Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 583
Offentligt
2881534_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It
ERHVERVSMINISTEREN
11. juni 2024
Besvarelse af DIU alm. del spørgsmål 137 stillet af udvalget den 25.
april 2024 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at der er behov til at ændre lovgivningen, der regulerer
sociale mediers ansvar ift. svindelsager, jf. artiklen »»Det her gør de fuld-
stændig overlagt«: Facebook og Instagram i hård dansk modvind«. Politi-
ken.dk, den 16. april 2024?
Svar:
Lad mig starte med at sige, at jeg er forarget over de eksempler, som vi har
set i pressen i den seneste tid. Det er stærkt krænkende for de berørte, men
også over for de borgere, som bliver eksponeret for svindelannoncerne, og
som kan blive udsat for svindel. Jeg ved, at sagerne er meldt til politiet, og
at DSA-tilsynet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også er opmærk-
somme på sagen.
Efter forordningen om digitale tjenester (DSA) kan tech-giganter som
f.eks. Meta efter omstændighederne ifalde et ansvar for medvirken, hvis de
formidler ulovligt indhold og ikke straks tager skridt til at fjerne eller hindre
adgangen til det ulovlige indhold, efter at være blevet gjort bekendt her-
med.
Ulovligt indhold kan anmeldes til politiet, ligesom der er mulighed for at
klage til fx Sikkerhedsstyrelsen vedrørende ulovlige produkter og til For-
brugerombudsmanden, hvis der fx er tale om ulovlig markedsføring. Sam-
tidig kan man klage til DSA-tilsynet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
hvis man oplever, at tech-giganterne ikke lever op til forpligtelserne i DSA.
Dette sker på tilsynets hjemmeside,
www.kfst.dk/dsa,
som indeholder in-
formation til både platformene og disses brugere.
DSA pålægger også tech-giganter at indføre foranstaltninger, der kan imø-
degå systemiske risici på deres tjenester. En systemisk risiko kan fx være
spredning af ulovligt indhold som svindelannoncer på platformen eller ne-
gativ indvirkning på mindreårige. Sådanne foranstaltninger kan fx omfatte
tilpasning af processer for indholdsmoderation eller afprøvning og tilpas-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 583: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 137 om ministeren mener, at der er behov til at ændre lovgivningen, der regulerer sociale mediers ansvar ift. svindelsager
2/2
ning af deres algoritmiske systemer. Der er Europa-Kommissionen, der fø-
rer tilsyn med tech-giganternes forpligtelser i relation til systemiske risici,
men de nationale myndigheder også kan bidrage med information mv.
Jeg finder det positivt, at Europa-Kommissionen har prioriteret håndhævel-
sen på området. Europa-Kommissionen har bl.a. åbnet en formel procedure
mod X, TikTok og Meta, hvor de blandt flere andre forhold undersøger
platformenes overholdelse af forpligtelserne i DSA.
I sagerne mod TikTok og Meta undersøger Europa-Kommissionen, om
platformene har truffet effektive foranstaltninger til beskyttelse af børn,
herunder aldersverifikation. Hvis tech-giganterne ikke efterlever deres for-
pligtelser, kan de få betydelige bøder på op til 6 pct. af deres årlige globale
omsætning.
På den ene side, så har vi således allerede i dag regler, som forpligter de
sociale medier til at skride til handling, og tech-giganterne har et stort an-
svar for at sikre, at disse svindelannoncer ikke kan flyde frit på nettet. Når
det så er sagt, så er vi ikke i mål.
Regeringen arbejder for, at tech-giganterne får et endnu større ansvar over
for det indhold, som deres platforme formidler. Regeringen arbejder blandt
andet for, at tech-giganterne skal tage ansvar for deres algoritmer fx hvis
algoritmerne er med til at sprede ulovligt indhold.
Det er i EU at lovgivningen skal ændres, og regeringen arbejder derfor for
at fremme dagsordenen både ift. den næste Europa-Kommissions arbejds-
program og i arbejdet frem mod det danske EU-formandskab i 2025.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov