Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 403
Offentligt
2840174_0001.png
Oversigt
over
verserende forslag til retsakter på Justitsministeriets område,
der er omfattet af Danmarks retsforbehold
Dette bilag indeholder en oversigt over
verserende EU-retsakter
på området for retlige og indre
anliggender på Justitsministeriets område, der er omfattet af Danmarks retsforbehold. Det drejer sig
om retsakter, der er vedtaget med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF), tredje del, afsnit V. Oversigten er afgrænset til at omfatte forslag til direktiver og
forordninger, der var verserende pr. 27. februar 2024.
Det bemærkes, at de retsforbeholdsramte forslag til retsakter, som Danmark kan deltage i via den
såkaldte ”Schengen-teknikalitet” i forbeholdsprotokollens artikel 4, er angivet i oversigten med
følgende bemærkning
(Schengen).
Det bemærkes endvidere, at oversigten er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra Kommissionens
database over EU-lovgivning, EUR-Lex
1
, og at der kan forekomme unøjagtigheder.
1 http://eur-lex.europa.eu/homepage.html?locale=da
1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 698 om oversendelse af flere oversigter vedrørende EU-lovgivning
2840174_0002.png
Retsakt
Forordninger
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om, hvilken lovgivning der finder anvendelse med
hensyn til virkningerne for tredjepart ved overdragelse
af fordringer
KOM (2018) 96
Kommissionen fremsatte i marts 2018 et
forordningsforslag om, hvilken lov der finder
anvendelse med hensyn til virkningerne for tredjepart
ved overdragelse af fordringer. Forslaget har til formål
at fremme grænseoverskridende transaktioner af
fordringer ved at øge retssikkerheden gennem
fastsættelse af ens lovvalgsregler med hensyn til
virkningerne for tredjemand ved overdragelse af
fordringer. Med forslaget vil der blive skabt ens regler
for, hvilken national lovgivning der skal regulere de
ejendomsretlige aspekter i forhold til en fordring, der er
overdraget på grænseoverskridende basis. Det gælder
særligt for konflikter i forhold til, om det er erhververen
eller tredjemand, der har ejendomsretten over en
overdraget fordring, og hvem der har fortrinsret til
fordringen.
2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om elektronisk udveksling af data med henblik på
politisamarbejde ("Prüm II"), om ændring af Rådets
afgørelse 2008/615/RIA og 2008/616/RIA og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1726,
2019/817 og 2019/818
KOM (2021) 784
Kommissionen fremsatte i december 2021 en
politisamarbejdspakke, der bl.a. indebar en opdatering af
Prüm-samarbejdet i form af en Prüm II-forordning, som
fastsætter
regler
for
samarbejde
mellem
medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder,
navnlig med hensyn til udveksling af fingeraftryk og
DNA i de nationale databaser. Forslaget har til formål at
øge effektiviteten af strafferetlige efterforskninger og
styrke den automatiserede udveksling af oplysninger om
kriminelle med henblik på at imødekomme de
retshåndhævende myndigheders operationelle behov.
3.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om indsamling og overførsel af forhåndsinformation om
passagerer (API) med henblik på at forbedre og lette
kontrollen ved de ydre grænser, om ændring af
forordning (EU) 2019/817 og forordning (EU)
2018/1726 og om ophævelse af Rådets direktiv
2004/82/EF
KOM (2022) 729
(Schengen)
Kategori
Hjemmel
Samarbejde om
civilretlige spørgsmål
Den Europæiske
Unions
funktionsmåde
(TEUF) artikel 81,
stk. 2, litra c)
Almindelige
bestemmelser samt
politisamarbejde
TEUF artikel 16,
stk. 2, artikel 87,
stk. 2, litra a), og
artikel 88, stk. 2.
Politikerne for
grænsekontrol, asyl og
indvandring
TEUF artikel 77,
stk. 2, litra b) og d),
og artikel 79, stk. 2,
litra c)
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 698 om oversendelse af flere oversigter vedrørende EU-lovgivning
2840174_0003.png
Kommissionen fremsatte i december 2022 forslag til to
forordninger om indsamling og videregivelse af
forhåndsoplysninger om passagerer (API-oplysninger)
til
brug
for
hhv.
grænsekontrol
og
retshåndhævelsesformål. Forslagene har til formål at
sikre en større harmonisering af reglerne om indsamling,
overførsel og behandling af API-oplysninger. Med
forordningsforslagene lægges der bl.a. op til at etablere
en central router for API-oplysninger, der skal fungere
som
et
enkelt
forbindelsespunkt
mellem
medlemslandene
og
luftfartsselskaber.
Forordningsforslaget om brugen af API-oplysninger til
brug for grænsekontrol udgør en udbygning af
Schengenreglerne.
4.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om indsamling og videregivelse af forhåndsinformation
om passagerer med henblik på at forebygge, opdage,
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov
kriminalitet, og om ændring af forordning (EU)
2019/818
KOM (2022) 731
Kommissionen fremsatte i december 2022 forslag til to
forordninger om indsamling og videregivelse af
forhåndsoplysninger om passagerer (API-oplysninger)
til
brug
for
hhv.
grænsekontrol
og
retshåndhævelsesformål. Forslagene har til formål at
sikre en større harmonisering af reglerne om indsamling,
overførsel og behandling af API-oplysninger. Med
forordningsforslagene lægges der bl.a. op til at etablere
en central router for API-oplysninger, der skal fungere
som
et
enkelt
forbindelsespunkt
mellem
medlemslandene
og
luftfartsselskaber.
Forordningsforslaget om brugen af API-oplysninger til
brug for retshåndhævelsesformål udgør ikke en
udbygning af Schengenreglerne.
Retligt samarbejde i
straffesager samt
politisamarbejde
TEUF artikel 82,
stk. 1, litra d), og
artikel 87, stk. 2,
litra a)
5.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om overførsel af retsforfølgning i straffesager
KOM (2023) 185
Kommissionen fremsatte i april 2023 forslag til
forordning om overførsel af retsforfølgning i
straffesager. Forslaget har overordnet til formål at skabe
fælles regler for overførsel af retsforfølgning i
straffesager fra en medlemsstat til en anden for effektivt
at kunne bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet og
for at sikre, at den bedst egnede medlemsstat efterforsker
eller retsforfølger en strafbar handling.
Retligt samarbejde i
straffesager
TEUF artikel 82, stk.
1, litra b) og d)
6.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af
foranstaltninger og samarbejde i spørgsmål vedrørende
beskyttelse af voksne
KOM (2023) 280
Samarbejde om
civilretlige spørgsmål
TEUF artikel 81,
stk. 2
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 698 om oversendelse af flere oversigter vedrørende EU-lovgivning
2840174_0004.png
Kommissionen fremsatte i maj 2023 forslag til
forordning om jurisdiktion, anvendelig ret, anerkendelse
og håndhævelse af foranstaltninger og samarbejde i
sager vedrørende beskyttelse af voksne. Forslaget har
overordnet til formål at skabe fælles regler i
grænseoverskridende sager om beskyttelsen af voksne,
som på grund af f.eks. mentale handicap ikke er i stand
til at varetage egne interesser.
7.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
at fremme politisamarbejdet med henblik på at
forebygge, afsløre og efterforske migrantsmugling og
menneskehandel, om at styrke Europols bidrag til
forebyggelse og bekæmpelse af denne form for
kriminalitet og om at ændre forordning (EU) 2016/794
KOM (2023) 438
Kommissionen har i november 2023 fremsat forslag til
forordning om styrkelse af politisamarbejdet om
migrantsmugling og menneskehandel og om ændring af
Europol-forordningen. Formålet med forslaget er at
styrke Europols rolle i kampen mod smugling af
migranter og menneskehandel, herunder ved oprettelse
af Det Europæiske Center for Bekæmpelse af
Migrantsmugling under Europol.
Retligt samarbejde i
straffesager samt
politisamarbejde
TEUF artikel 85, 87
og 88
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 698 om oversendelse af flere oversigter vedrørende EU-lovgivning
2840174_0005.png
Retsakt
Direktiver
8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU)2019/1153 for så vidt angår kompetente
myndigheders adgang til centrale bankkontoregistre via
det centrale adgangspunkt
KOM (2021) 429
Kommissionen fremsatte i juli 2021 forslag til direktiv
om ændring af direktiv om kompetente myndigheders
adgang til centrale bankkontoregistre via det centrale
adgangspunkt. Formålet med forslaget er at styrke
adgangen til informationer om bankkonti på tværs af EU
ved at udvide adgangen til det centrale adgangspunkt for
bankkontoregistre (BAR), som Kommissionen samtidig
foreslog indført med forslaget til et nyt
hvidvaskningsdirektiv.
9.
Kategori
Hjemmel
Politisamarbejde
TEUF artikel 87,
stk. 2
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
strafferetlig beskyttelse af miljøet og om erstatning af
direktiv 2008/99/EF
KOM (2021) 851
Kommissionen fremsatte i december 2021 et forslag til
direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet og om
erstatning af direktiv 2008/99/EF. Formålet med
direktivforslaget
er
bl.a.
1)
at
ajourføre
anvendelsesområdet for det gældende direktiv om
strafferetlig beskyttelse af miljøet, 2) at sikre effektive,
afskrækkende og forholdsmæssige sanktionstyper og -
niveauer for miljøkriminalitet og 3) at fremme
grænseoverskridende efterforskning og retsforfølgning.
Retligt samarbejde i
straffesager
TEUF artikel 83,
stk. 2
10.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet
KOM (2022) 105
Kommissionen fremsatte i marts 2022 et direktiv om
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Direktivforslaget har tre overordnede mål: 1) Gøre de
nuværende EU-retsakter, der er relevante for
bekæmpelsen af vold mod kvinder og vold i hjemmet,
mere effektive, 2) Skabe større ensartethed og udfylde
huller i forbindelse med beskyttelse, adgang til
domstolsprøvelse, forebyggelse og koordinering samt
samarbejde, og 3) Tilpasse EU-retten til etablerede
internationale standarder.
Retligt samarbejde i
straffesager
TEUF artikel 82,
stk. 2, og artikel 83,
stk. 1,
11.
Forslag til Europa-Parlamentets og rådets direktiv om
beskyttelse af personer, der engagerer sig offentligt, mod
åbenbart grundløse eller urimelige retssager
("strategiske retssager mod offentligt engagement"
KOM (2022) 177
Samarbejde om
civilretlige spørgsmål
TEUF artikel 81,
stk. 2, litra f)
5
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 698 om oversendelse af flere oversigter vedrørende EU-lovgivning
2840174_0006.png
Kommissionen fremsatte i april 2022 et direktivforslag,
som har til formål at beskytte personer, der engagerer sig
offentligt – f.eks. journalister, rettighedsforkæmpere
eller akademikere – mod åbenbart grundløse eller
urimelige retssager, der alene har til formål at intimidere
de sagsøgte og dræne deres ressourcer med det endelige
formål at opnå en afskrækkende virkning fra at fortsætte
deres arbejde. Forslaget bygger på princippet om, at et
sundt demokrati kræver, at borgere kan deltage aktivt i
den offentlige debat uden utilbørlig indblanding fra
offentlige myndigheder eller andre magtfulde interesser.
12.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
inddrivelse og konfiskation af aktiver
KOM (2022) 245
Kommissionen fremsatte i maj 2022 forslag til et
direktiv om inddrivelse og konfiskation af aktiver.
Direktivforslaget har til formål at styrke reglerne om
inddrivelse og konfiskation af aktiver ved at fastsætte
minimumsregler for sporing og identifikation samt
beslaglæggelse og konfiskation i forbindelse med en
række nærmere angivne strafbare handlinger. Forslaget
indeholder en bestemmelsen om, at strafbare handlinger
omfattes af direktivet om sanktioner mv. fsva.
overtrædelse af Unionens restriktive foranstaltninger.
Ved rådsmødet for retlige og indre anliggender i juni
2023 blev en generel indstilling, som vil danne grundlag
for forhandlingerne med Europa-Parlamentet, vedtaget.
13.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
definitionen af strafbare handlinger og sanktioner for så
vidt angår overtrædelse af Unionens restriktive
foranstaltninger
KOM (2022) 684
Kommissionen fremsatte i december 2022 et forslag til
direktiv om definitionen af strafbare handlinger og
sanktioner for så vidt angår overtrædelse af Unionens
restriktive foranstaltninger. Direktivforslaget har fire
overordnede mål: 1. Tilnærme definitionerne af strafbare
handlinger vedrørende overtrædelse af Unionens
restriktive foranstaltninger, 2. Sikre effektive,
afskrækkende og forholdsmæssige sanktionstyper og
sanktionsniveauer for strafbare overtrædelser af
Unionens restriktive foranstaltninger, 3. Fremme
grænseoverskridende efterforskning og retsforfølgning
samt 4. Forbedre den operationelle effektivitet af de
nationale håndhævelseskæder med henblik på at fremme
efterforskning, retsforfølgning og sanktionering. Ved
rådsmødet for retlige og indre anliggender i juni 2023
blev en generel indstilling, som vil danne grundlag for
forhandlingerne med Europa-Parlamentet, vedtaget.
14.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2011/36/EU om forebyggelse og
bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene
herfor
KOM (2022) 732
Retligt samarbejde i
straffesager
TEUF artikel 82,
stk. 2, og artikel 83,
stk. 1
Retligt samarbejde i
straffesager
Retligt samarbejde i
straffesager samt
politisamarbejde
TEUF artikel 82,
stk. 2, artikel
83, stk. 1 og 2, samt
artikel 87, stk. 2
TEUF artikel 83,
stk. 1
6
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 698 om oversendelse af flere oversigter vedrørende EU-lovgivning
2840174_0007.png
Kommissionen fremsatte i december 2022 forslag til
ændring af direktiv 2011/36/EU om forebyggelse og
bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene
herfor. Ændringerne af direktivet om bekæmpelse af
menneskehandel
angår
bl.a.
medtagelse
af
tvangsægteskaber som en særlig form for vold mod
kvinder og piger og ulovlig adoption på listen over de
former for udnyttelse, der som minimum er omfattet, og
indførslen af flere sanktionsmuligheder for strafferetlig
forfølgning af juridiske personer, der gør sig skyldige i
menneskehandel. I tillæg hertil gøres det strafbart at
modtage ydelser, hvis modtageren af ydelsen er vidende
om, at de kommer fra en menneskehandlet person.
15.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
bekæmpelse af korruption, om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2003/568/RIA og konventionen om
bekæmpelse af bestikkelse, der involverer tjenestemænd
ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske
Unions medlemsstater, og om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/137
KOM (2023) 234
Kommissionen fremsatte i april 2023 forslag til
forordning om overførsel af retsforfølgning i
straffesager. Forslaget har overordnet til formål at skabe
fælles regler for overførsel af retsforfølgning i
straffesager fra en medlemsstat til en anden for effektivt
at kunne bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet og
for at sikre, at den bedst egnede medlemsstat efterforsker
eller retsforfølger en strafbar handling.
Retligt samarbejde i
straffesager
TEUF artikel 83,
stk. 1, artikel 83,
stk. 2, og artikel 82,
stk. 1, litra d)
16.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring
af
direktiv
2012/29/EU
om
minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med
hensyn til rettigheder, støtte og beskyttelse og om
erstatning af Rådets rammeafgørelse 2001/220/RIA
KOM (2023) 424
Kommissionen har den 12. juli 2023 fremlagt forslag til
direktiv om ændring af direktiv 2012/29/EU om
minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med
hensyn til rettigheder, støtte og beskyttelse og om
erstatning af Rådets rammeafgørelse 2001/220/RIA.
Direktivforslaget indeholder en række målrettede
foranstaltninger til forbedring af ofres mulighed for at
påberåbe sig deres rettigheder i henhold til direktiv
2012/29/EU (direktivet om ofres rettigheder).
Retligt samarbejde i
straffesager
TEUF artikel 82,
stk. 2, litra c)
7