Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 418
Offentligt
2843672_0001.png
Den 22. marts 2024
MIM 44-24
Notat om delegeret retsakt til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens delegerede forordning om tekniske specifikationer for
risikostyring (delegeret retsakt)
KOM-nr. foreligger ikke.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret retsakt om tekniske specifikationer for
risikostyring. Forslaget fastsætter de tekniske specifikationer til de vigtige risikostyringselementer,
der er fastsat i bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/741. Den
delegerede retsakt vurderes generelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da
Danmark forventes at gøre brug af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/741 opt-
out mulighed, samt præcisere forslaget til den delegerede retsakt de krav, der allerede fremgår af
bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/741. Regeringen kan støtte, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen
af nærværende notat lægge dette til grund. Fristen for Rådets indsigelse er den 5. april 2024.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag ”om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2020/741 for så vidt angår tekniske specifikationer for vigtige
risikostyringselementer”. Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i art. 5, stk. 5, i
overensstemmelse med art. 13 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/741 som en
delegeret retsakt og fastsætter de tekniske specifikationer til de vigtige risikostyringselementer, der er
fastsat i bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/741.
Delegerede retsakter vedtages af Kommissionen efter høring af nationale eksperter med efterfølgende
kontrol fra Europa-Parlamentet og Rådet og anvendes til at ændre eller supplere ikke-væsentlige
bestemmelser i eksisterende lovgivning. Kommissionen må ikke ændre på de væsentlige bestemmelser
i en retsakt, da dette er Europa-Parlamentets og Rådets opgave.
Kommissionen har hørt eksperterne i Expert Group on Water and Floods inden vedtagelsen af den
delegerede retsakt. Den delegerede retsakt kan herefter kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet
eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder fra meddelelsen af den pågældende
retsakt. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med et flertal af
medlemmernes stemmer. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Fristen for Rådets indsigelse er den 5. april 2024.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte tekniske specifikationer til de vigtige risikostyringselementer
der vedrører risikostyringsplanerne. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/741
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 418: Notat om delegeret retsakt om tekniske specifikationer for risikostyring
2843672_0002.png
fastsætter mindstekrav til genbrug af vand. I forordningens art. 5 stilles der krav om en
risikostyringsplan for genbrug af vand. Risikostyringsplanerne skal baseres på de krav der fremgår af
bilag II til forordningen. For at sikre at risikostyringsplanerne er robuste og af god kvalitet, samt for at
give vejledning til de der skal udarbejde risikostyringsplanerne, fastsætter den delegerede retsakt
tekniske specifikationer af de vigtige risikostyringselementer, der fremgår af bilag II til forordningen.
Med den delegerede retsakt fastsættes en systematiseres tilgang, der er baseret på analyser af
vandgenbrugssystemet fra spildevandsanlægget til at det renset byspildevand genanvendes til
vandinger i landbruget. Formålet er at identificere mulige faldgruber og planlægge herefter, så der ikke
er en risiko for miljøet eller for mennesker og dyrs sundhed ved at genanvende renset byspildevand til
vanding i landbruget. Risikostyringsplanerne kan baseres på eksisterende protokoller eller metoder, så
længe de overholder de krav, der er opstillet i den delegerede forordning samt Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2020/741. Bilaget til den delegerede forordning præciserer herefter de
risikostyringselementer, der fremgår af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2020/741.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark ønsker at gøre brug af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/741 opt-out
mulighed. Det betyder, at Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2020/741 og den
delegerede retsakt ikke vil finde anvendelse i Danmark indtil Danmark revurderer beslutningen om
opt-out.
Konsekvenser
1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
Forslaget præciserer bestemmelsen om risikostyringsplaner og kravene til indholdet som fremgår af
art. 5 og bilag II til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2020/741, men fastsætter ikke
yderligere forpligtelser for medlemsstaterne end hvad der allerede fremgår af forordningen. Forslaget
vurderes på den baggrund ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlig eller konsekvenser for EU’s budget.
3. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
4. Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget vurderes ikke at medfører erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for
virksomhederne.
5. Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 418: Notat om delegeret retsakt om tekniske specifikationer for risikostyring
Da de tekniske specifikationer for de vigtige risikostyringselementer, der fastsættes i forslaget er en
præcisering af Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2020/741 bilag II, samt tjener til at
vejlede forfatterne til risikostyringsplanerne, således der bliver foretager korrekte analyser og
udarbejdet robuste risikostyringsplanerne af høj kvalitet, skønnes det, at forslaget ikke berører
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU Miljøspecialudvalget den 13-18. marts kl. 10 2024.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det fremgår i notatet om sekundær retsakt, at Danmark vil gøre
brug af opt-out muligheden, da der ikke er et ønske eller behov for at genanvende renset byspildevand
til vandinger i landbruget. Hertil skal Landbrug & Fødevarer gøre opmærksom på, at mange
landbrugsvirksomheder anvender renset spildevand fra deres produktion til vanding af marker. Det er
fx tilfældet for en række mejerier og kartoffelmelsfabrikker, hvor der i mange tilfælde er investeret i
rør, som fører vandet ud til nærliggende
marker. For en række af virksomhederne er det i EU’s BREF
regulering desuden anført, at ”land spreading” af vandet fra produktionen er Bedst Tilgængelig Teknik
(BAT) ift. at sikre miljøet.
Det er derfor helt afgørende, at en dansk holdning ikke risikerer at begrænse brug af renset spildevand
fra produktionen af fx kartoffelmel/stivelse til vanding af marker, da dette vil medføre negative
økonomiske og miljømæssige konsekvenser.
Såfremt den danske holdning har betydning for anvendelsen af spildevand fra
produktionsvirksomheder, vil Landbrug & Fødevarer gerne anmode om et møde for at drøfte
konsekvenser og mulige løsninger.
DANVA har forhørt sig vedrørende forordningen om genbrug af renset spildevand til landbrugsformål
blandt en række medlemmer. Heraf melder flere tilbage, at de har haft overvejelser om genbrug af
renset spildevand til landbrug
enten direkte genbrug på landbrugsarealer, eller til blandt andet
juletræsproduktion, vanding af træer o.lign. Ét selskab nævner, at afhænding af renset spildevand til
landbrug indgår i overordnede overvejelser vedr. generelt at sikre tilstrækkelig vandforsyning.
Overvejelserne varierer fra meget konkrete projekter, der er i gang, til henvendelser fra
landmænd/skovdyrkere, som endnu ikke er blevet til aktuelle handlinger. Blandt udfordringerne for at
genanvende renset spildevand er uklarhed i lovgivningen, blandt andet med hensyn til manglende
konkrete krav til kvaliteten af det rensede spildevand, der genanvendes. Reglerne i forordningen vil
kunne skabe det nødvendige grundlag for administration af tilladelser til genanvendelse i
landbrugsproduktion. DANVA mener på den baggrund, at der kan være et større og mere aktuelt
behov, end notatet giver udtryk for.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlems-
stater. På baggrund af forslagets karakter forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget
blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 418: Notat om delegeret retsakt om tekniske specifikationer for risikostyring
Forslaget præciserer indholdet af risikostyringsplanerne, hvilket vurderes at være et vigtigt værktøj til
at udarbejde risikostyringsplaner af høj kvalitet for at sikre, at der ikke sker skade på miljøet eller
mennesker og dyrs sundhed. Der er som udgangspunkt ikke behov for at udarbejde
risikostyringsplaner i Danmark, da Danmark vil gøre brug af opt-out muligheden, da der ikke er et
ønske eller behov for at genanvende renset byspildevand til vandinger i landbruget. Der kan dog på
sigt opstå et behov herfor.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4