Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 262
Offentligt
2813376_0001.png
Den 17. januar 2024
MIM 6-24
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
PLAN/2023/2195 om definition af datakravene for godkendelse af
safenere og synergister og etablering af et arbejdsprogram for vurdering
af safenere og synergister jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
(Komitésag)
Resumé
Kommissionen foreslår, at datakravene for safenere og synergister skal være
identiske med datakravene for aktivstoffer, dog foreslår Kommissionen særlige
datakrav for safenere og synergister i relation til effektivitet. Forslaget har hjemmel
i forordning 1107/2009, som fastslår at safenere og synergister skal opfylde de
samme godkendelseskriterier som aktivstoffer. Kommissionen foreslår endvidere,
at der etableres et arbejdsprogram, så safenere og synergister i
plantebeskyttelsesmidler kan blive risikovurderet i henhold til forordning
1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler. Forslaget forventes sat til afstemning i den
stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 30. og 31. januar 2024.
Der er begrænsede økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner,
kommuner, staten, og erhvervslivet. Miljøstyrelsen vurderer, at forslaget vil højne
miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark. Miljøstyrelsen er enig i de krav, der
fastsættes, men så gerne, at det blev et krav, at ansøgerne skal samarbejde om at
udarbejde ansøgningerne, og Miljøstyrelsen bemærker, at de fastsatte tidsfrister
kan blive svære at overholde. Regeringen agter på den baggrund at støtte
Kommissionens forslag, idet man vil arbejde for, at det bliver at krav, at ansøgerne
skal samarbejde om ansøgningerne, og at tidsfristerne for behandling af
ansøgninger bliver længere.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 262: Notat om komitésag om definition af datakrav for godkendelse af safenere og synergister og etablering af et arbejdsprogram for vurdering af safenere og synergister
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til Kommissionsforordning PLAN/2023/2195 om
definition af datakravene for godkendelse af safenere og synergister og etablering af
et arbejdsprogram for vurdering af safenere og synergister jf. Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget har hjemmel i artikel 25 og 26 i forordning 1107/2009 om
plantebeskyttelsesmidler. Artikel 25 fastsætter, at en safener eller synergist
godkendes, hvis den opfylder de kriterier, der gælder for godkendelse af aktivstoffer.
Ifølge artikel 26 skal der vedtages en gennemførselsforordning om fastlæggelse af et
arbejdsprogram for gradvis revurdering af de safenere og synergister, der er
markedsført på tidspunktet for nævnte gennemførselsforordnings ikrafttræden. Dette
skulle være sket i 2014. Forordningen skal indeholde bestemmelser om datakrav,
herunder foranstaltninger til minimering af dyreforsøg, anmeldelse, evaluering,
vurdering og beslutningsprocedurer. Den skal pålægge interesserede parter at
forelægge alle nødvendige oplysninger inden for en nærmere fastsat frist for
medlemsstaterne, Kommissionen og EFSA (European Food Safety Authority).
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den stående komité for
planter, dyr, fødevarer og foder. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på
legalitetskontrol. Rådet og Europa-Parlamentet udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité,
forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal
inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis
Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis
Europa-Parlamentet ikke indenfor en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod
forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer
og foder den 30. og 31. januar 2024.
Formål og indhold
Udkastet til forslag drejer sig om definition af datakravene for godkendelse af
safenere og synergister og etablering af et arbejdsprogram for vurdering af safenere
og synergister. En safener er et stof eller præparat, der tilsættes et
plantebeskyttelsesmiddel for at fjerne eller reducere plantebeskyttelsesmidlets
toksiske virkninger på visse planter, typisk for at beskytte afgrøderne. En synergist er
et stof eller præparat, der ikke selv er, eller kun i svag grad er virksom til
plantebeskyttelse, men som kan gøre aktivstoffer i et plantebeskyttelsesmiddel mere
virksomme.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler, særligt
artikel 25 og 26.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 262: Notat om komitésag om definition af datakrav for godkendelse af safenere og synergister og etablering af et arbejdsprogram for vurdering af safenere og synergister
Artikel 25 fastslår, at en safener eller synergist godkendes, hvis den opfylder de
kriterier, der gælder for godkendelse af aktivstoffer.
Artikel 26 fastslår, at der skal vedtages en gennemførselsforordning om fastlæggelse
af et arbejdsprogram for gradvis revurdering af de safenere og synergister, der er
markedsført på tidspunktet for nævnte gennemførselsforordnings ikrafttræden. Dette
skulle være sket i 2014. Forordningen skal indeholde bestemmelser om datakrav,
herunder foranstaltninger til minimering af dyreforsøg, anmeldelse, evaluering,
vurdering og beslutningsprocedurer. Den skal pålægge interesserede parter at
forelægge medlemsstaterne, Kommissionen og EFSA alle nødvendige oplysninger
inden for en nærmere fastsat frist.
Forslaget er således en implementering af krav, der allerede indgår i forordning
1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget fastlægger et arbejdsprogram for vurdering af de safenere og synergister,
der allerede er på markedet. Første skridt er at udarbejde en liste over de safenere og
synergister, der allerede er på markedet. Herefter angiver forslaget frister for, at
ansøgere skal indsende ansøgning om godkendelse af safenere og synergister.
Forslaget fastlægger, at ansøgerne skal samarbejde om ansøgningerne, og ansøgerne
har ret til møder med myndighederne forud for indsendelse af deres ansøgning.
Forslaget fastlægger tidsfrister for trinene i godkendelsesprocessen.
Forslaget fastlægger endvidere, at der skal gælde de samme datakrav for safenere og
synergister, som der gælder for aktivstofferne. Dette stemmer overens med, at der
allerede står i plantebeskyttelsesmiddelforordningens artikel 25, at en safener eller
synergist godkendes, hvis stoffet opfylder de kriterier, der gælder for godkendelse af
aktivstoffer. I bilaget til forslaget fastlægges tillægskrav for safenere og synergister i
relation til deres virkning og påvirkning af effektiviteten af de
plantebeskyttelsesmidler, som de indgår i.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler er direkte gældende i Danmark.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 262: Notat om komitésag om definition af datakrav for godkendelse af safenere og synergister og etablering af et arbejdsprogram for vurdering af safenere og synergister
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil arbejdsprogrammet for vurdering af safenerer og
synergister træde i kraft, og vurderingen af stofferne vil blive påbegyndt. Stofferne vil
skulle opfylde de samme datakrav som aktivstofferne.
Økonomiske konsekvenser:
Forslaget vil medføre, at vurderingen af safenere og synergister påbegyndes, jf.
forordning 1107. Dette medfører, at stofferne først skal vurderes i EU af
medlemslandene og EFSA og derefter skal de vurderes nationalt, hvis der søges om
godkendelse af produkter med stofferne i Danmark.
Miljøstyrelsen og Kommissionen har oplyst, at der er mellem 12 og 18 stoffer, der
betegnes som safenere og synergister. Miljøstyrelsen vurdering er, at tidsforbruget vil
svare til den nuværende vurdering af aktivstoffer, da datakravene er de samme.
Vurderingen vil være gebyrfinansieret. Kommissionen har oplyst, at de ikke mener
der er tale om en stor arbejdsbyrde. Vurdering af stofferne i EU deles mellem
medlemslandene. Forslaget vurderes derfor ikke at have væsentlige statsfinansielle og
administrative konsekvenser for det offentlige og for EU’s budget.
Forslaget skønnes
ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes
inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Miljøstyrelsen har oplyst, at der ikke er danske virksomheder, der fremstiller safenere
og synergister. De firmaer, der fremstiller safenere og synergister er internationale
kemikaliefirmaer. Forslaget vil derfor umiddelbart ikke have erhvervsøkonomiske
konsekvenser for danske firmaer. Hvis der i fremtiden søges om godkendelse af
plantebeskyttelsesmidler, som indeholder safenere og synergister, i Danmark, vil det
medføre mindre omkostninger for ansøgeren, da vurderingen er gebyrbelagt. Hvis et
middel godkendes, må det antages, at det har positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser for erhvervet. Det er uvist, om udgiften til gebyrer vil medføre højere
priser på plantebeskyttelsesmidler med safenere og synergister i, men det vurderes at
være mindre ændringer, da omkostningerne til godkendelser fordeles i hele EU.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Miljøstyrelsen vurderer, at reguleringen vil medvirke til et bedre beskyttelsesniveau i
Danmark, da de pågældende stoffer underkastes en mere detaljeret vurdering på
baggrund af omfattende dokumentation for stoffernes miljø- og sundhedsmæssige
effekter.
Kommissionen foreslår (art. 9), at datakravene for synergister og safenere skal være
identiske med datakravene for aktivstoffer (Forordning 283/2013) og produkter
(Forordning 284/2013) samt suppleres med specifikke krav for safenere og
synergister ift. at dokumentere, at stofferne ikke i sig selv har en pesticideffekt (Bilag
III). I overensstemmelse med kravene for aktivstoffer skal ansøger indsende forslag
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 262: Notat om komitésag om definition af datakrav for godkendelse af safenere og synergister og etablering af et arbejdsprogram for vurdering af safenere og synergister
om klassificering af stofferne samt sammenfatninger af resultater af undersøgelser
fra den åbne videnskabelige litteratur. Miljøstyrelsen er enig i disse krav.
Endvidere fastlægger forordningen de overordnede principper for et arbejdsprogram
for den gradvise vurdering af eksisterende safeners og synergister. Miljøstyrelsen har
følgende kommentarer til arbejdsprogrammet:
- Art. 6 (2) Kommissionen angiver, at ansøgere skal tage alle rimelige skridt til
at samarbejde om en ansøgning for et givet stof. Ift. medlemslandenes
tidsforbrug til vurderinger ville det være hensigtsmæssigt at kræve, at
ansøgere
skal
samarbejde og kun indsende én samlet ansøgning.
- Art. 8 (2) angiver at RMS (Rapporteur Member State) skal beslutte, om
ansøgningen er fyldestgørende indenfor 45 dage efter ansøgningen er indsendt
i IUCLID (EFSAs platform for ansøgninger). Denne tidsfrist kan blive
vanskelig at overholde, da der ifølge (4) og (5) indenfor 1 måned kan gives
besked til ansøger om, at der mangler data, som skal indsendes indenfor 14
dage. Dvs. der er ikke ekstra tid til RMS til at vurdere, hvorvidt de ekstra data
er tilstrækkelige. Fristen for RMS bør minimum være 60 dage. Endvidere
bemærkes, at en frist til ansøger på 14 dage er meget kort tid.
Miljøstyrelsen har ikke kommentarer til bilagene, som bl.a. indeholder særlige
datakrav til synergister og safeners for at dokumentere, at stofferne ikke i sig selv har
en pesticideffekt.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Forbrugerrådet Tænk vurderer, at denne høring ligger uden for deres for tiden
prioriterede arbejdsområder og undlader at forholde sig rammenotatet.
Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for
at gøre det modsatte.
Dansk Planteværn tilslutter sig det fornuftige i, at Danmark foreslår at forlænge
tidsfristen for ansøgers indsendelse af supplerende data, da en tidsfrist på 14 dage
ikke er realistisk.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i
andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Det vurderes, at forslaget vil højne miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag idet man vil arbejde for, at
det bliver et krav, at ansøgerne skal samarbejde om ansøgningerne, og at tidsfristerne
bliver længere.
5
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 262: Notat om komitésag om definition af datakrav for godkendelse af safenere og synergister og etablering af et arbejdsprogram for vurdering af safenere og synergister
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6