Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 319
Offentligt
2822481_0001.png
Delegerede retsakter
Den 7. februar 2024
MIM 16-24
NOTAT OM DELEGEREDE RETSAKT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om Kommissionens delegerede forordning om supplerende regler til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/2184 for så vidt angår fastsættelse af
harmoniserede specifikationer for mærkning af produkter, der kommer i
kontakt med drikkevand (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 23. januar 2024 fremsendt en delegeret forordning om fastlæggelse af
harmoniserede specifikationer for mærkning af produkter, der kommer i kontakt med drikkevand.
Den delegerede forordning er vedtaget med hjemmel i artikel 11, stk. 11, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2020/2184 om kvaliteten af drikkevand (drikkevandsdirektivet). Med den delegerede
forordning fastlægges regler for EU-mærkning af overensstemmelsesvurderede produkter, der viser,
at produktet er i overensstemmelse med artikel 11 i drikkevandsdirektivet. Den delegerede
forordning forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Den
delegerede forordning er en af i alt seks implementerende og delegerede forordninger, der
tilsammen gennemfører minimumskrav til hygiejne for materialer, herunder materialer i produkter,
der kommer i kontakt med drikkevand. Den delegerede forordning forventes ikke at have væsentlige
statsfinansielle konsekvenser. Generelt forventes en positiv påvirkning af gennemsigtigheden for
forbrugeren, da det vil blive tydeligt hvilke produkter, der er i overensstemmelse med
minimumskravene til kontakt med drikkevand. Det vurderes, at den delegerede forordning ikke vil
påvirke beskyttelsesniveauet. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af
den delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund. Frist for medlemsstaternes indsigelse er den 16. februar 2024.
Baggrund
Kommissionen har den 23. januar 2024 fremsendt en delegeret forordning om supplerende regler til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (2020/2184) for så vidt angår fastsættelse af harmoniserede
specifikationer for mærkning af produkter, der kommer i kontakt med drikkevand.
Den delegerede forordning er én ud af i alt seks retsakter, som sammen med drikkevandsdirektivet
skal danne et sammenhængende EU-system for minimumskrav til materialer i kontakt med
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Notat om delegeret retsakt vedr. mærkning af produkter, der kommer i kontakt med drikkevand
2822481_0002.png
drikkevand, med ophæng i artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2020/2184 af 16.
december 2020 om kvaliteten af drikkevand (drikkevandsdirektivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i artikel 11, stk. 11, i
drikkevandsdirektivet.
Den delegerede forordning er udstedt i henhold til artikel 290 TEUF og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil den 24. marts 2024. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra
enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 16. februar
2024.
Formål og indhold
Den delegerede forordning har til formål at fastsætte supplerende regler til artikel 11 i
drikkevandsdirektivet for så vidt angår specifikationer for mærkningen af produkter, der kommer i
kontakt med drikkevand.
Den delegerede forordning indeholder specifikationer for mærkningens størrelse, skrifttype, farve, og
placering.
Produkter, der kommer i kontakt med drikkevand, skal mærkes med symbolet i Figur 1, som angiver,
at produktet er i overensstemmelse med artikel 11 i drikkevandsdirektivet. Symbolet må ikke kunne
slettes og skal være synligt anbragt på en eller flere af produktets overflader, på alle tekniske og
administrative dokumenter, der ledsager produktet (dokumentation) og på produktets emballage.
Mærkningen på dokumentation og på produktets emballage skal derudover indeholde
informationsteksten ”EGNET TIL DRIKKEVAND”.
Figur 1
Symbol til mærkning af produkter, der kommer i kontakt med drikkevand.
Den delegerede forordning finder anvendelse fra d. 31. december 2026.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
24. marts 2024, hvorefter denne frist kan forlænges med tre måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, om Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Notat om delegeret retsakt vedr. mærkning af produkter, der kommer i kontakt med drikkevand
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede retsakt er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
I Bekendtgørelse nr. 1007 af 29/06/2016 om markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med
drikkevand, som ændret ved bekendtgørelse nr. 656 af 31/05/2023 (GDV-bekendtgørelsen)
indeholder danske regler om godkendelse og mærkning af byggevarer i kontakt med drikkevand.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Når EU-ordningen for overensstemmelsesvurdering af produkter, der kommer i kontakt med
drikkevand, træder i kraft 31. december 2026 vil der ikke blive udstedt godkendelser med de deraf
følgende krav til mærkning i henhold til GDV-bekendtgørelsen. Der vil være en seksårig
overgangsperiode for allerede udstedte godkendelser frem til 31. december 2032. Efter udløbet af
overgangsperioden ophører gyldigheden af alle GDV-godkendelser.
Den delegerede forordning er umiddelbart gældende og skal ikke gennemføres i dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Den delegerede forordning vurderes kun i mindre omfang at medføre
udgifter for erhvervslivet til selve mærkningen.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Den delegerede forordning skønnes at bidrage til en højere gennemsigtighed for forbrugeren, idet der
vil komme en harmoniseret mærkning af hvilke produkter på markedet, der er godkendt til at komme i
kontakt med drikkevand.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. DANVA og VELTIK har afgivet
høringssvar. DANVA har ikke kommentarer til forordningen. VELTEK bemærker, at logoet er meget
lille og detaljeret, og derfor vil være svært at sætte på små produkter, samt at mærkningen vil være en
mærkbar økonomisk belastning for producenterne, men som vil være ens for alle.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om den delegerede forordning i
andre medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om delegerede forordninger, i forbindelse med
implementeringen af drikkevandsdirektivet, forventes der at være et kvalificeret flertal for den
delegerede retsakt blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at dansk drikkevand skal være i høj kvalitet, og at materialer i
kontakt med drikkevand ikke bør forringe kvaliteten af drikkevand.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Notat om delegeret retsakt vedr. mærkning af produkter, der kommer i kontakt med drikkevand
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4