Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
2794161_0001.png
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. november 2023
J nr.
2023 - 5689
Svar på TRU alm. del – spm. 72
Transportudvalget har i brev af d. 13. november 2023 stillet følgende alm. del
spørgsmål 72, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 72
Vil ministeren redegøre for, hvad den samlede merpris for flybilletter vurderes at
være, når både reguleringen af branchen i medfør af ”Fit for 55” – EU’s plan for
grøn omstilling og ReFuelEU Aviation Initiative samt en ny dansk flyafgift er trådt
i kraft i 2030, herunder påvirkningen af antallet af rejsende i samme år?
Svar
Luftfartssektoren vil blive underlagt en række internationale og nationale tiltag,
som forventes at have både klimamæssige- og økonomiske konsekvenser for
sektoren,
jf. boks 1.
Regeringen foreslår med udspillet
Vejen til grøn luftfart
desuden at indføre en
passagerafgift på i gennemsnit 100 kr., som indfases fra 2025. Afgiften skal be-
nyttes til finansiering af bl.a. en hel grøn indenrigsluftfart senest i 2030 og en
forhøjelse af ældrechecken.
Boks 1
Kommende regulering af luftfarten
Grøn Skattereform
Med
Aftale om en grøn skattereform
af 24. juni 2022 omfattes indenrigsluftfarten af en CO2-afgift fra 2025
som medfører en merpris på knap 20 (2024-priser) kr. pr. rejsende i 2030.
EU’s Fit-for-55 pakke
Med revisionen af EU’s kvotehandelssystem udfases luftfartens gratiskvoter frem mod 2026, og CO
2
-
kvoteprisen øges.
Med ReFuelEU Aviation indføres et fælleseuropæsik iblandingskrav i luftfarten stigende fra 2 pct. i 2025 til
70 pct. i 2050. I 2030 er kravet på 6 pct. iblanding af bæredygtige flybrændstoffer, herunder et underkrav
på 2 pct. iblanding af syntetiske flybrændstoffer.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Kilde:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 176: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 72 om, hvad den samlede merpris for flybilletter vurderes at være, når både reguleringen af branchen i medfør af “Fit for 55 - EU’s plan for grøn omstilling og RefuelEU Aviation Initiative samt en ny dansk flyafgift er trådt i kraft i 2030, herunder påvirkningen af antallet af rejsende i samme år
2794161_0002.png
Effektvurderingen er behæftet med betydelig usikkerhed. Dette skyldes bl.a., at
der i beregningen er taget udgangspunkt i ETS kvoteprisen og meromkostningen
ved bæredygtige flybrændstoffer som følger af Klimastatus og -fremskrivning
2023, samt at implementeringen af den kommende regulering pågår,
jf. boks 1.
Derfor vil bl.a. eventuelle udsving i kvotepris og brændstofpris påvirke effekten.
Det skønnes samlet set med betydelig usikkerhed, at den kommende regulering
af luftfarten inkl. regeringens udspil om en dansk passagerafgift vil medføre en
prisstigning i 2030 på omtrent 100 kr. per passager på en indenrigsflyvning, 110
kr. per passager for europæiske flyvninger og 440 kr. per passager for interkon-
tinentale flyvninger,
jf. tabel 1.
Prisstigningen skønnes med betydelig usikkerhed at medføre en passagerned-
gang i 2030 på 18 pct. for indenrigsflyvninger, 5 pct. for europæiske flyvninger
og 3 pct. for interkontinentale flyvninger. Dette svarer til en skønnet samlet pas-
sagernedgang på 5 pct. for flyvninger, der afgår fra danske lufthavne.
Tabel 1
Skønnede effekter af Grøn Skattereform, passagerafgift, ReFuel EU Aviation og udfasning af
gratiskvoter i 2030 (2024-priser)
Merpris i kr/passager
Indenrigs
Europa
Interkontinentalt
Samlet
100
110
440
150
Passagernedgang (pct.)
18
5
3
5
Anm.: Afrundet til henholdsvis nærmest 10 kr. Passagerafgiften for interkontinentale flyrejser
er beregnet som et gennemsnit af afgiften på mellemlange og lange flyrejser. Den
samlede merpris et vægtet gennemsnit. Det bemærkes, at passagerafgiften alene
pålægges rejser fra Danmark, men EU-tiltagene gælder rejser fra alle lufthavne i EU.
Rejser i Europa vil dermed være omfattet tur/retur, hvilket medfører en større
passagernedgang for en given merpris.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2