Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. marts 2024
2021-463
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europa-Kommissionen traf den 13. februar 2024 en ny afgørelse i
statsstøttesagen om finansieringen af Øresundsbro Konsortiet. Jeg
vedlægger til udvalgets orientering Kommissionens afgørelse, der
foreløbig alene er udfærdiget på engelsk.
Kommissionens nye statsstøtteafgørelse kommer efter, at Retten
ved Den Europæiske Unions Domstol den 19. september 2018 an-
nullerede Kommissionens tidligere afgørelse om statsstøtte til Øre-
sundsbro Konsortiet, idet den del af afgørelsen, der fastslog, at A/S
Øresund og SVEDAB AB ikke udøver økonomisk aktivitet og der-
med ikke er omfattet af EU’s statsstøtteregler,
blev opretholdt.
Europa-Kommissionen igangsatte den 22. marts 2019 en såkaldt
’formel
undersøgelsesprocedure’, hvor en række interesserede par-
ter
1
og de danske og svenske myndigheder har afgivet bemærknin-
ger.
Samlet set konkluderer Europa-Kommissionen i den nye afgørelse:
•
Øresundsbro Konsortiet udøver økonomisk aktivitet og betrag-
tes i statsstøtteretlig sammenhæng for at være en virksomhed
(punkt 302 i afgørelsen).
Statsgarantierne fra Danmark og Sverige blev endegyldigt til-
delt konsortiet den 13. februar 1992 i forbindelse med etable-
ringen af Øresundsbro Konsortiet og udgør dermed eksiste-
rende statsstøtte (punkt 445 i afgørelsen).
Den danske stat tildelte ulovlig og uforenelig statsstøtte i perio-
den 2013-2015 i form af mere lempelige vilkår for at fremføre
underskud og i perioden fra 21. februar 2004 til udgangen af
2015 i form af mere gunstige afskrivningsregler i det omfang,
disse foranstaltninger har vedrørt den faste forbindelse over
•
•
ForSea, Scandlines, Stena Line, Grimaldi Group, Föreningen Svensk Sjöfart
og Trelleborg Havn.
1