Den 10. oktober 2023
M 86-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Revideret version af grundnotat af den 3. oktober 2023. Ændringer er markeret med en streg i
margenen.
om “Udkast
til Kommissionens gennemførelsesforordning om ændring af
gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår administrativ forlængelse af
godkendelsesperioden for aktivstofferne: 1-naphthylacetamid, 1-naphthyleddikesyre, 2-
Phenylphenol, 8-Hydroxyquinoline, amidosulfuron, bifenox, clofentezin, dicamba,
difenoconazol, diflufenican, dimethachlor, esfenvalerat, etofenprox, fenoxaprop-P,
fenpropidin, fenpyrazamin, fluazifop-P, lenacil, napropamid, nicosulfuron, paraffinolie
(CAS 64742-46-7, CAS 72623-86-0, CAS 8042-47-5, CAS 97862-82-3), penconazol,
picloram, prohexadion, spiroxamin, svovl, tetraconazol, tri-allat og triflusulfuron-
methyl.
(Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår administrativ forlængelse af udløbsdatoen for 29 aktivstoffer, hvor
godkendelsen i henhold til forordning 1107/2009 udløber i december 2023. Hvis forslaget bliver
vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr.
540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive forlænget. Forlængelserne er en
konsekvens af, at den igangværende genvurdering ikke er færdiggjort. Forslaget forventes sat til
afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 12. og 13. oktober 2023.
Der er ingen væsentlige administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af midler med
dicamba, difenoconazol, diflufenican, fenoxaprop-P, fenpropidin, fenpyrazamin, paraffinolie (CAS
64742-46-7, CAS 72623-86-0, CAS 8042-47-5, CAS 97862-82-3), picloram, prohexadion, spiroxamin,
svovl og triflusulfuron-methyl skal forlænges.
Forslagene har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Sagen kan dog
potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om forlængelse af
de 12 aktivstoffer, hvor der på nuværende tidspunkt er godkendte midler med disse stoffer i
Danmark.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på,
hvilke midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Regeringen mener, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for nogle af de pågældende aktivstoffer
for at kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre