NOTAT
Europaudvalget
Transportudvalget
Folketinget
8. marts 2024
2021-469, 2021-472, 2022-909
Tre domme i statsstøttesager om Femern
Bælt-forbindelsen
Retten ved den Europæiske Unions Domstol afsagde den 28. fe-
bruar 2024 domme i sagerne T-7/19 (Scandlines Danmark ApS og
Scandlines Deutschland GmbH mod Kommissionen), T-364/20
(Danmark mod Kommissionen) og T-390/20 (Scandlines Dan-
mark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Kommissionen).
Der henvises til orienteringen af 20. februar 2024 om dommene
forud for domsafsigelse. Her er baggrunden for sagerne beskrevet
1
.
I dette notat redegøres kort for de tre domme.
1. Rettens sag T-7/19, Scandlines mod Kommissionen
Scandlines indbragte i denne sag Kommissionens nu ophævede af-
gørelse af den 28. september 2018. Denne afgørelse vedrørte en
række forhold, som Kommissionen
–
ifølge Scandlines
–
ikke
havde håndteret i sin godkendelse af 23. juli 2015 af finansieringen
af Femern Bælt-projektet, og som gik ud over Kommissionens god-
kendelse af 13. juli 2009 af finansieringen af planlægningsfasen af
Femern Bælt-projektet. Det drejer sig navnlig om Kommissionens
vurdering af, at statsgarantier til A/S Femern Landanlæg og skatte-
foranstaltninger til Femern A/S ikke udgør statsstøtte, Kommissio-
nens vurdering af, at kapitalindskuddet i Femern A/S udgør for-
enelig statsstøtte og Kommissionens konklusion om, at støtte, som
går ud over det budget, der var fastlagt i projekteringsloven, er om-
fattet af planlægningsafgørelsen, og under alle omstændigheder
også af anlægsafgørelsen.
Under retssagen har Scandlines været støttet af Aktionsbündnis
gegen eine feste Fehmarnbeltquerung eV, NABU, Trelleborg Hamn
AB og Föreningen Svensk Sjöfart.
1
EUU Alm. del
–
bilag 344 og TRU Alm. del
–
bilag 155