Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 433
Offentligt
2846486_0001.png
EU og Internationalt
Den 4. april 2024
MIM 47-24
NOTAT OM DELEGERET RETSAKT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 for så vidt angår varigheden af arbejds-
programmet for systematisk undersøgelse af eksisterende biocidaktivstoffer
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger C(2024) 1710 final
Resumé
Kommissionen har fremlagt en delegeret retsakt om ændring af forordning 528/2012 om biocidhol-
dige produkter for så vidt angår varigheden af arbejdsprogrammet for undersøgelse af eksisterende
biocidaktivstoffer. Forslaget indebærer, at arbejdsprogrammet forlænges med seks år til 31. decem-
ber 2030, idet det ikke er muligt at nå at færdiggøre vurderingen af de tilmeldte aktivstoffer inden
den nuværende frist 31. december 2024. Det vurderes, at forslaget ikke får væsentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller erhvervslivet. Samlet set påvir-
ker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør
indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil otte dage fra oversendelsen af nærvæ-
rende notat lægge dette til grund. Der er frist for medlemsstaternes eventuelle indsigelser den 12.
april 2024.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt en delegeret retsakt om ændring af forordning 528/2012 om biocidhol-
dige produkter for så vidt angår varigheden af arbejdsprogrammet for systematisk undersøgelse af ek-
sisterende biocidaktivstoffer. Med den delegerede retsakt forlænges arbejdsprogrammet med seks år
til 31. december 2030, idet det ikke er muligt at nå at færdiggøre vurderingen af de tilmeldte aktivstof-
fer til inden den nuværende frist 31. december 2024.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i artikel 83 i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produk-
ter som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet
eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med
2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer
beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret
flertal.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Notat om delegeret retsakt om varigheden af arbejdsprogrammet for systematisk undersøgelse af eksisterende biocidaktivstoffer
Den delegerede retsakt er fremsendt den 15. marts 2024, og der er frist for medlemsstaternes eventu-
elle indsigelser den 12. april 2024.
Formål og indhold
Med vedtagelsen af den delegerede retsakt forlænges det igangværende arbejdsprogram for systema-
tisk undersøgelse af alle eksisterende aktivstoffer, der anvendes i biocidholdige produkter til 31. de-
cember 2030. Arbejdsprogrammet blev i sin tid iværksat mhp. at kunne optage godkendte stoffer på
en positivliste, når det er vurderet, at der er sikker anvendelse. Derimod vil alle stoffer, som ikke er
vurderet i forhold til sikker anvendelse, og som dermed ikke er opført på positivlisten, ikke kunne an-
vendes lovligt i EU. Imens arbejdet med at vurdere de tilmeldte stoffer pågår, kan aktivstoffer der ind-
går i programmet, og som endnu ikke er færdigvurderet, fortsat anvendes i biocidholdige produkter i
medlemsstaterne efter overgangsbestemmelserne i biocidforordningen. For Danmarks vedkommende
betyder det, at nogle typer af biocidprodukter med aktivstoffer under vurdering i arbejdsprogrammet
er godkendelsespligtige efter nationale regler, mens andre kan markedsføres lovligt uden godkendelse.
Arbejdsprogrammet blev påbegyndt i 2000, og det var oprindeligt fastsat til at være afsluttet den 14.
maj 2010. Programmet blev i 2009 forlænget til 14. maj 2014. I 2013 blev programmet omorganiseret,
og dets varighed blev yderligere forlænget til 31. december 2024. På daværende tidspunkt var det må-
let, at der skulle tages ca. 50 beslutninger om året for at nå fristen i 2024. I de efterfølgende år har
man kun i 2016 været tæt på at nå dette mål. Kommissionen har i 2021 givet en detaljeret rapport til
Rådet og EU-Parlamentet omkring implementeringen af biocidforordningen, herunder om forsinkel-
serne i arbejdsprogrammet. Heri blev følgende årsager fremhævet;
Mangel på ressourcer i EU-landene til at udføre opgaverne.
Forsinkelser fra ansøgers side mht. at indsende yderligere data.
Behov for afklaring af komplekse tekniske spørgsmål for specifikke aktivstoffer.
Udvikling af teknisk vejledning.
Vedtagelsen af de nye videnskabelige kriterier til bestemmelse af hormonforstyrrende egen-
skaber indført ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2017/2100, som udløste behov
for yderligere data og yderligere vurderinger.
Pr. oktober 2023 varr 46 % af arbejdsprogrammet afsluttet, og det er derfor klart, at fristen ultimo
2024 ikke kan nås, og at der derfor er behov for en yderligere forlængelse af programmet.
Efter drøftelse med medlemsstaternes kompetente myndigheder vedrørende biocidholdige produkter
anser Kommissionen det for hensigtsmæssigt at forlænge programmet til 31. december 2030. Kom-
missionen finder det ikke rimeligt at udskyde færdiggørelsen yderligere på nuværende tidspunkt med
tanke på, at de fleste ansøgninger blev indsendt i 2004-2008, og at biocidprodukterne med disse aktiv-
stoffer stadig afventer at blive vurderet, og derfor fortsat kan markedsføres efter overgangsbestemmel-
ser, som er forskellige i hvert enkelt medlemsland. Kommissionen understreger endvidere, at der kan
være behov for andre tiltag for at hjælpe med at få fuldført arbejdsprogrammet.
Kommissionens forslag har været drøftet i en ekspertgruppe, som er sammensat af medlemsstaternes
kompetente myndigheder vedrørende biocidholdige produkter, Det Europæiske Kemikalieagentur
samt interessenter fra bl.a. biocidindustrien. På møderne pågår der også drøftelser af en række initiati-
ver, som skal gennemføres for at bidrage til at få fuldført arbejdsprogrammet inden den nye frist i
2030.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Notat om delegeret retsakt om varigheden af arbejdsprogrammet for systematisk undersøgelse af eksisterende biocidaktivstoffer
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt. Regeringen er ikke bekendt med, at Europa-
Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret retsakt, som har hjemmel i biocidforordningen. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Biocidforordningen er vedtaget i EU, og forordningen er direkte gældende i Danmark. Derfor vil en
delegeret forordning under biocidforordningen også være direkte gældende i EU.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Biocidforordningen er vedtaget i EU, og forordningen er direkte gældende i Danmark. Derfor vil en
delegeret forordning under biocidforordningen også være direkte gældende i EU, og der vil ikke være
behov for tilpasning af dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter,
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens be-
stemmelser herom. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der er tale om en
forlængelse af det eksisterende arbejdsprogram.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget forventes at påvirke beskyttelsesniveauet for miljø og sundhed i Danmark neutralt, da der er
tale om en forlængelse af det eksisterende arbejdsprogram.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet høringssvar fra
Dansk Industri (DI). DI forstår behovet for en forlængelse af programmet, men peger samtidig på, at
det er problematisk, at der blandt landenes myndigheder generelt, inkl. Miljøstyrelsen, ikke er ressour-
cer til at behandle ansøgninger for nye aktivstoffer, der potentielt er mindre miljøbelastende. DI finder
det problematisk, at myndighederne ikke for længst har øget bemandingen og sikret de nødvendige
kompetencer, så man har kunnet behandle både ansøgninger for nye stoffer og revurderingssagerne.
Desuden efterlyser DI koordinering blandt de forskellige lande, så virksomhederne ikke selv skal lede
efter et land med tilstrækkelige ressourcer og vilje til at behandle ansøgningen.
Hertil bemærker ministeriet, at det desværre ikke er simpelt at øge ressourcerne i medlemsstaterne på
trods af, at arbejdet er gebyrfinansieret, men at der bør være tilstrækkelig kapacitet blandt medlems-
staterne til at vurdere ansøgningerne. Biocidområdet er komplekst, og det kræver erfaring at vurdere
biocider. Samtidig er det sjældent muligt at rekruttere medarbejdere, som er tilstrækkeligt erfarne in-
den for biocidområdet, der desuden forudsætter nødvendig oplæring over 1-5 år, før de kan behandle
ansøgninger selvstændigt. Med formål om at reducere forsinkelserne har Kommissionen netop gen-
nemført en tilskudsrunde til vurderingsmyndighederne i medlemsstaterne. Tilskuddene sigter også
mod at opbygge ekspertise og/eller videnskabelig kapacitet hos myndigheder, dvs. generel ressource-
opbygning. Miljøstyrelsen har som en af ni biocid-myndigheder fået tilsagn om tilskud. Det er kendt,
at det kan være svært at finde en myndighed, som har kapacitet til at påtage sig at vurdere en ansøg-
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 433: Notat om delegeret retsakt om varigheden af arbejdsprogrammet for systematisk undersøgelse af eksisterende biocidaktivstoffer
ning om godkendelse. Derfor opfordres ansøgerne til at tage tidlig kontakt forud for en egentlig ansøg-
ning med henblik på at få afklaret om myndigheden har ressourcerne og kompetencerne til at vurdere
ansøgningen. Dette gælder også for Miljøstyrelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Danmark har arbejdet for, at programmet kun skulle forlænges med fire år aht. at færdiggøre arbejds-
programmet hurtigst muligt, idet der indtil da er biocidprodukter, der kan markedsføres lovligt uden
godkendelsespligt i Danmark. Danmark har dog stået alene med denne position, mens der modsat er
andre medlemsstater, som ville foretrække en forlængelse på mere end seks år, idet de vurderer, at det
er urealistisk, at arbejdsprogrammet kan færdiggøres på seks år. Overordnet set forventes der bred
støtte til Kommissionens forslag, og det forventes, at den delegerede retsakt vil opnå støtte fra et kvali-
ficeret flertal af medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at der er behov for en forlængelse af det igangværende arbejdsprogram for syste-
matisk undersøgelse af alle eksisterende aktivstoffer, der anvendes i biocidholdige produkter. Regerin-
gen beklager dog, at arbejdet i EU med vurderingen af aktivstoffer og selve arbejdsprogrammet stadig
ikke er afsluttet på trods af, at programmet to gange tidligere er forlænget. Regeringen lægger vægt på,
at arbejdsprogrammet færdiggøres hurtigst muligt, og derfor bør forlængelsen være af kortest mulig
varighed.
Regeringen lægger vægt på, at tempoet for undersøgelse af de resterende eksisterende aktivstoffer sæt-
tes op i forhold til det nuværende niveau, selvom arbejdsprogrammet forlænges til 2030.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil
otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4