Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2800462_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 23/02607
15. december 2023
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat procesdele-
gation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af general-
advokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske rege-
ring, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. General-
advokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Deltager
PD
UM
JM
KUM
i Proces- Dato
skridt
Dom
21.12.23
C-333/21
European Superleague Company
Sagen vedrører:
1 Skal artikel 102 TEUF fortolkes således, at den EM
forbyder et misbrug af en dominerende stilling, KFST
der består i, at FIFA og UEFA opstiller krav i de-
res vedtægter (navnlig artikel 22 og 71-73 i FIFA’s
vedtægter, artikel 49 og 51 i UEFA’s vedtægter
samt enhver tilsvarende bestemmelse indeholdt i
vedtægterne for medlemsforbundene og de natio-
nale ligaer) om forudgående tilladelse fra de
1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0002.png
nævnte enheder – som har tiltaget sig enekompe-
tence til at tilrettelægge eller tillade internationale
klubturneringer i Europa – for at en tredjepart kan
etablere en ny paneuropæisk klubturnering såsom
superligaen, særligt når der ikke findes nogen re-
guleret procedure baseret på objektive, gennem-
sigtige og ikkediskriminerende kriterier og under
hensyntagen til den mulige interessekonflikt, der
berører FIFA og UEFA?
2 Skal artikel 101 TEUF fortolkes således, at den
forbyder FIFA og UEFA at opstille krav i deres
vedtægter (navnlig artikel 22 og 71-73 i FIFA’s
vedtægter, artikel 49 og 51 i UEFA’s vedtægter
samt enhver tilsvarende bestemmelse indeholdt i
vedtægterne for medlemsforbundene og de natio-
nale ligaer) om en forudgående tilladelse fra de
nævnte enheder – som har tiltaget sig enekompe-
tence til at tilrettelægge eller tillade internationale
turneringer i Europa – for at en tredjepart kan
skabe en paneuropæisk klubturnering som super-
ligaen, særligt når der ikke findes nogen reguleret
procedure baseret på objektive, gennemsigtige og
ikke-diskriminerende kriterier og under hensynta-
gen til den mulige interessekonflikt, der berører
FIFA og UEFA?
3 Skal artikel 101 og/eller 102 [TEUF] fortolkes
således, at de forbyder FIFA, UEFA, deres med-
lemsforbund og/eller de nationale ligaer at træffe
foranstaltninger, der truer med at pålægge klubber,
der deltager i superligaen eller deres spillere, sank-
tioner, på grund af den afskrækkende virkning,
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0003.png
som disse sanktioner kan have? Såfremt der på-
lægges sanktioner i form af udelukkelse fra turne-
ringer eller forbud mod at deltage i kvalifikations-
kampe, udgør disse sanktioner da en tilsidesættelse
af artikel 101 TEUF og/eller 102 TEUF, forudsat,
at de ikke er baseret på objektive, gennemsigtige
og ikke-diskriminerende kriterier?
4 Skal artikel 101 TEUF og/eller 102 TEUF for-
tolkes således, at bestemmelserne i artikel 67 og 68
i FIFA’s vedtægter er uforenelige med disse artik-
ler, for så vidt som disse udpeger UEFA og dens
nationale forbund som »oprindelige indehavere af
alle de rettigheder, der følger af de turneringer
[…],som henhører under deres respektive juris-
diktion«, hvorved de deltagende klubber og en-
hver arrangør af andre turneringer fratages deres
oprindelige ejendomsret, idet UEFA derved har
tiltaget sig eneretten til markedsføringen heraf?
5 Hvis FIFA og UEFA som enheder, der kræver
enekompetence til at arrangere og godkende inter-
nationale fodboldklubturneringer i Europa, på
grundlag af ovennævnte bestemmelser i deres ved-
tægter forbyder eller modsætter sig etableringen af
superligaen, skal artikel 101 TEUF da fortolkes så-
ledes, atdisse konkurrencebegrænsninger kunne
falde ind under den undtagelse, der er fastsat i
denne bestemmelse, når det tages i betragtning, at
produktionen forringes i væsentlig grad, forekom-
sten af alternative produkter til dem, der tilbydes
af FIFA/UEFA i markedet, begrænses, og inno-
vationen hindres, når andre formater og frem-
gangsmåder forhindres, hvorved den potentielle
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0004.png
konkurrence på markedet elimineres og forbru-
gernes valg begrænses? Vil denne begrænsning
være omfattet af en objektiv begrundelse, der gør
det muligt at antage, at der ikke er tale om misbrug
af en dominerende stilling i henhold til artikel 102
i TEUF?
m.fl.
C-488/21
Chief Appeals Officer e.a.
Spørgsmål:
UM
JM
BM
Dom
21.12.23
i) Er den afledte opholdsret i medfør af artikel 7, UIM
stk. 2, i direktiv 2004/38/EF for en slægtning i
opstigende linje til en unionsborger, der er ar-
bejdstager, betinget af slægtningens fortsatte af-
hængighed af arbejdstageren?
ii) Er direktiv 2004/38/EF til hinder for, at en
værtsmedlemsstat begrænser adgangen til sociale
ydelser i form af kontantydelser for et familiemed-
lem, der har en afledt ret til ophold som følge af
hendes afhængighed af en unionsborger, der er ar-
bejdstager, når adgang til en sådan ydelse ville
medføre, at hun ikke længere er afhængig af ar-
bejdstageren?
iii) Er direktiv 2004/38/EF til hinder for, at en
værtsmedlemsstat begrænser adgangen til sociale
ydelser i form af kontantydelser for et familiemed-
lem, der har en afledt ret til ophold som følge af
hendes afhængighed af en unionsborger, der er ar-
bejdstager, med den begrundelse, at det pågæl-
dende familiemedlem som følge af ydelsen bliver
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0005.png
en urimelig byrde for medlemsstatens sociale sy-
stem?
C-718/21
Krajowa Rada Sadownictwa (Polen)
Emne:
Domstolenes uafhængighed.
UM
JM
Dom
21.12.23
Spørgsmål:
1. Er artikel 19, stk. 1, andet afsnit, i traktaten om
Den Europæiske Union til hinder for en bestem-
melse i national ret såsom artikel 69 § 1b, første
punktum, i ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo
o ustroju sadów powszechnych (lov af 27.7.2001
– lov om de almindelige domstoles organisation
([...] Dz. U. af 2020, poz. 2072), hvorefter en dom-
merens erklæring om, at den pågældende ønsker
at fortsætte i dommerembedet efter at have nået
pensionsalderen, kun kan imødekommes, såfremt
en anden myndighed giver samtykke?
2. Er artikel 19, stk. 1, andet afsnit, i traktaten om
Den Europæiske Union til hinder for en fortolk-
ning af en national bestemmelse, hvorefter en er-
klæring fra en dommer om dennes ønske om at
fortsætte i dommerembedet efter at have nået
pensionsalderen, der er fremsat med forsinkelse,
er uden virkning, uanset omstændighederne ved
den manglende overholdelse af fristen og uanset
betydningen af den manglende overholdelse af fri-
sten for indhentelse af samtykket til, at dommeren
må fortsætte i embedet?
5
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0006.png
C-167/22
Kommission mod Danmark (max 25 timers
UM
parkering)
Emne:
Påstande:
- Det fastslås, at Kongeriget Danmark har tilside-
sat sine forpligtelser i henhold til den frie udveks-
ling af transportydelser som fastsat i artikel 1, 8 og
9 i Rådets og Europa-Parlamentets forordning
(EF) nr. 1072/2009 ved at begrænse den maksi-
male parkeringsvarighed på statsejede rastepladser
langs motorvejsnettet i Danmark til 25 timer.
- Kongeriget Danmark tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
JM
TRM
EM
BM
Dom
21.12.23
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Interessent
Sags Pro-
-
type
T-496/18
OCU mod SRB
Påstande:
— Endelig afgørelse (»Final Decision«) af 19.
juni 2018 fra klagenævnet for Den Fælles Af-
viklingsinstans i sag 54/2017, anlagt mod
Den Fælles Afviklingsinstans, annulleres.
MIM
O-
sag
ces-
skridt
Dom
20.12.
23
Dato
6
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0007.png
— Klagenævnet for Den Fælles Afviklingsin-
stans tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
T-216/21
Tyanair og Malta Air mod Kommissionen
ENS
- Kommissionens afgørelse af 4. maj 2020 om
statsstøtte SA.57082 (2020/N) – France –
COVID-19 - Cadre temporaire 107(3)(b)
TFEU – Garantie et prêt d’actionnaire au bé-
néfice d’Air France 1 annulleres.
- Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
- Sagsøgerne har ligeledes fremsat anmodning
om, at der træffes afgørelse efter en frem-
skyndet procedure i henhold til artikel 23a i
statutten for Den Europæiske Unions Dom-
stol.
T-415/21
Banca Popolare di Bari mod Kommissio-
FS
nen
Påstande:
— Unionen, repræsenteret ved Europa-
Kommissionen, tilpligtes at betale sagsøgeren
et beløb på 280 mio. EUR i erstatning for
økonomisk skade samt et passende beløb i er-
statning for ikke-økonomisk skade, som blev
forvoldt ved Kommissionens afgørelse (EU)
2016/1208 af 23. december 2015 om stats-
støtte SA.39451 (2015/C) (ex 2015/NN)
ydet af Italien til Banca Tercas.
— Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
O-
sag
Dom
20.12.
23
O-
sag
Dom
20.12.
23
7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0008.png
C-47/21
og
38/21
C-
BMW Bank m.fl.
1. Vedrørende lovmæssighedsfiktionen i hen-
hold til artikel 247, § 6, stk. 2, tredje punktum,
og artikel 247, § 12, stk. 1, tredje punktum, i
Einführungsgesetz
zum
Bürgerlichen
Gesetzbuche (lov om ikrafttræden af den
borgerlige lovbog, herefter »EGBGB«):
a) Er EGBGB’s artikel 247, § 6, stk. 2, tredje
punktum, og artikel 247, § 12, stk. 1, tredje
punktum, uforenelige med artikel 10, stk. 2,
litra p), og artikel 14, stk. 1, i direktiv
2008/48/EF, for så vidt som disse bestem-
melser fastslår, at aftalevilkår, der er i strid
med betingelserne i artikel 10, stk. 2, litra p), i
direktiv 2008/48/EF, alligevel opfylder kra-
vene i EGBGB’s artikel 247, § 6, stk. 2, første
og andet punktum, og artikel 247, § 12, stk. 1,
andet punktum, nr. 2), litra b)?
Såfremt dette spørgsmål besvares bekræf-
tende:
b) Følger det af EU-retten, navnlig af artikel
10, stk. 2, litra p), og artikel 14, stk. 1, i direk-
tiv 2008/48/EF, at EGBGB’s artikel 247, §
6, stk. 2, tredje punktum, og artikel 247, § 12,
stk. 1, tredje punktum, ikke skal anvendes, for
så vidt som disse bestemmelser i EGBGB
fastslår, at aftalevilkår, der er i strid med be-
tingelserne i artikel 10, stk. 2, litra p), i direktiv
2008/48/EF, alligevel opfylder kravene i
JM
O-
sag
Dom
21.12.
23
8
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0009.png
EGBGB’s artikel 247, § 6, stk. 2, første og an-
det punktum, og artikel 247, § 12, stk. 1, andet
punktum, nr. 2), litra b)?
Uanset hvorledes spørgsmål […] 1.a) og b)
besvares:
2. Vedrørende de obligatoriske oplysninger i
henhold til artikel 10, stk. 2, i direktiv
2008/48/EF:
a) Skal artikel 10, stk. 2, litra p), i direktiv
2008/48/EF fortolkes således, at det rente-
beløb, der påløber pr. dag, og som skal angi-
ves i kreditaftalen, skal beregnes i henhold til
den kontraktlige debitorrente, der er anført i
aftalen?
C-124/21
P
International Skating Union mod Eu-
UM
ropa-Kommissionen (appel)
Påstande: —Den Europæiske Unions Rets
dom, International Skating Union mod Kom-
missionen (sag T-93/18) ophæves, for så vidt
som Europa-Kommissionen blev frifundet i
appellantens søgsmål.
—Kommissionens afgørelse af 8. december
2017 i sag AT. 40208 — Den Internationale
Skøjteunions opstillingsregler annulleres.
—Kommissionen og intervenienterne tilplig-
tes at betale omkostninger i forbindelse med
nærværende sag og søgsmålet for Retten.
C-667/21
Krankenversicherung Nordrhein
MIM
UIM
O-
sag
Dom
21.12.
23
O-
sag
Dom
21.12.
23
9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0010.png
Spørgsmål:
1. Skal artikel 9, stk. 2, litra h), i forordning
(EU) 2016/679 (generel forordning om data-
beskyttelse, herefter »databeskyttelsesforord-
ningen«) fortolkes således, at en sygekasses
medicinske tjeneste ikke må behandle sin ar-
bejdstagers helbredsoplysninger, som er en
betingelse for vurderingen af den pågældende
arbejdstagers erhvervsevne?
2. Såfremt Domstolen besvarer det første
spørgsmål benægtende med den konsekvens,
at en undtagelse i henhold til databeskyttel-
sesforordningens artikel 9, stk. 2, litra h), fra
det i databeskyttelsesforordningens artikel 9,
stk. 1, fastsatte forbud mod behandling af
helbredsoplysninger kommer i betragtning:
Skal der i et tilfælde som det foreliggende ud
over de i databeskyttelsesforordningens arti-
kel 9, stk. 3, fastsatte bestemmelser også tages
hensyn til andre databeskyttelsesretlige be-
stemmelser, og i givet fald hvilke?
3. Såfremt Domstolen besvarer det første
spørgsmål benægtende med den konsekvens,
at en undtagelse i henhold til databeskyttel-
sesforordningens artikel 9, stk. 2, litra h), fra
det i databeskyttelsesforordningens artikel 9,
stk. 1, fastsatte forbud mod behandling af
helbredsoplysninger kommer i betragtning:
Afhænger lovligheden af behandlingen af hel-
bredsoplysninger i et tilfælde som det forelig-
JM
10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0011.png
gende desuden af, at mindst en af betingel-
serne i databeskyttelsesforordningens artikel
6, stk. 1, er opfyldt?
4. Har databeskyttelsesforordningens artikel
82, stk. 1, special- eller generalpræventiv ka-
rakter, og skal der tages hensyn til dette ved
fastsættelsen af størrelsen af den immaterielle
skade, som den dataansvarlige henholdsvis
databehandleren pålægges at erstatte på
grundlag af databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 82, stk. 1?
5. Afhænger fastsættelsen af størrelsen af den
immaterielle skade, der skal erstattes på
grundlag af databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 82, stk. 1, af graden af den dataansvarli-
ges henholdsvis databehandlerens skyld? Må
der navligt tages hensyn til en ikke forelig-
gende eller ringe skyld hos den dataansvarlige
henholdsvis databehandleren til fordel for
denne?
C-66/22
Infraestruturas de Portugal et Futrifer
EM
Indústrias Ferroviárias
I. Er den udelukkelsesgrund, der er fastsat i
artikel 57, stk. 4, litra d), i direktiv
2014/24/EU, et område, der er forbeholdt
den ordregivende myndighed at træffe afgø-
relse om?
II. Kan en national lovgiver fuldt ud erstatte
den afgørelse, som en ordregivende myndig-
hed skal træffe i henhold til artikel 57, stk. 4,
ENS
O-
sag
Dom
21.12.
23
11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0012.png
litra d), i direktiv 2014/24/EU, med en gene-
rel afgørelse (med virkningerne af en afgø-
relse) fra konkurrencemyndigheden om at på-
lægge en tillægssanktion i form af et forbud
mod at deltage i offentlige udbudsprocedurer
i en vis periode, som er truffet i forbindelse
med pålæggelsen af en bøde for overtrædelse
af konkurrencereglerne?
III. Skal en ordregivende myndigheds afgø-
relse vedrørende en økonomisk aktørs »påli-
delighed« for så vidt angår overholdelsen (el-
ler den manglende overholdelse) af konkur-
rencereglerne uden for rammerne af den kon-
krete udbudsprocedure forstås som nødven-
digheden af at foretage en begrundet vurde-
ring af den økonomiske aktørs relative eg-
nethed, som udgør et konkret udtryk for ret-
ten til god forvaltning i henhold til artikel 41,
stk. 2, litra c), i Den Europæiske Unions char-
ter om grundlæggende rettigheder?
IV. Kan den løsning, der er vedtaget i portu-
gisisk ret ved artikel 55, stk. 1, litra f), i Código
dos Contratos Públicos (lov om offentlige
kontrakter), hvorefter udelukkelse af en øko-
nomisk aktør fra en udbudsprocedure på
grundlag af en overtrædelse af konkurrence-
reglerne, der er begået uden for rammerne af
den konkrete udbudsprocedure, beror på den
afgørelse,
som konkurrencemyndigheden
træffer i forbindelse med anvendelsen af en
tillægssanktion i form af et forbud mod at
indgå kontrakter i en procedure, hvor det er
12
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0013.png
konkurrencemyndigheden selv, der i denne
forbindelse vurderer, om de trufne korrige-
rende foranstaltninger er hensigtsmæssige,
anses for at være i overensstemmelse med
EU-retten og navnlig med artikel 57, stk. 4,
litra d), i direktiv 2014/24/EU?
V. Er den løsning, der er vedtaget i portugi-
sisk ret ved artikel 70, stk. 2, litra g), i Código
dos Contratos Públicos (lov om offentlige
kontrakter), og som begrænser muligheden
for at udelukke et tilbud som følge af tungt-
vejende indikationer for handlinger, aftaler,
adfærd eller oplysninger, der kan fordreje
konkurrencereglerne, til den konkrete ud-
budsprocedure, hvor denne adfærd konstate-
res, ligeledes i overensstemmelse med EU-
retten og navnlig med artikel 57, stk. 4, litra
d), i direktiv 2014/24/EU?
C-96/22
Companhia de Distribuição Integral
SUM
Logista Portugal
Spørgsmål:
1. Udgør de kvantitative grænser for overgang
til forbrug, der er fastsat i punktafgiftslovens
artikel 106, kvantitative indførelsesrestriktio-
ner eller foranstaltninger med tilsvarende
virkning i den forstand, hvori udtrykket er an-
vendt i artikel 34 TEUF, for så vidt som
nævnte artikel 106 bestemmer, at de er-
hvervsdrivende i de sidste fire måneder af
hvert år alene må markedsføre cigaretter i
SKM
O-
sag
Dom
21.12.
23
13
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0014.png
mængder, der ikke overstiger den gennem-
snitlige månedlige mængde cigaretter, der er
overgået til forbrug i de seneste tolv måneder
umiddelbart forud for perioden?
2. Er det i strid med de regler om punktafgif-
tens forfald, der er indført ved artikel 7 og 9 i
Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. decem-
ber 2008, at pålægge de mængder cigaretter,
der overstiger den kvantitative grænse for
overgang til forbrug, som er fastsat i punktaf-
giftslovens artikel 106, stk. 2, den afgiftssats,
der er gældende på tidspunktet for indleverin-
gen af afslutningsangivelsen i overensstem-
melse med punktafgiftslovens artikel 106, stk.
7?
C-278/22
ANTERA
Spørgsmål:
1. Er operationel leasing og/eller langtidsud-
lejning
af
biler
omfattet
af
direktiv
2006/123/EF
(Tjenesteydelsesdirektivet),
ERST
O-
sag
Dom
21.12.
23
som angivet i Håndbog i Gennemførelsen af
Tjenesteydelsesdirektivet eller »servicedirekti-
vet« af 13. marts 2008 udstedt af Generaldi-
rektoratet for det Indre Marked og Tjeneste-
ydelser? Skal en person, der udøver virksom-
hed med operationel leasing (men ikke finan-
siel leasing) og/eller langtidsudlejning af biler,
betragtes som et finansieringsinstitut som
omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 26), i forord-
ning (EU) nr. 575/2013?
14
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0015.png
2. Hvis første led i det første spørgsmål skal
besvares bekræftende og det andet led benæg-
tende, er indrømmelsen af bemyndigelsen til
Hrvatska agencija za nadzor financijskih
usluga (det kroatisk tilsynsagentur for finan-
sielle tjenesteydelser) (HANFA) til at føre til-
syn med leveringen af operationelle leasing-
tjenester og/eller langtidsudlejning af biler i
henhold til artikel 6, stk. 1, i lov om leasing,
og til at stille yderligere krav til og fastsætte
yderligere begrænsninger for erhvervsdri-
vende, der udøver en sådan virksomhed, for-
enelig med artikel 49 i traktaten om Den Eu-
ropæiske Unions funktionsmåde, sammen-
holdt
med
artikel
9-13
i
direktiv
2006/123/EF?
3. Skal artikel 49 i traktaten om Den Europæ-
iske Unions funktionsmåde og artikel 9-13, i
direktiv 2006/123/EF, under omstændighe-
der som de i hovedsagen foreliggende, hvor
et moderselskab i en medlemsstat gennem et
datterselskab har til hensigt at levere tjeneste-
ydelser i en anden medlemsstat af samme
type, som det leverer i den oprindelige med-
lemsstat, fortolkes således, at en national lov
(lov om leasing) kan pålægge datterselskabet
yderligere krav og begrænsninger og dermed
gøre det vanskeligt eller mindre attraktivt at
udøve den pågældende virksomhed?
15
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0016.png
C-396/22
398/22
C-
Generalstaatsanwaltschaft Berlin m.fl.
Sag C-396/22 vedrører:
1. Skal en procedure til fastsættelse af en sam-
let straf også anses for omfattet af anvendel-
sesområdet for artikel 41, stk. 1, i rammeaf-
gørelse 2002/584/RIA, som affattet ved
rammeafgørelse 2009/299/RIA, hvis afgø-
relsen ganske vist træffes ved dom på grund-
lag af en mundtlig forhandling, men der un-
der denne hverken kan foretages en prøvelse
af domfældelsen eller en ændring af den straf,
der er tildelt for den enkelte strafbare hand-
ling?
2. Er det foreneligt med EU-rettens forrang,
at den tyske lovgiver i § 83, stk. 1, nr. 3,
Gesetz über die internationale Rechtshilfe in
Strafsachen (lov om international retshjælp i
straffesager) har udformet tilfældet, hvor den
pågældende ikke selv var til stede under den
retssag, der førte til afgørelsen, som en abso-
lut hindring for overgivelse, selv om artikel
4a, stk. 1, i rammeafgørelse 2002/584/RIA
som
affattet
ved
rammeafgørelse
2009/299/RIA, kun fastsætter en fakultativ
nægtelsesgrund i dette tilfælde?
JM
O-
sag
Dom
21.12.
23
Sag C-397/22 vedrører:
1. Skal artikel 4a, stk. 1, litra a), nr. i), i ram-
meafgørelse 2002/584/RIA, som affattet ved
rammeafgørelse 2009/299/RIA, i tilfælde af
16
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0017.png
forkyndelse afen indkaldelse for en voksen
bofælle fortolkes således, at den udstedende
judicielle myndighed skal dokumentere, at
den berørte person faktisk har modtaget ind-
kaldelsen, eller skal artikel 4a, stk. 1, litra a),
nr. i), i rammeafgørelse 2002/584/RIA, som
affattet ved rammeafgørelse 2009/299/RIA,
fortolkes således, at forkyndelsen for den
voksne bofælle dokumenterer det faktiske
kendskab, hvis den berørte person ikke sand-
synliggør, at han ikke har fået kendskab til
indkaldelsen, og af hvilke grunde?
2. Skal begrebet »retssag« i artikel 4a, stk. 1,
litra
a),
nr.
i),
i
rammeafgørelse
2002/584/RIA, som affattet ved rammeafgø-
relse 2009/299/RIA, i forbindelse med en
gennemført appelsag fortolkes således, at det
refererer til den retssag, der førte til afgørel-
sen i første instans, hvis kun den sigtede har
appelleret afgørelsen, og appellen er blevet
forkastet?
3. Er det foreneligt med EU-rettens forrang,
at den tyske lovgiver i § 83, stk. 1, nr. 3,
Gesetz über die internationale Rechtshilfe in
Strafsachen (lov om international retshjælp i
straffesager) har udformet tilfældet, hvor den
pågældende ikke selv var til stede under den
retssag, der førte til afgørelsen, som en abso-
lut hindring for overgivelse, selv om artikel
4a, stk. 1, i rammeafgørelse 2002/584/RIA,
som
affattet
ved
rammeafgørelse
17
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/12-23
2800462_0018.png
2009/299/RIA, kun fastsætter en fakultativ
nægtelsesgrund i dette tilfælde?
Sag C-398/22 vedrører:
1. Skal begrebet »retssag« i artikel 4a, stk. 1,
litra
a),
nr.
i),
i
rammeafgørelse
2002/584/RIA, som affattet ved rammeafgø-
relse 2009/299/RIA, i forbindelse med en
gennemført appelsag fortolkes således, at det
refererer til den retssag, der førte til afgørel-
sen i første instans, hvis kun den sigtede har
appelleret afgørelsen, og appellen enten er
blevet forkastet, eller dommen i første instans
er blevet ændret til vedkommendes fordel?
2. Er det foreneligt med EU-rettens forrang,
at den tyske lovgiver i § 83, stk. 1, nr. 3,
Gesetz über die internationale Rechtshilfe in
Strafsachen (lov om international retshjælp i
straffesager) har udformet tilfældet, hvor den
pågældende ikke selv var til stede under den
retssag, der førte til afgørelsen, som en abso-
lut hindring for overgivelse, selv om artikel
4a, stk. 1, i rammeafgørelse 2002/584/ RIA,
som
affattet
ved
rammeafgørelse
2009/299/RIA, kun fastsætter en fakultativ
nægtelsesgrund i dette tilfælde?
18