Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 316
Offentligt
2822427_0001.png
Den 7. februar 2024
MIM 12-24
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
stofferne chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver
tilladelse til fortsat anvendelse til den belgiske virksomhed Liberty Galati og den italienske
virksomhed
Acciaierie d’Italia.
Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i
REACH, til fortsat at anvende stofferne indtil udgangen af 2027. Forslagene blev drøftet på et møde i
REACH-komiteen d. 14. december 2023 forud for efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure med
frist d. 16. februar 2024. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om en specifik anvendelse
af stofferne, hvor der ikke findes alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav og de danske miljøkrav i
forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål (ETP).
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 316: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 14. december 2023 forud for efterfølgende
vedtagelse i skriftlig procedure med frist d. 16. februar 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den
såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra den belgiske virksomhed Liberty Galati og den italienske
virksomhed
Acciaierie d’Italia,
om fortsat anvendelse af op til 35 tons om året af chromtrioxid og op til
20 tons om året af natriumdichromat:
1.
Til anvendelse til passivering af tinbelagt stål (elektrolytisk tinbelægning (ETP)).
Virksomhederne fremsendte d. 24. august og 23. september 2022 ansøgninger om godkendelse af
chromtrioxid og natriumdichromat til ovennævnte anvendelse. Ansøgningerne har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 31. oktober 2023 og
1. december 2023 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 316: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse.
RAC anbefalede, at der sættes yderligere krav til
risikohåndteringsforanstaltninger, herunder at der altid bæres maske ved arbejdsscenarier med
potentiale for høj udsættelse. Derudover er det et krav at virksomhederne udfører studier for at
vurdere mulighederne for at reducere udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder yderligere
automatisering og brugen af flydende chromopløsninger i stedet for flager. RAC anbefalede endelig,
at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer samt
måleprogrammer for udledningen til miljøet.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder
ansøgernes substitutionsplaner troværdige. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der
følger af anvendelsen af stofferne. SEAC har anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til
udgangen af 2027.
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering
ved
udgangen
af
2027
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning, at ansøgeren implementerer RACs anbefalinger om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger og gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og
for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 316: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringer finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse. Regeringen finder endvidere, at de pålagte krav vil sikre at risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav og til de danske miljøkrav i
forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4