
nale forpligtelser.
Fra dansk side er man overordnet positiv over for en drøftelse af sikkerheds-
implikationerne for EU’s indre sikkerhed i lyset af Ruslands aggression mod
Ukraine
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt til orientering i Europaudvalget den 2. juni
2023. Desuden har sagen været forelagt til orientering den 2. marts 2022, 22.
marts 2022, 3. juni 2022, 7. oktober 2022, 22. november 2022 og 2. december
2022.
Underpunktet vedrørende sikkerhedsimplikationerne af Ruslands aggression
mod Ukraine for EU’s indre sikkerhed blev forelagt Europaudvalget i forbin-
delse med orienteringen forud for RIA-rådsmødet den 9.-10. marts 2023.
Side
13/13