Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2760182_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 26. september 2023
(OR. en)
13336/23
Interinstitutionel sag:
2023/0261(NLE)
SCH-EVAL 200
FRONT 283
COMIX 412
RESULTAT AF DRØFTELSERNE
fra:
dato:
til:
Tidl. dok. nr.:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
25. september 2023
delegationerne
12681/23
Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en henstilling om
afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af
Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området
forvaltning af de
ydre grænser
Vedlagt følger til delegationerne Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en henstilling
om afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området forvaltning af de ydre grænser, som Rådet vedtog på
samlingen den 25. september 2023.
I overensstemmelse med artikel 15, stk. 3, i Rådets forordning (EU) nr. 1053/2013 af 7. oktober
2013 fremsendes denne henstilling til Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter.
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
1
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0002.png
Rådets gennemførelsesafgørelse om fastlæggelse af en
HENSTILLING
om afhjælpning af de mangler, der blev konstateret ved evalueringen i 2022 af Danmarks
anvendelse af Schengenreglerne på området forvaltning af de ydre grænser
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
som henviser til Rådets forordning (EU) nr. 1053/2013 af 7. oktober 2013 om indførelse af en
evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne og om
ophævelse af Eksekutivkomitéens afgørelse af 16. september 1998 om nedsættelse af et stående
udvalg for evaluering og anvendelse af Schengenreglerne
1
, særlig artikel 15, stk. 3,
som henviser til forslag fra Europa-Kommissionen, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
I september 2022 blev der foretaget en Schengenevaluering af Danmark på området
forvaltning af de ydre grænser. Efter evalueringen vedtog Kommissionen ved
gennemførelsesafgørelse C(2023) 1100 en rapport med resultaterne og vurderingen af dem
samt bedste praksis og mangler konstateret under evalueringen.
1
EUT L 295 af 6.11.2013, s. 27.
jvf/NJ/ao
JAI.B
2
13336/23
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0003.png
(2)
Der bør fremsættes henstillinger om de foranstaltninger, som Danmark skal træffe for at
afhjælpe de mangler, der blev konstateret som led i evalueringen. I betragtning af hvor
vigtigt det er at overholde Schengenreglerne, navnlig beskyttelsen af de ydre grænser og
gennemførelsen af personkontrol ved indrejse, bør det prioriteres at gennemføre
henstillinger vedrørende styring af den integrerede europæiske grænseforvaltning (1),
indberetning med henblik på sårbarhedsvurdering (4), risikoanalyse (9), nationalt
situationsbillede (14), menneskelige ressourcer (16), uddannelse (20), kvaliteten af ind- og
udrejsekontrol (23) og overvågning af søgrænser (32).
(3)
Denne afgørelse bør fremsendes til Europa-Parlamentet og medlemsstaternes nationale
parlamenter.
(4)
Rådets forordning (EU) 2022/922
1
finder anvendelse fra den 1. oktober 2022. I henhold til
artikel 31, stk. 3, i nævnte forordning skal opfølgnings- og overvågningsaktiviteterne i
forbindelse med sådanne evalueringsrapporter og henstillinger, der begynder med
forelæggelsen af handlingsplanerne, gennemføres i overensstemmelse med forordning (EU)
2022/922.
(5)
Inden for en frist på to måneder efter vedtagelsen af denne afgørelse skal Danmark i henhold
til artikel 21, stk. 1, i Rådets forordning (EU) 2022/922 udarbejde en handlingsplan for at
gennemføre alle henstillinger og afhjælpe de mangler, der blev konstateret i
evalueringsrapporten. Danmark skal forelægge denne handlingsplan for Kommissionen og
Rådet,
HENSTILLER
til Danmark:
1
Rådets forordning (EU) 2022/922 af 9. juni 2022 om indførelse og anvendelse af en
evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af Schengenreglerne og
om ophævelse af forordning (EU) nr. 1053/2013 (EUT L 160 af 15.6.2022, s. 1).
jvf/NJ/ao
JAI.B
3
13336/23
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0004.png
Styring af den integrerede europæiske grænseforvaltning på nationalt plan
1.
at sikre en effektiv styring af den integrerede europæiske grænseforvaltning og en
sammenhængende national oversigt over og koordinering af grænsekontrollen på nationalt
plan, f.eks. ved at oprette en strategisk koordineringsfunktion for grænsekontrol i
Rigspolitiet at sikre passende menneskelige ressourcer og retlige og proceduremæssige
værktøjer til strategisk koordinering af grænsekontrollen i Rigspolitiet
2.
at sikre en tilstrækkeligt ensartet, koordineret og effektiv gennemførelse af
grænsekontrolfunktioner i Rigspolitiet
Den nationale kvalitetskontrolmekanisme
3.
at oprette en effektiv national kvalitetskontrolmekanisme, der dækker alle dele af den
integrerede europæiske grænseforvaltning, navnlig overvågning af søgrænser og ind- og
udrejsekontrol, at sørge for, at de vigtigste nationale myndigheder, der er involveret i
grænsekontrol, foretager systematiske evalueringer og at sikre, at der effektivt og rettidigt
følges op på disse evalueringer
4.
at indsamle, validere og levere de fornødne oplysninger til Frontex' sårbarhedsvurdering,
herunder oplysninger om uddannelse i Forsvarskommandoen, farvandsovervågning (antal
luft- og søpatruljeringstimer), antal forespørgsler i INTERPOL's database over stjålne og
bortkomne rejsedokumenter, antal søgninger på genstande i Schengeninformationssystemet
og bidrag til den europæiske grænse- og kystvagt (værtskapacitet ved
grænseovergangssteder og grænseafsnit) med henblik på at overholde artikel 11, stk. 1,
artikel 12, stk. 1, og artikel 32, stk. 3, i forordning (EU) 2019/1896 om den europæiske
grænse- og kystvagt
Samarbejde mellem myndigheder
5.
at videreudvikle det formelle samarbejde med toldmyndighederne i forbindelse med
grænsekontrolopgaver og udarbejde samarbejdsplaner med klare aktiviteter, udveksling af
oplysninger og risikoanalyse samt fælles operationer
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
4
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0005.png
Samarbejde med Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
6.
at indføre nationale foranstaltninger til sikring af, at den europæiske grænse- og kystvagts
stående korps kan indsættes på dansk område med udøvende beføjelser, og at de har
adgang til relevante databaser med henblik på udførelse af deres opgaver
7.
at anvende og dele de tjenester, som Frontex stiller til rådighed, med henblik på at udvikle
og lette grænsekontrollen, f.eks. databasen over fartøjer af interesse, fusionstjenesterne
m.fl.
Risikoanalyse
8.
at sikre et tilstrækkeligt antal medarbejdere til at foretage risikoanalyse på nationalt plan i
overensstemmelse med artikel 15 i forordning (EU) 2016/399 (Schengengrænsekodeksen)
9.
regelmæssigt at udarbejde risikoanalyser på strategisk, operationelt og taktisk plan og
formidle sådanne analyser til alle niveauer og til alle nationale myndigheder, der er
involveret i grænsekontrol, samt regelmæssigt at ajourføre risikoprofilerne på nationalt og
lokalt plan og i politikredsene
10.
at tilpasse risikoanalyserne på lokalt plan til den fælles integrerede model for risikoanalyse,
idet der skal tages hensyn til sårbarheder og virkninger, at øge antallet af uddannede
analytikere i Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn og at tilbyde specialuddannelse til
det personale, der er ansvarligt for risikoanalyse, og sikre en klar metodologi til støtte for
deres arbejde (f.eks. en håndbog)
11.
at sikre, at grænsevagterne har tilstrækkeligt kendskab til risikoprofiler for fremmedkrigere
Det nationale og europæiske system for situationsbevidsthed og tidlig varsling
Eurosur
12.
at sørge for et tilstrækkeligt antal uddannede medarbejdere til det nationale
koordinationscenter for at sikre, at centret fungerer døgnet rundt, alle ugens dage, og at de
opgaver, der kræves i henhold til artikel 21, stk. 7, og artikel 21, stk. 3, i forordning (EU)
2019/1896 om den europæiske grænse- og kystvagt og Schengengrænsekodeksens
artikel 15 og 16, udføres
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
5
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0006.png
13.
at oprette og anvende indsats- og analyselagene i Eurosur, jf. artikel 24, stk. 1, litra b) og
c), i forordning (EU) 2019/1896
14.
at udarbejde et sammenhængende og fuldstændigt nationalt situationsbillede, jf. artikel 25 i
forordning (EU) 2019/1896, og at etablere et funktionelt samarbejde mellem
myndighederne for at sikre fuldstændig situationsbevidsthed og en passende
reaktionskapacitet
National kapacitet til grænsekontrol
15.
at udarbejde og vedtage en national kapacitetsudviklingsplan baseret på bidraget fra alle de
nationale myndigheder, der er involveret i grænsekontrol, jf. artikel 9, stk. 4, i forordning
(EU) 2019/1896
Menneskelige ressourcer
16.
hurtigst muligt at øge antallet af specialiserede medarbejdere for effektivt at gennemføre
flere funktioner i forbindelse med grænsekontrol på nationalt plan (strategisk koordinering,
styring af den integrerede europæiske grænseforvaltning, risikoanalyse,
situationsbevidsthed, gennemførelse af Eurosur, strategisk tilgang til kontrol og
overvågning af søgrænser, national kvalitetskontrolmekanisme, sammenhængende
indberetning med henblik på sårbarhedsvurderinger m.fl.), jf. Schengengrænsekodeksens
artikel 15
17.
at sikre en sammenhængende strategisk planlægning og tilstrækkelige menneskelige
ressourcer i politikredsene til at udføre grænsekontrolopgaver, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 15
18.
at øge antallet af betjente, der er uddannet til at afsløre dokumentfalsk ved søgrænserne i
alle politikredse, med henblik på at øge ekspertisen i dokumentfalsk
Uddannelse
19.
at forbedre indholdet af det nationale uddannelsesprogram for grænsekontrol i Rigspolitiet
ved at skræddersy indholdet til behovene hos betjente, der foretager indledende kontrol, og
sikre, at grunduddannelsen yderligere tilpasses Frontex' fælles grundlæggende
uddannelsesprogram (Frontex Common Core Curriculum)
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
6
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0007.png
20.
at oprette et sammenhængende og harmoniseret system for løbende specialuddannelse i
grænsekontrol på nationalt, regionalt og lokalt plan, jf. Schengengrænsekodeksens artikel
16, stk. 1, samt at færdiggøre den nationale og lokale årlige planlægning af
videreuddannelse og specialuddannelse i grænsekontrol ved bl.a. at medtage programmer
for indledende og efterfølgende kontrol, lokale kurser om ind- og udrejsekontrol og
dokumentkontrol, brug af udstyr, uddannelse af civile grænsevagter og anden relevant
uddannelse vedrørende grænsekontrol
Beredskabsplanlægning
21.
at supplere beredskabsplanen med følgende elementer: eskaleringstærskler,
kommunikationskanaler og informationsudveksling/-anmodninger med/fra
nabomedlemsstater, EU-institutioner og internationale institutioner og organisationer,
procedurer for anmodning om en hurtig indsats fra Frontex, liste over faciliteter, der kan
fungere som midlertidige indkvarteringscentre, operative standardprocedurer for
registrering, screening, debriefing og hensigtserklæring om ansøgning om asyl ved
grænsen samt finansielle ressourcer
Kvaliteten af og proceduren for ind- og udrejsekontrol
22.
at sikre, at proceduren for kontrol af søfarende og passagerer gennemføres i
overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens artikel 11 og 19, sammenholdt med
bilag VI, punkt 3.1.1, ved at foretage ind- og udrejsekontrol af søfarende og passagerer ved
søgrænseovergangssteder på tidspunktet for ombordstigning og landgang
23.
at forbedre kvaliteten af ind- og udrejsekontrollen ved luftgrænserne og bringe den i
overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens artikel 8, stk. 2, 3 og 6, sammenholdt
med direktiv 2004/38/EF, ved at øge grænsevagternes viden om Schengengrænsekodeksen,
navnlig indrejsebetingelserne og den korrekte anvendelse af udstyr til ind- og
udrejsekontrol
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
7
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0008.png
24.
at sikre, at proceduren for kontrol af civile søbesætningsmedlemmer, der går ombord på et
skib, der ligger på red eller er under gennemsejling, eller går fra borde, kun finder sted i
havnen eller i et område, der er bestemt til dette formål, og som befinder sig i umiddelbar
nærhed af fartøjet, jf. Schengengrænsekodeksens artikel 5 og 19, sammenholdt med
bilag VI, punkt 3.1.1
25.
at sikre, at der systematisk foretages ind- og udrejsekontrol af alle lystfartøjer ved
Danmarks ydre søgrænser, jf. Schengengrænsekodeksens artikel 8 og 19, sammenholdt
med bilag VI, punkt 3.2.5, og at lystfartøjer, der ankommer fra eller afsejler til et
tredjeland, kun får tilladelse til at lægge til ved grænseovergangsstederne, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 5, stk. 1
26.
at bringe procedurerne for ind- og udrejsekontrol af mindreårige i Aarhus Lufthavn i
overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens artikel 20, sammenholdt med bilag VII,
punkt 6.1, 6.2 og 6.3, og forbedre den specifikke uddannelse af grænsevagter på dette
område
27.
at bringe proceduren for nægtelse af indrejse i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens artikel 14, stk. 4, ved at sikre, at en tredjelandsstatsborger, der
er nægtet indrejse, under ingen omstændigheder rejser ind på dansk område
28.
at bringe standardformularen for nægtelse af indrejse i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens bilag V, del B, og stille en liste over advokater til rådighed for
de personer, der er nægtet indrejse
29.
at bringe praksis med at pålægge luftfartsselskaber bøder i overensstemmelse med Rådets
direktiv 2001/51/EF og Rådets direktiv 2004/82/EF
30.
at bringe proceduren for udstedelse af visa ved grænsen i overensstemmelse med
visumkodeksens artikel 35, stk. 1, og artikel 36, stk. 1, ved at installere det fornødne udstyr
og sørge for uddannelse af personalet samt at sikre, at standardansøgningsskemaet
anvendes i overensstemmelse med visumkodeksens artikel 11 og bilag I
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
8
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0009.png
31.
at bringe procedurerne for kontrol af private flyvninger i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens bilag VI, punkt 2.3.1, sammenholdt med artikel 19, ved at
sikre, at de generelle erklæringer, der modtages, er korrekt udfyldt
Overvågning af søgrænser
32.
at sikre, at søgrænserne overvåges i overensstemmelse med Schengengrænsekodeksens
artikel 13, om nødvendigt ved i aftalen mellem Rigspolitiet og Forsvarskommandoen at
medtage et klart anvendelsesområde og strategiske mål, samt at fastlægge
standardprocedurer, retningslinjer, konkrete handlingsplaner eller andre metoder til
overvågning af søgrænser med henblik på forvaltning af de ydre grænser som fastsat i
Schengengrænsekodeksen
33.
at udarbejde en risikoanalyse for overvågning af søgrænser i overensstemmelse med den
fælles integrerede model for risikoanalyse, jf. artikel 29, stk. 1, i forordning (EU)
2019/1896 om den europæiske grænse- og kystvagt
34.
at sikre systematisk og regelmæssig dataudveksling mellem Rigspolitiet og
Forsvarskommandoen med henblik på overvågning af søgrænser, så der udarbejdes et
fuldstændigt og omfattende nationalt situationsbillede til søs, og at dele dette med alle
relevante nationale myndigheder på centralt plan og i politikredsene
35.
at tilbyde Rigspolitiet og Forsvarskommandoen uddannelse i overvågning af søgrænser i
overensstemmelse med deres specifikke rolle i overvågningen af søgrænserne, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 16
Københavns Lufthavn
36.
at sikre korrekt planlægning og anvendelse af de betjente, der foretager indledende kontrol
i Københavns Lufthavn, for at lette passagerstrømmen og give tilstrækkelig tid til at
foretage effektiv ind- og udrejsekontrol
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
9
DA
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Mangler i Danmarks forvaltning af kontrollen ved Schengenområdets ydre grænser og Schengeninformationssystemet SIS
2760182_0010.png
37.
at sikre et tilstrækkeligt antal erfarne politibetjente, der har den nødvendige faglige
ekspertise til at håndtere de mange forskellige grænsebevogtningsopgaver i Københavns
Lufthavn
Københavns Havn
38.
at sørge for, at kontrollen med søfarende, der går i land, er i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens artikel 20, sammenholdt med bilag VII, punkt 3, ved at
kontrollere, om de er i besiddelse af en søfartsbog
39.
at ophøre med at træffe afgørelser om nægtelse af indrejse vedrørende uønskede personer,
der ikke forlader krydstogtskibe, og som ikke anmoder om adgang til dansk område, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 19 og bilag VI, punkt 3.2.2 og 3.2.3
Esbjerg Havn
40.
at sikre, at grænsevagterne foretager risikobaseret kontrol af transportmidler og deres indre
dele ved fysisk inspektion og ved hjælp af særligt teknisk udstyr eller hundepatruljer, jf.
Schengengrænsekodeksens artikel 19, sammenholdt med bilag VI, punkt 3.2.9, litra g),
samt at sikre, at grænsevagterne har adgang til risikoprofiler og -indikatorer for på
passende vis at kortlægge risikoen for ulovlig indvandring og grænseoverskridende
kriminalitet i forbindelse med lastbiltransport.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
13336/23
JAI.B
jvf/NJ/ao
10
DA