Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 444
Offentligt
2848091_0001.png
NOTAT
4. april 2024
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg
om regeringens besvarelse af Europa-Kommissionens åbningsskri-
velse vedrørende manglende meddelelse om foranstaltninger til gen-
nemførelse af Rådets direktiv 2014/112/EU.
Europa-Kommissionen har den 7. februar 2024 sendt åbningsskrivelse nr.
2023/2175 til Danmark om manglende gennemførelse i national ret af Rå-
dets direktiv 2014/112/EU af 19. december 2014 om iværksættelse af den
europæiske aftale om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af
arbejdstiden inden for transport ad indre vandveje, indgået af European
Barge Union (EBU), European Skippers Organisation (ESO) og European
Transport Workers' Federation (”direktivet”).
Det bemærkes indledningsvist, at fristen for implementering af direktivet
var den 31. december 2016.
Danmark har siden december 2016 været i løbende dialog med Kommissi-
onen om, hvorvidt Danmark er omfattet af direktivet. Danmark har frem til
modtagelsen af denne åbningsskrivelse holdt fast i, at direktivet ikke skal
implementeres i dansk ret, da det er et geografisk faktum, at Danmark ikke
har indre vandveje, og er dermed omfattet af undtagelserne i direktivet, som
fritager medlemsstaterne for implementering.
Kommissionen har i åbningsskrivelsen bl.a. anført, at direktivet ikke regu-
lerer indre vandveje som sådan, men fokuserer på et særligt aspekt af ar-
bejdsvilkårene for arbejdstagere, der arbejder i sektoren for erhvervsmæs-
sig transport ad indre vandveje, herunder deres arbejdstid. Kommissionen
fremhæver bl.a., at i henhold til Romkonventionen kan det være en mulig-
hed, at dansk lovgivning skal være gældende i en ansættelseskontekst, der
eksempelvis finder sted i en anden medlemsstat med indre vandveje.
Herudover fremhæver Kommissionen i åbningsskrivelsen, at fraværet af
indre vandveje på en medlemsstats område ikke nødvendigvis betyder, at
denne medlemsstat ikke har en økonomisk sektor for transport ad indre
vandveje, navnlig i betragtning af at varer, tjenesteydelser og arbejdstagere
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 444: Notat om svar på åbningsskrivelse om iværksættelse af den europæiske aftale om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden inden for transport ad indre vandveje (sag nr. nr. 2023/2175)
2/2
på Unionens indre marked kan cirkulere frit uden uberettigede restriktio-
ner. Eksempelvis er en medlemsstats naturlige topografi ikke til hinder for,
at der i denne medlemsstat oprettes vikarbureauer, der ansætter arbejdsta-
gere til at sejle på indre vandveje i erhvervsmæssigt øjemed i en anden
medlemsstat. Desuden er den heller ikke til hinder for, at der i en medlems-
stat uden indre vandveje oprettes registre over fartøjer, der sejler på indre
vandveje i erhvervsmæssigt øjemed i en anden medlemsstat.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens opfattelse af, at selvom en
medlemsstat ikke har indre vandveje, kan det ikke udelukkes, at den pågæl-
dende medlemsstats arbejdstidsregulering kan finde anvendelse i forbin-
delse med sejlads på indre vandveje i en anden medlemsstat. På den bag-
grund vil regeringen tage skridt med henblik på gennemførelsen af direkti-
vet.
Det er imidlertid fortsat regeringens klare vurdering, at sejlads på indre
vandveje inden for Danmarks geografiske område ikke er teknisk mulig.