Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 404
Offentligt
2840180_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. marts 2024
2021-463
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europa-Kommissionen traf den 13. februar 2024 en ny afgørelse i
statsstøttesagen om finansieringen af Øresundsbro Konsortiet. Jeg
vedlægger til udvalgets orientering Kommissionens afgørelse, der
foreløbig alene er udfærdiget på engelsk.
Kommissionens nye statsstøtteafgørelse kommer efter, at Retten
ved Den Europæiske Unions Domstol den 19. september 2018 an-
nullerede Kommissionens tidligere afgørelse om statsstøtte til Øre-
sundsbro Konsortiet, idet den del af afgørelsen, der fastslog, at A/S
Øresund og SVEDAB AB ikke udøver økonomisk aktivitet og der-
med ikke er omfattet af EU’s statsstøtteregler,
blev opretholdt.
Europa-Kommissionen igangsatte den 22. marts 2019 en såkaldt
’formel
undersøgelsesprocedure’, hvor en række interesserede par-
ter
1
og de danske og svenske myndigheder har afgivet bemærknin-
ger.
Samlet set konkluderer Europa-Kommissionen i den nye afgørelse:
Øresundsbro Konsortiet udøver økonomisk aktivitet og betrag-
tes i statsstøtteretlig sammenhæng for at være en virksomhed
(punkt 302 i afgørelsen).
Statsgarantierne fra Danmark og Sverige blev endegyldigt til-
delt konsortiet den 13. februar 1992 i forbindelse med etable-
ringen af Øresundsbro Konsortiet og udgør dermed eksiste-
rende statsstøtte (punkt 445 i afgørelsen).
Den danske stat tildelte ulovlig og uforenelig statsstøtte i perio-
den 2013-2015 i form af mere lempelige vilkår for at fremføre
underskud og i perioden fra 21. februar 2004 til udgangen af
2015 i form af mere gunstige afskrivningsregler i det omfang,
disse foranstaltninger har vedrørt den faste forbindelse over
ForSea, Scandlines, Stena Line, Grimaldi Group, Föreningen Svensk Sjöfart
og Trelleborg Havn.
1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 404: Kopi af TRU alm. del - bilag 182: Orientering om Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse om Øresundsbro Konsortiet, fra transportministeren
2840180_0002.png
Side 2/2
Øresund (blandt andet punkt 314-319 og punkt 522 i afgørel-
sen).
Kommissionen har på den baggrund besluttet, at den danske stat
skal tilbagesøge værdien af de ulovlige skattefordele inklusive ren-
ter fra enten Øresundsbro Konsortiet eller A/S Øresund. Tilbage-
søgningen skal være sket senest den 14. juni 2024.
Idet Øresundsbro Konsortiet er et interessentskab ejet af A/S Øre-
sund og svenske SVEDAB, betaler Øresundsbro Konsortiet ikke
skat. Derfor vil Transportministeriet, i overensstemmelse med
Kommissionens afgørelse, tilbagesøge værdien af den ulovlige
statsstøtte fra A/S Øresund. Den konkrete værdi er ikke endeligt
opgjort, og før der foretages tilbagesøgning, skal beløbet og meto-
den for opgørelsen heraf være godkendt af Europa-Kommissionen.
Når beløbet er endeligt opgjort, vil jeg orientere udvalget herom,
herunder om beregningen, der ligger til grund for fastlæggelse af
beløbet. Foreløbig forventes der at blive tale om et mindre tocifret
millionbeløb.
I forbindelse med den formelle undersøgelse har den danske og
den svenske stat forpligtet sig til at sikre, at Øresundsbro Konsor-
tiet fremadrettet skal finansieres på markedsvilkår, hvad enten der
er tale om nye lån eller refinansiering af eksisterende lån. Det
fremgår af punkterne 265, 476 og 520. Det forventes at blive fast-
lagt ved en ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S. Siden
dommen den 19. september 2018 har Øresundsbro Konsortiet tre
gange refinansieret lån på markedsvilkår, som Folketingets Finans-
udvalg er blevet orienteret om forinden.
Europa-Kommissionens afgørelse kan indbringes for Retten ved
Den Europæiske Unions domstole af både den danske og den sven-
ske regering samt af eventuelle klagere, der har søgsmålskompe-
tence.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen