Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2774302_0001.png
Europaudvalget
Referat af
28.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 8. april 2022
kl. 08.45
vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Henrik Møller (S), næstformand, Jens
Joel (S), Theis Kylling Hommeltoft (S), Anne Sophie Callesen (RV),
Søren Egge Rasmussen (EL), Christoffer Aagaard Melson (V), Kim
Valentin (V) og Katarina Ammitzbøll (KF).
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen og udenrigsmi-
nister Jeppe Kofod.
Desuden deltog:
Henrik Møller fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Siden sidst:
a) Forslag om ændring af forordning om foranstaltninger til opretholdelse af
gasforsyningssikkerheden og forordning om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet
(”opfyldning af gaslagre”)
KOM (2022) 0135
EUU alm. del (21)
bilag 433 (kommenteret dagsorden)
Klima-, energi-, og forsyningsministeren:
Jeg vil gerne give udvalget en tidlig orientering om
Kommissionens forslag om revision af to forordninger om henholdsvis foranstaltninger til oprethol-
delse af gasforsyningssikkerheden og om betingelserne for adgang til naturgastransmissionsnettet.
Forslaget kan i korte termer kaldes for gaslagerforslaget, da det omhandler opfyldning og certifice-
ring af EU’s gaslagre.
Forslaget er fremsat den 23. marts 2022. Det er forventningen, at forslaget vil blive behandlet hur-
tigt i Rådet og i Europa-Parlamentet, da forslaget skal gælde allerede fra i år. Jeg har derfor fundet
det mest hensigtsmæssigt at orientere jer om forslaget nu, inden jeg senere kommer over for at
forelægge sagen til forhandlingsoplæg.
Forslaget er fremsat i forlængelse af Kommissionens REPowerEU-meddelelse. Forslaget har til
hensigt at imødekomme nogle af de udfordringer, som den aktuelle geopolitiske situation har skabt
for EU’s gasforsyningssikkerhed.
Konkret indeholder forslaget et krav om, at medlemsstaterne med gaslagre skal sikre, at deres
gaslagre er fyldt 80 pct. pr. 1. november 2022 og minimum 90 pct. fra 2023 og fremefter. Forslaget
Side 982
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
lægger også op til, at byrderne ved de obligatoriske fyldningskrav skal deles mellem medlemsstater
med gaslagre og medlemsstater uden gaslagre. Danmark har to gaslagre og vil derfor skulle opfyl-
de krav om at oplagre et minimum af gasmængder pr. 1. november 2022. De danske gaslagre er i
øjeblikket fyldt knapt 40 pct.
Fra regeringens side er vi generelt positive over for formålet bag forslaget, da forslaget i lyset af
Ruslands invasion af Ukraine vil bidrage til at styrke forsyningssikkerheden i EU frem mod de
kommende vintre. Vi er dog ved at analysere forslaget og dets konsekvenser nærmere med hen-
blik på at få fastlagt en endelig holdning.
Jeg forventer at vende tilbage til udvalget med henblik på at drøfte sagen mere detaljeret, så snart
det er muligt.
Kim Valentin:
Hvis vi kigger lidt tilbage i tiden, hvordan ville de foreslåede regler så have influeret
på den måde, vi har ageret på indtil videre? Ville det være meget svært at opfylde kravene? I øvrigt
er Venstre enig i, at det er en god idé.
Klima-, energi- og forsyningsministeren:
Historisk har opfyldningen af lagrene været meget
markedsdrevet. Det handler meget om prisen på gas, og hvad der kan betale sig. Man vil normalt
ikke fylde lagrene mere op, end hvad man helt umiddelbart har behov for, når priserne er meget
høje. Men på trods af at priserne er ganske høje, står vi nu altså i en situation, hvor det er nødven-
digt at fylde op.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår spørgsmålet. Hvis man havde indført det for 5 år siden, ville
det bare have betydet, at man havde fyldt gaslagrene mere for 5 år siden. Det havde været billige-
re, for der var priserne ikke så høje, så på den måde havde det været godt. Omvendt er der også
en balance i, hvor meget man vil lagre, hvis det ikke er nødvendigt. Normalt er lagrene fyldt om-
kring 80 pct., og forslaget vil betyde, at vi skal op på omkring 90 pct. Jeg ville ikke have anbefalet
det, hvis ikke vi havde stået i den nuværende unikke situation. Normalt er det meget klogt, at vi har
ligget, cirka hvor vi har ligget, men situationen er desværre, som den er. Vi heller ikke færdige med
at gennemanalysere det, og jeg kommer også tilbage til udvalget. I får selvfølgelig også notater
sendt over, så snart vi har dem klar.
Side 983
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3866 (udenrigsanliggender) den 11. april 2022
EUU alm. del (21)
bilag 433 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren:
Alle punkter forelægges til orientering.
1. Russisk aggression mod Ukraine
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3866
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (21)
bilag 445 (fortroligt notat vedr. sanktioner mod Rusland)
Udenrigsministeren:
Jeg forventer endnu en bred drøftelse med fokus på sanktioner, vores fort-
satte støtte til Ukraine og isolationen af Rusland.
Rusland fortsætter sin uacceptable angrebskrig. Jeg er dybt chokeret over de voldsomme beret-
ninger og billeder af dræbte civile i Butja. Derfor støtter regeringen fuldt op om, at sagen kommer
for Den Internationale Straffedomstol (ICC). Der skal placeres et ansvar.
Samtidig skal vi videreføre vores indsats med at gøre krigen så omkostningsfuld som muligt for
Putin. Som jeg har orienteret udvalget om skriftligt, er der blevet fremsat forslag om en femte pakke
sanktioner over for Rusland, som forventes vedtaget senere i dag.
Jeg er meget tilfreds med, at rigtig mange af de danske forslag er med i den nye pakke. Det gælder
bl.a. sanktioner på kul, forbud mod vejgodstransport i EU for russiske og belarusiske fragtfirmaer
og et eksportforbud af jetbrændstof til Rusland. Det er også lykkedes at komme igennem med et
anløbsforbud for russiske skibe i EU-havne, hvilket er rigtig positivt. Forbuddet vil gælde skibe un-
der russisk flag og er dermed en anelse mindre bredt, end der oprindeligt var lagt op til. Men der er
stadig tale om et vigtigt tiltag, som vi har kæmpet aktivt for, og som der indtil for få dage siden ikke
var udsigt til, at vi ville komme igennem med.
Vi bidrager også aktivt til arbejdet med at lukke smuthuller i de allerede eksisterende sanktioner.
Derfor er vi i gang med at undersøge mulighederne for igennem EU at kunne imødegå russiske
oligarkers brug af tredjelande til omgåelse af EU-sanktioner.
Ud over de brutale konsekvenser, krigen har i Ukraine, bliver dens negative indvirkning på regio-
nen stadig mere tydelig. Derfor vil vi også fokusere på udviklingen og mulighederne for støtte til
Moldova og Georgien. Danmark yder bl.a. et substantielt bidrag til Moldovas håndtering af flygtnin-
ge fra Ukraine. I slutningen af sidste uge besøgte jeg Georgien sammen med flere folketingsmed-
lemmer. Ud over at mødes med den georgiske præsident, Salome Zourabichvili, premierminister
Irakli Garibashvili og udenrigsminister Ilia Darchiashvili besøgte vi også den georgiske kontaktlinje i
Sydossetien.
Dermed fik vi et førstehåndsindtryk af, hvor udsat Georgien er over for russisk indflydelse og trus-
ler. Det gav os samtidig lejlighed til klart at udtrykke støtte til Georgiens afvisning af det russiske
forslag om en ulovlig folkeafstemning i Sydossetien.
Side 984
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
Dertil forventer jeg, at vi på mødet vil drøfte udfordringerne omkring den fødevareusikkerhed, der
følger af Ruslands invasion af Ukraine. Nordafrika og Mellemøsten importerer over 50 pct. af deres
korn fra Ukraine og Rusland, og i en række af verdens fattigste lande mærker man prisstigningerne
hårdt.
Fra dansk side støtter vi op om diverse tiltag, der kan bidrage til at mindske de negative konse-
kvenser af de stigende fødevarepriser og den stigende fødevareusikkerhed, herunder især for de i
forvejen hårdt ramte lande, der allerede er afhængige af fødevareassistance.
I forlængelse heraf vil vi også drøfte Ruslands forsøg på at sprede misinformation om, at den be-
gyndende fødevaremangel og energikrise skyldes Vestens sanktioner. Den fortælling skal vi klart
imødegå. Det er vigtigt, at vi rækker ud til tredjelande og forklarer den rette sammenhæng. Vi må
også fortsætte arbejdet for at fastholde den brede internationale afstandtagen fra Ruslands invasi-
on af Ukraine, der indtil nu har været tydeligt manifesteret i FN. Den må ikke tages for givet, selv
om afstemningen i går om suspension af Ruslands medlemskab af FN's Menneskerettighedsråd
forløb positivt. Der skal løbende arbejdes hårdt på den globale koalition.
Endelig forventer jeg, at den fortsatte støtte til Ukraine vil være genstand for vores drøftelser. Der
ses lige nu på muligheden for at øge militær støtte til Ukraine yderligere igennem den europæiske
fredsfacilitet.
Herudover blev EU’s stats-
og regeringschefer på deres seneste møde enige om at
forberede etablering af en solidaritetsfond for Ukraine, der kan samle den internationale indsats for
genopbygning. Når der foreligger mere klarhed omkring fonden, vil vi naturligvis se på, hvordan
Danmark kan bidrage.
Det er klart, at der også vil være fokus på håndtering af de mange flygtninge og internt fordrevne. I
den forbindelse har kommissionsformand Ursula von der Leyen og Canadas premierminister, Ju-
stin Trudeau, indkaldt til støttekonference i morgen, hvor statsministeren vil repræsentere Dan-
mark.
Kim Valentin:
Der er lidt malurt i bægeret, da Ungarn ikke ville tilslutte sig de sidste sanktioner.
Hvordan påvirker det stemningen, og hvad gør man for at få Ungarn med? Ungarns genopret-
ningsplan er stadig ikke godkendt, fordi de ikke har opfyldt
EU’s
krav. Kan man forestille sig, at de
bliver kørt lidt ud på sidelinjen, hvis de ikke går med?
Theis Kylling Hommeltoft:
Vi hører vi om krigsforbrydelser fra den ene side, og nu dukker de mu-
ligvis op fra den anden side. Det er meget vigtigt, at vi har en lige så klar holdning til det, især når vi
støtter den ene side med våben og penge. Vi er nødt til at stå meget fast på de værdier og den
moral, som ligger her også, og det betyder nultolerance. Det er vi nødt til at forfølge lige så hårdt,
som vi gør på den anden side.
Udenrigsministeren:
Til Kim Valentin: Vi forventer bestemt, at Ungarn og Viktor Orbán bakker op
om den femte pakke af sanktioner. Jeg har noteret mig, at han sagt noget om olie og gas, men det
er ikke en del af pakken. Det er derimod kul, og jeg er rigtig glad for, at vi nu tager hul på sanktioner
på energiområdet, for det er Danmarks holdning, at vi skal have de hårdeste sanktioner, vi kan
blive enige om i EU-kredsen. Dermed kan vi gøre Ruslands ulovlige og uprovokerede angrebskrig
så omkostningsfuld for Rusland som overhovedet muligt. Jeg forventer, at Ungarn også er med i
pakken, som forhåbentlig bliver vedtaget i dag.
Side 985
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
Jeg kommer nærmere ind på diskussionen om f.eks. retsstatsprincipper under punkt 3, som er fo-
relæggelsen af almindelige anliggender.
Til Theis Kylling Hommeltoft: Danmark tager fuldstændig afstand fra alle krigsforbrydelser, og rege-
ringen ønsker selvfølgelig, at alle typer af krigsforbrydelser efterforskes. Derfor har vi konkret støttet
ICC med 100.000 dollars til præcis de efterforskere, der efterforsker forbrydelser i Ukraine. Vi støt-
ter også OSCE’s såkaldte Moskvamekanisme for, at man kan få efterforskningsmissioner til Ukrai-
ne. Vi støtter indsamling af bevismateriale, dokumentation, vidneafhøringer osv.
Det er også vigtigt at sige, at det er russerne og ikke ukrainerne, der er årsagen til, at der
er krig i Ukraine. Derfor kan krigen meget nemt stoppe, hvis Rusland indstiller deres ulovlige og
folkeretsstridige angrebskrig og trækker deres styrker ud. Så vil der ikke foregå nogen krigsforbry-
delser i Ukraine. Vi har ikke set en uprovokeret angrebskrig på europæisk jord i den størrelsesor-
den siden anden verdenskrig. Det er helt horribelt, og det er alene Rusland, der er ansvarlig for det.
Anne Sophie Callesen:
Ministeren svarer, at Danmark ønsker alle potentielle krigsforbrydelser
efterforsket, og det er jeg helt enig i. Det er klart, at vi alle sammen har et fælles standpunkt hvad
angår krigen i Ukraine, og hvem der er ansvarlig for den. Men det undskylder ikke eventuelle krigs-
forbrydelser fra Ukraines side.
Jeg kan forstå, at der fra ICC er bedt om assistance til efterforskning af forbrydelser i Ukraine, og
der er også sendt en anmodning, bl.a. til Danmark, med efterlysning af midler og sekunderede na-
tionale eksperter. Er den anmodning besvaret?
Christoffer Aagaard Melson:
Selvfølgelig skal vi også være efter vores venner og se på, hvad
ukrainske soldater eventuelt begår af krigsforbrydelser. Men man skal også passe meget på, at
man ikke sammenligner det, der foregår. Russerne begår voldsomme overgreb mod civilbefolknin-
gen af en helt anden skala indtil videre end det, der er rapporteret for ukrainerne.
Udenrigsministeren:
Til Anne Sophie Callesen: Det er utrolig vigtigt, at lande støtter ICC, og
Danmark annoncerede for mere end 14 dage siden, at vi støttede med et ekstraordinært bidrag på
750.000 kr. til den enhed i ICC, der efterforsker krigsforbrydelser, forbrydelser mod den humanitæ-
re folkeret osv. i Ukraine. Vi undersøger også mulighederne for yderligere bidrag ud over økono-
misk bistand også i form af sekunderet dansk personale til ICC. Anklageren fra ICC har allerede
deponeret et hold af efterforskere til Ukraine og regionen og indledt efterforskningsaktiviteter. Der
arbejdes desuden på at sikre eventuelt bevismateriale fra ukrainske krigsflygtninge, der kommer til
Danmark. I den forbindelse udarbejdes en vejledning til politikredsene med henblik på at sikre, at
politiet modtager og registrerer oplysninger og effekter korrekt med henblik på bevissikring af be-
gåede krigsforbrydelser i forbindelse med krigen i Ukraine. Derudover er politiet i gang med at ud-
arbejde informationsmateriale om, hvordan man skal forholde sig, hvis man er vidne til eller har
været udsat for en krigsforbrydelse i Ukraine. Materialet vil blive oversat til ukrainsk, engelsk og
russisk. Så vi prøver også den vej rundt at hjælpe.
Side 986
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
2. Global Gateway
Politisk drøftelse
JOIN (2021) 0030
Rådsmøde 3866
bilag 1 (samlenotat side 4)
Rådsmøde 3807
bilag 2 (skriftlig forelæggelse af 7/7-21)
Udenrigsministeren:
Vi lever i en tid med historiske udfordringer for vores demokratiske værdier
og samfundssyn. Derfor skal EU aktivt bruge sine økonomiske muskler og partnerskaber med om-
verdenen til at præge verden i en mere demokratisk og bæredygtig retning.
Grundtanken med strategien er på den ene side at tilbyde partnerlande en samarbejdsmodel, der
har fokus på rettigheder og retsstatsprincipper, og på den anden side demonstrere over for investo-
rer, hvordan demokratiske værdier giver sikkerhed og gennemsigtighed. Samtidig er strategien en
investering i international stabilitet, internationalt samarbejde og udvikling.
Det er hensigten, at Global Gateway skal mobilisere op til 300 mia. euro mellem 2021 og 2027 ved
hjælp af alle de finansielle instrumenter og udviklingsværktøjer, som EU råder over. Det skal un-
derstøttes af et stærkt engagement fra EU's medlemsstater og den private sektor. Konkret kan
man f.eks. forestille sig investeringer i højhastighedsfiberkabler, rene transportløsninger, energief-
fektivitet, bæredygtige standarder og gode investeringsbetingelser.
Fra dansk side arbejder vi for mest muligt fokus på infrastrukturprojekter, der fremmer digital kon-
nektivitet og ikke mindst bæredygtig grøn omstilling. Det er igennem udvikling af infrastruktur, som
er ren, modstandsdygtig og forenelig med en nulemissionsfremtid, at vi kan tackle klimakrisen.
Katarina Ammitzbøll:
Ministeren siger, at man lægger vægt på det digitale og infrastruktur, og det
lyder rigtig interessant. Regeringen har ikke udarbejdet en digitaliseringsstrategi endnu, så det er
interessant, at det prioriteres i den internationale sammenhæng, mens vi ikke synes, at det er prio-
riteret så højt herhjemme. Det er lidt en anden diskussion og nok ikke ministerens ressort.
Danmark har mange grønne styrkepositioner ud over det digitale. Vil man overveje at se på f.eks.
energieffektiviseringen? Det er netop noget, hvor Danmark kan spille ind, og lige så vigtigt det er, at
vi får udbygget den grønne energi, er det sandelig også, at vi kan spare på den. Det kunne også
være udbygning af VE, varme, og også vand, som er et område, hvor Danmark normalt er rigtig
dygtige.
Christoffer Aagaard Melson:
Jeg er enig med ministeren i, at det er fornuftigt, at vi i EU ser på,
hvordan vi kan påvirke vores omverden mere. Det er trist at se, hvordan Rusland med Wagner-
gruppen og ganske få midler har kunnet destabilisere og påvirke lande i en autoritær retning i vores
nærområder for ganske få midler. Hvor hurtigt regner man med, at man kan komme i gang med
projekterne? Ser man på områder, hvor vi strategisk har behov for at skrue op for vores engage-
ment for at kunne påvirke dem i en mere positiv retning og modvirke negative påvirkninger, som
desværre i stigende grad forekommer fra andre lande?
Side 987
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
Udenrigsministeren:
Jeg er helt enig i Katarina Ammitzbølls pointer om den digitale infrastruktur.
Jeg nævnte også grøn omstilling og specifikt energieffektivisering som vigtige projekter. Her har
Danmark noget særligt at tilbyde, hvilket vi også understreger hele tiden.
Til Katarina Ammitzbøll og Christoffer Aagaard Melson: Jeg
er meget enig med i, at EU’s
globale
rolle er helt afgørende. Den er faktisk kun blevet mere vigtig efter Ruslands angreb på alle normer,
regler og forpligtelser, som gælder, ikke bare i Europa, men også globalt. Det er vigtigt, at vi også
globalt har en global gateway-strategi, fordi den bygger på, at konnektivitet på det digitale område,
på grøn omstilling og på infrastrukturprojekter foregår efter demokratiske principper, med transpa-
rens og baseret i retssalen. Det er en model, som forebygger korruption, bekæmper misbrug og
isolerer autokratiske styreformer. Som jeg ser det, er det en vigtig del af den værdikamp, der fore-
går i verden, og EU skal meget mere på banen.
Theis Kylling Hommeltoft spørger til de konkrete projekter. Den konkrete implementering af struktu-
ren er endnu ikke helt på plads, men vi arbejder for, at medlemslandene skal have mest mulig
medindflydelse. Det gælder både, hvad angår det geografiske fokus og indsatsområder. Forhå-
bentlig kan vi sætte de første projekter i gang i år. Danmark spiller central rolle, og vi har støttet det
varmt.
Theis Kylling Hommeltoft:
I den kommende tid med stigende energi- og fødevarepriser risikerer
en lang række styrer at blive destabiliseret. Pakistan er i total tumult, og jeg tror, at der rigtig mange
steder i verden kommer til at ske noget, som kan gå i den ene eller den anden retning. Taler man
om et beredskab? Det er vel nu, vi for alvor kan gøre en forskel og skabe bånd til de lande, som i
en eller anden grad arbejder med os i en positiv retning, og give dem en følelse af, at vi tænker på
dem, når det er sværest. Er der en debat om, hvordan EU sørger for, at vores nærområder ikke går
totalt i kaos i den kommende tid? Jeg er meget bange for, at det sker, når man hører historier om,
at der ikke er mad tilbage i en lang række af de lande, der ligger lige uden for
EU’s
grænser.
Udenrigsministeren:
Jeg er meget enig i, at Ruslands krig er årsagen til den usikkerhed, der er i
verden. Det gælder fødepriser og -forsyning, og det gælder på energiområdet. Det er med til at
destabilisere rigtig mange steder i vores nærområder, men ikke mindst i Afrika, nogle af de aller-
mest sårbare lande i verden. Det er et hoveddiskussionspunkt på mødet, hvordan EU kan gøre
endnu mere og have en strategi for, hvordan vi afhjælper nogle af de udfordringer. Det er afgøren-
de, at vi håndterer det i bredt samspil med vores partnere. Derfor støtter regeringen også op om
Kommissionens plan for at styrke fødevaresikkerheden i Ukraine, bl.a. gennem sikring af transport
og oplagringsfaciliteter. Regeringen støtter ligeledes arbejdet med,
at adgangen til EU’s markeder
bevares og lettes på en fleksibel måde for både import og eksport fra ukrainske markeder. På glo-
balt plan er det afgørende, at opgaven bliver løftet bredt og multilateralt. EU har bl.a. givet tilsagn
om mindst 2,5 mia. euro i perioden 2021-2024 til internationale ernæringsmæssige samarbejder og
flere initiativer er på vej.
Jeg er helt enig i det, som nævnes omkring nærområderne, der grænser op til Europa. Også her
skal vi have et særligt fokus nu. Jeg var i Georgien i sidste uge og tidligere i Moldova. Vestbalkan
og Nordafrika er en vigtig prioritet og også Nordafrika.
Side 988
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
3. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
4. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 989
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3867 (almindelige anliggender) den 12. april 2022
EUU alm. del (21)
bilag 433 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren:
Jeg forelægger alle punkterne til orientering.
1. Konferencen om Europas Fremtid
Orientering fra formandskabet/politisk drøftelse
KOM (2020) 0027
Rådsmøde 3867
bilag 1 (samlenotat side 2)
Udenrigsministeren:
Konferencen nærmer sig sin afslutning. Plenarforsamlingen d. 29.-30. april
2022 er den sidste, inden Konferencens bestyrelse skal udarbejde den endelige rapport, som for-
ventes at blive præsenteret den 9. maj 2022.
Jeg forventer, at formandskabet på rådsmødet vil orientere om status for konferencen og den kon-
krete tilrettelæggelse af den afsluttende plenarforsamling. Derudover er det muligt, at der også er
enkelte medlemslande, som vil knytte bemærkninger til de forslag, der for øjeblikket drøftes i konfe-
rencen.
Jeg har understreget mange gange, at mit fokus under hele konferencen har været på dialogen
med borgerne om alle relevante politikområder. Jeg synes, det er positivt, at borgerne f.eks. har
fremhævet den virkelige betydning af retsstatsprincippet. Der er også kommet andre gode anbefa-
linger fra borgerne på klima og på åbenhed
for bare at nævne et par stykker.
Det følger af regelsættet for konferencen, at institutionerne først efter konferencens afslutning skal
tage stilling til opfølgningen. På det tidspunkt skal vi selvfølgelig tage højde for traktaternes ram-
mer, herunder om kompetencerne og respekten for nærhedsprincippet osv.
Hele idéen med konferencen er at lytte til borgerne. Vi har derfor fra dansk side argumenteret for,
at den afsluttende rapport
så loyalt og så objektivt som muligt
skal afspejle borgernes anbefa-
linger. Desværre må jeg sige, at jeg er oprigtig bekymret for, at det ikke nødvendigvis fuldt ud bliver
tilfældet. Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg bekymret for, at konferencen nu bevæger sig i en for-
kert retning. En retning, hvor arbejdet i de enkelte arbejdsgrupper afhænger af, hvem der leder
den. Og en retning, hvor især én institution i stedet for at lytte til borgerne bruger konferencen til at
fremme egen politik og egne institutionelle ideer, hvoraf mange vil kræve traktatændringer.
Når jeg ser tilbage på den danske EU-debat, er det mit klare indtryk, at danskerne er optagede af
konkret politik med fokus på at løse de udfordringer, som EU står over for. Det gælder bl.a. vigtige
emner som klimaforandringer, migration og retsstatsprincippet.
Det er til gengæld mit klare indtryk, at institutionelle diskussioner fylder meget lidt i den danske de-
bat. Spørgsmål som transnationale valglister, spidskandidatprocedure eller initiativret til Europa-
Parlamentet synes simpelt hen ikke at være en prioritet. Derfor frygter jeg, at mange borgere ikke
vil kunne genkende sig selv i konferencens udfald. Jeg tror, at denne opfattelse deles af mange
Side 990
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
repræsentanter for medlemslandenes regeringer og for de nationale parlamenter, inklusive Folke-
tinget.
Som I nok kan høre, er jeg gået fra at være bekymret til at være noget pessimistisk angående ud-
faldet af konferencen. Men jeg håber selvfølgelig, at konferencen i tide når at komme på rette kurs
og sætte borgerne i centrum. Det har jeg løbende arbejdet for, og det er fortsat min holdning, at det
er sådan, det bør være.
Katarina Ammitzbøll:
Ministeren udtrykker bekymringer omkring konferencen, og efter at have
læst samlenotatet deler jeg fuldstændig ministerens bekymring. Det virker, som om der er meget
fokus på områder, som er af interesse for dem, der selv sidder i Europa-Parlamentet. Det gælder
især med hensyn til spidskanditatproceduren, og hvordan man holder det hele i live. Der er ikke så
meget fokus på borgernes synspunkter, og hvordan vi gør EU relevant for dem. Jeg synes, at det
er bekymrende, også idet der er lagt op til traktatændringer.
Hvordan kan man efter ministerens vurdering prøve at påvirke det? Er der andre lande,
som deler ministerens bekymring? Det er også højaktuelt for vores nationale EU-dagsordener
ikke mindst hvad angår afstemningen om forsvarsforbeholdet den 1. juni 2022. Hvis man ikke får
involveret borgerne i tilstrækkeligt omfang og udvist tillid og engagement, kan det så ikke risikere at
give bagslag? På den måde får man bare bekræftet, hvad man egentlig tænker: at Bruxelles er
meget koncentreret om Bruxelles.
Udenrigsministeren:
Vi deler fuldstændig bekymringen for den endelige rapport, og hvorvidt re-
sultatet af denne vigtige øvelse bliver at lytte til, hvad de europæiske borgere har af input til EU-
samarbejdet. Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet kommer jævnligt på banen med deres
synspunkter. Regeringen har samlet en gruppe af 12 lande, som har modsat sig traktatændringer.
Det er ikke det, konferencen skal handle om. Så sent som i går var der møde i gruppen for at sikre,
at det er borgernes forslag, der kommer til at stå i rapporten, og at de ikke bliver filtreret igennem
måske primært Europa-Parlamentets egne idéer. Dem må de meget gerne have
det er en vigtig
del af debatten, men lad nu borgerne få lov til at komme til orde.
Jeg deler også bekymringen for, om det kan give bagslag, hvis der kommer en rapport, hvor bor-
gerne ikke kan genkende det, de prøvede at sige, og der i stedet der står en masse om spidskan-
didatproceduren, transnationale lister og initiativret til Europa-Parlamentet osv. Det har jeg ikke hørt
et folkekrav om i den danske debat. Den har været optaget af f.eks. klimaspørgsmål, migration,
overholdelse af retsstatsprincipperne blandt EU’s medlemslande
og Europas rolle i verden
ikke
mindst i en tid, hvor vores demokratiske værdier og retsstatsprincipper er under pres. Disse
spørgsmål er helt afgørende for, hvad EU er, og hvad EU kan gøre ved de bekymringer, som bor-
gerne har. Jeg tror ikke, at borgernes største bekymring er, om det er en transnational liste eller ej.
Regeringen arbejder aktivt for, at det er borgernes forslag, der kommer til at fremgå af rapporten,
men jeg tør ikke garantere, at det vil lykkes.
Katarina Ammitzbøll:
Jeg er rigtig glad for, at ministeren og Danmark arbejder ihærdigt på at få
borgerinddragelsen med og få det balanceret. Jeg er ikke klar over, om der er et særligt organ, der
kan repræsentere borgerne, præsentere deres holdninger og samle dem, så de er sikre på, at de
får det afspejlet. Er der stadig tid til, at man kan hjælpe de civile organisationer til at få løftet deres
stemme?
Side 991
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
Udenrigsministeren:
Borgerne sidder med i konferencen, både i arbejdsgrupperne, i udvalgene
og i selve plenarkonferencen, hvor man vedtager rapporten. Men uden at gå for meget i dybden er
der lidt forskel på, hvem der sidder som formand for de enkelte arbejdsgrupper. Hvis jeg skal sige
det lidt mere eksplicit, er det mit indtryk, at borgerne får lov til at få deres forslag lidt mere ufiltreret
igennem der, hvor der sidder en rådsrepræsentant. Hvis der i andre arbejdsgrupper sidder en re-
præsentant fra en anden institution, er det, som om formanden for arbejdsgruppen prøver at præge
arbejdet i sin egen retning i stedet for det, som borgeren har foreslået. Jeg tør ikke sige, hvordan
det ender, men vi arbejder på det, bl.a. sammen med de 12 ligesindede lande. Jeg har rejst
spørgsmålet flere gange i debatter i Rådet, og der har kun været opbakning til at holde fast i hele
formålet med konferencen, nemlig at det var borgerne, der skulle komme med input, og ikke institu-
tionerne.
Side 992
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
2. Den landespecifikke retsstatsdialog
Politisk drøftelse
KOM (2021) 0700
Rådsmøde 3867
bilag 1 (samlenotat side 5)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet i november 2021 havde vi en landespecifik drøftelse af fem
landekapitler i Kommissionens seneste retsstatsrapport fra juli 2021. På det kommende rådsmøde
er der planlagt landespecifikke drøftelser af de næste fem landekapitler i retsstatsrapporten. Det vil
sige Luxembourg, Ungarn, Malta, Nederlandene og Østrig.
Det er afgørende for regeringen
og også noget jeg personligt går meget op i
at alle medlems-
lande lever
op til EU’s grundlæggende værdier. Krigen i Ukraine minder os brutalt om, at vi aldrig
må tage vores værdier og frihed for givet. Det gælder ikke mindst retsstatsprincippet, som er et
værn for de øvrige værdier og f.eks. lige rettigheder for LGBTI-personer.
Kommissionens retsstatsrapport og dialogen i Rådet er vigtige redskaber til tidligere at opdage og
forebygge negative tendenser, før de for alvor udvikler sig til problemer, som det er svært at rette
op på. Derfor er jeg stolt af, at Danmark bidrog til at få initiativet godt fra start ved at være blandt de
første fem lande, der blev drøftet forrige år.
Jeg forventer, at vi får en konstruktiv erfaringsudveksling ligesom tidligere gange, og jeg vil enga-
gere mig aktivt i drøftelserne og støtte op om formatet, så det bliver videreført under fremtidige for-
mandskaber. På den måde kan medlemslandene fortsætte med løbende at kigge hinanden i kor-
tene og være med til at sikre efterlevelsen af retsstatsprincippet.
Da Ungarn denne gang er ét af de fem lande, der skal diskuteres, vil jeg udtrykke vores meget dy-
be bekymring for udviklingen i landet. Resultatet af valget var, at den siddende ungarske regering
bliver ved magten. Der er derfor desværre ikke umiddelbart udsigt til en ændret kurs i Ungarn på
retsstatsområdet.
Det betyder også, at jeg ser frem til den planlagte artikel 7-høring af Ungarn under rådsmødet for
almindelige anliggender i maj 2022. Det bliver en god anledning til at udtrykke vores dybe bekym-
ring og til at gå noget mere i dybden med de specifikke problemer i Ungarn, end det vil være muligt
på et møde, hvor vi skal nå omkring om fem lande.
Til sidst vil jeg gerne tilføje, at Kommissionen tidligere på ugen offentligt har tilkendegivet, at den nu
tager de første skridt for at anvende retsstatsmekanismen over for Ungarn. Det er ikke noget, som
vi skal diskutere på det kommende rådsmøde. Men jeg synes, at det er en meget vigtig udvikling,
som jeg gerne vil dele med udvalget.
Der er en række trin i beslutningsprocessen for at anvende retsstatsmekanismen. Det betyder, at
Rådet først senere i processen skal tage konkret stilling til en eventuel sag mod Ungarn. Jeg vil
løbende holde Europaudvalget orienteret om udviklingen, som jeg også selv følger tæt.
Side 993
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/4-22
28. europaudvalgsmøde 8/4-22
3. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
4. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 09.35.
Side 994