Komitesager
Den 7. maj 2024
MIM 62-24
KOMITENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om ændring af Kommissionens forordning (EU) 2017/1151 for så vidt angår
emissionstypegodkendelsesprocedurer for lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer, der udelukkende kører på CO
2
-neutrale brændstoffer
(komitésag)
KOM-dokument foreligger i udkast
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om emissionstypegodkendelsesprocedurer for lette personbiler og
lette erhvervskøretøjer, der udelukkende kører på CO
2
-neutrale brændstoffer. Forslaget vurderes
generelt at kunne have en lille negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet, afhængigt af, om denne
type køretøjer bliver udviklet og markedsført i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til
afstemning i Den tekniske Komité for motorkøretøjer ultimo 2024. Regeringen støtter generelt
forslaget, da mulighed for fortsat brug af CO
2
neutrale brændstoffer indgår i aftale mellem Rådet og
Europa Parlamentet via CO
2
-krav for nye lette køretøjer. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget. Såfremt der lægges op til at inkludere biobrændstoffer i definitionen af CO
2
-neutrale
brændstoffer, agter Danmark at stemme imod forslaget, idet baggrunden for forslaget er at finde en
måde, hvorpå en fortsat brug af e-fuels (PtX-brændstoffer) kan tillades.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens forordning (EU) 2017/1151 for så
vidt angår emissionstypegodkendelsesprocedurer for lette personbiler og lette erhvervskøretøjer, der
udelukkende kører på CO
2
-neutrale brændstoffer (komitésag).
Baggrunden for forslaget er, at Rådet og Europa-Parlamentet i marts 2023 blev enige om CO
2
-krav for
nye lette køretøjer, hvori der bl.a. blev lovfastsat et krav om at reducere nye person- og varebilers
udledning med 100 pct. i 2035, hvilket reelt kun tillader nulemissionskøretøjer (el og brint).
Et enkelt land trak dog i sidste øjeblik sin støtte, hvorefter der var blokerende mindretal imod aftalen i
Rådet. Mhp. at sikre opbakning til forslaget enedes Rådet om et kompromis, hvori der også efter 2035
kan typegodkendes køretøjer med en forbrændingsmotor, så længe de alene kan køre på CO
2
-neutrale
brændstoffer af ikke-biologisk oprindelse (PtX-brændstoffer). Kommissionen fremkom i den
forbindelse med erklæring om, at man umiddelbart efter forordningens vedtagelse ville