Forslag til forordning om indførelse af en tilbagesendelsesprocedure ved
grænserne, og om ændring af forordning (EU) 2021/1148
= Nyt forhandlingsoplæg
KOM nr. foreligger ikke (forslaget indeholder bestemmelser, der tidligere er
fremgået af
KOM(2020) 611 og KOM(2020) 613)
Nyt notat
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
1. Resumé
Kommissionens forslag til ny Migrations- og asylpagt fra 2020 indeholder
forslag om en ny grænseprocedure for tilbagesendelse. Denne procedure re-
guleres i hhv. forslag til ny asylprocedureforordning og forslag til ny krise-
forordning. Begge disse forslag til forordninger er omfattet af det danske rets-
forbehold. Det belgiske formandskab har d. 3. februar 2024 fremlagt et for-
slag til en ny retsakt, der udskiller og samler bestemmelserne vedr. grænse-
proceduren for tilbagesendelse i de to forordningsforslag til et selvstændig
forordningsforslag, der samler de Schengenrelevante bestemmelser og udgør
en udbygning af Schengenreglerne. Formandskabets forslag følger en anbe-
faling fra Rådets Juridiske Tjeneste og Europa-Parlamentets juridiske tjene-
ste. Forslaget vurderes ikke at forpligte ikke Danmark og de Schengenasso-
cierede lande (Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein) til at indføre græn-
seprocedurer for asyl svarende til den obligatoriske grænseprocedure for
asyl, der indgår i Kommissionens forslag til asylprocedureforordning og ny
kriseforordning som en forudsætning for en efterfølgende grænseprocedure
for tilbagesendelse. Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold, men
udgør en udbygning af Schengenreglerne. Danmark skal derfor inden seks
5. februar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Morten Larsen Nonboe
Tel.
Mail
61 98 33 23
Akt-id
2604127
1
Forslaget er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del,
afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anven-
delse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for og ikke finder anvendelse i
Danmark. Da direktivet i imidlertid udgør en videreudvikling af Schengenreglerne, træffer Danmark
inden seks måneder efter vedtagelsen af forslaget afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre
forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
Side
1/6