Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
Rådsmøde 3972 - beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
2756283_0001.png
Enhed
Center for Jura og
Internationale
Opgaver
Sagsbehandler
Eva Ejdrup Winther
Koordineret med
Bolig, UIM,
Sagsnr.
2023 - 7039
Doknr.
751465
Dato
21-09-2023
Samlenotat - Rådskonklusioner om tiltag for at sikre lige
adgang for romaer til tilstrækkelige og de-segregerede
boliger og at adressere segregerede beboelser
KOM-dokument foreligger ikke
- vedtagelse
- nyt notat.
1. Resume
Rådskonklusionerne sætter fokus på boligsituationen for romaer i EU og
medlemsstaternes indsatser relateret hertil. Udkastet til rådskonklusioner har
ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Nærhedsprincippet er ikke relevant. Rådskonklusionerne er til vedtagelse på
EPSCO-rådsmøde den 9. oktober. Regeringen støtter vedtagelsen af
rådskonklusionerne. Regeringen bemærker, at det er væsentligt at
rådskonklusionerne respekterer de markante forskelle i medlemslandenes
udfordringer og tilgange.
2. Baggrund
EU’s medlemsstater og kandidatlande har siden 2011
været forpligtede til at
udvikle nationale 10-årige strategier for inklusion af romaer
1
. Disse omhandler
både horisontale spørgsmål såsom ligestilling og særligt fire specifikke
indsatsområder: Adgang til uddannelse, beskæftigelse, boliger og sundhed. De
nationale handlingsplaner blev revideret i 2021.
Det spanske formandskab har med disse rådskonklusioner valgt at sætte
særligt fokus på boligsituationen for romaer i EU og medlemsstaternes
indsatser relateret hertil.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at sætte fokus på at sikre romaer
i EU’s
medlemslande adgang til tilstrækkeligt gode boligforhold, herunder integration
(de-segregering
2
) af særlige boligområder, der primært bebos af romaer i de
medlemsstater, hvor sådanne eksisterer.
Rådskonklusionerne anerkender fx, at nylige studier af boligforhold i ti
medlemslande har påvist, at romabefolkningen i højere grad end den
gennemsnitlige befolkning oplever mangelfulde boligforhold.
Med rådskonklusionerne inviteres medlemsstaterne til
i overensstemmelse
med nationale kompetencer og forhold
at udmønte de nationale
handlingsplaner og adressere boligforhold for romabefolkningen; herunder at
afsætte tilstrækkelige ressourcer og adressere segregering.
1
Roma eller romaer anvendes i rådskonklusionen som samlende paraplybetegnelse for et antal
befolkningsgrupper (Roma, Sinti,mv. )
2
2 Segregerede områder anvendes som betegnelse for slum, dårlige boligområder, uformelle bosættelser og
lejre mv., der er fysisk eller socialt isolerede fra det omkringlæggende samfund.
1
Rådsmøde nr. 3972 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse (beskæftigelse og social) den 9. oktober 2023 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse 9/10-23 - socialdelen
2756283_0002.png
EU-kommissionen og medlemsstaterne inviteres til
i overensstemmelse med
nationale kompetencer og forhold
at fortsætte udviklingen af tilstrækkelige
data med henblik på bedre overvågning af segregerede boligområder for
romabefolkningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der er tale om
rådskonklusioner.
6. Gældende dansk ret
Sagen medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet, og den
forventes heller ikke at lede til beslutninger, der kan få økonomiske
konsekvenser.
8. Høring
Samlenotatet blev fredag d. 21. september sendt i høring i specialudvalget for
beskæftigelse og sociale anliggender.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne.
Regeringen bemærker, at det er væsentligt, at rådskonklusionerne respekterer
de markante forskelle i medlemsstaternes udfordringer og tilgange.
Danske myndigheder registrerer ikke etnicitet og er således ikke i stand til at
indsamle data angående specifikke etniske grupper.
Alle med lovligt ophold i Danmark, uanset statsborgerskab, etnisk eller religiøst
tilhørsforhold, økonomisk formåen mm. kan skrive sig op til en almen bolig.
Boligerne udlejes som hovedregel efter anciennitet, der ydes boligstøtte og
boligsøgende med et påtrængende boligsocialt behov, kan få anvist en bolig af
kommunen.
Det fremgår derudover af Danmarks strategi for romaernes ligestilling, inklusion
og deltagelse fra oktober 2021, at romaer i Danmark (ligesom alle andre
borgere i Danmark) sikres adgang til samme beskæftigelsestiltag, uddannelse,
sundhed, boliger og sociale ydelser mm. som den øvrige befolkning i kraft af
det danske velfærdssystems universelle skatteyderfinansierede udgangspunkt
samt det generelle fokus på at efterleve almindelige ligebehandlingsprincipper,
som også sikrer lige anerkendelse af romaers politiske, civile, sociale
rettigheder m.v.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg, men udvalget blev orienteret om de nationale romastrategier i
2011.
2