Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 582
Offentligt
2880513_0001.png
Europaudvalget
Referat af 32. europaudvalgsmøde
Mødedato:
fredag den 17. maj 2024
Tidspunkt:
kl. 08.30
Sted:
vær. 2-133
Dagsorden
1. Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender
forsvar) den 28. maj 2024
Forelæggelse ved forsvarsministeren
Rådsmøde 4028
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 521 (kommenteret dagsorden)
Den 16. maj 2024
2. Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi
telekommunikation) den 21.
maj 2024
Forsvarsministeren forelægger dagsordenspunkt 3
Rådsmøde 4024
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 521 (kommenteret dagsorden)
3. Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender) den 27. maj 2024
Forelæggelse ved udenrigsministeren
Rådsmøde 4028
Bilag 2 (samlenotat)
4. Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024
Forelæggelse ved udenrigsministeren
Rådsmøde 4025
Bilag 1 (samlenotat)
5. Rådsmøde nr. 4030 (udenrigsanliggender
handel) den 30. maj 2024
Forelæggelse ved udenrigsministeren
Rådsmøde 4030
Bilag 1 (samlenotat)
Side 1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
6. Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi
telekommunikation) den 21.
maj 2024
Digitaliseringsministeren forelægger dagsordenspunkterne 1-2
Rådsmøde 4024
Bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 521 (kommenteret dagsorden)
L
7. Gennemgang og fastlæggelse af tidsplan for udvalgets behandling af følgende
beslutningsforslag
a) B 114 (om indførelse af et velfærdsforbehold) (DF)
B 114
Bilag 1 (udkast til tidsplan)
b) B 123 (om at nedlægge veto mod optagelse af nye EU-lande, der ikke lever op til
Københavnskriterierne) (DF)
B 123
Bilag 1 (udkast til tidsplan)
c) B 124 (om at nedlægge veto mod eller afholde folkeafstemning forud for enhver
overdragelse af yderligere magt til Den Europæiske Union) (DF)
B 124
Bilag 1 (udkast til tidsplan)
d) B 150 (om afvikling af EU's rejsecirkus) (EL)
B 150
Bilag 1 (udkast til tidsplan)
L
8. Eventuelt
Der vedlægges foreløbige oversigter over de under punkterne 1-6 nævnte møder.
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10).
Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FO =Forhandlingsoplæg
L
=Lukket behandling
Side 2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender
forsvar) den 28. maj 2024
1.
EU’s støtte til Ukraine
Politisk drøftelse
2.
EU’s forsvarsparathed
Politisk drøftelse
JOIN (2024) 0010
3. Eventuelt
4. Siden sidst
a) Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om
etablering af programmet for den europæiske forsvarsindustri (EDIP) og en ramme for
foranstaltninger til sikring af rettidig tilgængelighed og forsyning af forsvarsprodukter
KOM (2024) 0150
Alle dagsordenspunkterne hører under Forsvarsministeriets ressort
Side 3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi
telekommunikation) den
21. maj 2024
1. Fra regelbog til praksis: En samarbejdsorienteret tilgang til sammenhængende
implementering
Politisk drøftelse
2.
Rådskonklusioner om fremtiden for EU’s digitale politik
Vedtagelse
3. Konklusioner om fremtidens cybersikkerhed: Gennemføre og beskytte i fællesskab
Godkendelse
4. Eventuelt
5. Siden sidst
Dagsordenspunkterne 1-2 hører under Digitaliseringsministeriets ressort. Dagsordenspunkt 3
hører under Forsvarsministeriets ressort.
Side 4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender) den 27. maj 2024
1. Ruslands aggression mod Ukraine
Politisk drøftelse
EUU alm. del (20231)
Bilag 516 (udvalgsmødereferat side 22, senest behandlet
i EUU 12/4-24)
2. Situationen i Mellemøsten
Politisk drøftelse
EUU alm. del (20231)
Bilag 516 (udvalgsmødereferat side 24, senest behandlet
i EUU 12/4-24)
3. Eventuelt
4. Siden sidst
Alle dagsordenspunkterne hører under Udenrigsministeriets ressort.
Side 5
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024
kommenteret
dagsorden
Politisk drøftelse
Det Europæiske Råd 27-28/6-24
Bilag 1 (udkast til kommenteret dagsorden)
2. Den landespecifikke retsstatsdialog
Politisk drøftelse
KOM (2023) 0800
3. Retsstatssituationen i Polen / Artikel 7
Statusdrøftelse
KOM (2017) 0835
EUU alm. del (20231)
Bilag 363 (udvalgsmødereferat side 27, senest behandlet
i EUU 9/2-24)
4. Eventuelt
5. Siden sidst
Alle dagsordenspunkter hører under Udenrigsministeriets ressort
Side 6
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Rådsmøde nr. 4030 (udenrigsanliggender
handel) den 30. maj 2024
1. Konkurrenceevne og fremtidens handelspolitik
Politisk drøftelse
2. Det aktuelle handelspolitiske forhold mellem EU og Afrika
Politisk drøftelse
3. Eventuelt
4. Siden sidst
Alle dagsordenspunkter hører under Udenrigsministeriets ressort.
Side 7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
2880513_0008.png
Europaudvalget
Referat af 32
.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 17. maj 2024
kl. 08.30
vær. 2-133
Henrik Møller (S) næstformand, Tanja Larsson (S), Mette Reissmann
(S), Kim Valentin (V), Søren Søndergaard (EL), Christian Friis Bach
(RV) og Theresa Scavenius (UFG).
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, udenrigsminister Lars Løkke
Rasmussen og digitaliseringsminister og minister for ligestilling Marie
Bjerre.
Desuden deltog:
Henrik Møller fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender
forsvar) den 28. maj 2024
Rådsmøde 4028
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 521 (kommenteret dagsorden)
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Jeg forelægger sagerne til orientering.
Jeg vil også orientere om, at jeg forud for rådsmødet deltager i et styringsrådsmøde i Det Europæi-
ske Forsvarsagentur (EDA), hvor vi bl.a. skal drøfte fremtidsperspektiverne for agenturet.
1.
EU’s støtte til Ukraine
Politisk drøftelse
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
EU spiller en central og vigtig rolle i forhold til at øge
den europæiske støtte til Ukraine. Vi arbejder hårdt for at imødekomme Ukraines akutte behov
ikke mindst i forhold til ammunition og luftforsvar.
Fra dansk side har vi truffet beslutning om donation af ca. 200.000 stk. artilleriammunition, både
bilateralt og som bidrag til fællesindkøb. Vi ser løbende på yderligere muligheder for støtte, herun-
der også til det tyske luftforsvarsinitiativ.
Jeg forventer også, at drøftelserne vil komme til at berøre
perspektiverne for EU’s militære støtte til
Ukraine efter vedtagelsen af den militære bistandsfond under den europæiske fredsfacilitet (EPF).
Her tilføres yderligere 5 mia. euro til militær støtte til Ukraine i 2024 med mulighed for lignende år-
lige forpligtelser i 2025-2027.
Etableringen af fonden indgår som et centralt element i EU’s sikker-
hedstilsagn til Ukraine. Vi sender et stærkt signal om vores langsigtede støtte
også på EU-plan.
Side 8
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Endelig forventer jeg, at vi skal drøfte udviklingen af EU's militære træningsmission til støtte for
Ukraine (EUMAM Ukraine). Missionen har allerede trænet mere end 40.000 ukrainske styrker med
forventning om at nå 60.000 soldater ved udgangen af sommeren 2024.
Det arbejde bidrager vi løbende til fra dansk side med flere træningsaktiviteter, bl.a. vores F-16-
træning.
Søren Søndergaard (EL):
Hvad er status på den million artillerigranater og pjecer, som man har
lovet Ukraine skulle være leveret 31. december 2023? Hvor mange er leveret dags dato, og hvad
er perspektivet for leveringen af resten?
I betragtning af den langsommelighed, hvormed aflevering af det løfte blev indfriet, blev der bl.a.
med dansk hjælp taget et initiativ
det tjekkiske initiativ
som handler om at samle penge ind og
købe det nødvendige materiel. En masse lande afgav løfter. Hvor mange penge blev der lovet, og
hvor mange penge er indbetalt i dag?
NOT
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Der skulle leveres 1 million artilleriskud inden ud-
gangen af marts 2024. Den seneste drøftelse om emnet var i januar
2024, hvor EU’s
højtstående
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, Josep Borrell, og EU-kommissær for
det indre marked Thierry Breton redegjorde for fremdriften. Der var forventningen, at man i foråret
ville nå op omkring 400.000, og at man inden årets udgang ville være i stand til at have 1 million i
kapacitet. Det skyldes, at produktionskapaciteten er stærkt udfordret. Men derudover er der taget
andre initiativer, f.eks. det tjekkiske initiativ. Vi kan udarbejde en skriftlig orientering om, hvor meget
der er leveret dags dato, hvad produktionskapaciteten er, og vi kan folde det ud i forhold til det tjek-
kiske initiativ.
Søren Søndergaard (EL):
Tak for korrektionen. Det var altså inden 1. marts 2024, at der skulle
være leveret 1 million artillerigranater. Vi kan formentlig konstatere, at vi flere måneder efter ikke
engang er nået op på halvdelen. Jeg er glad for, at jeg ikke skal være i forsvarsministerens sted på
rådsmødet, for jeg tror ikke, jeg ville kunne være i mig selv, og jeg tror, forsvarsministeren har det
på samme måde. Det er jo fuldstændig latterligt, at man holder den ene tale efter den anden om,
hvor vigtig Ukraine er, og så leverer man ikke noget
med det resultat, at tusinder af ukrainske sol-
dater bliver slået ihjel og forsvarsevnen bliver forringet. Det er jo helt vildt.
Ministeren siger, at det hænger sammen med kapacitet. Det er jo ikke, fordi der ikke pro-
duceres artillerigranater i EU, men de sendes andre steder hen. Og det er heller ikke, fordi der ikke
kan købes artillerigranater. Vi har i Forsvarsudvalget (FOU) haft besøg af folk, der hævdede, at de
sagtens kunne købe det antal meget hurtigt. Så det er, fordi man ikke har valgt at prioritere det.
Hvordan vil ministeren adressere det spørgsmål på mødet? Det er jo ikke en operettekrig
det er
en virkelig krig. Der er virkelige mennesker, der dør. Vi har kastet os ind på Ukraines side, fordi et
suverænt land ikke skal kunne overfaldes og besættes af en nabo uanset hvad. Men hvis EU kun
gør det halvhjertet, er det dødsens farligt. Det er virkelige mennesker, der kæmper. Og så er det
ikke meget bedre end det show, vi har set i USA, som også har kostet tusindvis af mennesker livet
på Ukraines side.
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Jeg vil betone det på samme måde, som Søren
Søndergaard understreger det: Det er ikke acceptabelt, at vi ikke leverer på vores målsætning, for
Side 9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
det er dødsens alvor. Det har jeg også tidligere gjort i andre sammenhænge. Derfor har vi fra
dansk side taget yderligere initiativer, og vi har været med til at tage det tjekkiske initiativ for nu at
gøre en meget stor indsats for at samle flest mulige lande, der kan være med til at bidrage til at
skaffe den helt nødvendige artilleriammunition. For mig er det ikke enten-eller, det er både-og. Men
man skal fra europæisk side prioritere det meget højere, og man skal også sørge for at udarbejde
en langt bedre fremdriftsrapport. Vi har bl.a. diskuteret, om vi fra europæisk side har været gode
nok til at sikre fremdriften i den levering, som vi forpligtede os på i 2023. Man vil opleve mig være
meget kontant i forhold til det spørgsmål på mødet, hvilket jeg også hører Søren Søndergaard ef-
terspørge. Det vil jeg være, for jeg synes ikke, at vi kan være bekendt ikke at hjælpe ukrainerne
med den store grad af efterspørgsel. Det handler ikke kun om ukrainernes sikkerhed, det handler i
bund og grund også om Europas sikkerhed.
Side 10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
2.
EU’s forsvarsparathed
Politisk drøftelse
JOIN (2024) 0010
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Punktet handler særlig om det langsigtede arbejde
med at sikre et EU, som har kapacitet til at tage større ansvar for vores fælles euro-atlantiske sik-
kerhed.
En helt central forudsætning for at kunne leve op til den ambition er styrkelsen af den europæiske
forsvarsindustri. Der er sendt stærke købssignaler til industrien, vedtaget støtteprogrammer og pla-
ceret store ordrer. Men der er stadig langt igen. Europa-Kommissionen har derfor fremsat en euro-
pæisk forsvarsindustriel strategi og et forslag til etableringen af et industriprogram.
Fra dansk side ser jeg særlig tre prioriteter for arbejdet med at styrke den europæiske forsvarsindu-
stri.
Vi skal sikre en innovativ og konkurrencedygtig forsvarsindustri. Vi skal engagere os i den
teknologiske udvikling og skabe gode vilkår for små- og mellemstore virksomheder i sam-
arbejde med allierede og partnere.
Vi skal styrke adgangen til privat kapital for forsvarssektoren. Fra dansk side er vi fortalere
for, at Den Europæiske Investeringsbank (EIB) skal kunne spille en større rolle. Investerin-
ger i forsvarssektoren er nødvendige investeringer i vores fælles sikkerhed.
Vi skal vi samarbejde mere med ukrainske forsvarsvirksomheder. Her går vi fra dansk side
forrest med bl.a. at placere ordrer direkte i den ukrainske forsvarsindustri. Og vi vil slå et
slag for, at vi også øger dette samarbejde på EU-plan.
Fra dansk side har vi taget initiativ til et fælles brev forud for rådsmødet, hvori jeg sammen med en
række kolleger gør klart, at vi skal have en fælles EU-plan for Ukraines integration på det forsvars-
industrielle område i EU. Det er en vigtig indsats, hvor regeringen tror, at vi i EU kan være endnu
mere ambitiøse.
Theresa Scavenius (UFG):
Man har snakket om, at man skulle styrke det europæiske forsvar,
men her er fokus meget på det forsvarsindustrielle
det er altså industrien, vi fremmer. Hvilke tan-
ker er der omkring den vægtning i forhold til også at have statskapacitet, som ikke kun er baseret
på private industrier? Hvor køber vi henne, hvad er det for et marked, og hvad koster det? Det er et
frit marked, så det er nogle helt andre præmisser, vi skal interessere os for politisk, frem for hvis det
var statens egen kapacitet.
Kim Valentin (V):
Vi har set, at bl.a. Danmark og Norge går foran i finansieringen af krigen i Ukra-
ine. Vi har også set, at nogle lande halter bagefter. Satsningen på at gøre EIB til centrum for di-
rekte investeringer i forsvarsindustrien kan måske hjælpe til at skabe en permanent finansiering.
Hvad er ministerens holdning til det?
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Til Theresa Scavenius: Vi vender tilbage til den sag
i forbindelse med den tidlige forelæggelse for Forsvarsudvalget (FOU) og Erhvervsudvalget (ERU),
da det er en prioriteret EU-sag. Det afgørende er, at EU gør mere på en lang række punkter, bl.a. i
Side 11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
forhold til at understøtte vilkårene for den europæiske forsvarsindustri. Vi har taget initiativer i Dan-
mark, bl.a. en aktiv indsats i forhold til at generhverve bygningerne i Frederikshavn, hvor der tidli-
gere er blevet produceret ammunition. Derudover kommer man også til at se på spørgsmålet om
større volumen og større sammenhæng. Sammenlignet med f.eks. USA har vi enormt mange for-
skellige våbensystemer i Europa, og det bliver en del af diskussionen, hvordan man kan få en
større grad af robusthed.
Til Kim Valentin: Der er brug for at skabe langt bedre adgang til at få kapital ind via investeringer på
forsvarsområdet, og derfor har vi foreslået, at EIB kunne være en løsning. Jeg tror også, at man
nationalt bliver nødt til at have drøftelser om, hvordan man kan være med til at understøtte bedre
vilkår for at investere i forsvarsindustrien. Det har vi taget initiativ til i Danmark, også gennem skif-
tende regeringer, bl.a. med OPP-projekter (offentlig-private partnerskaber) og lignende. Det mener
jeg bestemt er en vej frem, både nationalt og potentielt internationalt.
Theresa Scavenius (UFG):
Når ministeren nævner FOU og ERU, så er det netop, fordi forsvar bli-
ver set i en erhvervskontekst. Når vi snakker om krig og vores opbakning til krigen, så kræver det,
at man ikke får mistanke om, at der også er nogle økonomiske erhvervsinteresser i det, men at vi
gør det af ren og skær nødvendighed og kun til det niveau. Det er to meget forskellige logikker,
som det er vigtigt at holde adskilt, og jeg bekymrer mig for den danske regerings industrielle per-
spektiv.
Derudover er der spørgsmålet om budgetterne. Når der er krig, er der bundløse budgetter, og in-
gen holder styr på noget som helst. Det er også bekymrende. Regeringen fokuserer på industrien
og ønsker at fremme vores egen våbenproduktion. Der er vi nok politisk uenige. Jeg vil opfordre til
at huske, at [lydudfald] for meget ind i en erhvervskontekst, for det kan underminere opbakningen
til hele krigen og den europæiske linje med et styrket fælles forsvar og samarbejde.
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Jeg noterer mig Theresa Scavenius’ bemærkninger.
Historisk set er der brug for, at vi bliver bedre til at varetage vores egen sikkerhed i Europa, og det
indebærer bl.a. en mere robust forsvarsindustri. Ukrainekrisen har desværre vist os, at vi bliver
nødt til at have det som et større politisk prioriteret mål, også set i lyset af meldingerne gennem de
seneste mange år fra amerikansk side om, at Europa bliver nødt til at tage bedre vare på egen sik-
kerhed.
3. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 12
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
4. Siden sidst
a) Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om
etablering af programmet for den europæiske forsvarsindustri (EDIP) og en
ramme for foranstaltninger til sikring af rettidig tilgængelighed og forsyning af
forsvarsprodukter
KOM (2024) 0150
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Den europæiske forsvarsindustrielle strategi blev
lanceret af Europa-Kommissionen den 5. marts 2024. Strategien skal sætte den strategiske ramme
for det fremadrettede arbejde, så en styrket europæisk forsvarsindustri kan bidrage til øget for-
svarsparathed i EU.
Som første udmøntende tiltag under strategien har Europa-Kommissionen samtidig fremsat forslag
til en forordning om etablering af programmet for den europæiske forsvarsindustri (EDIP) og en
ramme for foranstaltninger til sikring af rettidig tilgængelighed og forsyning af forsvarsprodukter.
Udvalget har modtaget grund- og nærhedsnotater om sagen den 7. maj 2024.
Forordningsforslaget om et forsvarsindustriprogram har tre formål:
Forordningen skal sikre en forbedret konkurrenceevne i den europæiske forsvarsindustri.
Forordningen skal understøtte et øget samarbejde med Ukraine og bidrage til genopbyg-
ningen og moderniseringen af Ukraines forsvarsindustri.
Forordningen skal bidrage til øget forsyningssikkerhed i EU på den lange bane.
Det er min forventning, at forhandlingerne om forslaget vil afsluttes i december 2024, hvorfor sagen
ventes forelagt til forhandlingsoplæg i oktober 2024.
Jeg vil også lave en tidlig forelæggelse af forslaget for Forsvarsudvalget (FOU) og Erhvervsudval-
get (ERU) snarligt, da der er tale om en prioriteret EU-sag.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 13
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Punkt 2. Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi
telekommunikation) den 21. maj 2024
Rådsmøde 4024
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 521 (kommenteret dagsorden)
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Dagsordenen for rådsmødet omfatter et enkelt
punkt inden for Forsvarsministeriets ressort, som jeg forelægger til orientering.
3. Konklusioner om fremtidens cybersikkerhed: Gennemføre og beskytte i fællesskab
Godkendelse
Forsvarsministeren (Troels Lund Poulsen):
Rådskonklusionerne lægger særlig vægt på beho-
vet for at sikre tilstrækkelig tid og fleksibilitet for medlemsstaterne samt støtte til virksomhederne til
implementering af den omfattende mængde cybersikkerhedslovgivning, der er vedtaget under den
nuværende Kommission.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet. Danmark støtter rådskonklusionerne.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
4. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 14
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Punkt 3. Rådsmøde nr. 4028 (udenrigsanliggender) den 27. maj 2024
Rådsmøde 4028
Bilag 2 (samlenotat)
Næstformanden (Henrik Møller):
Jeg vil på udvalgets vegne bemærke, at det er utilfredsstillende,
at vi først modtog samlenotatet onsdag. Så kort tid til at læse materialet vanskeliggør udvalgets ar-
bejde.
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Det er mit ansvar, og det skal jeg stærkt beklage.
Almindeligvis er det ikke noget, man ser fra os.
Alle punkter forelægges til orientering.
1. Ruslands aggression mod Ukraine
Politisk drøftelse
EUU alm. del (20231)
Bilag 516 (udvalgsmødereferat side 22, senest behandlet
i EUU 12/4-24)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg
forventer, at drøftelsen vil fokusere på EU’s
militære støtte og EU’s sikkerhedstilsagn til Ukraine samt den ukrainske fredsformel og det kom-
mende globale fredstopmøde i Schweiz. Derudover er det muligt, at drøftelsen vil berøre sanktio-
ner mod Rusland.
For så vidt angår militær støtte, forventer jeg, at vi skal drøfte, hvordan vi øger og fremskynder den
militære støtte til Ukraine, særlig med yderligere leverancer af luftforsvarssystemer og ammunition,
som Ukraine har en akut mangel på. Hvis der kan opnås enighed, forventer jeg, at vi på rådsmødet
vil træffe beslutning om fordeling af de 5 mia. euro i den militære bistandsfond til støtte for Ukraine
under den europæiske fredsfacilitet (EPF).
Størstedelen af midlerne vil fortsat gå til refusioner for medlemslandenes militære donationer og
indkøb samt træning af ukrainske soldater. Men som lagrene efterhånden tømmes, vil støtten i
større omfang målrettes fællesindkøb i den europæiske forsvarsindustri. Fra dansk side har vi i for-
handlingerne stået fast på, at det vigtigste og styrende hensyn er Ukraines behov. Vi støtter, at
midlerne fremover bruges på fællesindkøb i den europæiske forsvarsindustri, når det er muligt,
men også at vi donerer fra egne lagre og indkøber globalt, hvis det er nødvendigt. Det handler om
at fremskaffe det, som Ukraine efterspørger, på den hurtigste og bedste måde.
Jeg forventer desuden, at vi vil få en status på forhandlingerne om EU’s sikkerhedstilsagn til Ukra-
ine. Vi er kommet tættere på en aftale, der forhåbentligt kan blive indgået i nær fremtid. Den mili-
tære bistandsfond for Ukraine under den europæiske fredsfacilitet er et centralt element i sikker-
hedstilsagnene. Jeg forventer, at aftalen bl.a. også vil have fokus på at styrke samarbejdet med
den ukrainske forsvarsindustri og EU’s militære træningsmission til støtte for Ukraine –
samt øget
samarbejde inden for bl.a. minerydning og civil sikkerhedssektorreform. Sammen med andre lan-
des bilaterale aftaler med Ukraine
herunder Danmarks
sender det et vigtigt signal om vores
langsigtede og bredspektrede støtte til Ukraine.
Side 15
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Arbejdet med at opnå global opbakning til den ukrainske fredsformel pågår fortsat. Schweiz er vært
for et globalt fredstopmøde den 15.-16. juni 2024, der har til formål at sikre bredest mulig opbak-
ning til FN-pagten og den ukrainske fredsformel. Mere end 160 delegationer verden over er blevet
inviteret, men det er for tidligt at sige, hvor mange der reelt ender med at deltage. Fokus forventes
at være på tre ud af fredsformlens ti emner, nærmere bestemt stråling og nuklear sikkerhed, føde-
varesikkerhed samt humanitære spørgsmål, som f.eks. løsladelse af fanger. Fra dansk side støtter
vi fortsat op om den ukrainske fredsformel samt afholdelse af et fredstopmøde, ligesom vi støtter
op om outreachindsatser for at sikre bredest mulig opbakning hertil.
For at fastholde presset på Rusland forberedes en 14. sanktionspakke. Det er forventningen, at 14.
pakke bliver omfattende og kompleks og vil inkludere såvel sektorspecifikke tiltag som yderligere
listninger. Jeg forventer, at pakken vil blive forhandlet og vedtaget inden rådsmødet i juni. Sidelø-
bende arbejdes der med to nye EU-sanktionsregimer rettet mod henholdsvis krænkelser af menne-
skerettighederne i Rusland og Ruslands globale hybride og destabiliserende aktiviteter. Regerin-
gen støtter fortsat op om de hårdest mulige sanktioner, der kan opnås enighed om i EU, samt et
fortsat fokus på forbedret implementering og modarbejdelse af omgåelse af eksisterende sanktio-
ner.
Kim Valentin (V):
Der er ikke grænser for erklæringer af solidaritet i EU, men finansieringen er
langt fra solidarisk. Der er kæmpe forskel på, hvor meget EU-landene har doneret til Ukraine.
Alene det, at Danmark nominelt set går foran, siger i virkeligheden alt. Særlig Sydeuropa
Frank-
rig, Spanien, Italien osv.
halter voldsomt bagefter. Frankrig har endda lavet aftaler, hvor de har
fået lov til at købe materiel uden først at have doneret. Af hvad jeg har hørt, sker der ikke for alvor
noget på rådsmøderne. Kunne man få en drøftelse om, hvad der skal til for at udligne forskellene?
Ukrainske parlamentarikere ønsker et større fokus på tredjelande, som omgår sanktionerne. Varer,
som egentlig er sanktioneret for Rusland, importeres i tredjelande og ryger videre til Rusland. Ar-
bejder man på at forhindre det i den 14. pakke? Det drejer sig bl.a. om elektronik, som indgår i vå-
benproduktion, og som ryger direkte til fronten.
Theresa Scavenius (UFG):
Hvad er status på brugen af de indefrosne russiske midler? Drøfter
man Ruslands reaktion? Jeg er bekymret for, at vi træder over en rød grænse ved at bruge dem.
Vil det føre til en optrapning af krigen? Hvad er den danske position
og hvorfor alt det hemmelig-
hedskræmmeri i denne sag? Jeg forstår det ikke.
Man må helst ikke få den mistanke, men lige nu handler det politiske spor om at fremme forsvarsin-
dustrien, hvilket egentlig også fremmer, at krigen fortsætter. Jeg er meget bekymret for, om man
kan bevare opbakningen, for en europæisk opbakning til krigen i Ukraine, hvor mennesker dør på
fronten, kræver, at økonomiske og erhvervsmæssige interesser ikke bliver prioriteret. Hvad er
udenrigsministerens syn på den sag?
Det er en absurditet, at man fortsætter ned ad det samme sanktionsspor. Vi har lavet 13 pakker, og
det virker ikke rigtigt. Har man overvejet, om sporet er forkert? Forleden læste jeg, at ukrainske
mænd i Europa ikke længere kan få bistand på deres ambassader, fordi de skal hjem til fronten.
Det er en bekymrende udvikling. Vil vi fra dansk og europæisk side være med til at facilitere det?
Side 16
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Skulle vi ikke begynde at kigge i andre retninger frem for at fortsætte af det samme spor, som tyde-
ligvis kun fører til en eskalering af krigen?
Det er meget vigtigt, at vi ikke kun har Ukraine for øje, men hele regionen. Georgien bliver meget
nemt glemt i denne sag. Den udvikling er dybt bekymrende. Behøver vi vente på, at krigen bryder
ud i Georgien, før vi giver militær støtte til landet? Vi skal jo sørge for at undgå den militære kon-
frontation.
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Til Kim Valentin: Sammenlignet med den vokale
støtte er der betydelig mere variation i den pekuniære. I går rådførte vi os med Det Udenrigspoliti-
ske Nævn (UPN) om en ny pakke på 5,6 mia. kr., som betyder, at Danmark på globalt plan vil være
den relativt største militære bidragsyder til Ukraine. Nominelt er vi den fjerdestørste, kun overgået
af USA, UK og Tyskland. Det skal vi selvfølgelig være stolte af, men det giver anledning til reflek-
sion, at et lille land som Danmark på trods af den sunde offentlige økonomi skal være den fjerde-
største absolutte donor. Det er ikke et argument for, at vi skal give mindre
andre burde bare give
mere. Dermed har vi en moralsk overhånd, som vi bruger til at italesætte misforholdet på alle mu-
lige niveauer.
Vi forsøger at overveje designet af vores pakker. De 200. mio. kr. i den forrige pakke til indkøb i
den ukrainske forsvarsindustri blev i går suppleret med 1 mia. kr., og det er for at sende et signal
og lave et eksempel til efterfølgelse. Kapaciteten i den ukrainske forsvarsindustri er tre gange
større, end der er finansiering til, så når der er knaphed og forsyningslinjerne er langsommelige, da
vores forsvarsindustri ikke er stærk, er dette en genvej.
Til Theresa Scavenius: Den europæiske forsvarsindustri er et middel og ikke et mål. Det er ikke så-
dan, at nogen er vågnet en dag og har sagt, at vi nu uden grund skal have en europæisk forsvars-
industri. Det er ikke drevet af erhvervspolitiske interesser. Den sikkerhedspolitiske situation har
fremkaldt en erkendelse af, at vi har forsømt noget, som vi nu er nødt til at investere mere i.
Kim Valentin og Theresa Scavenius nærmer sig spørgsmålet om den 14. sanktionspakke fra hver
sin side. Ikke overraskende er jeg på Kim Valentins hold, som mener, at vi skal have skabt en 14.
pakke, som er så stærk som muligt, og den bør selvfølgelig også adressere udfordringerne, som
har vist sig, i takt med at man har indført sanktionerne. Ligesom vand vil handelsstrømme altid
finde en vej, og derfor er det vigtigt at have fokus på omgåelse.
I går på mødet i Det Udenrigspolitiske Nævn gav jeg en grundigere status, end jeg kan på
dette åbne møde. Jeg kan dog sige, at effektive sanktioner mod Rusland kræver, at man ikke kun
har Rusland for øje. Man er nødt til at anlægge et sektorperspektiv. Det er vores holdning til det, og
det er sådan, vi forsøger at bidrage til designet af den 14. pakke. Der er bl.a. også spørgsmålet om
skyggeflow.
Betyder det, at vi bare fortsætter ned ad en vej, der ikke virker? Nej, det gør det ikke. Det
betyder, at vi hele tiden forsøger at forbedre vores tiltag. Alle internationale erfaringer om sanktio-
ner helt tilbage fra bl.a. Sydafrika og Syrien viser, at verden indstiller sig på den nye ligevægt, som
sanktionerne skaber. Der opstår nye handelsstrømme, for der er ikke tale om et internationalt sank-
tionsregime. Hvis hele verden bakkede op om EU’s 13 pakker, ville det se anderledes ud, men det
er jo ikke tilfældet. Andre lande byder sig gerne til, se f.eks. blot på handelstallene mellem Rusland
og Kina. Man kan imidlertid ikke bruge det til at slutte, at de ingen effekt har. Der er jo forskellige
Side 17
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
vurderinger af det. Holdt oppe imod den amerikanske dollar er rubelkursen faldet 20 pct., siden kri-
gen begyndte. Der findes også estimater på, hvordan det russiske bruttonationalprodukt alt andet
lige ville have set ud, hvis der ikke havde været sanktioner. Man kan derfor ikke sige, at det ikke
har nogen effekt, men alene kan sanktioner helt åbenlyst ikke få Rusland til at trække sig tilbage fra
besatte områder
det kræver også en indsats på slagmarken, som kræver en kontinuerlig støtte til
Ukraine og desuden et forsøg på et globalt outreach. Vi fortsætter af en vej, som rummer nogle
barrierer, og dem må man prøve at rive ned for at komme videre. Det er bl.a. det, som topmødet i
Schweiz kommer til at handle om.
I højsædet er nu spørgsmålet om luftforsvar. Her er der i den grad også brug for en større grad af
solidaritet. Der har været meget voldsomme angreb på kritisk infrastruktur i Ukraine som f.eks. el-
nettet, og den eneste måde at afmontere det på er at få skabt et effektivt luftforsvar. Danmark har
ikke noget materiel at byde ind med, men så sent som i går annoncerede vi op mod 1 mia. kr. til at
understøtte det tyske initiativ om at donere luftforsvarssystemet Patriot til Ukraine.
I forhold til de indefrosne midler er det vigtigt at sondre mellem hovedstol og afkast, og der er nu
enighed i EU-kredsen om at anvende indtægterne. Der forventes at blive truffet endelig beslutning
om det på rådsmødet den 21. maj 2024
et vigtigt skridt til at sikre yderligere støtte til Ukraine på
et tidspunkt, hvor der er hårdt brug for det.
Jeg er helt enig i, at det er mere end almindeligt bekymrende med fremmedagentloven i Georgien.
Det er også baggrunden for, at jeg har været med til at initiere, at en nordisk-baltisk kreds af lande
har rettet fælles henvendelse til Georgien. Vores baltiske og islandske kolleger var i Georgien selv
samme dag, som loven blev vedtaget. Vi lægger stort pres på dem, også via EU’s høje repræsen-
tant, Josep Borrell. Desuden er jeg rimelig sikker på, at spørgsmålet om Georgien vil blive adresse-
ret på rådsmødet den 27. maj 2024.
Søren Søndergaard (EL):
Jeg forstod udenrigsministeren sådan, at regeringen mener, at Ukrai-
nes behov kommer først, i tilfælde af at man skal afveje, hvad EU skal bruge penge på. Det er jeg
fuldstændig enig i. Vi frygter mere og mere, at Ukraine bliver taget som gidsel for alle mulige andre
formål, og nogle af de EU-lande, der er meget interesserede i at opbygge en stor våbenindustri,
bidrager reelt ikke til Ukraine. Vi behøver ikke nævne navne.
Hvad er det så, vi snakker om? Man havde lovet 1 million granater inden 1. marts 2024.
Her to en halv måned senere er man nået op på 400.000. Og det er jo ikke bare tal. Det er hundre-
der, hvis ikke tusinder af ukrainske soldater og civile, der er slået ihjel. Efterhånden er det blevet til
en slags operettekrig, hvor man slynger om sig med store erklæringer, mens der kun sker meget
lidt. Jeg vil dog gerne understrege, at jeg her ikke tænker på den danske regering. Jeg håber bare,
at ministeren anerkender alvoren og vil tage den med, når det skal drøftes. Man bliver jo nødt til at
gøre status. Alle har fra starten vidst, at mandskab ville blive Ukraines problem. Så meget desto
mere afgørende var det at have en militær kapacitet, der modvirkede, at man unødigt mistede en
masse mandskab. I løbet af det seneste halve til hele år har man mistet mandskab i massivt om-
fang, og det kommer jo ikke igen før om mange år. Det skyldes ikke Ukraine
det skyldes mang-
lende støtte fra EU. Det, som burde have været en selvfølge fra starten
at man havde gjort alt for
at støtte Ukraine
har vist sig ikke at være en selvfølge.
Side 18
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Siden invasionen i Ukraine er en tysk bilfabriks eksport til Kasakhstan steget med 5.000 pct. Jo,
man kunne selvfølgelig godt sige, at dem fra Kasakhstan er nogle værre nogle osv., men jeg sy-
nes, det er Tyskland og den tyske bilindustri. Hvorfor bruger man ikke Enhedslistens idé om over-
nationale profitter til at sige, at ingen fabrikker må eksportere mere end f.eks. det dobbelte til lande,
hvor man ikke kan garantere, at produkterne også bliver brugt i de lande? Tyskland kunne da bare
stoppe det. Mange af sanktionspakkerne bliver omgået, og vi bliver nok også nødt til at kigge på
Danmark i den forbindelse. Medmindre vi begynder at tage det meget mere alvorligt, kan vi risikere
et meget ubehageligt tilbageslag, ikke mindst for ukrainerne, men sådan set også for resten af Eu-
ropa. Forventer ministeren, at der på mødet bliver gjort status over den samlede udvikling? Hvor er
vi på vej hen? Kan vi stoppe den dårlige udvikling
er der overhovedet en vilje til det? Er der alter-
native muligheder?
Theresa Scavenius (UFG):
Det, ministeren sagde om Georgien, er rigtig positivt. Jeg håber, man
fra dansk side vil nævne det, og at det bliver til en samtale på mødet.
Jeg synes dog, at ministeren undgår at kommentere på de ubehagelige ting såsom den russiske
reaktion på brugen af midlerne. Hvor mange europæiske midler vil de konfiskere? Hvad er det for
en proces? Her begynder det at blive ubehageligt. I Danmark er vi stolte af at være på Ukraines
side, men vi bliver f.eks. også nødt til at tage stilling til, hvor vi stiller os i forhold til de ukrainske
mænd, der skal tilbage til Ukraine.
Selvfølgelig har sanktionspakkerne en effekt, men ikke på at vinde krigen. Det er det, vi er interes-
serede i. Sanktionspakker kan nogle gange blive til symbolpolitik, fordi man godt ved, at de bliver
omgået. Man kan sige, at vi gør noget, og man kan fremstå stærkere, men i virkeligheden ved
man, at de ikke kommer til at ændre ved måden, som Rusland forstår krigen på.
Selvfølgelig er det ikke erhvervsinteresser, der driver udviklingen af Europas forsvarsindustri, men
vi skal ikke være naive omkring forsvarsindustriens interesser og lobbyister. Det er en voldsomt
stærk industri, og det er klart, at nogle gerne vil fastholde det. Fra dansk side er der også et er-
hvervsspor, der ønsker at fremme den industri. Man skal være ærlig omkring det, og man bliver
nødt til at forstå, hvilke risici der er forbundet med at have sådan et fokus. Måske skulle man ind-
føre tiltag, der gør, at man ikke mødes med forsvarsindustrien hver dag, og måske skal deres del-
tagelse i møder i Bruxelles begrænses. Det kunne være spændende at vide, hvor tæt de er på for-
handlingerne. Kimer de ministeriet ned hver dag for at få interesser ind? Kunne man sige, at de
ikke må tage kontakt, fordi vi selvfølgelig har et andet fokus? Sådanne tiltag kunne mindske be-
kymringerne i den forbindelse.
Christian Friis Bach (RV):
Træningen af ukrainske soldater i Ukraine med bidrag fra Europa er af
en helt anden karakter, end den vi kan tilrettelægge uden for Ukraine. Man behøver ikke ringe til
f.eks. luftfartsstyrelsen for at få lov til at sende droner op, og man kan træne med det udstyr, som
man efterfølgende tager med sig til fronten. Vi ser nu, at det er vanskeligt for Ukraine at mobilisere
nok til, at de også kan få sendt dem til træning i udlandet. En række europæiske lande har startet
den diskussion, i hvert fald Litauen og Frankrig.
Side 19
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
I går havde vi møde med FN’s flygtningehøjkommissær Filippo Grandi, som sagde, at UNHCR
(FN’s Flygtningeorganisation) ikke vil modsætte sig hjemsendelsen
af ukrainske mænd i den våb-
benføre alder
lidt overraskende for mig
al den stund at indkaldelse til militærtjeneste ikke i sig
selv er en grund til, at man kan få flygtningestatus, medmindre særlige forhold taler for det. Jeg sy-
nes, det er en svær diskussion, og hverken på dette eller det ovenstående spørgsmål har jeg en
konklusion.
Hvad er ministerens overvejelser om disse to spørgsmål, og forventer ministeren, at de vil blive
drøftet på mødet?
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg tror, at Søren Søndergaard og jeg ser rela-
tivt ens på den kompleksitet, han beskriver. Der blev rigtignok stillet en million granater i udsigt, og
ved deadline var man oppe på 450.000. Kapaciteten menes nu at være til at nå den ene million i
indeværende år. Det er selvfølgelig for slapt. Jeg er dog glad for, at Søren Søndergaard tager Dan-
mark ud af ligningen, for det siger sig selv: Hvis andre havde gjort som os, ville vi have været et an-
det sted. Vi forsøger at bruge vores moralske overhånd til at lægge vægt bag vores ord, når vi si-
ger de her ting. Lige nu er luftforsvaret det absolut mest kritiske. Selv via relativt åbne kilder bør
man kunne se, hvor mange luftforsvarssystemer der er bare i EU
man kunne også udvide det til
hele NATO-kredsen. I åbne kilder bør man også kunne se, hvilke udfordringer Ukraine har. Det bør
jo kunne lade sig gøre. I Danmark har vi ikke et luftforsvarssystem, så vi har ikke mulighed for at
tage andre initiativer, end det vi tog ex officio i går ved at bidrage med 1 mia. kr., som svarer til en
fjerdedel af et sådant system. Det er jo det, vi kan, og det er det, vi gør.
Vi presser på for, at omgåelseselementet adresseres i sanktionssporet. EU’s særlige internationale
udsending til implementering af EU-sanktioner,
David O’Sullivan, arbejder
dag og nat, bl.a. med at
besøge en række af de her
lad os kalde det
problematiske land, som Søren Søndergaard næv-
ner.
Til Theresa Scavenius: Her er vi så uenige. Jeg er enig i, at man ikke kan vinde krigen med sankti-
oner, men det er jo et bidrag til det. Det handler om at svække Rusland og dets økonomi. Bliver
sanktionerne mere effektive, kan de bidrage endnu mere. Hvis der var global opbakning til sanktio-
nerne, ville det sikkert kunne gøre, at Ukraine vandt krigen, men det er kun EU-sanktioner. Lige-
som vand finder handelsstrømme nye veje, og andre lande byder sig til. Det ændrer dog ikke på, at
sanktionerne har bidraget til at svække den russiske økonomi, som alt andet lige ville have været
stærkere, hvis de ikke havde været der. Men de kan ikke stå alene.
Erhvervsinteresser er ikke det drivende for forsvarsindustrien. Det drivende er at sørge for, at Ukra-
ine får den bistand, de skal have. Det er derfor, den danske indgangsvinkel hele vejen igennem har
været, at vi skal styre efter Ukraines behov. Hvis det så i øvrigt kan gå hånd i hånd med, at vi også
selv leverer systemerne, så skatteborgerpengene kan recirkuleres i vores egen økonomi, så lad os
da være åbne over for det. Det er da ikke en dårlig idé. Det må bare aldrig komme dertil, hvor man
undlader at skaffe systemer fra andre lande, fordi vi hellere vil vente på at kunne skaffe dem selv,
men jeg og regeringen vedstår os da, at vi
når vi i øvrigt er den fjerdestørste investor i verden
også parallelt med det skal se på, om det kan skabe muligheder for dansk erhvervsliv. Det er også
derfor, at vi har haft repræsentanter fra denne sektor af dansk erhvervsliv med til Ukraine. Der er
Side 20
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
desuden stor ukrainsk efterspørgsel efter dansk medfinansiering, som handler dels om danske ind-
køb, dels om danske investeringer. Tvunget af omstændighederne har Ukraine opbygget en drone-
ekspertise på ret kort tid, og vi har stærke kompetencer bl.a. i Odense. Så hvis man parallelt med
det, der er det vigtigste, nemlig at bringe Ukraine i stand til at vinde krigen, kan bringe nogle danske
erhvervskompetencer i spil, er det regeringens position, at vi da skal gøre det.
Til Christian Friis Bach: Spørgsmålet om mobilisering, som er aktualiseret af en ny ukrainske lov, er
ikke mit ressort, i det omfang at der skulle være afledte effekter for ukrainske mænd i Danmark.
Det er udlændinge- og integrationsministerens ressort. Når det er sagt, er det centralt, at vi i EU
fortsætter det stærke samarbejde om modtagelse af ukrainere, som er fordrevet fra deres hjemland
på grund af krigen, samt at vi får drøftet de her spørgsmål. Det er også en proces. Det er en rigtig
god idé at prøve at udvikle en fælles forståelse af, hvordan man skal håndtere denne sag. Som
Christian Friis Bach siger, er det jo dilemmafyldt, for det er et land i krig. I Danmark har vi lige for-
stærket værnepligten for mænd og kvinder. Den gælder også, selv om man synes, man lige skal
på studieophold i USA.
Det er en svær sag. Jeg har heller ikke de præcise svar på det. Det er heller ikke mit res-
sort, men i mit virke forsøger jeg selvfølgelig at afdække, hvordan tænkningen er andre steder i Eu-
ropa. Det ville være fint at prøve at finde en fælles linje på det. Det gælder også de andre tunge di-
lemmaspørgsmål, som Christian Friis Bach rejser, men som ikke vil være genstand for diskussion
på rådsmødet den 27. maj 2024.
Side 21
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
2. Situationen i Mellemøsten
Politisk drøftelse
EUU alm. del (20231)
Bilag 516 (udvalgsmødereferat side 24, senest behandlet
i EUU 12/4-24)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg forventer, at et hovedfokus for vores drøftel-
ser vil være, hvordan EU
også i lyset af den seneste udvikling i Rafah
kan bidrage til at af-
hjælpe den humanitære katastrofe i Gaza, herunder presse yderligere på for at sikre humanitær
adgang og beskyttelse af civile. For det er dybt bekymrende, at Israel
på trods af gentagne ad-
varsler fra det internationale samfund, herunder også fra Danmark og EU
nu har taget de første
skridt mod en militær landoffensiv i Rafah. En sådan operation vil være forbundet med store huma-
nitære omkostninger. Derfor har Danmark i en kreds af lande sendt et brev til den israelske uden-
rigsminister, hvori vi meget klart markerer vores position på de her spørgsmål.
Udviklingen i Rafah sker på et tidspunkt, hvor det nordlige Gaza ifølge FN allerede oplever reel
hungersnød og der fortsat advares om en overhængende risiko for spredning af hungersnød i hele
Gaza. Fra dansk side støtter vi, at EU fortsætter med over for Israel at understrege det presse-
rende behov for hurtig, sikker og uhindret humanitær adgang til Gaza.
I tillæg til den humanitære situation forventer jeg også, at drøftelserne vil fokusere på forhandlin-
gerne om våbenhvile og løsladelse af gidsler. Den seneste tid har understreget, hvor komplekse og
svære forhandlinger der er tale om. Og bestræbelser
ikke mindst fra Qatar, Egypten og USA
at opnå en aftale har som bekendt endnu ikke båret frugt. Min forhåbning er, at vi på rådsmødet
kan sende et klart signal om behovet for en øjeblikkelig humanitær våbenhvile og til betingelsesløs
løsladelse af alle gidsler.
Jeg forventer også, at vi vil fortsætte vores drøftelser om, hvordan EU kan bidrage aktivt til, at der
på længere sigt genstartes en fredsproces hen imod en tostatsløsning. Selv om udsigterne selv-
sagt ser svære ud, er det vigtigt,
at vi fra EU’s side fortsat insisterer herpå. Et af de mulige handle-
spor, som man fra EU’s side arbejder
på, er en konference til forberedelse af en fredsproces, der
kan bidrage til at definere nogle af de trædesten, der vil kunne udgøre en fremtidig fredsproces.
Der er ingen tvivl om, at det er en svær proces med mange ubekendte, men som jeg ser det, er der
ikke noget alternativ. EU’s indsats bør selvfølgelig ske i tæt samarbejde med USA og andre kon-
struktive kræfter, herunder ikke mindst regionale aktører, som vi fra EU’s side skal fortsætte den
tætte dialog med. I den forbindelse arbejdes der på mulig deltagelse af flere udenrigsministre fra
regionen
Saudi-Arabien, Egypten, Qatar, De Forenede Arabiske Emirater og Oman. Hvor det en-
der, ved jeg ikke.
Endelig forventer jeg, at spørgsmålet om anerkendelse af Palæstina som stat kan blive taget op på
rådsmødet.
Som bekendt vedtog FN’s
Generalforsamling den 10. maj 2024 med et overvældende
flertal en resolution, der giver Palæstina øgede rettigheder i FN samt opfordrer Sikkerhedsrådet til
at genoverveje Palæstinas ansøgning om fuldt FN-medlemskab, som jo blev mødt af et ameri-
kansk veto. Fra dansk side stemte vi for resolutionen sammen med et flertal af EU-lande
14
stemte for, 11 afstod og 2 stemte imod
både for at give Palæstina en stærkere stemme i FN og
for at sende et signal om, at vi ser tostatsløsningen som den eneste fremtidige løsning.
Side 22
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Jeg vil gerne påpege, at resolutionen ikke vedrører spørgsmålet om bilateral anerkendelse af Pa-
læstina som stat, som er op til de enkelte lande at vurdere. Den danske stemme ændrer derfor ikke
ved, at Danmark ikke anerkender Palæstina som stat for nærværende. Fra dansk side mener vi
fortsat, at anerkendelsen af Palæstina som stat skal ske som led i en tostatsløsning
alternativt
som led i en meget bredt koordineret EU-indsats på et tidspunkt, hvor et sådant skridt reelt kan
fremme en tostatsløsning.
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg noterer mig, at der begynder at være kritik af Benjamin Netany-
ahu. Der er også demonstrationer mod ham. Kunne vi også begynde at have en samtale om, at
det ikke handler om Israel-Gaza, men om Netanyahus politiske linje? Der er faktisk politisk kritik af
den. Vi kunne jo godt støtte Israel med en anden politisk linje, f.eks. støtte oppositionen. Forleden
dag hørte jeg tale om, at nogle bevægelser i Israel, som taler for fred, bliver forbudt. Hvis vi virkelig
er der, hvor Netanyahu forbyder grupperinger og organisationer, som kæmper for fred, er det ret
ekstremt. Hvad er regeringens position i en europæisk kontekst i forhold til at støtte oppositionen i
Israel frem for Netanyahus politiske linje?
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Israel er et demokrati. Vi har ikke tradition for
med statslige ressourcer at støtte bestemte partier eller bevægelser i et demokrati. Med det sagt er
jeg sådan set enig, og jeg synes også, at vi forsøger at sige ret tydeligt, at spørgsmålet omkring Is-
rael og Gaza også må handle om, hvad der er i Israels langsigtede interesse. De to mest ekstreme
slutscenarier for denne konflikt vil begge ende galt. Hvad enten man forestiller sig én palæstinen-
sisk enhedsstat fra floden til havet, eller man forestiller sig et de facto Israel fra floden til havet, vil
det rumme kæmpe udfordringer. Derfor forsøger vi virkelig at engagere os i debatten om, at det
også er i staten Israels egen objektive interesse at få etableret en tostatsløsning, så Israel kan leve
i fred med sine naboer uden at gå på akkord med en række grundlæggende principper, som Israel
i sin tid er dannet på. Dermed kan de leve i tryghed over tid, også når man ser på demografi. Det er
vores tilgang til det, og det er derfor, vi har fortsat den dialog helt siden mødet i Barcelona med re-
præsentanter fra de omkringliggende lande. Der arbejdes for på et tidspunkt at facilitere et møde,
som vil kunne omfavne nogle af de skitser for et road map, der er under udarbejdelse hos kon-
struktive kræfter.
Side 23
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
3. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Søren Søndergaard (EL):
I går faldt der dom i den såkaldte Kobaneretssag i Tyrkiet. Den om-
handler en række ledende medlemmer af HDP (Folkets Demokratiske Parti), og den handler i vir-
keligheden om, at HDP er forbudt. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EHCR) har fuld-
stændig klart sagt, at der ikke er grundlag for at gøre HDP ansvarlig for det, som man forsøger at
gøre dem ansvarlige for. Kort fortalt var det, at HDP opfordrede til demonstrationer, da Islamisk
Stat angreb Kobane. Der blev dræbt 46 mennesker, langt de fleste HDP’ere,
og nu har Tyrkiet an-
klaget HDP for at være ansvarlig for det.
I går kom dommene:
Hædersmanden Ahmet Türk, den gamle borgmester i Mardin, som sørgede for at ind-
drage alle etniske grupper, fik 10 års fængsel.
Nazmi Gür, formand for menneskerettighedscentret gennem mange år, som har været i
Danmark utallige gange og bl.a. besøgt danske menneskerettighedscentre, fik 22�½ års
fængsel.
HDP’s næstformand, Figen Yüksekdağ
fik 30 år og 3 måneders fængsel.
Selahattin Demirtaş, som Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har krævet øje-
blikkelig løsladt, fik 42�½ års fængsel. Det kan man jo sige er billigt sluppet, for han stod jo
til at få 1.500 års fængsel. Det er ikke desto mindre en fuldstændig uacceptabel dom.
Vil ministeren i omegnen af mødet tage initiativ til, at der bliver lavet en officiel EU-protest, hvis den
ikke allerede er lavet? Og vil den danske regering melde ud, at dette er helt uacceptabelt, og at det
vil få konsekvenser for Tyrkiets forhold til EU og Europarådet, hvis ikke man ændrer på tingene?
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Rimeligvis bliver vi inden for kort tid opdateret
om domstolsafgørelsen. Vores ambassade har fulgt sagen tæt og har siddet med ved retssagerne.
Jeg føler mig ret tryg ved, at jeg snart får en indberetning både på, hvad der er sket, men også en
analyse af, hvad det kan give anledning til. Det vil jeg så forholde mig til der. Vi får nok lejlighed til
at vende det på anden vis. Om det giver anledning til noget i forhold til dette rådsmøde, kan jeg
ikke forpligte mig til her i dag.
4. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 24
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Punkt 4. Rådsmøde nr. 4025 (almindelige anliggender) den 21. maj 2024
Rådsmøde 4025
Bilag 1 (samlenotat)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Alle punkter forelægges til orientering.
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024
kommenteret
dagsorden
Politisk drøftelse
Det Europæiske Råd 27-28/6-24
Bilag 1 (udkast til kommenteret dagorden)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
På rådsmødet vil der være en første drøftelse af
dagsordenen for mødet i Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2024, som regeringen vil tage til ef-
terretning. Den egentlige substansdrøftelse af emnerne og udkast til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd vil først finde sted på rådsmødet i juni 2024.
Der er stadig væk et stykke tid til topmødet, og dagsordenen kan ændre sig. For nu forventes der
drøftelser af Ukraine samt af sikkerheds- og forsvarspolitikken. Fra dansk side arbejder vi for, at
medlemslandene og EU øger og fremskynder den militære støtte til Ukraine, især med yderligere
leverancer af luftforsvarssystemer og ammunition.
Herudover forventes drøftelser af europæisk konkurrenceevne og kapitalmarkedsunionen som op-
følgning på topmødet i april 2024. Her presser regeringen bl.a. på for at reducere byrder for virk-
somhederne, og
for at EU’s målsætninger for den grønne omstilling og håndtering af klimaforan-
dringerne prioriteres som en integreret del af bestræbelserne på at sikre vores langsigtede konkur-
renceevne og globale position inden for strategiske sektorer.
Herudover er det forventningen, at stats-
og regeringscheferne vil vedtage EU’s strategiske dagsor-
den for årene 2024-2029 samt drøfte en køreplan for arbejdet med EU-reformer i lyset af udvidel-
sen. Det er også forventningen, at stats- og regeringscheferne vil drøfte besættelse af topposter i
EU, herunder nominere den næste formand for Kommissionen.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 25
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
2. Den landespecifikke retsstatsdialog
Politisk drøftelse
KOM (2023) 0800
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Der er lagt op til en drøftelse af de næste lande-
kapitler i retsstatsrapporten. Det drejer sig om Cypern, Letland, Litauen og Luxembourg.
Kommissionen vil først præsentere landekapitlet for hvert enkelt af de fire medlemslande. De på-
gældende medlemslande vil herefter redegøre for den seneste udvikling i landet. Efterfølgende vil
der være mulighed for, at medlemslandene kan engagere sig i dialogen om de enkelte landekapit-
ler og stille spørgsmål til de pågældende medlemslande.
Jeg forventer, at vi
ligesom de tidligere gange
får en konstruktiv erfaringsudveksling. Vi vil en-
gagere os aktivt i drøftelserne og på den måde støtte op om formatet for retsstatsdialogen. Det er
godt, at lande
inklusive Danmark
hvor der ikke er så kæmpestore udfordringer, tager den
samme medicin som alle andre lande. Det gør det også enklere at udtrykke sig med skarphed, når
man når frem til de lande, hvor der er større udfordringer.
Theresa Scavenius (UFG):
Ministeren siger, at vi støtter processen, men vi lytter ikke selv til kritik-
ken af Danmark, bl.a. i forbindelse med åbenhed om offentlig administration og partistøtte. Hvor-
dan indgår det i diskussionen? Vi kan jo ikke med særlig stor autoritet forvente, at de andre lytter til
kritikken, når vi ikke engang selv kan finde ud af det.
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Vi støtter i den grad konceptet, men ud af det føl-
ger ikke, at man automatisk skal sige »javel«. Instrumentet er dialogbaseret, og det giver lejlighed
til at forklare synspunkter og bringe nuancer til bordet. Der er absolut gode grunde til, at vi har de
regler om partistøtte og andet i Danmark, men det hører ikke under mit ressort. Theresa Scavenius
bør rejse de konkrete spørgsmål til justitsministeren.
Side 26
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
3. Retsstatssituationen i Polen / Artikel 7
Statusdrøftelse
KOM (2017) 0835
EUU alm. del (20231)
Bilag 363 (udvalgsmødereferat side 27, senest behandlet
i EUU 9/2-24)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Kommissionen oplyste den 6. maj 2024, at den
efter rådsmødet og med hensyntagen til eventuelle bemærkninger fra Rådet formelt vil trække arti-
kel 7-proceduren mod Polen tilbage.
Som I ved, har regeringen set med stor alvor på situationen i Polen i forhold til efterlevelsen af vo-
res grundlæggende værdier og retsstatsprincippet. Vi har fulgt udviklingen meget nøje, ikke mindst
efter tiltrædelsen af den nye polske regering i 2023. Den polske regering har siden sin tiltrædelse
arbejdet på at rulle den tidligere regerings reformer på bl.a. retsområdet tilbage. Den polske rege-
ring har vedtaget en handlingsplan for gennemførelsen af relevante retsreformer, der skal gen-
skabe domstolenes uafhængighed, og har startet implementering af den. Den polske regering har
gentagne gange bekræftet sin vilje til at respektere retsstatsprincippet og understreget, at det er en
prioritet.
Det er altså tale om en meget positiv udvikling. Fra dansk side vil vi notere os Kommissionens ana-
lyse og beslutningen om at trække artikel 7-proceduren tilbage. Vi vil hilse den nye polske rege-
rings konstruktive tilgang velkommen, og vi vil støtte de polske bestræbelser på at rette op på lan-
dets retsstatsudfordringer.
Theresa Scavenius (UFG):
Er der nogen initiativer, hvor EU støtter Polens udvikling og reformpro-
gram konkret?
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Polen selv skal drive sine reformer. Instrumentet
og de tilbageholdte midler er med til at skabe et udviklingspres. Landene i EU har tilsluttet sig Kø-
benhavnskriterierne og er en del af familien, og de har ikke brug for den form for hjælp, som lande
på vej ind i EU har med at få administrativ bistand eller andet til at føre deres egen butik på legitim
og demokratisk vis. Det er en naturlig fordring, vi har på dem. Så instrumentet skal bidrage til at
holde dem på sporet, og det virker. Der er grund til at glæde sig over det, for der er meget andet i
verden, man kan være bekymret ved. Mange steder har man fornemmelse af tilbageslag, f.eks. i
Georgien, og så er det da et lyspunkt, at man har skiftet kurs i Polen. Det skal understøttes, og det
skal man komplimentere dem for.
Side 27
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
4. Eventuelt
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Kommissionen ventes at afrapportere fra møder
med Storbritannien i Partnerskabsrådet og Det Blandede Udvalg, som begge fandt sted i går den
16. maj 2024.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 28
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Punkt 5. Rådsmøde nr. 4030 (udenrigsanliggender
handel) den 30. maj 2024
Rådsmøde 4030
Bilag 1 (samlenotat)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg forelægger alle sager til orientering.
Ud over punkterne på rådsmødets dagsorden lægges der op til en kort uformel frokostdrøftelse af
WTO (Verdenshandelsorganisationen) og opfølgning på den 13. ministerkonference (MC13) i Abu
Dhabi i februar 2024.
1. Konkurrenceevne og fremtidens handelspolitik
Politisk drøftelse
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Det vil forventeligt være en bred drøftelse, der
berører handelspolitikkens samspil med andre tematikker som geopolitik, konkurrenceevne, indu-
stripolitik og økonomisk sikkerhed. Drøftelsen skal ses i lyset af pågående drøftelser på tværs af
rådsformationer om styrkelse af EU’s konkurrenceevne og den strategiske dagsorden
for den næ-
ste Kommissions periode.
Den geopolitiske udvikling betyder, at der er en stigende konsensus blandt EU-landene om et øget
fokus på styrkelse af EU’s konkurrenceevne og modstandskraft. Der er dog varierende syn på,
hvordan handelspolitikken bedst bidrager til konkurrenceevne, økonomisk sikkerhed og balancerne
mellem åbenhed og beskyttelse.
Fra dansk side arbejdes der generelt for, at EU skal have et stærkt fokus på at forbedre sin konkur-
renceevne, ikke mindst med fokus på den grønne omstilling og opbygningen af egne kapaciteter
på strategisk vigtige områder og teknologier.
En fortsat åben, men også mere robust og strategisk handelspolitik spiller en væsentlig rolle i dette
arbejde. Man kan ikke alene beskytte sig til en god konkurrenceevne. Regeringen arbejder således
for en ambitiøs og offensiv bilateral handelspolitik.
Her står udbygning af EU’s netværk af handels-
aftaler og økonomiske samarbejder centralt
– både i forhold til EU’s konkurrenceevne og i forhold til
at diversificere forsyningskæder
og derigennem reducere sårbarheder og styrke EU’s modstands-
kraft og økonomiske sikkerhed.
Det indgår i denne mere robuste og strategiske tilgang, at vi også skal være parate til at bruge EU’s
defensive handelspolitiske instrumenter til at imødegå unfair handelspraksis og beskytte det indre
marked, når der er klar grund til det.
Det er et vigtigt element i tilpasningen af fremtidens handelspolitik til de nye geopolitiske vilkår, at
den gøres mere effektiv. Det skal bl.a. ske gennem en mere fleksibel og pragmatisk tilgang til ind-
hold og formater for handelsaftaler og økonomisk samarbejde samt gennem styrket samtænkning
og hurtigere procedurer for handelspolitikken.
Denne tilgang vil være udgangspunktet for min deltagelse i drøftelsen på rådsmødet.
Side 29
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Theresa Scavenius (UFG):
Vi har drøftet, hvad konkurrenceevne er mange gange. Jeg vil opfor-
dre til at tage nogle af de diskussioner med. Alle vil jo gerne have god konkurrenceevne, men hvor-
dan får man det? Det er det spændende spørgsmål. Hvad konkurrerer vi på? Er det innovation og
udvikling eller ressourceudnyttelse? Jeg vil opfordre til, at man diskuterer, hvorvidt vores konkur-
renceevne skal basere sig på ressourceudnyttelse, for det er stadig det, vi primært baserer det på.
Side 30
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
2. Det aktuelle handelspolitiske forhold mellem EU og Afrika
Politisk drøftelse
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Der forventes en drøftelse, som vil afspejle den
brede opbakning i EU til et fortsat styrket samarbejde med det afrikanske kontinent, også på det
handelspolitiske område.
Mange afrikanske lande oplever betydelig økonomisk vækst, og 11 mio. unge afrikanere kommer
ud på arbejdsmarkedet årligt. Derudover vil seks ud af ti af verdens hurtigst voksende økonomier
de kommende år være fra det afrikanske kontinent. Der ligger derfor et betydeligt vækstpotentiale
og en øget købekraft. Det skal vi udnytte
vel at mærke på en måde, der kommer begge parter til
gode. Det er i den forbindelse selvfølgelig vigtigt at have for øje, at de afrikanske markeder er me-
get forskellige og rummer forskellige potentialer.
Hertil kommer den nye geopolitiske virkelighed, der understreger regionens stigende strategiske
vigtighed for Europa. Vi har
fra EU’s side en stor interesse i at styrke vores samarbejde,
især når vi
ser lande som Rusland og Kina øge deres engagement. Hvis vi skal tage kampen op, kræver det
bedre samtænkning af EU’s forskellige politikker og instrumenter. Her spiller Global Gateway
en
særlig rolle.
EU tilbyder udstrakt markedsadgang for afrikanske produkter og er gennem de eksisterende han-
delspolitiske ordninger godt i gang med at booste handels- og investeringssamarbejdet med Afrika
det efterspørges i øvrigt aktivt fra afrikansk side. Jeg oplevede det for nylig i forbindelse med det
nordisk-afrikanske udenrigsministermøde (NAUM), som var meget velbesøgt, og som for første
gang i 21 år også havde et erhvervspolitisk element. Der er meget klar ambition i en stribe af afri-
kanske lande om at flytte sig fra »aid to trade«. Det skal vi gribe og gøre mere for at fremme, både i
Danmark og via EU. Det hænger ekstremt godt sammen med afsættet for regeringens kommende
strategi for styrket dansk engagement i Afrika. Jeg håber, vi når i mål med strategien i august 2024.
Derfor bakker vi også i en EU-ramme op om et styrket handelspolitisk samarbejde. Jeg håber og
tror også på, at strategien kan være en trædesten til at holde dagsordenen varm, også når Dan-
mark overtager formandskabet for EU i 2025.
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg vil opfordre til, at man kigger indad i forhold til den europæiske
landbrugspolitik. Det er et kerneelement i det her. Hvis man gerne vil have et ligeværdigt forhold til
alles fordel, er vi nødt til at diskutere den europæiske landbrugspolitik, som er uretfærdig set fra et
afrikansk perspektiv.
Christian Friis Bach (RV):
Jeg vil opfordre til, at Danmark kaster sig meget markant ind i debat-
ten. Jeg har brugt en god del af mit liv på at læse alle associeringsaftalerne mellem Nordafrika og
EU, og jeg tror, de er blevet bedre, men det var jo kafkask. Der var f.eks. reguleringer på, hvor
mange kilo tomater f.eks. Marokko måtte eksportere i januar måned, og hvis man ikke nåede det i
januar, kunne man ikke eksportere dem i februar. Det var ekstremt. I forhold til Nordafrika er der
virkelig stadig noget at gøre. De dybe og omfattende handelsaftaler er stadig væk ikke dybe og
omfattende nok. Der synes jeg Danmark skulle tage et større initiativ, også i regi af Afrikastrategien
og i lyset af migrationsudfordringerne, som vi også kunne adressere ved at tilvejebringe større mu-
lighed for at arbejde i Nordafrika.
Side 31
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
I resten af Afrika er der stort set fri adgang
der er ikke toldsatser
men der hober sig andre for-
mer for reguleringer op. Alt fra skovforordningen til fødevarestandarder til ESG-reguleringen (miljø,
sociale forhold og god selskabsledelse) til tekniske krav og mærkningsordninger. Det sætter
mange afrikanske producenter langt bag i køen i forhold til at eksportere til det europæiske marked.
Vi bør have en mekanisme, så vi ikke kan vedtage en forordning, et direktiv eller en ny teknisk
standard i Europa, uden at man med det samme sætter penge af til at understøtte afrikanske lan-
des mulighed for at kunne imødekomme standarderne i Europa. Vi burde have en langt stærkere
kobling, hvis vi vil Afrika det godt, og det vil regeringen jo.
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Tak for begges indspark. Dem sætter jeg pris på,
og de understreger balancerne og kompleksiteten. Hvis man gør sig helligere end Paven i forhold
til standarder osv., kommer man de facto til at lukke sine markeder af. Hvis man er laissez faire
med børnearbejde, miljø osv. kommer man også galt afsted. Man kan ikke nærme sig det fra de to
ekstreme hjørner, og det handler om balance. Vi er nødt til i vores handelsaftaler at stille nogle for-
dringer, der ikke underminerer vores egne indsatser, f.eks. på klima- eller arbejdstagerområdet. Vi
er omvendt nødt til ikke at være så rigide, at vi i virkeligheden holder alle ude. Man kan som sagt
ikke beskytte sig til en god konkurrenceevne.
En del af det handler også om at bistå dem, man gerne vil have et strategisk samarbejde med, og
at man må bringe sig i stand til at springe over nogle af de barrierer, som vi logisk stiller op. Det fø-
rer nok for vidt at få det løst i dag, men associeringsaftalerne er den rigtig ramme at gøre det i, så
man får en ordentlig, fast ramme, så man kan udvikle samspillet. Det er kernen af det arbejde, vi
har sat i gang i en dansk sammenhæng, og som jeg har været glad for, at udenrigs- og udlændin-
geordførerne har engageret sig i. Vi kommer til at vende tilbage til det frem mod august 2024. Dan-
mark kan ikke gøre det alene, og derfor har en stor del af den danske strategi et europæisk per-
spektiv.
Jeg synes dog, at det har udviklet sig. Det har jeg i hvert fald selv oplevet. Jeg kan huske et top-
møde med Den Afrikanske Union (AU) i Malta for år tilbage, da jeg var statsminister, hvor der ikke
var meget engagement, og hvor den største fordring EU havde på Afrika var, om de ikke kunne
sørge for, at folk ikke sejlede over Middelhavet, og det var det. Der er kommet en helt anderledes
bred politisk konsensus om, at man er nødt til at have en mere holistisk tilgang til det. Man kan ikke
bare behandle handel som en disciplin for sig selv og ikke tænkte det i samspil med alt andet. Ud-
fordringen er at flytte sig fra den erkendelse til noget konkret. Jeg tror ikke, at Theresa Scavenius,
Christian Friis Bach og jeg ville nå til de samme detaljerede konklusioner, men jeg tror, at afsættet
er det samme. Det bliver der heldigvis mulighed for i en dansk kontekst at mene noget meget kon-
kret om.
3. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 32
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
4. Siden sidst
a) Kommissionens forslag om at indføre toldforhøjelser på russisk korn og lignende
produkter
Punktet fremgår ikke af dagsordenen, men blev tilføjet under mødet.
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg informerede udvalget om sagen den 12.
april 2024. Man er nu nået til enighed, og toldforhøjelserne forventes formelt godkendt på et kom-
mende rådsmøde, så de kan træde i kraft den 1. juli 2024.
b) Kommissionens forslag om at forlænge de handelsliberaliserende
foranstaltninger til fordel for Ukraine med yderligere 1 år
Punktet fremgår ikke af dagsordenen, men blev tilføjet under mødet.
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg forelagde sagen for udvalget den 9. februar
2024. Efter flere runder trilogforhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet er disse handels-
liberaliseringer nu blevet endeligt godkendt tidligere på ugen, og forslaget vil træde i kraft den 6.
juni 2024.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 33
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Punkt 6. Rådsmøde nr. 4024 (transport, telekommunikation og energi
telekommunikation) den 21. maj 2024
Rådsmøde 4024
Bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 521 (kommenteret dagsorden)
Digitaliseringsministeren og ministeren for ligestilling (Marie Bjerre):
Jeg forelægger sagerne
på rådsmødet til orientering.
Vi skal desuden have en frokostdrøftelse om digitale kompetencer og inklusion med fokus på,
hvordan vi sikrer basale digitale færdigheder i hele befolkningen, og hvordan vi kan få flere kvinde-
lige it-specialister. Begge emner ser jeg som digitaliserings- og ligestillingsminister meget frem til at
drøfte med mine europæiske kollegaer. I forhold til basale digitale færdigheder vil jeg fremhæve vo-
res fælles indsats om teknologiforståelse i folkeskolen fra digitaliseringsstrategien.
1. Fra regelbog til praksis: En samarbejdsorienteret tilgang til sammenhængende
implementering
Politisk drøftelse
Digitaliseringsministeren og ministeren for ligestilling (Marie Bjerre):
Jeg ser meget frem til
drøftelsen om samarbejdsorienteret implementering. Der er under den nuværende Kommission
blevet vedtaget meget ny og omfattende lovgivning på det digitale område. Det er godt og vigtigt
for at sikre en ansvarlig digitalisering i EU. Men både virksomheder og myndigheder står nu med
en stor opgave med at få implementeret reglerne på en sammenhængende og effektiv måde. En
god implementering er både afgørende for at opnå formålene med lovgivningen, f.eks. at beskytte
borgerne online, og for at minimere byrderne for virksomhederne mest muligt.
Jeg vil i drøftelsen lægge vægt på, at vi holder fokus på en effektiv implementering også under den
næste Europa-Kommission. Jeg vil opfordre til, at der rettidigt og på en inddragende måde udarbej-
des vejledninger, standarder, delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, og at vi gør brug
af digitale værktøjer.
Vi skal koordinere tæt og effektivt medlemslandene imellem
både på de enkelte retsakter og på
tværs af retsakter, så vi implementerer og fortolker de nye regler og deres samspil ens i hele EU.
Kun på den måde opnår vi et reelt indre marked for virksomhederne og for forbrugerne, og det er jo
hele pointen med at lave fælles regler.
Derudover vil jeg fremhæve, at jeg ser et behov for, at vi tager en drøftelse af, i hvilke tilfælde det er
mest hensigtsmæssigt at give Europa-Kommissionen kompetence til at håndhæve de digitale reg-
ler.
Heldigvis er det mit indtryk, at mange af mine kollegaer fra de andre EU-lande deler mine bekym-
ringer og også ser, at der er et stort behov for nu at fokusere på sammenhængende og effektiv im-
plementering.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 34
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
2.
Rådskonklusioner om fremtiden for EU’s digitale politik
Vedtagelse
Digitaliseringsministeren og ministeren for ligestilling (Marie Bjerre):
Rådskonklusionerne in-
deholder medlemslandenes prioriteter for, hvordan EU bør arbejde med digitaliseringspolitik i den
kommende tid og dermed under den næste Europa-Kommission. Rådskonklusionerne spiller der-
for en vigtig rolle, og jeg er glad for at kunne dele med udvalget, at vi har fået sat et tydeligt dansk
aftryk på konklusionerne. Jeg vil i dag fremhæve tre områder, hvor vi fra dansk side er lykkedes
med at opnå ambitiøse konklusioner.
Først vil jeg fremhæve bedre beskyttelse af børn og unge online. Konklusionerne fremhæver, at vi i
særlig grad skal fokusere på børns trivsel. Videre fremgår det, at den aktuelle og omfattende data-
høst er bekymrende, og at børn skal beskyttes mod visse former for indhold.
Takket være dansk vedholdenhed under forhandlingerne er der nu et større fokus på reelt at
adressere udfordringerne og overveje nye initiativer på EU-plan frem for alene at fokusere på
håndhævelse af eksisterende regler.
For det andet har Danmark haft stor indflydelse på kapitlet om den grønne og digitale omstilling.
Det gælder særlig, at vi i højere grad skal have blik for det store og stigende energiforbrug ved digi-
tale løsninger. Et vigtigt skridt i den forbindelse er, at vi i EU skal have fælles metoder til at vurdere
klimaaftrykket fra digitale løsninger. Det har vi fået afspejlet i konklusionerne. Endelig er der fokus
på at udnytte digitaliseringens potentiale til at drive den grønne omstilling fremad.
Som det sidste, jeg vil fremhæve, har vi også sikret et afsnit om den europæiske digitale identitets-
tegnebog. Alle EU-lande er forpligtede til at udvikle en sådan tegnebog. Den bliver et elektronisk id
som MitID og vil fungere både nationalt og på tværs af EU.
Af afsnittet fremgår det, at en effektiv og strømlinet anvendelse af tegnebogen på tværs af EU-lov-
givning skal forfølges. Det er vigtigt, så vi ikke ender med at bygge et nyt it-system på hvert om-
råde, men faktisk bruger og udnytter potentialerne i tegnebogen som en samlet fælles løsning. Det
er både omkostningseffektivt og kan gøre livet lettere for både borgere og virksomheder.
Generelt har vores budskaber haft stor gennemslagskraft, og jeg er meget tilfreds med resultatet
og det stærke danske aftryk på rådskonklusionerne.
Theresa Scavenius (UFG):
Det er dejligt at høre, at regeringen arbejder aktivt, og at vi får forelagt
de konkrete punkter. Det savner vi tit her i udvalget. Der forelægges ofte en masse ting, men det er
ikke så specifikt. Så det er virkelig skønt, og det er nogle vigtige ting. Det er fascinerende at tænke
på, hvad EU er. Vi kan virkelig lave meget på tværs, og nogle gange på et lavpraktisk niveau. Det
viser, hvor stærkt vi er som politisk fællesskab i verden.
Vil ministeren uddybe, hvad Danmark konkret har sat af aftryk på rådskonklusionerne med hensyn
til børn og datahøst? Og hvad er mulighederne for fremadrettet at foretage en rigtig regulering? Det
er virkelig vigtige punkter.
Søren Søndergaard (EL):
Tidligere forelagde forsvarsministeren punkt 3 på rådsmødedagsorde-
nen om cybersikkerhed (se
punkt 2.3),
men punkterne hænger sammen. Inden for dette område er
Side 35
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
der en regulatorisk del og en hardwaredel. Den regulatoriske del har en indirekte betydning for cy-
bersikkerhed. Hardwaredelen har en direkte betydning, for hvis ikke man er sikker på, at alle led i
kæden er stærke, kan det gå ud over alle. Jeg hørte et oplæg, hvor oplægsholderen fortalte, at hvis
man laver en pludselig strømnedbrydelse i en meget lille del af elnettet, kan man få hele elnettet til
at gå ned. Har man et integreret europæisk elnet, kan det sprede sig meget hurtigt. Hvis man fore-
stiller sig, at al digitalisering er koordineret, centraliseret og hænger sammen, skal der ikke ret me-
get til, for at fejl kan sprede sig i hele systemet. Det er enormt sårbart. Hvordan indgår delen om
cybersikkerheden i diskussionerne om rådskonklusionerne? Tror man på, at man alene kan klare
det ved regulativer? Eller er man også nødt til bevidst at operere med forskellige og decentrale sy-
stemer af sikkerhedsmæssige grunde, også selv om det ikke er så hensigtsmæssigt eller at det er
dyrere? Bliver man nødt til at have vandtætte skotter mellem forskellige dele af systemerne for at
undgå samlede nedbrud og infiltrering?
Nogle af os var i San Fransisco for nogle år siden, hvor vi hørte om supercomputere. Det syntes vi
lød godt, så vi spurgte den foregående minister, om vi ikke skulle have sådan en i Danmark. Svaret
var, at der er en i EU, der kan klare det hele. Måske kunne vi få en status på, hvor mange der er i
EU, og om vi skal have en i Danmark?
Digitaliseringsministeren og ministeren for ligestilling (Marie Bjerre):
Til Theresa Scavenius:
Tak for anerkendelsen af de danske aftryk. Vi er meget tilfredse med, at det er lykkedes at få disse
væsentlige ting ind i rådskonklusionerne. Jeg deler også fuldt ud Theresa Scavenius’ betragtninger
om, at det viser, hvad det europæiske fællesskab kan.
Det er lykkedes os at få ind i rådskonklusionerne, at vi også skal have fokus på datahøst. Vi har en
meget stærk aktie i hele det afsnit, hvor vi får lagt vægt på, at der er en udfordring med datahøst i
EU, bl.a. fra techgiganterne. Jeg har tidligere overleveret to rapporter til kommissæren for det indre
marked, Thierry Breton, hvor vi i Danmark har analyseret de 11.000 mest anvendte hjemmesider i
Danmark, hvor ni ud af ti lækker data til de store techgiganter, inden man har accepteret cookies.
Vi har også for nylig afdækket de 24 mest downloadede spilapps, og alle apps lækker data videre
til techgiganter, og en del af dem også videre til Kina. Disse rapporter har vi delt for at få sat et
større fokus på det. Det er jeg meget tilfreds med, og det kommer også til at føde ind i den kom-
mende Kommission.
Til Søren Søndergaard: Det er rigtig nok, at man bliver mere sårbar, jo mere digital man bliver. Der
er naturligvis en stor opgave i forhold til både regulatorisk at sikre det rigtige niveau at cybersikker-
hed og at sikre, at vi teknisk er gearet til at beskytte os mod angreb. Men mange af løsningerne på
det digitale indre marked er løsninger, så vi kan tale sammen, men systemerne er ikke nødvendig-
vis internt forbundne. Det forøger altså ikke nødvendigvis risikoen for cyberangreb. Det gælder ek-
sempelvis tegnebogsløsningen.
Status på supercomputere: Der er fem supercomputere produceret med europæiske midler. Der er
bl.a. en i Finland og i Spanien. Det er bl.a. noget af det, som AI-innovationspakken adresserer
de
systemer skal åbnes op for SMV’er (små
og mellemstore virksomheder), så man i højere grad kan
bruge supercomputerne. Andre lande investerer også i supercomputerkraft. Jeg er bekendt med, at
Sverige investerer. I Danmark har Novo Nordisk Gefionprojektet, hvor man også vil lave en stor su-
percomputer. Det er adskilt fra de europæiske supercomputere.
Side 36
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
Søren Søndergaard (EL):
Ministeren siger, at det handler om at tale sammen. Men vi har proble-
met inden for Europol (Den Europæiske Unions Agentur for Retshåndhævelsessamarbejde), hvor
man er ved at udrulle et system, der gør, at en hvilken som helst politibetjent hvor som helst i Euro-
pol-landene kan tjekke på en computer i hånden, hvorvidt en bil er eftersøgt. Hvis en kriminel har
adgang til én korrupt betjent, og den kriminelle ønsker at køre en bil fra det sydlige Europa til Fin-
land, kan vedkommende få undersøgt, om den bil er eftersøgt eller ej. Det er et lille konkret eksem-
pel på, hvordan noget, der i virkeligheden er enormt effektivt og kan bruges positivt, lynhurtigt kan
bruges til det negative. Jeg vil derfor opfordre til at tage den tankegang med hele vejen rundt, ellers
kan vi blive overraskede
selv i tilfælde, hvor det bare handler om, at man kan tale sammen.
Digitaliseringsministeren og ministeren for ligestilling (Marie Bjerre):
Det kan jeg sådan set
godt følge. Når man laver ting digitalt, åbner det op for sårbarheder og misbrug. Min pointe var blot,
at eksempelvis den digitale tegnebog ikke er en fælles it-løsning, men et digitalt middel. Tegnebo-
gen har derfor ikke betydning for cybersikkerheden, men vi skal selvfølgelig have meget stort fokus
på cybersikkerhed.
4. Eventuelt
Digital tegnebog
Digitaliseringsministeren og ministeren for ligestilling (Marie Bjerre):
Jeg har selv anmodet
om et punkt til »Eventuelt« med fokus på tegnebogen.
Her vil jeg på vegne af Danmark, Polen, Tjekkiet og Letland præsentere et fælles positionspapir,
hvor vi fremhæver forslag til initiativer, som Europa-Kommissionen kan tage for at sikre en vellykket
og effektiv implementering af tegnebogen.
Jeg ser et stort potentiale i, at tegnebogsløsningen udrulles i alle EU-lande. Dels for borgere, der
på en sikker og let måde vil kunne interagere med det offentlige, som vi kender det herhjemme
med MitID. Dels for virksomheder, hvor tegnebogen har et stort potentiale til at lette byrder, eksem-
pelvis når det kommer til rapportering og ansøgninger.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 37
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 582: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 17/5-24
32. europaudvalgsmøde 17/5 2024
5. Siden sidst
a) Kommissionens pakke til at
støtte europæiske iværksættere og smv’er i
udviklingen af AI-løsninger
Punktet fremgår ikke af dagsordenen, men blev tilføjet under mødet.
Digitaliseringsministeren og ministeren for ligestilling (Marie Bjerre):
Den 24. januar 2024
lancerede Kommissionen
en pakke, der skal støtte europæiske iværksættere og SMV’er
(små og
mellemstore virksomheder) i udviklingen af AI-løsninger. Regeringen oversendte et grund- og nær-
hedsnotat for pakken den 13. marts 2024.
Pakken indeholder to hovedelementer. Kommissionen vil for det første optimere de eksisterende
europæiske supercomputere til udvikling af kunstig intelligens. Derudover indføres et initiativ, der
handler om at fremme anvendelsen af generativ kunstig intelligens inden for forskellige sektorer.
Jeg er glad for, at Kommissionen følger op på AI-forordningens rammer for troværdig kunstig intelli-
gens med et fokus på investeringer, som kan bidrage til innovation inden for kunstig intelligens i
Europa. Det er vigtigt for mig, at indsatsen går på to ben.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 10.26.
Side 38